مک‌بوک‌ها تقریباً در همه مواقع بدون ایراد و خطا کار می‌کنند؛ اما گاهی ممکن است در هنگام اتصال به اینترنت دچار مشکلاتی شوند یا اینکه بعد از اتصال، کاربر سرعت پایینی را در هنگام مرور وب تجربه کند. این درحالی است که اینترنت در دیگر دستگاه‌های شما بدون مشکل کار می‌کند. در چنین مواردی علت عدم اتصال مک به اینترنت برای کاربر مشخص نیست؛ بنابراین اگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید، بهتر است تنظیمات شبکه خود را ریست کنید. در این مطلب نحوه ریست کردن تنظیمات شبکه در مکینتاش را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛‌ تا انتها با ما همراه باشید.

در چه مواقعی نیاز به ریسک کردن تنظیمات شبکه مک‌بوک دارید؟

زمانی نیاز است که شما نسبت به ریست کردن تنظیمات شبکه در مک اقدام کنید که علی‌رغم اتصال مک‌بوک به اینترنت یا اتصال با سرعت بسیار پایین، سایر دستگاه‌های موجود علاوه‌بر عدم مشکل در اتصال به شبکه، دارای سرعت خوبی برای جستجو و مرور وب هستند. در چنین مواقعی یافتن علت بسیار سخت خواهد بود؛ بنابراین بهتر است با ریست کردن تنظیمات شبکه، این مشکل را دور بزنید. البته در برخی مواقع داشتن VPN سبب قطع شدن اتصل به شبکه شده است، اما همچنان برای یک کاربری عادی تشخیص و عیب‌یابی کار پیچیده‌ای است؛ بنابراین قبل از اینکه بخواهید به تعمیرکاران کامپیوتر مراجعه کنید، بهتر است یک بار تنظیمات شبکه را ریست کنید.

مطلب مرتبط:   چگونه در مک‌بوک خود رمز عبور Wi-Fi را بازیابی کنیم؟

چگونه تنظیمات اینترنت مک را ریست کنیم؟

خوشبختانه می‌توانید تنظیمات شبکه مکینتاش را همانند سایر سیستم عامل‌ها ریست و بازنشانی کنید؛ البته باید توجه داشته باشید که مراحل این کار در مک، کمی پیچیده‌تر از ویندوز، اندروید و حتی iOS است؛ زیرا در مک روشی برای ریست کردن تنظیمات با یک کلیک وجود ندارد. بصورت کلی دو روش برای بازنشانی تنظیمات شبکه در مک وجد دارد. درصورتی که با مشکلات موقتی مواجه هستید، می‌توانید به سادگی تنظیمات شبکه WiFi خود را ریست کنید. با این کار مک تنظیمات مرتبط با این شبکه را فراموش می‌کند و می‌بایست مجدداً برای اتصال به آن رمزعبور را وارد کنید. انجام این روش معمولاً مشکل را حل می‌کند و می‌توانید مجدد به شبکه متصل شوید. درصورتی که مشکلات پس از انجام این روش همچنان پابرجا هستند، به سراغ روش دوم که حذف فایل‌های پیکربندی شبکه از مک است، بروید؛ زیرا این روش پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. قبل از ریست کردن تنظیمات شبکه در مک‌بوک، حتماً وضعیت اتصال سایر دستگاه‌ها به شبکه وای‌فای خود را بررسی کنید و زمانی که مطمئن شدید تنها مک به شبکه متصل نمی‌شود، به سراغ بازنشانی تنظیمات آن بروید.

ریست کردن تنظیمات WiFi

همانظور که بالاتر گفته شد، ما در روش اول تنها به بازنشانی تنظیمات شبکه وای‌فای می‌پردازیم؛ زیرا علاوه‌بر ساده‌تر بودن، غالباً سبب برطرف شدن مشکل نیز خواهد شد.

نکته: توجه داشته باشید که در این روش ما نحوه بازنشانی تنظیمات وای‌فای را مورد بررسی قرار می‌دهیم و درصورتی که شما از اتصال اترنت استفاده می‌کنید، این روش کاربردی برایتان نخواهد داشت. مراحل زیر را برای بازنشانی تنظیمات شبکه WiFi دنبال کنید:

۱. مک‌بوک را روشن کرده و سپس وارد System Preferences شوید. برای این کار، روی آیکون اپل در بالای صفحه و سپس از طریق منوی موجود روی System Preferences کلیک کنید.

۲. روی Network کلیک کنید.

۳. از طریق نوار سمت چپ، گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید.

۴. روی آیکون (-) که در پایین لیست اتصالات قرار دارد، کلیک کنید.

حذف شبکه وای‌فای در مکینتاش-724press.com

۵. روی Apply کلیک کنید. این کار سبب غیرفعال شدن وای‌فای در مک می‌شود.

۶. اکنون این شبکه را مجدداً به لیست اتصالات خود اضافه نمایید. برای این کار باید روی آیکون (+) در پایین لیست کلیک کنید.

اضافه کردن شبکه وای‌فای در مکینتاش-724press.com

۷. روی گزینه Wi-Fi کلیک کرده و  سپس Create را انتخاب کنید. 

ساخت شبکه وای فایدر مکینتاش-724press.com

۸. روی Apply کلیک کنید؛ باید گزینه‌های اتصال به شبکه وای‌فای را مشاهده کنید. رمزعبور خود را وارد کنید تا اتصال مک به شبکه وای‌فای موردنظر تکمیل شود. اکنون باید به سراغ یکی از مرورگرهای خود رفته و وضعیت اتصال به شبکه را بررسی کنید. در صورتی که مشکل همچنان پابرچا است، به سراغ روش دوم بروید.

