اتصال چندین هدفون سیمی به لپتاپ یا کامپیوتر تحت ویندوز کار آسانی است و تنها به خرید یک تقسیم‌کننده نیاز دارید. اما آیا اتصال همزمان چندین هدفون بی‌سیم نیز به همین سادگی است؟ شاید در نگاه اول چنین کاری پیچیده و سخت بنظر برسد، اما ما اینجا هستیم تا با ارائه چند راهکار ساده، اتصال چند دستگاه بلوتوثی بطور همزمان به ویندوز را ممکن سازیم؛ تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

از یک دستگاه تحت ویندوز با بلوتوث ۵ یا جدیدتر استفاده کنید

قبل از اینکه بخواهید یک یا چند دستگاه بلوتوثی را به کامپیوتر خود متصل کنید، می‌بایست مطمئن شوید که دستگاه شما از اتصال چندین دستگاه بلوتوثی پشتیبانی می‌کند. این ویژگی در حال حاضر تنها در دستگاه‌هایی قابل دسترسی است که بلوتوث نسخه ۵٫۰ یا بالاتر را روی خود دارند. به همین جهت قبل از اینکه برای اتصال چند دستگاه به‌طور همزمان اقدام کنید، از طریق مسیر زیر نسخه بلوتوث دستگاه خود را بررسی کنید:

  • با استفاده از کلیدهای میانبر Win + X و سپس کلیک روی گزینه Device Manager وارد بخش مدیریت دستگاه‌ها در ویندوز شوید.
  • روی گزینه Bluetooth دو بار کلیک کنید تا بخش‌های زیرمجموعه آن نمایش داده شود.
  • روی دستگاه بلوتوث خود کلیک راست کرده و سپس گزینه Properties را انتخاب نمایید.
  • در پنجره‌ای که باز می‌شود به سراغ تب Advanced رفته و مقدار مقابل LMP را مشاهده کنید.

نسخه بلوتوث-724press.com

زمانی که مقدار LMP برابر با ۹ باشد، یعنی نسخه بلوتوث دستگاه شما ۵.۰ است؛ هر عددی کمتر از ۹ به معنای نسخه‌های پایین‌تر از بلوتوث و نشان دهنده عدم توانایی در اتصال همزمان چندین دستگاه به سیستم است. همانطور که در تصویر بالا مشخص است، مقدار LMP دستگاه برابر با مقداری کمتر از ۹ است و این یعنی دستگاه موردنظر از قابلیت اتصال چندیدن دستگاه بلوتوثی به‌طور همزمان پشتیبانی نمی‌کند.

مطلب مرتبط:   آموزش فعال کردن بلوتوث در ویندوز ۱۱

از برنامه‌های سازنده دستگاه استفاده کنید

کار با دستگاه بلوتوثی-724press.com

تولیدکنندگان دستگاه‌های بلوتوثی همچون BOSE، به همراه دستگاه خود یک برنامه ارائه می‌دهند که امکان اتصال چندین دستگاه بلوتوثی را به کاربر می‌دهد. اگر محصولی را خریداری می‌کنید که از چنین برنامه‌های پشتیبانی برخوردار هستند، حتماً آن برنامه را در سیستم خود نصب نمایید. البته باید توجه داشته باشید که برنامه ارائه شده توسط شرکت سازنده در کدام سیستم‌عامل اجرا می‌شود؛ گاهی ممکن است یک سازنده برنامه پشتیبانی دستگاه خود را تنها در سیستم‌عامل مکینتاش ارائه کند؛ پس حتماً اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، در هنگام تهیه محصول علاوه‌بر کیفیت  دستگاه،  به این نکته نیز دقت نمایید.

