زمانی که بواسطه شغل خود با فایل‌های حجیم صوتی در ارتباط هستید، حتماً نیاز به فشرده‌سازی این فایل‌ها خواهید داشت؛ فرقی ندارد که شما تنظیم‌کننده یک موسیقی هستید یا یک تولیدکننده پادکست، همیشه باید فایل‌ها را با حجم‌های کم به دست کاربران و مخاطبین رساند. در این مطلب قصد داریم نحوه فشرده سازی فایل‌های حجیم صوتی به کمک روش‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم؛ تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

تاثیر فشرده‌سازی بر کیفیت و حجم فایل صوتی

اولین قدم برای کاهش حجم فایل‌های صوتی این است که تشخیص دهید آیا کاهش حجم با کاهش کیفیت همراه خواهد بود یا خیر:

  • فرمت‌هایی که بدون افت کیفیت هستند، معمولاً داده‌های اصلی آنها دست نخورده است؛ بنابراین حجم بالاتری خواهند داشت.
  • فرمت‌هایی که نرخ بیت پایین‌تری دارند، بخشی از داده‌های صوتی را حذف می‌کنند؛ این کار کیفیت کلی صدا را کاهش می‌دهد اما سبب می‌شود تا فایل موردنظر حجم کوچک‌تری داشته باشد.

بنابراین تا زمانی که نرخ بیت خیلی پایینی برای فایل‌های صوتی انتخاب نکنید، فایل‌های با فرمت افت کرده نیز می‌توانند بسیار خوب شنیده شوند. بعید است بصورت عادی و بخصوص اگر از هدست استفاده می‌کنید، بتوانید تفاوتی بین یک صدای بدون افت و صدای با اتلاف معقول تشخیص دهید.

نکته: درصورتی که از نظر فضای ذخیره‌سازی هیچ مشکلی ندارید، می‌توانید از فایل‌های با حجم بالا و بدون افت صدا استفاده کنید.

مطلب مرتبط:  آموزش جدا کردن موسیقی از ویدیو در همه سیستم‌عامل‌ها

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که درصورتی که بصورت حرفه‌ای با فایل‌های حجیم صوتی سر و کار دارید، همیشه می‌توانید فایل‌های بدون افت صدا را به فایل‌های با کیفیت پایین‌تر تبدیل کنید، اما این روند بصورت عکس امکان‌پذیر نخواهد بود و نمی‌توانید فایلی را که فشرده شده به فایلی با فرمت قوی‌تر تبدیل نمایید. بنابراین اگر به اصل فایل‌ها نیاز دارید، بهتر است از هاردهای اکسترنال برای ذخیره‌سازی آنها استفاده کنید. در ادامه به معرفی ابزارهای مختلف برای کاهش حجم فایل‌های صوتی می‌پردازیم.

۱. فشرده‌سازی فایل‌های MP3 با استفاده از iTunes

هنگامی که تصمیم گرفتید که از کدام نوع فایل صوتی استفاده کنید، می‌توانید به سادگی از برنامه iTunes برای فشرده ساختن فایل صوتی خود استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

تغییر فرمت فایل صوتی با اپل ایتونز-724press.com

  • پس از اجرای برنامه iTunes در مک‌بوک، به نوار بالای صفحه رفته و روی گزینه Preferences کلیک کنید.
  • روی گزینه Import Setting کلیک کنید.
  • یک پنجره جدید بصورت پاپ‌آپ ظاهر می‌شود، در این پنجره می‌توانید با انتخاب گزینه دیگری که در منوی کشویی Import Using قرار دارد، نحوه وارد کردن فایل‌ها را تغییر دهید.
  • اکثریت افراد نسبت به فرمت MP3 در برابر سایر فرمت‌ها، تمایل بیشتری دارند. همچنین می‌توانید با کلیک روی تنظیمات Custom، کیفیت‌های پایین‌تری را برای این کار انتخاب کنید.
  • سپس روی فایل موردنظر که قصد فشرده‌سازی آن را دارید، کلیک راست کرده و پس از آن گزینه Create MP3 Version را انتخاب کنید.
  • اپل آیتونز فایل صوتی را براساس تنظیمات کیفیتی انتخاب شده فشرده می‌کند و فایل جدید مستقیماً در موسیقی iTunes قرار می‌گیرد.

