سرویس دانش و فناوری

چگونه مشکل عدم اتصال آیفون و آیپد به WiFi را برطرف کنیم؟

مشکل عدم اتصال به شبکه وای‌فای

بررسی منوی Wi-Fi در آیفون یا آیپد

در ابتدا باید بررسی کنید که آیا شبکه وای‌فای موردنظر در محدوده مناسب برای برقراری اتصال است یا خیر؛ به همین جهت باید به سراغ تنظیمات در آیفون یا آیپد بروید. مطمئن شوید که حالت پرواز در دستگاه شما فعال نباشد، برای این کار کافی است به نوار بالای صفحه نگاه کنید؛ اگر آیکون هواپیما در بالای صفحه نباشد، یعنی این قابلیت غیرفعال است. بهتر است یک بار این قابلیت را فعال و غیرفعال کنید؛ گاهی اوقات این ترفند سبب برطرف شدن مشکل عدم اتصال به وای‌فای می‌شود. سپس وارد تنظیمات وای‌فای شوید، برای اینکه به شبکه موردنظر متصل شوید، باید نام آن را در بخش Networks مشاهده کنید. سپس روی نام شبکه موردنظر تپ کنید و درصورت داشتن رمزعبور آن را وارد کنید تا به شبکه متصل شوید.

تنظیمات وای‌فای آیفون - 724press.com

درصورتی که شبکه در لیست موجود نبود، روی Other تپ کرده و سپس نام شبکه موردنظر را وارد نمایید. اگر همچنان شبکه را مشاهده نمی‌کنید، مطمئن شوید که شبکه در محدوده مناسبی برای اتصال قرار دارد. اگر از فاصله مناسب شبکه مطمئن هشتید و همچنان نام آن را در لیست شبکه‌ها مشاهده نمی‌کنید، باید به سراغ روش‌های مختلف عیب‌یابی بروید.

مطلب مرتبط: چگونه در آیفون به وای-فای وصل شویم؟ نحوه‌ی فراموش کردن شبکه‌های ذخیره‌شده در آیفون

راه‌اندازی مجدد آیفون و تجهیزات شبکه

قبل از اینکه بخواهید دست به عیب‌یابی‌های پیشرفته‌تر بزنید بهتر است اولین گام که در خیلی موارد به خوبی عمل کرده را دنبال کنید. برای این کار بهتر است آیفون یا آیپد و همچنین تجهیزات روتر و مودم خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. اگر دستگاه‌های شبکه شما دارای کلید فیزیکی روشن و خاموش شدن هستند، دستگاه را برای مدت ۱ الی ۲ دو دقیقه خاموش کنید؛ همچنین اگر این دستگاه دارای دکمه پاور نبود، باید دوشاخه آن را از برق بکشید. در همین هنگام آیفون یا آیپد خود را نیز ری‌استارت کنید. زمانی که همه دستگاه‌ها مجدداً راه‌اندازی شدند، به تنظیمات وای‌فای آیفون یا آیپد خود رفته و دوباره در لیست موجود به دنبال نام شبکه موردنظر بگردید. درصورتی که همچنان مشکل پابرجاست، بهتر است روش‌های دیگر را برای برطرف ساختن این موضوع دنبال کنید. البته درصورتی که از شبکه وای‌فای خانگی استفاده می‌کنید، حتماً از وضعیت پنهان نبودن نام شبکه اطمینان حاصل کنید، درمواقعی ممکن است نام شبکه پنهان باشد و شما آن را در لیست شبکه‌های دردسترس مشاهده نخواهید کرد. این موضوع هیچ ربطی به مشکل اتصال به شبکه ندارد.

مطلب مرتبط: نحوه‌ی روشن کردن وای-فای در آیفون: دو روش سریع و معمولی

فراموش کردن رمزعبور و اتصال مجدد به شبکه

درصورتی که باوجود مشاهده نام شبکه در لیست، درحالی که قبل‌تر به این شبکه متصل شده‌اید و اکنون اتصال شما با مشکل مواجه شده است، به سراغ تنظیمات وای فای رفته و روی نام شبکه موردنظر تپ کنید؛ در منوی تنظیمات وای‌فای شبکه، روی گزینه Forget This Network که با رنگ آبی مشخص شده است تپ کنید. با این کار رمزعبور قبلی از حافظه سیستم پاک می‌شود؛ اکنون می‌توانید مجدد روی نام شبکه تپ کرده و رمزعبور جدید را وارد کنید.

رمزعبور شبکه وای‌فای - 724press.com

درصورتی که از شبکه وای‌فای خانگی استفاده می‌کنید و رمزعبور شبکه را فراموش کرده‌اید، باید وارد صفحه تنظیمات روتر شده و در آنجا رمزعبور را پیدا کنید. همچنین اگر در محل کار یا مکان‌هایی هستید که شبکه وای‌فای دارای رمزعبور است، رمزعبور شبکه را از مسئول آن بخواهید. پس از اینکه رمزعبور را به درستی وارد کرده و به شبکه موردنظر متصل شدید، بهتر است قابلیت Auto-Join را فعال کرده تا از این به بعد بصورت خودکار و بدون نیاز مجدد به وارد کردن رمزعبور برای هر بار اتصال، به شبکه متصل شوید.

