درصورتی که از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنید، ممکن است شما نیز با پیغام “Phone storage full” مواجه شده‌اید. این پیغام حتی در زمان‌هایی که شما برخی اطلاعات خود را حذف کرده و درواقع حافظه دستگاه را خالی کرده‌اید نیز نمایش داده می‌شود؛ خصوصاً زمان‌هایی که نیاز به عکس گرفتن یا فیلمبرداری از یک موقعیت خاص را دارید، بدلیل پر بودن حافظه اجازه دسترسی به برنامه دوربین به شما داده نمی‌شود. در این مطلب قصد داریم، علت‌های پر شدن حافظه و سپس روش‌های پاکسازی  حافظه داخلی گوشی اندرویدی  را بررسی کنیم؛ تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

دلایل پر شدن حافظه تلفن هوشمند چیست؟

تمام داده‌های موجود در تلفن همراه، بخشی از حافظه دستگاه را بنا به حجمی که دارند اشغال می‌کنند. برنامه‌ها نیز داده‌های خاص خود را دارند و علاوه‌بر حجم فایل نصب شده، داده‌های برنامه نیز به‌صورت جداگانه بخشی از حافظه را اشغال خواهند کرد. امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی، تصاویر و فیلم‌های گرفته شده با دوربین گوشی حجم‌های بالایی دارند و اگر شما جزو افرادی هستید که از دوربین گوشی خود زیاد استفاده می‌کنید، باید حتماً نگاهی به وضعیت حافظه سیستم نیز داشته باشید. ضمن اینکه فایل‌های صوتی نظیر آهنگ‌ها نیز امروزه حجم‌های بالاتری دارند. اکنون می‌خواهیم نگاه جزئی‌تر به مواردی که سبب پر شدن حافظه دستگاه می‌شوند داشته باشیم.

مطلب مرتبط:  چگونه حافظه ذخیره‌سازی آزاد در آیپد یا آیفون را بررسی کنیم؟

آهنگ‌ها، پادکست‌ها و ویدیو‌های قدیمی یا ناخواسته

برنامه‌ های رسانه در موبایل-724press.com

اگر از برنامه‌هایی همچون Spotify و YouTube Premium یا هر اپلیکیشن رسانه‌ای دیگری استفاده می‌کنید که امکان دانلود آهنگ، پادکست و ویدیو را برایتان فراهم می‌کند، ممکن است در هر کدام از آن برنامه‌ها فایل‌های قدیمی داشته باشید که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنید، اما فضای حافظه شما را اشغال کرده‌اند؛ به همین جهت زمانی که با پیغام پر شدن حافظه دستگاه مواجه شدید، بهتر است ابتدا به سراغ اپلیکیشن‌های رسانه‌ای خود رفته و چنین فایل‌هایی به‌خصوص ویدیوها و پادکست‌ها که معمولاً حجم‌های بالایی دارند را از حافظه سیستم خود پاک کنید.

ایمیل‌ها و پیام‌های پیش‌نویس قدیمی

برنامه ایمیل در موبایل-724press.com

یکی از برنامه‌هایی که ورودی‌های بسیار زیادی دارد و در عین حال کمتر به آن پرداخته می‌شود، اپلیکیشن ایمیل‌ها است. به‌طور معمول روزانه شاید ده‌ها پیام از طرف بخش‌های خبری سایت‌هایی که در آنها عضو هستید برایتان ارسال می‌شود و این سبب شلوغ شدن صندوق دریافت ایمیل‌ها و همچنین هرزنامه‌ها (Spam) خواهد شد. همچنین اگر شما کارتان طوری باشد که روزانه ایمیل‌های زیادی ارسال می‌کنید،  پیام‌های  زیادی در صندوق ارسالی نیز وجود دارد. درضمن ممکن است پیام‌های نوشته شده اما ارسال نشده زیادی نیز در بخش پیش‌نویس‌ها وجود داشته باشد. برای اینکه حافظه دستگاه تا حد ممکن توسط ایمیل‌ها اشغال نشود، بهتر است به‌صورت روزانه پیام‌هایی که نیاز ندارید را حذف نمایید. همچنین بهتر است به سایت‌هایی که در آنها حساب کاربری دارید مراجعه کرده و اشتراک در خبرنامه سایت را لغو کنید تا دیگر پیام‌های روزانه از طرف این سایت‌ها برایتان ارسال نشود.

محتوایی که به‌صورت خودکار دانلود شده‌

دانلود خودکار محتوا در موبایل-724press.com

شاید خیلی از کاربران از این موضوع اطلاع نداشته باشند، اما برنامه‌های مختلف به‌خصوص اپلیکیشن‌های اجتماعی همچون واتساپ و تلگرام، محتوای موجود را در حافظه دستگاه شما ذخیره می‌کنند؛ برای مثال زمانی که ویدیویی در واتساپ برای شما ارسال شده باشد، درصورتی که تنظیمات برنامه روی حالت دانلود خودکار قرار داشته باشد، واتساپ ویدیوی دریافتی را در گالری دستگاه شما ذخیره می‌کند. به جهت جلوگیری از چنین موضوعی می‌بایست گزینه Media Visibility را در تنظیمات دستگاه غیرفعال کنید. البته این گزینه ممکن است در اپلیکشن‌های دیگر متفاوت باشد، برای مثال درصورتی که می‌خواهید از ذخیره خودکار عکس‌هایی که در برنامه پیام‌رسان فیسبوک می‌گیرید جلوگیری نمایید، می‌بایست گزینه Save on Capture را خاموش نمایید.

