هر قابلیتی که در دستگاه‌های الکترونیکی اضافه می‌شود، علاوه‌بر داشتن مزایای مختلف، می‌تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد؛ یکی از این قابلیت‌ها، صفحه لمسی در لپتاپ‌ها است که علی‌رغم ویژگی‌های مطلوبی که ارائه می‌دهد، سبب کثیف شدن صفحه‌نمایش می‌شود. ممکن است تصمیم بگیرید برای جلوگیری از کثیف شدن صفحه‌نمایش، این قابلیت را در ویندوز ۱۱ غیرفعال کنید؛ در این مطلب به چگونگی غیرفعال ساختن قابلیت صفحه لمسی در ویندوز ۱۱ می‌پردازیم، تا انتها با ما همراه باشید.

غیرفعال کردن صفحه لمسی با استفاده از Device Manager

با مراجعه به بخش مدیریت دستگاه‌ها در ویندوز، می‌توانید قابلیت صفحه لمسی را غیرفعال کنید. برای شروع فرآیند، روی آیکون جستجوی ویندوز که در Taskbar قرار دارد کلیک کنید؛ عبارت Device Manager را در نوار جستجو وارد کرده و سپس روی گزینه مرتبط در نتایج کلیک کنید.

 مدیریت دستگاه ها در ویندوز-724press.com

در Device Manager به سراغ گزینه Human Interface Devices رفته و سپس روی فلش کنار این گزینه کلیک کنید.

دیوایس منیجر ویندوز-724press.com 

در لیستی که ظاهر می‌شود، روی گزینه HID-Compliant Touch Screen کلیک راست کرده و سپس از طریق منوی جانبی، گزینه Disable device انتخاب کنید.

 غیرفعالسازی صفحه لمسی در ویندوز 11-724press.com

اکنون در پنجره‌ای که ظاهر می‌شود به منظور تأیید نهایی غیرفعالسازی صفحه لمسی، روی Yes کلیک کنید.

تأیید فرآیند غیرفعالسازی صفحه لمسی-724press.com 

با پایان این فرآیند، صفحه لمسی غیرفعال می‌شود.

درصورتی که قصد دارید مجدداً صفحه لمسی را فعال نمایید، وارد مدیریت دستگاه‌ها شده و مراحل قبل را تکرار نمایید؛ سپس از طریق منوی ظاهر شده گزینه Enable device را انتخاب کنید.

فعالسازی صفحه لمسی-724press.com 

غیرفعال کردن قابلیت صفحه لمسی با استفاده از Terminal ویندوز

روش دیگری که به کمک آن می‌توانید صفحه لمسی لپ‌تاپ را غیرفعال کنید، مراجعه به ترمینال ویندوز ۱۱ و نوشتن دستور مرتبط با این قابلیت است. به همین جهت ابتدا باید وارد محیط Terminal شوید. توجه داشته باشید که باید ترمینال را با استفاده از دسترسی ادمین اجرا نمایید. روی آیکون ویندوز در Taskbar کلیک راست کنید.

مطلب مرتبط:   آموزش غیرفعال کردن AutoCorrect صفحه‌کلید لمسی در ویندوز ۱۱

همچنین می‌توانید با استفاده از کلیدهای میانبر Win + X مستقیماً منوی Power User را باز کنید. در مرحله بعد، روی گزینه Windows Terminal (Admin) کلیک نمایید.

 ترمینال ویندوز-724press.com

در پنجره ترمینال، دستور زیر را وارد کنید:

Get-PnpDevice | Where-Object {$_.FriendlyName -like '*touch screen*'} | Disable-PnpDevice -Confirm:$false

دستور غیرفعالسازی صفحه لمسی-724press.com

زمانی که دستور اجرا شود، صفحه لمسی غیرفعال خواهد شد. به جهت فعال نمودن صفحه لمسی، دستور زیر را وارد کنید:

Get-PnpDevice | Where-Object {$_.FriendlyName -like '*touch screen*'} | Enable-PnpDevice -Confirm:$false   

دستور فعالسازی صفحه لمسی-724press.com

سخن پایانی

قابلیت صفحه لمسی در برخی از لپتاپ‌ها، برای انجام کارهای مختلف در ویندوز، بسیار مفید و مطلوب است؛ اما لپ‌تاپ‌هایی که چنین قابلیتی دارند، معمولاً گران‌تر از یک لپتاپ معمولی با همان سخت‌افزار هستند. بنابراین قبل از اقدام به خرید لپتاپ، حتماً ویژگی‌هایی که توسط صفحه لمسی ارائه می‌شود را بررسی کنید؛ همانقدر که قابلیت صفحه لمسی مزایایی به همراه دارد، اما سبب کثیف شدن صفحه‌نمایش نیز می‌شود. به همین دلیل می‌توانید درصورتی که نیاز خاصی به این قابلیت ندارید، آن را از طریق Device Manager یا Terminal ویندوز ۱۱ غیرفعال کنید.