۲. فشرده سازی فایل صوتی با استفاده از برنامه Monkey’s Audio

بیشتر افراد توانایی تشخیص تفاوت بین یک فایل MP3 با سرعت ۳۲۰ کیلوبیت در ثانیه و یک فایل با سرعت ۱۴۱۱ کیلوبیت بر ثانیه را ندارند؛ بنابراین اگر یک شنونده معمولی موسیقی هستید، بهتر است از فرمت با نرخ بیت پایین‌تر استفاده کنید، تا حجم فایل صوتی کمتر شود. همچنین علاقه‌مندان به ورود به صداپیشگی و خوانندگی گروه خاصی هستند که بهتر است از نرخ بیت بالاتری در فایل صوتی استفاده نمایند.

برنامه تبدلیل فرمت صدا در ویندوز-724press.com

برنامه Monkey’s Audio در ویندوز، یک ابزار مناسب برای فشرده ساختن فایل‌های صوتی است. این برنامه فایل‌های بدون اتلاف را بدون پایین  آمدن  کیفیت صدا فشرده می‌کند و ویژگی منبع باز بودن آن اجازه می‌دهد تا توسعه‌دهندگان بتوانند از آن در برنامه‌های خود استفاده کنند. شاید بهترین ویژگی این برنامه رایگان بودن آن باشد.

دانلود برنامه رایگان Monkey’s Audio

مطلب مرتبط:  آموش تبدیل فایل‌های صوتی و تصویری با برنامه VLC

۳. کاهش حجم فایل صوتی با برنامه Audacity

همانطور که گفتیم، استفاده از iTunes ساده‌ترین روش برای تبدیل فایل‌های صوتی است، اما این نکته هم نباید فراموش شود که همه افراد جزو کاربران این برنامه نیستند. Audacity، ابزار بسیار کاربردی دیگری برای فشرده ساختن فایل‌های صوتی است که در اکثر سیستم عامل‌ها قابل دانلود است. Audacity ویژگی‌های زیادی برای ضبط و ویرایش صدا دارد، اما امکان فشرده‌سازی فایل‌های صوتی را نیز فراهم می‌کند. رابط کاربری این برنامه ممکن است پیچیده بنظر برسد؛ بخصوص برای افرادی که تا بحال با نرم‌افزارهای ویرایش صدا کار نکرده‌اند. اما استفاده از آن برای کاهش حجم فایل نسبتاً ساده  است؛ کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

فشرده سازی آهنگ در audacity

  • ابتدا فایل موردنظر را در برنامه Audacity باز کنید.
  • به File > Export رفته و فرمت موردنظر خود را انتخاب کنید تا فایل در آن فرمت ذخیره شود.
  • در زیر بخش Format Option، گزینه Bitrate Mode را انتخاب نمایید (متغیر یا ثابت)، سپس کیفیت آن را تنظیم کنید.
  • روی Save کلیک کنید تا فایل جدید بصورت فشرده ذخیره شود.

دانلود برنامه رایگان Audacity

۴. استفاده از فشرده‌ساز صوتی تحت وب

اگر تمایلی به دانلود و نصب نرم‌افزارهای ویرایش صدا ندارید، می‌توانید از یک سرویس آنلاین برای این کار استفاده نمایید. اکثر سرویس‌های آنلاین تمام ویژگی‌های موجود در برنامه‌های آفلاین را به کاربر ارائه می‌دهند. یکی از بهترین وبسایت‌های مرتبط با این موضوع، سرویس آنلاین 123apps’ Online Audio Converter است. پس از تبدیل فرمت فایل صوتی می‌توانید آن را در فضای ذخیره‌سازی کامپیوتر خود یا فضاهای ابری همچون گوگل درایو یا دراپ‌باکس ذخیره کنید.

