ویندوز ۱۱ الزامات سیستمی سختگیرانه‌ای دارد؛ بگونه‌ای که قبل از انتشار به اکثر کاربران توسط مایکروسافت هشدار داده شد که برای نصب این نسخه از ویندوز باید حتماً سخت‌افزار لازم را در کامپیوتر خود داشته باشند. برای مثال، نصب ویندوز ۱۱ نیازمند وجود پردازنده نسل هشتم اینتل، AMD Zen 2 یا Qualcomm 7-8 Series است. اما شما همچنان می‌توانید آن را در کامپیوترهای نسبتاً قدیمی خود نصب کنید. در این مطلب قصد داریم نحوه نصب ویندوز ۱۱ در کامپیوترهایی که از نظر سخت‌افزاری مورد تأیید این سیستم‌عامل نیستند را بررسی کنیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

آیا باید کامپیوترهایی که از ویندوز 11 پشتیبانی نمی‌کنند  را ارتقاء دهیم؟

در صادقانه‌ترین حالت ممکن باید بگویم، اگر کامپیوتر شما از نظر سخت‌افزاری مورد تأیید ویندوز ۱۱ نیست، بهتر است برای نصب این سیستم‌عامل روی کامپیوتر اقدام نکنید؛ زیرا ممکن است در آپدیت‌های بزرگ ویندوز ۱۱ با چالش‌های زیادی مواجه شوید، ضمن اینکه ویندوز ۱۰ تا اکتبر ۲۰۲۵ از آپدیت‌های امنیتی پشتیبانی می‌کند. از طرفی ویندوز ۱۱ دارای یک ویژگی خاص نیست که ارتقاء به این سیستم‌عامل را برای همه کاربران ضروری کند. به همین دلیل مایکروسافت به کاربرانی که کامپیوترهایی با سخت‌افزار پشتیبانی نشده دارند، هشدار می‌دهد که نسبت به نصب این نسخه از ویندوز اقدام نکنند. با این حال، اگر علاقه‌مند به نصب و اجرای ویندوز ۱۱ روی سخت‌افزار فعلی کامپیوتر خود هستید، در این مطلب به شما کمک خواهیم کرد تا آن را در سیستم خود داشته باشید.

مطلب مرتبط:  چگونه ویندوز ۱۱ را دانلود و نصب کنیم؟

قبل از شروع هر کاری، توصیه می‌کنم حتماً از داده‌های مهم روی درایوهای خود بک‌آپ بگیرید. داشتن یک نسخه پشتیبان بخصوص هنگام نصب سیستم‌عاملی که بطور معمول روی سخت‌افزار سیستم شما نصب نمی‌شود، همیشه مهمترین اقدام است.

چرا کامپیوتر ما توسط ویندوز ۱۱ پشتیبانی نمی‌شود؟

با دانلود و اجرای برنامه PC Health Check می‌توانید وضعیت سخت‌افزاری سیستم خود را برای نصب ویندوز ۱۱ بررسی کنید. اگر سخت‌افزار شما توسط ویندوز ۱۱ پشتیبانی ‌شود، به راحتی با ارتقای سیستم‌عامل می‌توانید این ویندوز را در سیستم خود داشته باشید؛ اما درصورتی که برنامه معرفی شده سیستم شما را از نظر سخت‌افزاری مورد تأیید قرار ندهد، حتماً علت رد شدن را نیز بیان خواهد کرد. روندی که باید برای نصب ویندوز ۱۱ طی کنید، به نوع مشکل گزارش شده بستگی دارد. گاهی اوقات مجبور می‌شوید، تنظیماتی را در UEFI (جایگزین مدرن BIOS) تغییر دهید تا رایانه شما در لیست کامپیوترهای پشتیبانی شده قرار گیرد و گاهی اوقات نیز باید روند پیچیده‌تری را دنبال کنید.

پشتیبانی سخت‌افزاری از ویندوز ۱۱ - 724press.com

چگونه TPM 2.0 را فعال کنیم؟

ویندوز ۱۱ رسماً نیازمند TPM 2.0 است. با این حال، اگر کامپیوتر شما فقط  TPM 1.2 را داشته باشد، راه آسانی برای نصب ویندوز ۱۱ وجود دارد که به آن می‌پردازیم. اگر ابزار تشخیص سخت‌افزار موردنیاز ویندوز ۱۱ تشخیص دهد که رایانه شما TPM ندارد، این احتمال وجود دارد که سیستم شما TPM را دارا است، اما این ویژگی بطور پیش‌فرض غیرفعال باشد.

