سیر صعودی قیمت اقلام مورد نیاز مردم این روزها به امری عادی و طبیعی تبدیل شده و هر روز و دقیقه شاهد پرواز قیمت اقلام مورد نیاز مردم اعم از گوشت، برنج، روغن،آجیل و.... هستیم که این مهم باعث نگرانی و ناضایتی شهروندان شده است.

به گزارش ۷۲۴پرس، چند وقتی است که سیر صعودی قیمت برخی کالا‌های اساسی معضل بزرگی برای اقشار مختلف مردم شده است این روز‌ها  با قرار داشتن در روزهای پایانی سال و در آستانه عید باستانی نوروز گرانی و مشکلات مالی بیشتر و بیشتر خود را نشان می‌دهد. متأسفانه افزایش و نوسان قیمت‌‌ها به روالی عادی و امری طبیعی تبدیل شده است و هر دقیقه و ثانیه قیمت ها افزایش می‌یابد .

افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار مانند برنج، روغن، لبنیات، سیب زمینی، گوجه و... از یک سو و این روزها افزایش بی سابقه قیمت آجیل و شیرینی شب عید از سوی دیگر باعث نگرانی اقشار مختلف جامعه به خصوص افراد کم برخوردار شده است؛ تا جایی که این نوسان قیمت و کاهش قدرت خرید مردم باعث ایجاد شکاف طبقاتی بین اقشار مختلف جامعه شده است.

کارشناسان بازار و مسائل اقتصادی عواملی مانند افزایش نرخ دلار، تغییر تعرفه های گمرکی، گران فروشی، احتکار اقلام اساسی، تحریم های اقتصادی و ... را از عوامل گرانی می‌دانند و تقارن روزهای پایانی سال و با ماه مبارک رمضان و .... مزید بر علت شده است.

افزایش بی سابقه قیمت آجیل

یکی از شهروندان بیرجندی با اشاره به افزایش بی سابقه آجیل شب عید  می‌گوید: «همسرم دبیر آموزش و پرورش بوده و حقوق دریافتی همسرم  ۸ میلیون تومان است و با احتساب پرداخت اقساط برای خانواده ۵ نفره ما تنها  ۳ میلیون تومان تا پایان ماه می‌ماند و باید با همین میزان حقوق نه تنها گوشت، برنج، روغن و... مورد نیاز برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان را تهیه کنم، بلکه تأمین آجیل شب عید هم مزید بر علت و باعث بروز مشکلاتی شده است.

آجیل فروشی

عباس نیا قیمت یک کیلوگرم پسته را به حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده و می‌افزاید: «اسفند ماه پس از دریافت حقوق برای تهیه آجیل به یکی از فروشگاه‌های سطح شهر در خیابان توحید زدم و مقداری آجیل مانند تخمه، نخود، بادام را تهیه کردم».

وی با اشاره به نبود ثبات قیمت اقلام مورد نیاز مردم در هر برهه زمانی مانند عید نوروز، یلدا، ماه مبارک رمضان و....یادآور می شود: «پس از گذشت سه روز برای خرید آجیل برای مادرم به همان مغازه مراجعه کردم و در کمال ناباوری همان میزان آجیل را با قیمتی دو برابری تهیه کردم».

وی تأکید می کند: «وقتی از فروشنده علت این تفاوت قیمت را در عرض چند روز پرسیدم، مهمترین علت افزایش قیمت را خرید جدید آجیل عنوان کرد؛ در حالی که شواهد امر چیز دیگری را نشان می داد».

وی ضمن گلایه از عدم نظارت مسئولان بر این افزایش قیمت های بی‌سابقه می‌گوید: «متأسفانه به علت نبود ثبات قیمت و... فروشندگان همان اقلام قبل موجود در مغازه خود را بر اساس قیمت روز  محاسبه کرده و عرضه  می‌کنند».

 این شهروند، ضمن گلایه از مسئولان کشوری و استانی می‌افزاید: «با این افزایش گرانی‌ها این میزان حقوق تا نیمه ماه بیشتر جواب نمی‌دهد و هر روز بیش از پیش شرمنده فرزندانمان هستیم».

افزایش تورم

یکی دیگر از شهروندان ضمن گلایه از افزایش تورم و کاهش خرید مردم اعم از کارگر و کارمند می‌گوید: «متأسفانه افزایش تورم باعث شکاف طبقاتی بین اقشار مختلف مردم شده است و فقط عده کمی از مردم توان خرید داشته و  بدون دغدغه خرید می‌کنند».

حسنی، قیمت یک کیلوگرم تخم آفتابگردان را بین ۹۰ تا ۱۴۰ هزارتومان، هر کیلوگرم نخودگُل را بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزارتومان، تخم کدو بین ۱۱۰ تا ۱۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام کرده و می‌گوید: «این قیمت‌های روز گذشته است و در شرایط فعلی این افزایش قیمت‌ها طبیعی بوده و در روزهای آینده این قیمت‌ها هم افزایش خواهد داشت».

