ویندوز ۱۱ دارای ابزارها و قابلیت‌های متعددی است که انجام کارهای مختلف را برای کاربران خود ساده‌تر می‌کنند. یکی از این ابزارها، امکان تایپ صوتی است؛ به کمک این ویژگی دیگر نیاز به تایپ با استفاده از صفحه کلید نخواهید داشت و تنها کافی است برای ویندوز املا بگویید. برای استفاده از تایپ صوتی نیازی به برنامه‌های جانبی ندارید و با استفاده از برنامه‌های درونی ویندوز می‌توانید به سادگی متن خود را تایپ کنید. در این مطلب نحوه استفاده از تایپ صوتی در ویندوز 11 بررسی می‌شود؛ تا انتها با ما همراه باشید.

تایپ صوتی در ویندوز ۱۱ چگونه عمل می‌کند؟

تایپ در صفحه کلید-724press.com

تایپ صوتی که تحت عنوان تبدیل گفتار به متن یا املا شناخته می‌شود، یک ابزار قدرتمند در تشخیص گفتار در بین برنامه‌های مایکروسافت به شمار می‌رود. این قابلیت توانایی تبدیل گفتار به متن را در برنامه‌های مختلف ویندوز دارد. ویندوز ۱۱ علاوه‌بر ویژگی‌های استاندارد تشخیص گفتار مبتنی بر دستگاه، فناوری تشخیص گفتار مبتنی‌بر ابر (زمانی که شما جمله‌ای را بیان می‌کنید، این پیام از طریق زیرساخت ابری برای سرویس‌های پردازش ارسال می‌شود) را نیز به کاربران ارائه می‌دهد. اگر قبلاً از ابزار تبدیل گفتار به متن در ویندوز ۱۰ استفاده کرده‌اید، قطعاً از کار با این قابلیت در ویندوز ۱۱ استقبال خواهید کرد. زیرا تایپ صوتی در ویندوز ۱۱ بسیار دقیق‌تر است و قابلیت‌های بیشتری نیز به کاربر ارائه می‌کند. در حال حاضر، تایپ صوتی از زبان‌های انگلیسی، چینی، دانمارکی، کرواتی، اسپانیایی، استونیایی، فنلاندی، هندی، ژاپنی، کره‌ای و... پشتیبانی می‌کند. می‌توانید لیست کامل زبان‌های پشتیبانی شده را از طریق وبسایت پشتیبانی مایکروسافت مشاهده کنید (متاسفانه در حال حاضر این سرویس از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند).

مطلب مرتبط:   آموزش تایپ صوتی در ویندوز به کمک Microsoft Dictate

نحوه فعال کردن تایپ صوتی در ویندوز ۱۱

فعال کردن ابزار تبدیل گفتار به متن در ویندوز ۱۱ بسیار ساده است. ابتدا روی بخشی که به شما این امکان را می‌دهد که متن وارد کنید، کلیک نمایید. این بخش می‌تواند یک باکس نوشتن متن در مرورگر یا بخش جستجو و حتی یک برنامه پیام‌رسان باشد. در این لحظه می‌بایست با استفاده از کلیدهای میانبر Win + H ابزار تایپ صوتی را فعال کنید. این ابزار بصورت یک مستطیل در  صفحه ظاهر می‌شود که برای شروع باید روی آیکون میکروفون موجود در آن کلیک و سپس شروع به صحبت کردن کنید.

تایپ صوتی ویندوز-724press.com

توجه داشته باشید که حتماً صفحه کلید کامپیوتر باید در وضعیت یکی از زبان‌های پشتیبانی شده قرار داشته باشد. همچنین برای استفاده از این قابلیت باید سیستم خود را به اینترنت متصل کنید. برای اعمال برخی تنظیمات کافی است روی آیکون چرخ‌دنده کلیک کنید. در بخش تنظیمات می‌توانید با فعال کردن گزینه Auto punctuation نقطه‌گذاری خودکار را فعال نمایید.

تنظیمات تایپ صوتی-724press.com

هنگامی که همه چیز برای شروع کار آماده بود، روی آیکون میکروفون کلیک کرده و شروع به خواندن مطلب موردنظر کنید؛ برنامه بصورت خودکار تایپ کردن و درصورت لزوم، نقطه‌گذاری را آغاز خواهد کرد. می‌توانید تایپ صوتی را با گفتن عبارت Stop Dictation یا Pause voice typing به اتمام برسانید. همچنین با استفاده از کلیدهای میانبر Win + H نیز می‌توانید سریعاً تایپ صوتی را متوقف نمایید.

سخن پایانی

درصورتی که زبان مورد استفاده شما توسط این ابزار پشتیبانی می‌شود، استفاده از تایپ صوتی در برابر صفحه کلید، سرعت بالاتری دارد و همین موضوع موجب صرفه‌جویی در زمان خواهد شد. زیرا اکثر افراد سریع‌تر از آنچه که می‌توانند با دست تایپ کنند، توانایی صحبت کردن دارند. همچنین می‌توانید یادداشت جلسات، فهرست کارها و... موارد دیگری که در لحظه به آنها نیاز دارید را با تایپ صوتی سریعاً در یک برنامه ذخیره کنید. تایپ صوتی یک قابلیت ارزشمند در ویندوز ۱۱ است که برای بسیاری از کاربران با ویژگی‌های جسمانی مختلف مفید خواهد بود و خوشبختانه استفاده از آن در این سیستم‌ عامل بسیار آسان است؛ اگر چه در حال حاضر این قابلیت از زبان شیرینی فارسی پشتیبانی نمی‌کند.