از دستگاه‌های بلوتوثی استفاده کنید که توانایی Pair شدن با یکدیگر را دارند

زمانی که از دستگاه‌های صوتی بلوتوثی استفاده می‌کنید که قابلیت Pair شدن به یکدیگر را دارند، در هنگام اتصال به سیستم نیز کارتان راحت‌تر خواهد بود. البته این موضوع بیشتر هنگامی رخ می‌دهد که شما از دستگاه‌هایی که یک سازنده دارند استفاده کنید. درصورتی که دستگاه‌های شما قابلیت Pair شدن با یکدیگر را دارند، مراحل زیر را جهت اتصال همزمان آنها به ویندوز دنبال کنید:

  • مسیر Start menu > Devices > Bluetooth & other device را دنبال کنید.
  • بلوتوث دستگاه را روشن نمایید. سپس کلید اتصال را در اولین اسپیکر فشار دهید.

روشن کردن بلوتوث - 724press.com

  • اکنون می‌بایست روی کلید Add Bluetooth or other device کلیک کرده و سپس گزینه Bluetooth را انتخاب کنید.
  • دستگاه باید شروع به جستجو برای دستگاه‌های بلوتوثی دردسترس کند. زمانی که پروسه جستجو کامل شد، روی دستگاه صوتی که می‌خواهید متصل شود کلیک کنید. دستورهای روی صفحه را دنبال نمایید تا پروسه اتصال دستگاه کامل شود.
  • زمانی که کار اتصال اسپیکر به پایان رسید، مراحل قبلی را برای متصل شدن بلندگوی دیگر تکرار کنید. دستورهای روی صفحه را کامل دنبال کنید تا هر دو دستگاه صوتی به لپ‌تاپ یا کامپیوتر تحت ویندوز شما متصل شوند.

مطلب مرتبط:   آموزش انتقال فایل بین مکینتاش و اندروید با استفاده از بلوتوث

تنظیمات دستگاه‌های بلوتوث خود را پیکربندی کنید

درصورتی که چندین دستگاه بلوتوثی با شرایط مناسب اتصال همزمان و همچنین یک رایانه شخصی با بلوتوث ۵٫۰ یا بالاتر در اختیار دارید، اما همچنان برای اتصال همزمان دستگاه‌ها به رایانه دچار مشکل هستید، بنظر باید به سراغ پیکربندی تنظیمات دستگاه‌ها بروید. اکنون به سراغ تنظیماتی می‌رویم که می‌توان آنها را مجدداً پیکربندی کرد:

  • وارد پنجره Control Panel ویندوز شوید. برای این کار می‌توانید نام این پنجره را در نوار جستجوی ویندوز تایپ کرده و در بخش نتایج روی آن کلیک کنید.
  • از طریق نوار کشویی View by، گزینه Large icons را انتخاب کنید.
  • در بین گزینه‌های موجود در کنترل پنل، روی Sound کلیک کنید.

کنترل پنل ویندوز-724press.com

  • در پنجره جدیدی که باز می‌شود، روی تب Recording کلیک کنید و در آنجا مراحل زیر را دنبال کنید:
  • روی دستگاه بلوتوثی خود کلیک راست کرده و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید.
  • روی تب Listen کلیک کنید.
  • تیک مربوط به گزینه Listen to this device را بزنید.

تنظیمات صدای ویندوز-724press.com

  • از طریق منوی کشویی Playback through this device، یکی از دستگاه‌های بلوتوثی خود را انتخاب کرده و سپس روی Apply و OK کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود؛ درنهایت می‌بایست برای اعمال تغییرات پیکربندی سیستم را ری‌استارت کنید.

سخن پایانی

اتصال همزمان چندین دستگاه صوتی بلوتوثی به یک سیستم تحت ویندوز، شاید در نگاه اول کار سختی بنظر برسد، اما درصورتی که نسخه بلوتوث سیستم شما ۵٫۰ یا بالاتر بوده و دستگاه‌های صوتی متعلق به یک سازنده قابلیت Pair شدن با یکدیگر را داشته باشند، این کار چندان هم سخت نیست و به راحتی می‌توان این دستگاه‌ها را به‌صورت همزمان به یک رایانه شخصی متصل کرد. البته در این میان برخی سازنده‌های دستگاه‌های بلوتوثی برنامه‌هایی برای ارائه خدمات بهتر همراه با محصول به کاربر ارائه می‌دهند که می‌توانید از آنها برای راحت‌تر شدن کار اتصال به ویندوز استفاده کنید.