آجیل فله

شهروند دیگری ضمن گلایه از عدم نظارت ورسیدگی مسئولان می‌گوید: «چند روز گذشته برای خرید آجیل به یکی از فروشگاه‌ها مراجعه کردم و در حال کنترل قیمت ها بودم که متوجه پاک کردن برچسب قیمت‌ها و درج قیمت جدید توسط فروشنده شدم وقتی علت را پرسیدم با کمال ناباوری فروشنده اعلام کرد در تماس تلفنی با مرکز متوجه افزایش قیمت شده و به ناچار قیمت ها را تغییر می‌دهم».

بیکی، ضمن گلایه از این شیوه‌ی فروش و برخورد فروشنده، ادامه می‌دهد: «مگر نه اینکه فروشندگان باید بر اساس فاکتور و سود اعمالی، کالا و اقلام خود را عرضه کنند؟»

تفاوت قیمت

وی با توجه به افزایش بالای قیمت پسته، مغز بادام و فندوق، تأکید می‌کند: «علاوه بر نبود نظارت وافزایش قیمت‌ها به صورت ثانیه‌ای و اعمال آن بر روی کالاهای خرید قبل، تفاوت قیمت آجیل ها در هر گوشه و کنار شهر هم از مشکلات پیش رو است و قیمت هر کیلوگرم تخمه، آجیل و... در خیابان های توحید، معلم، مدرس و... تفاوت فاحشی دارد و وقتی علت را جویا می‌شویم کیفیت اقلام عرضه شده و خرید با قیمت بالا به عنوان مهمترین دلایل، توسط فروشنده بازگو می‌شود».

شهروند دیگری  با بیان اینکه مردم با وجود مشکلات پیش رو و نبود ثبات قیمت و افزایش تورم، می گوید: «با این وضعیت مردم کم کم و به اجبار اعیاد و مناسبت های مختلف را به فراموشی خواهند سپرد؛ چرا که روز به روز سفره مردم کوچک‌تر و توان و قدرت خرید مردم کمتر می‌شود».

حجتی‌پور، گریزی به قیمت آجیل در بازار می‌زند و ضمن گلایه از عدم نظارت‌ها می‌گوید: «اسفند ماه سال گذشته  قیمت یک کیلوگرم پسته حدود  ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود؛ در حالی که امروز قیمت هر کیلوگرم پسته بین  ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بر اساس درجه و کیفیت به فروش می‌رسد.

وی قیمت یک کیلوگرم تخمه کدو و آفتابگردان را به طور میانگین ۲۲۰ و ۱۳۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: «این اقلام را می‌توان با قیمت‌های مختلف در هر گوشه از شهر تهیه کرد و این نشان از عدم نظارت دارد».

قیمت های نجومی

حجتی‌پور با اشاره به آشفته بازار قیمت‌های نجومی می‌گوید: «با وجود افزایش بی‌سابقه قیمت اقلام مورد نیاز مردم و ثابت ماندن حقوق کارگر و کارمند به ناچار باید دور برخی اقلام لاکچری مانند پسته، فندوق، برگه‌های خشک میوه را خط کشید».

آجیل

وی با بیان اینکه مسئولان در رسانه‌های دیداری و نوشتاری فقط حرف از نظارت می‌زنند و در عمل خبری از نظارت و رصد قیمت و برخورد با متخلفان دیده نمی‌شود، از مسئولان می‌خواهد با جدیت بیشتر قیمت‌ها را رصد و با افراد متخلف برخورد کنند.

عدم ارائه فاکتور و جرائم سنگین

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان  سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در مصاحبه با خبرنگار ۷۲۴پرس، با بیان اینکه فاکتور خرید، مبدأ تأمین اقلام، هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده تأثیر دارند، می‌گوید: «شهروندان در صورت مشاهده تخلفات شامل گرانفروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و... می‌توانند موارد را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

علی تهوری می‌افزاید: «عدم ارائه فاکتور به بازرسان سازمان صمت جریمه ای بالغ بر ۱۰ میلیون تومان دارد و چنانچه متصدی فروش به هر دلیل از ارائه فاکتور کالا خودداری کند مشمول جریمه خواهد شد.

به گفته وی هیچ عذر و بهانه‌ای منوط به نبود فاکتور از سوی فروشنده قابل قبول نبوده و در صورت مشاهده این تخلفات پرونده تشکیل و با فرد خاطی برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش اعمال قانون، قیمت محصول و کالای عرضه شده  در ۹۰ درصد واحدهای صنغی درج شده است، می‌گوید: «با وجود جرائم بالای عدم درج قیمت، عدم ارائه فاکتور و... واحدهای صنفی اهتمام بیشتری برای درج قیمت محصولات خود دارند».

وی با اشاره به فعالیت بازرسان صمت و همکاری تنگاتنگ آنها با بازرسان سازمان جهاد کشاورزی در این راستا،  از مردم و شهروندان می‌خواهد در صورت مشاهده تخلفات ، مراتب را به سامانه ۱۲۴ اعلام  کنند.