همچنین در اپلیکیشن اسنپ چت، برای جلوگیری از ذخیره خودکار محتوا، می‌بایست از طریق گزینه Save Button این کار را انجام دهید. در منوی این گزینه می‌توانید انتخاب کنید که آیا عکس‌های خود را فقط در حافظه اسنپ چت ذخیره کنید یا  برنامه می‌تواند این تصاویر را در حافظه گوشی نیز ذخیره کند.

مطلب مرتبط:   چگونه عکس‌هایی که پیام‌رسان واتس‌اپ دانلود کرده را پاکسازی کنیم؟

اپلیکیشن‌هایی که نیازی به آنها نیست اما حذف نمی‌شوند

اپلیکشن های غیرضروری موبایل-724press.com

همه ما در تلفن‌های هوشمند خود با برنامه‌هایی مواجه شدیم که شاید هیچ استفاده‌ای برایمان نداشته‌اند، اما نمی‌توانید آنها را به‌طور کامل از روی تلفن هوشمند خود حذف کنیم و متأسفانه فقط بخشی از حافظه دستگاه را اشغال کرده‌اند. با این حال روشی وجود دارد که می‌توانید فضای اشغال شده توسط چنین اپلیکیشن‌هایی را به حداقل برسانید. خوشبختانه بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرقابل حذف را می‌توان غیرفعال کرد. غیرفعال شدن چنین اپلیکیشن‌هایی از اجرای آنها در پس زمینه گوشی جلوگیری و مقدار فضای ذخیره‌سازی آنها را محدود می‌کند. این کار همچنین سبب می‌شود که چنین اپلیکیشن‌هایی دیگر بروزرسانی دریافت نکنند که این موضوع نیز سبب می‌شود تا بیشتر از این فضای ذخیره‌سازی دستگاه را اشغال نکنند. به جهت غیرفعال ساختن این برنامه‌ها پس از مراجعه به Setting > Apps به سراغ برنامه موردنظر رفته و روی آن تپ کنید. در منوی موجود همانطور که مشاهده می‌کنید، گزینه حذف نصب غیرفعال است؛ اما می‌توانید به سادگی با تپ کردن گزینه Disable این برنامه را غیرفعال بسازید.

حافظه Cache پاک نشده

حافظه کش موبایل-724press.com

حافظه Cache یا پنهان همانطور که از نامش پیداست، برای خیلی از کاربران ناآشنا است. شاید اولین سوالی که در این زمینه باید پاسخ داده شود این است که حافظه کش چیست؟ کش می‌تواند به شکل سخت‌افزار یا نرم‌افزار باشد و وظیفه آن ذخیره داده‌ها است تا درخواست‌های آتی برای آن داده در زمان کمتری پردازش و ارائه شوند. البته در این میان حافظه کش می‌تواند داده‌هایی که دیگر شما به آنها نیاز ندارید را در خود جای دهد و بدون اینکه شما متوجه شوید، با چنین داده‌های حافظه دستگاه را اشغال کند. بنابراین بهتر است به سراغ تنظیمات برنامه‌هایی همچون مرورگرها، واتساپ و... که حافظه کش زیادی دارند رفته و حافظه پنهان آنها را پاک کنید. در تنظیمات مرورگر گزینه‌هایی همچون Clear history و Clear browsing data وجود دارد؛ ضمن اینکه در برنامه‌هایی همچون واتساپ مستقیماً در خود برنامه می‌توانید به بخش ذخیره‌سازی رفته و گزینه Clear cache را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط:  چگونه حافظه‌ی آیفون را مدیریت و پاکسازی کنیم و مشکل کمبود حافظه‌ی خالی را حل کنیم؟

فایل‌های متفرقه

فایل‌های متفرقه می‌توانند در انواع مختلفی در حافظه گوشی قرار بگیرند؛ چنین فایل‌هایی ممکن است به برنامه‌های مختلفی مربوط باشند؛ بنابراین حتی با وجود اینکه ممکن است بدلیل حجم بالایی که اشغال کرده‌اند، پاک کردن همه آنها وسوسه‌انگیز باشد، اما نباید همه فایل‌های متفرقه را یکجا پاک کنید. ابتدا از طریق تنظیمات به سراغ حافظه داخلی دستگاه رفته و روی گزینه Storage تپ کنید. در این جا می‌توانید فایل‌های متفرقه خود را مشاهده کنید. در اینچا می‌بایست فایل‌هایی که واقعاً دیگر برایتان مفید نیستند را حذف نمایید.

سخن پایانی

حافظه تلفن همراه امروزه بدلیل بالا بودن حجم فایل‌های مختلف به سرعت پر می‌شود؛ در کنار فایل‌های حجیم، موارد دیگری همچون حافظه کش، دانلود خودکار محتوا و... می‌توانند سبب پر شدن حافظه دستگاه شوند. درصورتی که شما هم با مشکل پر شدن حافظه دستگاه خود مواجه هستید، مراحل اشاره شده در این مطلب می‌توانند برایتان مفید باشند.