باوجود واکسیناسیون گسترده، متأسفانه جهش‌های ویروس کووید 19 همچنان  ادامه داشته و هرازچندگاهی ما را با مشکلاتی تازه مواجه می‌کنند. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون پزشکان درکنار تلاش برای ساخت واکسن‌های معتبر، به دنبال روش‌هایی برای درمان این بیماری هم بودند. به نظر می‌رسد اخیرا توجه محققان به خواص انواع قارچ و گیاهان دارویی جلب شده است و امیدوارند از این طریق راهی برای درمان کرونا بیابند. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آزمایش‌هایی روی بررسی خواص انواع قارچ‌ها و گیاهان دارویی درجریان است که برای درمان بیماران مبتلا به کرونا با علائم خفیف تا متوسط، استفاده می‌شوند.

قارچ خوراکی- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس و به نفل از Webmd، برای شروع کار دو مرحله یکی به  صورت کارآزمایی تصادفی و دیگری به صورت  «double-blind» و یک مرحله دیگر به صورت آزمایش کنترل شده با استفاده از دارونما در دو دانشگاه UCLA و دانشگاه کالیفرنیا سن دیه‌گو انجام شده است. به گزارش ۷۲۴پرس، این آزمایش‌ها برای درمان بیماران مبتلا به کووید 19 که  با داشتن علائم خفیف تا متوسط در منزل بستری و قرنطینه شده‌ بودند، آغاز شده است. کارآزمایی سوم این آزمایش شامل بررسی استفاده از قارچ‌ها دارویی است که پس از استفاده از واکسن کووید 19، به افراد مبتلا داده شده است.

مطلب مرتبط: کاهش ریسک ابتلای خانواده به کرونا حتی با واکسینه شدن یکی از اعضای خانواده

محققان همچنین به دنبال اجرای آزمایش دیگری برای امتحان کردن  خواص قارچ و مقایسه آن با فواید و اثرات تک دوز واکسن تقویتی هستند. این شات تقویتی عموما برای گروهی از مردم تجویز می‌شود که به دلیل داشتن شرایط بیماری‌های زمینه‌ای بیش از بقیه در معرض خطر بوده و ممکن است با کاهش اثرات واکسن در بدن ممکن است مجددا در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار گیرند. مقاله مرتبط با این تحقیق اخیرا در  قالب یک مقاله تحقیقاتی در «JAMA» منتشر شد که روند و نتایج حاصل از آن را تشریح می‌کند.

قارچ دم بوقلمون-724press.com

براساس این گزارش، دو گونه قارچ در این مرحله مورد توجه محققان قرار گرفته‌اند: دم بوقلمون (turkey tail) و آگاریکون (agarikon) که حتی بدون نسخه به عنوان داروی مکمل هم در دسترس افراد قرار دارند. آنها در اصل یک کلاس جدا از قارچ‌های توهم‌زا یا جادویی هستند که برای مصارف دیگری هم در علم پزشکی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته‌اند.

گوردون ساکس که محقق اصلی این تیم تحقیقاتی است اشاره می‌کند که اثرات آنها از نظر تأثیرات روانی یا همان حالت روان گردان بودن، به اندازه یک فنجای چای هم نیست (یعنی مصرف آنها معادل قرص‌های روانگردان نیست)  محققان برای انجام هر بخش از این کارآزمایی، در نظر دارند ۶۶ نفر بیمار مبتلا به کرونا با علائم خفیف تا متوسط که در خانه قرنطینه هستند را مورد بررسی قرار دهند. طبق مقاله منتشر شده قرار است به این شرکت‌‌کنندگان به صورت تصادفی با  ترکیب قارچ، گیاهان دارویی طب چینی یا دارونما  داده شود؛ همچنین طول مدت این آزمایش دو هفته در نظر گرفته شده است.