به دنبال صفحه لاگین باشید (در شبکه‌های وای‌فای Public)

در مکان‌هایی همچون فرودگاه، هتل و... شبکه‌های Public یا عمومی وای‌فای مخصوص مشتریان عرضه می‌شود؛ زمان‌هایی که قصد ورود به چنین شبکه‌هایی را دارید، باید به این نکته دقت کنید که معمولاً شبکه‌های عمومی دارای یک مرحله اضافی برای ورود به شبکه هستند. زمانی که به یک شبکه عمومی متصل شدید، سافاری یا هرکدام از مرورگرهای دلخواه خود را باز کرده و سعی کنید وارد یک وبسایت شوید. قبل از ورود به صفحه موردنظر یک صفحه تحت عنوان Login Page بصورت خودکار باز خواهد شد که معمولاً دارای رمزعبور برای مشتریان است. رمزعبور شبکه را از پرسنل آن مکان دریافت کنید و در این صفحه وارد نمایید. با این کار به شبکه متصل شده و می‌توانید از وبسایت‌های دلخواه بازدید کنید.

مطلب مرتبط: چگونه در آیفون و آیپد وبگردی امن را تجربه کنیم؟

نکته: در چنین شبکه‌هایی معمولاً بخاطر مدیریت مصرف، پخش زنده برنامه‌ها یا انجام بازی‌های آنلاین مسدود هستند، پس اگر این موارد در اینترنت شما کار نکرد حتماً دلیلی برای قطعی شبکه نیست.

بررسی مشکلات شبکه وای‌فای

حتی زمان‌هایی که هیچ مشکلی برای اتصال به شبکه وای‌فای ندارید در آیفون یا آیپد خود ندارید، ممکن است چالش‌های مربوط به اتصال به دنیای وب سر راهتان قرار گیرد. چنین مشکلاتی معمولاً امکان دسترسی به وب را مختل می‌کنند. در چنین مواقعی به منوی Wi-Fi مراجعه کنید، درصورت بروز مشکل پیام No Internet Connection در زیر نام شبکه مشاهده خواهید کرد.

عدم دسترسی به شبکه - 724press.com

برای مشاهده جزئیات بیشتر، روی نام شبکه تپ کنید. در چنین مواقعی دستگاه‌های دیگر که به این شبکه متصل هستند نیز همین مشکل را خواهند داشت. بهتر است در چنین مواقعی به سراغ لپتاپ یا یک دستگاه اندرویدی مراجعه کرده و وضعیت اتصال به اینترنت را در این دستگاه‌ها بررسی کنید.

همه دستگاه‌ها را آپدیت کنید

اگرچه ممکن است آپدیت کردن نرم‌افزاری راه‌حل قطعی برای برطرف شدن مشکل اتصال به اینترنت نباشد، اما بهتر است همیشه دستگاه خود را به‌روز نگه دارید. برای این کار در آيفون یا آیپد خود به Setting > General > Software Update رفته و وضعیت آپدیت نرم‌افزاری بررسی کنید. همچنین بهتر است روتر خود را نیز به‌روز کنید. دستورالعمل این کار برای هر روتر متفاوت است؛ بنابراین برای آپدیت کردن نرم‌افزار روتر خود، نام آن را در گوگل جستجو کرده یا به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: چگونه مصرف اینترنت iPhone را کاهش دهیم؟

به یک شبکه WiFi دیگر متصل شده و تنظیمات شبکه را Reset کنید

بعنوان آخرین روش عیب‌یابی، باید آیفون یا آیپد خود را به یک شبکه دیگر متصل کنید تا ببینید مشکل کار از کجاست. اگر بتوانید با موفقیت به یک شبکه وای‌فای دیگر متصل شوید، مشکل از شبکه وای‌فای خانگی بوده و اگر در اتصال به شبکه دیگر نیز دچار مشکل باشید، مشکل از آیفون یا آیپد شما است. اگر همچنان در اتصال به شبکه‌های دیگر با مشکل مواجه هستید به مسیر Setting > General > Transfer or Reset iPhone > Reset > Reset Network Setting رفته و تنظیمات شبکه را در آيفون ریست کنید.

ریست تنظیمات شبکه آیفون - 724press.com

این تنظیمات شامل وای‌فای، بلوتوث و... می‌شود. زمانی که تنظیمات به حالت پیش‌فرض بازگشت، مجدداً برای اتصال به شبکه وای‌فای اقدام کنید. درصورتی که مشکل همچنان پابرجاست، بهتر است با پشتیبانی اپل تماس گرفته و مشکل را با آنها درمیان بگذارید، زیرا به احتمال زیاد شما با یک ایراد سخت‌افزاری مواجه هستید.

سخن پایانی

از آنجایی که هزینه اینترنت همراه نسبت به شبکه‌های خانگی بالاتر است، معمولاً اکثر کاربران اینترنت ترجیح می‌دهند تا از یک شبکه وای‌فای برای ورود به دنیای مجازی استفاده کنند. اما گاهی کاربران آیفون و آیپد در اتصال به یک شبکه وای‌فای با مشکلاتی مواجه می‌شوند؛ روش‌های مختلفی از جمله ریست کردن تنظیمات شبکه آیفون و همچنین روتر، بروزرسانی نرم‌افزاری، فراموشی رمزعبور و... وجود دارد که می‌توانید با بررسی هرکدام از آنها مشکل اتصال آیفون یا آیپد به شبکه‌ وای‌فای را برطرف سازید. درصورتی که پس از انجام روش‌های مختلف، مشکل عدم اتصال همچنان پابرجاست، باید وضعیت سخت‌افزاری را بررسی کنید؛ البته این یک کار تخصصی است و خودتان نباید برای بررسی سخت‌افزار اقدام کنید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید