مشکلات مختلفی در هنگام اتصال تلفن‌ و تبلت اندرویدی به کامپیوتر وجود دارد که سبب می‌شود این اتفاق صورت نگیرد. باید دلایل مختلفی همچون اتصال نادرست، عدم وجود درایور و... را در چنین مواقعی بررسی کنید؛ زیرا کوچکترین نقص می‌تواند از این اتصال جلوگیری کند. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید، در این آموزش ما روش‌های مختلفی برای رفع مشکلات عدم اتصال تلفن به کامپیوتر را مورد بررسی قرار داده‌ایم. تا انتها با ما همراه باشید.

حالت اتصال USB را در دستگاه اندرویدی بررسی کنید

اولین موردی که باید بررسی شود، حالت اتصال یو‌اس‌بی است؛ زیرا دستگاه اندرویدی هنگام اتصال به کامپیوتر (ویندوز / مک) چندین حالت اتصال خواهد داشت. هر یک از این حالت‌ها برای هدف متفاوتی طراحی شده‌اند. بنابراین لازم است در گام اول وضعیت حالت اتصال مورد بررسی قرار گیرد. از آنجایی که تغییر حالت اتصال ممکن است سبب تشخیص تلفن در رایانه شود، بنابراین مراحل زیر را برای تغییر حالت اتصال دنبال کنید:

  • تلفن خود را از طریق کابل USB به کامپیوتر متصل کنید.
  • نوار اعلانات را به پایین بکشید، اکنون باید گزینه ورودی سیستم اندروید را مشاهده کنید که وضعیت اتصال فعلی را نشان می‌دهد. روی حالت اتصال تپ کنید تا صفحه تنظیمات USB باز شود.
  • اکنون در بین حالت‌های مختلف اتصال، روی گزینه File Transfer تپ کنید.

تنظیمات یو‌اس‌بی در اندورید - 724press.com

پس از انجام این کار، گوشی شما باید بعنوان یک درایو ذخیره‌سازی در فایل اکسپلورر ویندوز یا بخش Finder مک‌ نمایش داده شود. اکنون می‌توانید فایل‌های موردنظر خود را بین تلفن هوشمند و کامپیوتر جابجا کنید.

مطلب مرتبط:  چگونه برنامه‌های اندروید را در ویندوز ۱۱ اجرا کنیم؟

درایورهای USB MTP را در ویندوز آپدیت کنید

اگر قصد داریم تا تلفن هوشمند خود را در کامپیوتر بعنوان یک دستگاه رسانه شناسایی کنید، باید حالت MTP را  در تلفن همراه خود فعال کنید. همچنین برای چنین کاری می‌بایست درایورهای MTP در ویندوز نیز نصب و آپدیت باشند. نکته قابل توجه این است که چنین درایورهایی معمولاً در ویندوز نصب هستند؛ اما درصورتی که به مشکل برخورد کردید، بهتر است برای آپدیت آنها اقدام کنید. برای چنین کاری می‌بایست مراحل زیر را دنبال کنید:

درایور یو‌اس‌بی ویندوز - 724press.com

  • تلفن هوشمند خود را از طریق کابل USB به کامپیوتر متصل کنید.
  • روی آیکون استارت کلیک راست کرده یا با استفاده از کلیدهای میانبر Win + X مستقیماً این منو را باز کرده و سپس روی Device Manager کلیک کنید.
  • روی بخش Portable Devices دو بار کلیک کنید تا گزینه‌های زیرمجموعه آن نمایش داده شوند. دستگاه اندرویدی خود را در لیست پیدا و سپس روی آن کلیک راست کنید. سپس در بین گزینه‌های موجودUpdate driver را انتخاب نمایید.
  • گزینه Browse my computer for driver software را انتخاب کنید.
  • روی Let me pick from a list of available driver software کلیک کنید.
  • MTP USB Device را انتخاب کرده و سپس روی Next کلیک کنید.

زمانی که درایورها آپدیت شوند، کامپیوتر دستگاه اندرویدی را بعنوان یک دستگاه رسانه خواهد شناخت.

از Android File Transfer Utility در مک‌بوک استفاده کنید

برخلاف کامپیوترهای تحت ویندوز، در مکینتاش نمی‌توانید مستقیماً فایل‌ها را از اندروید به مک منتقل کنید. برای چنین کاری نیاز به ابزاری دارید که نقش یک پل ارتباطی را بین مک و اندروید ایفا کند. این پل ارتباطی ابزاری به نام Android File Transfer است. این برنامه را از سایت رسمی دانلود کرده و سپس برای انتقال فایل از اندروید به مک از آن استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا از Android File Transfer را از وبسایت رسمی دانلود کنید.
  • فایل دانلود شده را به پوشه Applications منتقل کرده و سپس آن را اجرا نمایید.
  • دستگاه اندرویدی خود را از طریق کابل USB به مک متصل کنید.
  • اکنون تلفن هوشمند شما باید در ابزار انتقال فایل ظاهر شود.

ابزار انتقال فایل در مک - 724press.com

به محض مشاهده تلفن همراه خود، می‌توانید انتقال فایل بین دو دستگاه را آغاز نمایید.

از کابل USB دیگری استفاده کنید

اگر هرکدام از مراحل بالا را اجرا نمودید اما همچنان با مشکل عدم اتصال مواجه هستید، ممکن است کابل یا درگاه USB مشکل داشته باشند. درچنین مواردی نیز شناسایی دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. خوشبختانه اکثر کامپیوترها دارای چندین پورت USB هستند، کابل را به پورت‌های مختلف متصل کنید و اگر همچنان مشکل پابرجا بود، بهتر است یک کابل دیگر را برای این کار امتحان نمایید.