خرید قارچ خوراکی-724press.com

البته در سوی دیگر ماجرا شماری از پزشکان هم از این ایده چندان استقبال نکرده و با ارائه دلایلی، این اقدام را بیش از آنکه مفید باشد مضر می‌دانند. به عنوان نمونه دکتر کریگ هوپ معاون بخش تحقیقات خارج از دانشگاه شاغل در مرکز ملی سلامت در مصاحبه‌ای اعلام کرد در مورد استفاده از قارچ برای درمان افراد مبتلا به عفونت فعال ویروس کرونا، کمی نگرانی دارد.

مطلب مرتبط:  آیا خواص ضد التهابی زردچوبه واقعیت دارد؟

او در ادامه افزود:

«ما می‌دانیم که  «طوفان سیتوکین» (cytokine storm) یا همان  «سندرم آزادسازی سیتوکین) بیش از خود ویروس کرونا، عامل مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس کشنده است. حال استفاده از قارچ ممکن است به عنوان یک عامل محرک سیستم ایمنی بدن، باعث افزایش پاسخ بدن فرد مبتلا و درنتیجه بروز طوفان سیتوکین شود که خب، برای سلامت افراد مبتلا به کرونا پیامدهای خوبی نخواهد داشت»

به گزارش 724press، دکتر استیفن ویلسون، ایمونولوژیست که در یک دوره به عنوان مدیر عامل مؤسسه ایمونولوژی فعالیت می‌کرد و در مورد انجام این آزمایش‌های بالینی به تیم محققان مشاوره می‌داد در مقاله ارائه شده اعلام کرد وقوع طوفان سیتوکین در بیماران مبتلا به کرونا امری بعید است. چون  ترکیبات قارچی استفاده شده در این کارآزمایی فاقد خاصیت تقلیدی التهابی هستند و درنتیجه قادر به برانگیختن طوفان سیتوکین نیستند. این متخصص اکنون به عنوان مدیر ارشد بخش نوآوری در بنیاد «Statera Biopharma» کار می‌کند.

ویلسون در رابطه با دلایل انجام چنین آزمایشی گفت:

«ما باور داریم که قارچ‌ها می‌توانند تعداد فرصت‌های ایمونولوژیک برای دیدن و بررسی پاسخ‌های بهتر به یک تهدید خاص را افزایش دهند. در دوزهای تجویز شده، ترکیبات قارچ قادر هستند سیستم ایمنی بدن را مختل کنند  اما قادر به ایجاد التهاب شدید یا پایدار نیستند»

دکتر ساکس هم اشاره کرد که فرآیند  مرتبط با سازمان غذا و دارو بسیار گسترده و دقیق بود و محققان این سازمان قبل از تأیید صحت این آزمایش‌ها در مورد احتمال بروز طوفان سیتوکین پرسش‌هایی مطرح کرده بودند. او خاطرنشان کرد  طوفان سیتوکین  بخشی از یک  پاسخ   طبیعی   و سالم نبوده و    این نوع  مشکلات تنها در مواردی بروز می‌کند که وضعیت از حالت تعادل خارج شده است.

واکسیناسیون علیه کرونا-724press.com

این پزشک در ادامه به نکته دیگری اشاره کرد؛ اینکه یکی از قارچ‌های موجود در ترکیب ارائه شده از سوی آنها، قارچ آگاریکون است که از دو هزار و ۳۰۰ سال پیش برای درمان عفونت‌های ریوی مورد استفاده بوده است. او در ادامه افزود حتی بقراط به عنوان پدر علم طب غربی هم از قارچ استفاده می‌کرد. به علاوه پنی سیلین هم از قارچ به دست می‌آید؛ پس ایده‌ی استفاده از قارچ در درمان بیماری آنقدرها هم مفهوم عجیب و دیوانه کننده‌ای نیست. درنتیجه اکثر افرادی که با این موضوع مخالفت کرده یا در مورد نتایج این مطالعه شک و تردیدی مطرح می‌کنند، تاحدی دراین مورد کمبود اطلاعات دارند.

مطلب مرتبط:  استفاده از ماسک همچنان شما را از ابتلا به کووید 19 محافظت می‌کند

ساکس در توضیحات بیشتری اضافه کرد گیرنده‌هایی روی سطح سلول‌ها انسان وجود دارد که اجزای خاصی از قارچ به آنها متصل می‌شود. برقراری این ارتباط یکی از راه‌هایی است که قارچ می‌تواند رفتار سلول‌های ایمنی را تنظیم کرده و از این طریق در برابر ویروس کرونا هم اثرگذار باشد.