مطلب مرتبط: چگونه قطعی اینترنت را رفع کنیم؟ (بررسی تمام دلایل قطع شدن اینترنت)

بازنشانی فایل‌های پیکربندی شبکه

این روش پیچیده‌تر اما کاملاً ایمن است و درصورتی که روش بالا نتوانست مشکل را حل کند، باید به سراغ بازنشانی فایل‌های پیکربندی شبکه بروید. در این پروسه، برخی از فایل‌های پیکربندی شبکه حذف خواهند شد. سپس با راه‌اندازی مجدد سیستم، آنها نیز بازیابی می‌شوند. برای انجام این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. از طریق آیکون وای‌فای که در نوار منوی بالای صفحه مک وجود دارد، اتصال به وای‌فای را قطع کنید.

 خاموش کردن وای فایدر مکینتاش-724press.com

۲. وارد Finder شده و سپس از طریق نوار منوی بالای صفحه، روی Go کلیک کنید. گزینه Go to Folder را انتخاب نمایید.

 انتخاب فایل‌ ها در مکینتاش-724press.com

۳. آدرس زیر را در نوار آدرس موجود کپی کنید و سپس روی گزینه Go کلیک کنید.

 /Library/Preferences/SystemConfiguration/

۴. در این موقع، پنجره Finder با فایل‌های سیستمی موجود در آن باز می‌شود. فایل‌های زیر را انتخاب کنید:

com.apple.airport.preferences.plist
com.apple.network.identification.plist or com.apple.network.eapolclient.configuration.plist
com.apple.wifi.message-tracer.plist
NetworkInterfaces.plist
preferences.plist 

۵. فایل‌های انتخاب شده را کپی کرده و در یک مکان امن در سیستم خود ذخیره کنید تا درموقع لزوم،‌ از آنها بعنوان نسخه پشتیبان استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت مواجه شدن با هر مشکلی، تنظیمات شبکه را بازیابی کنید.

کپی کردن فایل ها-724press.com

۶. فایل‌های انتخاب شده را در پوشه SystemConfiguration حذف کنید. برای این کار کافی است از کلیدهای میانبر Command + Delete استفاده کنید.

۷. زمانی که فایل‌ها به سلط زباله منتقل شدند، روی آیکون سطل زباله کلیک راست کرده و گزینه Empty Trash را انتخاب کنید.

۸. اکنون باید سیستم را ری‌استارت کنید.

مکینتاش فایل‌های پیکربندی شبکه را دوباره تولید می‌کند و در این میان فایل‌هایی که شما حذف کردید نیز، مجدداً ساخته می‌شوند. تمامی تنظیمات شبکه وای‌فای با این روش ریست شده و برای اتصال به شبکه‌های موجود، باید رمزعبور شبکه را وارد نمایید.

نکته: زمانی که پس از بازنشانی به کمک این روش، توانستید با موفقیت به اینترنت متصل شوید، دیگر به فایل‌های ذخیره شده بعنوان فایل پشتیبان نیازی نخواهید داشت و می‌توانید آنها را حذف کنید.

بازنشانی تنظیمات شبکه با استفاده از Terminal

برای برخی کاربران استفاده از Terminal بسیار ساده‌تر از کار با فایل‌های موجود در تنظیمات است؛ اگر شما نیز جزو این افراد هستید، مراحل زیر را بری استفاده از ترمینال در بازنشانی تنظیمات شبکه وای‌فای استفاده کنید.

۱. پس از ورود به مکینتاش، وارد Terminal شوید.

۲. دستور زیر را وارد کنید.

sudo ifconfig en0 down 

۳. اکنون باید رمزعبور خود را وارد کنید زیرا، Sudo یک دستور ویژه است. هنگامی که آن را وارد می‌کنید، دستور باید WiFi سیستم را خاموش کند.

۴. سپس دستور زیر را برای فعال شدن مجدد وای‌فای وارد نمایید.

sudo ifconfig en0 up
 

حال به شبکه وای‌فای موردنظر خود متصل شده و با استفاده از مرورگرهای وب موجود، برقراری اتصال به شبکه را بررسی کنید.

مطلب مرتبط:  روش‌های حل مشکل کار نکردن بلوتوث در مک‌بوک اپل

آیا همچنان مشکل پابرجاست؟

درصورتی که هیچکدام از روش‌های بالا، مشکل عدم اتصال به شبکه وای‌فای را برطرف نکردند، این احتمال وجود دارد که مشکل اتصال مربوط به بخش سخت‌افزاری سیستم شود. بنابراین بهتر است دستگاه خود را به مراکز تعمیر مجاز اپل برده و تعمیر آن را به نفرات قابل اطمینان بسپارید.

سخن پایانی

مک‌بوک جزو دستگاه‌هایی است که کمترین میزان خطاهای ناگهانی را دارد؛ با این حال کاربران در گزارشاتی مشکل عدم اتصال به شبکه وای‌فای را در هنگام استفاده از این محصول ارائه کرده‌اند. زمانی که در هنگام کار با این دستگاه برای اتصال به یک شبکه وای‌فای به با خطا مواجه شدید، می‌بایست تنظیمات شبکه وای‌فای را ریست یا بازنشانی کنید. برای این کار می‌توانید شبکه وای‌فای را از لیست شبکه‌های موجود حذف و مجدداً آن را به لیست اضافه کنید تا با استفاده از فایل‌های پیکربندی شبکه، تنظیمات شبکه را ریست نمایید. همچنین می‌توانید از دستورات موجود در ابزار Terminal برای بازنشانی تنظیمات وای‌فای استفاده کنید.