سیستم‌عامل مک خود را آپدیت کنید

در ویندوز می‌توانید دستگاه اندرویدی خود را بدون درنظر گرفتن نسخه سیستم‌عامل، به کامپیوتر متصل کنید. با این حال، در سیستم‌عامل مکینتاش ممکن است نسخه‌های قدیمی‌تر مشکلاتی با اتصال اندروید داشته باشند؛ پس درصورتی که از مک استفاده می‌کنید، بهتر است سیستم‌عامل خود را به‌روز نمایید. برای آپدیت کردن مکینتاش مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی لوگوی اپل که در بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید و سپس گزینه About This Mac را انتخاب نمایید.
  • روی گزینه Software Update کلیک کنید تا نرم‌افزار مک را آپدیت کند.

سیستم‌عامل مکینتاش - 724press.com

درصورتی که macOS جدیدی برای کامپیوتر شما دردسترس باشد، آن را دانلود و سپس نصب نمایید؛ درنهایت مجدداً دستگاه اندرویدی خود را از طریق کابل USB به مک متصل نمایید.

مطلب مرتبط:  آموزش انتقال فایل بین مکینتاش و اندروید با استفاده از بلوتوث

ابزارهای اتصال اندروید را حذف نمایید (ویندوز / مک)

برخی از سازندگان تلفن‌های اندرویدی گاهی ابزارهایی را برای اتصال دستگاه‌های خود ارائه می‌کنند، اما این ابزارها گاهی اوقات با روش‌های استاندارد اتصال اندروید تداخل خواهند داشت. چنین اتفاقاتی سبب می‌شود دستگاه اندرویدی به هیچ عنوان توسط کامپیوتر شناسایی نشود. اگر هریک از این ابزارها را در سیستم خود نصب کرده‌اید، بهتر است حذف شوند و تنها از ابزار موجود در ویندوز یا مک برای برقراری ارتباط بین دستگاه اندرویدی و کامپیوتر استفاده نمایید.

ابزار Device Troubleshooter را اجرا کنید (ویندوز)

ویندوز ۱۰ دارای ابزارهایی جهت عیب‌یابی سیستم است که به کاربر کمک می‌کند تا مشکلات را شناسایی کرده و آنها را رفع نماید. خوشبختانه یکی از آنها برای عیب‌یابی دستگاه‌های متصل شده به سیستم ازجمله تلفن‌های اندرویدی است. می‌توانید با استفاده از این ابزار، مشکلات مربوط به اتصال بین اندروید و ویندوز را برطرف ساخته و فایل‌های خود را بین این دو دستگاه منتقل سازید. البته این ابزار همیشه توانایی برطرف کردن مشکلات را نخواهند داشت و فقط توانایی تشخیص نقص و خطا را دارند. البته مایکروسافت گزینه Device troubleshooter را از آخرین نسخه ویندوز ۱۰ حذف کرده است، اما همچنان می‌توانید از روش‌هایی به آن دسترسی پیدا کنید. برای این کار کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

عیب‌یابی ویندوز - 724press.com

  • روی آیکون استارت کلیک راست کرده یا با استفاده از کلیدهای میانبر Win + X مستقیماً این منو را باز کرده و سپس روی Windows PowerShell یا Command Prompt با دسترسی ادمین کلیک کنید.
  • دستور زیر را در ابزار گفته شده وارد کنید.
 msdt.exe -id DeviceDiagnostic
  • ابزار عیب‌یابی سخت‌افزاری و دستگاه‌ها باز خواهد شد. روی گزینه Next کلیک کنید تا عیب‌یابی را شروع کند. پس از پایان عیب‌یابی، روش‌هایی را برای رفع مشکلات شناسایی شده ارائه خواهد کرد.
  • درصورتی که از نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، به سادگی می‌توانید این ابزار را در سیستم خود پیدا نمایید.
  • با استفاده از کلیدهای میانبر Win + I وارد تنظیمات سیستم شده و سپس روی Update & Security کلیک کنید. در بین گزینه‌های موجود در نوار سمت چپ، گزینه Troubleshoot را انتخاب نمایید.
  • در لیست موجود به سراغ گزینه Hardware and Devices رفته و روی آن کلیک کنید تا عیب‌یابی دستگاه‌ها آغاز شود.

مطلب مرتبط:  چگونه حالت USB Debugging اندروید را فعال کنیم؟

نکته: اگر همچنان دستگاه اندرویدی شما از طریق کابل USB به رایانه متصل نمی‌شود، بهتر است از روش‌های دیگری برای ارتباط بین دو دستگاه استفاده کرده و فایل‌های خود را بین آنها منتقل کنید. این روش‌ها شامل استفاده از بلوتوث و... می‌شود.

سخن پایانی

روش‌های مختلفی برای اتصال یک دستگاه اندرویدی به کامپیوتر (ویندوز / مک) وجود دارد، اما یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای انتقال فایل بین تلفن هوشمند مبتنی‌بر اندروید با کامپیوتر، استفاده از کابل USB است. ممکن است پس از اتصال کابل، با مشکل عدم شناسایی دستگاه اندرویدی توسط کامپیوتر مواجه شوید؛ در چنین مواقعی می‌بایست ابتدا وضعیت اتصال را بررسی کنید، همیشه بهتر است ابتدا از سالم بودن بخش سخت‌افزاری اطمینان حاصل کرده و سپس به سراغ بخش‌های نرم‌افزاری بروید. باید توجه داشته باشید که همیشه یکی از عواملی که ممکن است سبب عدم اتصال و شناسایی دستگاه اندرویدی به کامپیوتر شود، عدم به‌روز بودن نرم‌افزارهای مرتبط با این موضوع است. پس سیستم خود را همیشه به‌روز نگه دارید.