اما ظاهرا داستان مخالفت‌های ضمنی همچنان داغ است. دکتر دانیل کوریتزکس ، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون که البته بخشی از تیم تحقیقاتی این مطالعه نبود! اشاره می‌کند که از تأییدیه سازمان غذا و دارو برای انجام ادامه کارآزمایی چندان متعجب نیست.

قارچ آگاریکون-724press.com

از دید او هر تیم تحقیقاتی تازمانی که بتواند با دلایل علمی ثابت کند برای انجام کارآزمایی دلایل منطقی وجود دارد و همینطور داده‌های ایمنی قابل دسترسی بوده و درکنار آن برنامه‌ای برای جمع آوری این داده‌های ایمنی وجود دارد، می‌تواند این تأییدیه را به دست آورده و درانجام مطالعات اولیه خود همچنان آزاد است. اما اگر تیمی پیشنهاد انجام مطالعه برای دریافت مجوز را داشته باشد یا به دنبال تأیید واقعی یک دارو باشد، آن وقت اوضاع عوض می‌شود و سازمان FDA سختگیری‌های بیشتری اعمال می‌کند.

او درادامه به نکات مبهمی در مورد آزمایش اشاره می‌کند که تیم محققان هنوز نتوانستند پاسخی برای آن ارائه کنند. اینکه دقیقا کدام بخش از ترکیبات قارچ یا گیاهان دارویی در روند بهبود کرونا تأثیرگذار هستند؟ به گزارش ۷۲۴پرس دات کام،  از دید دکتر کوریتزکس این خود یک چالش بزرگ است که  مشخص کنید از میان یک دسته ترکیب که ممکن است حاوی مقادیر یکسانی از مواد مختلف است، کدام یک اثرگذاری بیشتری دارند. به خصوص اگر تعدادی از آنها قدرت یکسانی هم داشته باشند! به علاوه مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که چگونه قارچ و گیاهان ممکن است با سایر درمان‌ها به تعامل برسند؟

او برای مثال به گیاه خار مریم اشاره کرد که مصرف آن در روند بیماری ایدز مشکلاتی را به وجود آورد. او اشاره کرد اگر شخصی داروهای خاص درمان ایدز را مصرف کند و درکنار آن از گیاه خار مریم هم استفاده کند این مسئله باعث می‌شود که کبد داروی ایدز را  جذب و مصرف کرده و درنتیجه سطح کافی از دارو به بدن نرسد!

گیاه دستکش روباه- 724press.com

البته این متخصص در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که اگرچه طرح این مسئله چالش‌های زیادی پیش روی محققان گذاشته است، اما این کار یک نقطه شروع عالی است. به هرحال بسیاری از داروهای سنتی از گیاهان به دست آمده‌اند. شاید معروف‌ترین آنها کینین است که از پوست  درخت سینکونا (cinchona)   به دست آمده و برای درمان بیماری مالاریا استفاده می‌شود. همچنین دیجیتالیس که اغلب برای درمان نارسایی قلبی استفاده می‌شود هم از گل دستکش روباه (fox glove plant) تهیه می‌شود.

وی گفت یادآوری این نکته حائز اهمیت است که افراد نباید به جای استفاده از روش‌های درمانی با کارکردهای اثبات شده، به دنبال درمان‌های تجربی باشند. درواقع بهتر است در کنار درمان‌های تأیید شده، به امتحان کردن روش‌های درمان کمکی هم فکر کنند.

در پایان این مطلب، نظر شما در مورد امتحان کردن روش‌های درمانی جایگزین یا انتخاب روش‌های درمان گیاهی به جای استفاده از داروهای شیمیایی چیست؟ اگر به بیماری کرونا مبتلا شدید، از کدام شیوه برای درمان و بهبود بیماری بهره بردید؟ فراموش نکنید تجربیات و دیدگاه‌های خودتان را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.