مطلب مرتبط:   آموزش نصب ویندوز ۱۱

برای بررسی موجود بودن TPM 2.0 و همچنین فعال کردن آن باید به تنظیمات UEFI وارد شد. در صفحه تنظیمات گفته شده به دنبال گزینه‌ای با نام‌های AMD، Intel PTT، AMD PSP fTPM یا Security Device باشید. ممکن است آن را در منوی اصلی UEFI مشاهده کنید؛ اگر نه باید به آن را در یکی از منو‌های Advanced، Trusted Computing یا Security پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر، نام لپ‌تاپ خود و همچنین نحوه فعال کردن TPM در آن را در مرورگر تایپ کنید. همچنین می‌توانید از دفترچه راهنمای لپتاپ استفاده کرده یا اگر سخت‌افزار سیستم را خودتان جمع‌آوری کرده‌اید، بهتر است نام مادربورد را در گوگل سرچ کنید. همچنین ممکن است نیاز به آپدیت UEFI داشته باشید. در برخی از به‌روز رسانی‌ها، ممکن است بطور پیش‌فرض TPM 2.0 فعال شود یا به قابلیت‌های UEFI اضافه شود. البته ممکن است در برخی آپدیت‌ها برای لپتا‌پ‌های مختلف، امکان ارتقاء از TPM 1.2 به TPM 2.0 وجود داشته باشد.

فعال کردن تی پی ام - 724press.com

تمام احتمالات گفته شده به نوع لپتاپ و سخت‌افزار وابسته است. پس از فعال کردن TPM، مجدداً به سراغ برنامه PC Health Check رفته و وضعیت سخت‌افزاری سیستم را بررسی کنید. اکنون باید قادر به نصب ویندوز ۱۱ در کامپیوتر شخصی خود باشید.

چگونه Secure Boot را فعال کنیم؟

اگر PC Health Check بدلیل عدم استفاده کامپیوتر شما از Secure Boot امکان نصب ویندوز ۱۱ را سلب می‌کند، باید برای رفع این موضوع اقدام کنید. برای این کار به سراغ تنظیمات سیستمی لپتاپ (UEFI) رفته و سپس به سراغ گزینه Secure Boot بروید و درصورت امکان آن را فعال نمایید. کاربرانی که روی لپتاپ خود سیستم‌عامل لینوکس دارند، ممکن است در هنگام نصب آن، ویژگی Secure Boot را غیرفعال کرده باشند یا اینکه بصورت پیش‌فرض در مادربورد شما غیرفعال باشد.

فعال کردن بوت امن - 724press.com

نکته: نسخه‌های اوبونتو و فدورا با استفاده از راه‌اندازی امن نصب می‌شوند، بنابراین نیازی نیست درهنگام نصب لینوکس ویژگی‌های امنیتی را غیرفعال کنید. اگر در سیستم خود امکان فعالسازی Secure Boot را دارید، مجدداً به سراغ برنامه PC Health Check رفته و وضعیت نصب ویندوز ۱۱ را بررسی کنید.

چگونه مشکل No UEFI را برطرف کنیم؟

ویندوز ۱۱ به UEFI نیاز دارد. برخی از کامپیوترهای قدیمی هر دو حالت BIOS و UEFI را ارائه می‌کنند؛ اگر در حال حاضر از ویژگی MBR (سنتی) برای پارتیشن‌بندی درایوها استفاده می‌کنید و کامپیوتر شما UEFI را بعنوان گزینه محیط بوت ارائه می‌کند، برای استفاده از آن باید برای پارتیشن‌بندی به سراغ GPT بروید.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد؛ ابزار مایکروسافت MBR2GPT می‌تواند فرمت یک درایو را از MBR به GPT تغییر دهد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تنها درصورتی باید چنین اقدامی را انجام دهید که کامپیوتر شما از UEFI پشتیبانی می‌کند. همچنین اگر سیستم شما هر دو حالت بوت BIOS و UEFI را پشتیبانی می‌کند، باید تنظیمات را به حالت UEFI تغییر دهید. اگر تنها مشکل کامپیوتر شما با ویندوز ۱۱ همین مورد است، می‌توانید با استفاده از قابلیت نصب ویندوز از طریق یک فلش USB یا DVD  ویندوز ۱۱ را روی سیستم خود نصب کنید. اما همانطور که گفتم حتماً قبل از هرگونه حذف و نصب سیستم‌عامل از داده‌های مهم روی حافظه خود نسخه بک‌آپ تهیه کنید.

مطلب مرتبط:   آشنایی با ۷ ویژگی جدید ویندوز ۱۱

استفاده از هک رجیستری برای پردازنده‌هایی که پشتیبانی نمی‌شود یا TPM 1.2 دارند

اگر تنها مشکل شما داشتن پردازنده‌ای است که توسط ویندوز ۱۱ پشتیبانی نمی‌شود یا اینکه بجای TPM 2.0 سیستم کامپیوتر شما TPM 1.2 دارد، ساده‌ترین راه برای دور زدن ویندوز، استفاده از هک رجیستری است. اگر با وجود اینکه پردازنده شما از نظر ویندوز ۱۱ قابل تأیید نیست، همچنان علاقه به نصب ویندوز ۱۱ دارید، می‌توانید از طریق رجیستری سیستم، این محدودیت را برطرف کنید. با استفاده از هک رجیستری ویندوز ۱۱ دیگر به بررسی پردازنده سیستم شما نخواهد پرداخت و حتی با وجود TPM 1.2 می‌توانید آن را در لپ‌تاپ خود نصب نمایید. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از رجیستری تنها برای این دو موضوع قابل اجراست و درصورتی که مشکلات دیگری همچون وجود UEFI باقی باشد، یا اینکه سیستم شما اصلاً TPM ندارد، نمی‌توانید از رجیستری برای نصب ویندوز ۱۱ استفاده کنید.

