ممکن است نیاز باشد تا یک ایمیل محرمانه برای شخص دیگری ارسال کنید، یا به هر دلیلی علاقه ندارید ایمیل شما توسط شخص دریافت‌کننده، برای دیگران فوروارد شود. در چنین مواقعی می‌توانید از قابلیت‌های سرویس ایمیل خود استفاده کنید و قابلیت جلوگیری از بازارسال ایمیل‌ها را فعال نمایید. در این مطلب قصد داریم نحوه جلوگیری از بازارسال ایمیل در برنامه‌های Gmail و Outlook را موارد بررسی قرار دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

چگونه از بازارسال ایمیل‌ها در برنامه Gmail جلوگیری کنیم؟

نکته‌ای که در همین ابتدا باید به آن دقت داشته باشید این است که این قابلیت تا حدودی از ایمیل‌های شما محافظت می‌کند؛ زیرا ممکن است شخص دریافت‌کننده ایمیل از صفحه اسکرین‌شات بگیرد یا با گوشی خود از صفحه ایمیل در لپتاپ عکس‌برداری کند؛‌ اما به هرحال ما کار را با نحوه‌ی فعال ساختن قابلیت جلوگیری از بازارسال ایمیل‌ها در برنامه جیمیل پیگیری می‌کنیم.

مطلب مرتبط:‌  آموزش بازیابی ایمیل‌های پاک شده در جیمیل

Gmail قابلیتی تحت عنوان Confidential Mode ارائه می‌کند که استفاده از آن عملکردهایی نظیر فوروارد، کپی، پرینت و دانلود را برای دریافت‌کننده غیرفعال می‌کند. کسانی که از برنامه Gmail استفاده نمی‌کنند، زمانی که چنین پیامی برایشان صادر شود، یک لینک در ایمیل مشاهده خواهند کرد که متن ایمیل را در مرورگر نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید برای ایمیل خود تاریخ انقضا تعیین کنید و آن را با یک رمز عبور دریافت شده از طریق پیامک قفل کنید. به جهت استفاده از Confidential Mode در برنامه Gmail مراحل زیر را دنبال کنید:

رمزگذاری ایمیل در جیمیل-724press.com

  • پس از ورود به برنامه Gmail یک ایمیل ایجاد کنید.
  • در بین گزینه‌های موجود در نوار ابزار پایین صفحه، روی آیکون «قفل در کنار یک ساعت» کلیک کنید تا پنجره Confidential Mode باز شود.
  • در پنجره این قابلیت، روی منوی کشوییSet Expiry برای تعیین تاریخ انقضای ایمیل کلیک کنید. بازه انتخابی برای تاریخ انقضای ایمیل از ۱ روز تا ۵ سال است؛ بنابراین اگر نگران ماندن ایمیل در صندوق دریافت شخص مقابل نیستید، می‌توانید حداکثر زمان ممکن یعنی گزینه ۵ سال را انتخاب نمایید.
  • اکنون باید گزینه رمز عبور را انتخاب کنید؛ درصورتی که گزینه بدون رمز عبوری پیامکی را انتخاب کنید، هیچ حفاظت اضافی برای ایمیل ایجاد نخواهد شد؛ اگر رمز عبور پیامکی را انتخاب کنید، باید شماره تلفن شخص گیرنده را وارد کرده تا وی بتواند پس از دریافت رمز عبور از طریق پیامک به ایمیل ارسالی توسط شما دسترسی داشته باشد.
  • روی Save کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود. اکنون در پایین پنجره ایمیل پیامی مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد در حال ارسال یک ایمیل محرمانه هستید. برای تغییر این تنظیمات می‌توانید روی گزینه Edit کلیک کنید. همچنین با کلیک روی آیکون “×” از حالت Confidential خارج شوید و یک ایمیل عادی ارسال کنید.

چگونه از بازارسال ایمیل‌ها در برنامه Outlook جلوگیری کنیم؟

یکی دیگر از سرویس‌های ارسال و دریافت ایمیل، سرویس مایکروسافت Outlook است. به کمک این برنامه می‌توانید ایمیل‌های رمزنگاری شده ارسال کنید. این قابلیت هم در نسخه دسکتاپ و هم در نسخه وب قابل دسترسی است اما موانع ورود خاص‌تری نسبت به Gmail دارد. در درجه اول این قابلیت برای کاربران تجاری طراحی شده و برای استفاده از آن به گواهی رمزنگاری S/MIME یا مجوز Office 365 Enterprise نیاز دارید. برای اینکه از نحوه‌ی کسب مجوز اول اطلاعات بیشتری بدست آورید، بهتر است به سایت پشتیبانی مایکروسافت مراجعه کنید.

رمزگذاری ایمیل در اوت‌لوک-724press.com

اگر قابلیت رمزگذاری در Outlook برای شما قابل تنظیم باشد، یعنی می‌توانید پیام‌هایی را ارسال کنید که فقط توسط گیرندگان موردنظر باز شود؛ بنابراین نمی‌توان چینین ایمیل‌هایی را بازارسال کرد.

در نسخه دسکتاپ Outlook با استفاده از مراحل زیر می‌توانید یک ایمیل رمزگذاری شده ایجاد کنید:

  • یک ایمیل جدید بسازید.
  • از طریق نوار منوی بالای صفحه روی تب Options کلیک کنید.
  • در منوی کشویی Encrypt، گزینه Do Not Forward را انتخاب کنید.
  • درصورتی که قبل از ارسال ایمیل از رمزگذاری آن منصرف شدید، روی گزینه Remove encryption کلیک کنید.

مطلب مرتبط:   چگونه ایمیل‌ها را از صفحه ورود ویندوز ۱۰ پنهان کنیم؟

در نسخه وب Outlook مراحل زیر را دنبال کنید تا یک ایمیل رمزگذاری شده داشته باشید:

  • یک ایمیل جدید بسازید.
  • روی آیکون سه نقطه افقی و سپس روی گزینه Message options کلیک کنید.
  • روی گزینه رمزگذاری این پیام (S/MIME) کلیک کنید.

سخن پایانی

با استفاده از قابلیت‌هایی که در سرویس‌های ایمیل وجود دارد، می‌توانید از بازارسال ایمیل خود توسط شخص دریافت‌کننده جلوگیری کنید. این قابلیت‌ در دو سرویس Gmail و Outlook وجود دارد و هرکدام به روشی از فوروارد شدن ایمیل شما توسط دیگران جلوگیری می‌کنند. اما با تمام توضیحات ارائه شده باید به این نکته توجه داشته باشید که کسی که بخواهد ایمیل شما را به دست دیگران برساند، می‌تواند راه‌های مختلفی برای این کار پیدا کند؛ برای مثال می‌تواند از صفحه عکس بگیرد، ایمیل را مجدداً تایپ کند و... بنابراین در برابر چنین مواردی هیچ راهی برای محافظت از ایمیل وجود ندارد، اما این قابلیت در شرایط عادی می‌تواند از ایمیل‌های شما محافظت کند و به نوعی یک خط دفاعی اولیه را در برابر تقلب و بازارسال ایمیل بچیند.