سرویس انلاین فشرده سازی صوت-724press.com

این سرویس آنلاین دارای یک رابط کاربری ساده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا فرمت موردنظر خود را انتخاب و پروسه تبدیل فرمت فایل صوتی خود را آغاز کنند. فرمت‌های رایجی همچون WAV، MP3، M4A و FLAC در دسترس کاربران قرار دارد، اما می‌توانید در میان این فرمت‌ها، فرمت‌های خاصی همچون فرمت آهنگ زنگ آیفون را نیز مشاهده کنید. به کمک نوار لغزنده موجود می‌توانید میزان بیت ریت فایل موردنظر خود را بین گزینه‌های ۶۴ تا ۳۲۰ تنظیم کنید؛ این درحالی‌ست که تب تنظیمات پیشرفته به شما این امکان را می‌دهد تا بین گزینه‌های خروجی مونو یا استریو نرخ نمونه فایل صوتی را انتخاب کنید. پس از انجام تمام کارهای مربوط به تبدیل فرمت و انتخاب گزینه‌های موردنظر، روی گزینه Convert کلیک کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، استفاده از سرویس آنلاین روش ساده و سریعی برای کاهش حجم MP3 است.

مطلب مرتبط:   آموزش فشرده‌سازی و کاهش حجم فایل‌های ویدیویی

۵. چگونه در سیستم عامل اندروید حجم فایل صوتی را کاهش دهیم؟

همانند سایر بخش‌های مختلف، تعداد برنامه‌های موجود در سیستم عامل اندروید برای تبدیل فرمت فایل صوتی نیز بسیار زیاد است. Audio Video Manager یکی از برنامه‌هایی است که این کار را به خوبی انجام می‌دهد.

تبدیل فرمت صدا در اندروید-724press.com

شما می‌توانید فایل صوتی خود را انتخاب کرده و آن را به فرمت‌های مختلفی ازجمله AAC، MP3 و حتی FLAC بدون اتلاف تبدیل کنید. شما به کمک این اپلیکیشن می‌توانید همزمان هم فرمت یک فایل صوتی را تغییر و هم حجم آن را کاهش دهید. پس از انتخاب گزینه فشرده سازی، می‌توانید نوع نرخ بیت را هم بین گزینه‌های ثابت و متغیر انتخاب کنید. برای انتخاب نرخ بیت  از ۳۲ تا ۳۲۰ کیلوبایت بر ثانیه، بین گزینه‌های متعدد  می‌توانید یکی را برای فایل موردنظر خود تنظیم کنید. درنهایت روی گزینه Convert تپ کنید تا پروسه تبدیل فرمت آغاز شود.

دانلود اپلیکیشن رایگان Audio Video Manager

سخن پایانی

فایل‌های صوتی با کیفیت خیلی بالا، عموماً دارای حجم‌های بسیار زیادی هستند و ممکن است درصورتی که کارتان  مرتبط با این فایل‌ها باشد، خیلی سریع حافظه دستگاهتان پر شود. می‌توانید با استفاده از ابزارها و برنامه‌های مختلف در هر سیستم عاملی، حجم فایل‌های صوتی خود را کاهش داده و فرمت آنها را تغییر دهید. فشرده‌سازی صدا بخصوص در زمانی که خودتان صدا را ضبط می‌کنید بسیار مهم است؛ زیرا در غیر اینصورت، با انبوهی از فایل‌های حجیم مواجه خواهید شد که اشتراک‌گذاری و حتی استفاده از آنها را بسیار سخت می‌کند. همانطور که مشاهده کردید، می‌توانید از برنامه‌های مختلفی در ویندوز، مک و سیستم عامل‌های تلفن همراه برای این کار استفاده کنید؛ ضمن اینکه سرویس‌های آنلاین زیادی نیز وجود دارند که امکان تبدیل فرمت، کاهش حجم و درنهایت ذخیره فایل صوتی در فضاهای ابری را فراهم می‌کنند.