هشدار: انجام تغییرات در رجیستری سیستم کار بسیار پیچیده‌ای است؛ باید با دقت بسیار زیادی موارد مختلف را به آن اضافه یا ویرایش کنید؛ زیرا هرگونه اشتباه ممکن است در نصب ویندوز اختلال ایجاد کند.

برای شروع باید از کلیدهای میانبر Win + R در صفحه‌کلید استفاده کنید. پس از اینکه ابزار Run اجرا شد، عبارت regedit را در آن تایپ کنید تا پنجره رجیستری سیستم باز شود.

باز کردن رجیستری ویندوز - 724press.com

مسیر زیر را در نوار آدرس پنجره رجیستری وارد کنید تا مستقیماً به پوشه موردنظر دسترسی پیدا کنید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup 

ورود مستقیم به تنظیمات رجیستری ویندوز - 724press.com

در پنل سمت راست کلیک راست کرده و سپس New > DWORD (32-bit) Value را انتخاب و سپس متن زیر را بعنوان نام آن وارد کنید.

AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU 

تغییر نام رجیستری در ویندوز-724press.com

حالا روی نام انتخاب شده دو بار کلیک و سپس مقدار ۱ را تنظیم و روی OK کلیک کنید.

تغییر مقدار رجیستری در ویندوز-724press.com

اگر نمی‌خواهید خودتان ویرایش رجیستری را انجام دهید، می‌توانید نسخه ویرایش شده Enable Unsupported Upgrades registry hack را دانلود کرده و تنها با چند کلیک هک رجیستری را کامل کنید. فایل دانلود شده ZIP و دارای دو فایل REG است. یکی از فایل‌ها ارتقاء در کامپیوترهای پشتیبانی نشده فعال می‌کند و فایل دیگر که تغییرات اعمال شده را بازمی‌گرداند. فقط روی فایل Enable Unsupported Upgrades.reg دو بار کلیک کنید و با اضافه کردن اطلاعات به رجیستری خود موافقت نمایید.

فعال کردن رجیستری-724press.com

همچنین اگر می‌خواهید تغییر خود را لغو کنید، کافی است دو بار روی فایل Undo کلیک کنید. برای اطمینان از اعمال تغییرات، قبل از ادامه هر کاری کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید. اکنون می‌توانید ابزار Windows Installation Assistant را از وبسایت مایکروسافت دانلود و اجرا کنید تا سیستم‌عامل لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما به کمک این ابزار به ویندوز ۱۱ ارتقاء پیدا کند.

کامپیوترهایی بدون TPM، بدون UEFI و دارای مشکلات دیگر

اگر هیچکدام از ترفندهای بالا و همچنین هک رجیستری به دلایلی ازجمله نداشتن TPM در سیستم، کمکی به شما نمی‌کند،  باز هم می‌توانید با اعمال تغییرات در رجیستری، ویندوز ۱۱ را نصب کنید . اما نکته‌ای که باید بدانید این است که زمانی که شما تنظیمات رجیستری را تغییر می‌دهید، اولاً ممکن است با خطاهایی مواجه شوید؛ به‌علاوه در آپدیت‌های رسمی و بزرگ ویندوز ۱۱ این عامل ممکن است سبب آسیب به ویندوز شود. پس در شرایطی که کامپیوتر شما هیچکدام از شرایط لازم برای نصب ویندوز ۱۱ را ندارد، توضیه ۷۲۴پرس این است که  همچنان از ویندوز ۱۰ استفاده کنید؛ زیرا مایکروسافت تا اکتبر ۲۰۲۵ برای این نسخه آپدیت‌های امنیتی ارائه می‌کند.

سخن پایانی

ویندوز ۱۱ بعنوان جدیدترین نسخه ویندوز توسط مایکروسافت منتشر شده است؛ این ویندوز، علی‌رغم نسخه‌های قبلی نسبت به سخت‌افزار کامپیوتر بسیار حساس است؛ مایکروسافت پیشنهاد می‌کند در صورتی که سخت‌افزار توصیه شده برای ویندوز ۱۱ در لپتاپ یا کامپیوترهای شما فراهم نیست، بهتر است نسبت به دانلود و نصب این ویندوز اقدام نکنید. اما همواره‌ روش‌های مختلفی برای نصب ویندوز ۱۱ وجود دارد؛ دیگر تصمیم با خود شماست که با وجود چالش‌های مختلف آیا همچنان علاقه‌مند به نصب ویندوز ۱۱ هستید یا ترجیح می‌دهید با ویندوز ۱۰ به کار خود ادامه دهید.