عکاسی ماکرو امکان ثبت تصاویر از اجسام کوچک و در فاصله نزدیک را فراهم می‌کند. با کمک این ویژگی می‌توانید تصاویر هیجان‌انگیزی از جلوه‌های طبیعت بگیرید. شاید واضح‌ترین مثال برای درک تصاویر ماکرو، عکس گرفتن از شبنم روی برگ‌ها باشد. درحال حاضر همه دوربین‌ها قابلیت ثبت تصاویر ماکرو را ندارند؛ در برخی از مدل‌های آيفون لنزهای خاصی برای فوکوس در فاصله نزدیک طراحی شده‌اند؛‌ این لنزها برای عکاسی ماکرو مناسب‌تر هستند. برای آموزش نحوه ثبت تصاویر ماکرو در آیفون تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کدام مدل‌های آيفون از قابلیت Macro پشتیبانی می‌کنند؟

آیفون‌های ۱۳ پرو و پرومکس، با یک سیستم دوربین کاملاً حرفه‌ای که شامل یک لنز Ultra-Wide می‌شوند، به بازار عرضه شده‌اند. این قابلیت سبب می‌شود تا دوربین این دو دستگاه توانایی فوکوس در فاصله ۲ سانتی‌متری از سوژه را داشته باشند؛ این درحالی است که فاصله مناسب که امکان ثبت تصویر واضح در مدل‌های قبلی آیفون را فراهم می‌کرد، چیزی حدود  ۱۰ سانتی‌متر بود. درواقع این اولین مدلی از آیفون است که اپل آن را با عنوان قابلیت عکاسی ماکرو معرفی کرده است و در هر دو حالت عکاسی و فیلم‌برداری کار می‌کند.

دوربین ماکرو اپل - 724press.com

البته شما می‌توانید با استفاده از مدل‌های قدیمی‌تر آیفون نیز تصاویر باکیفیت و خوبی را ثبت کنید؛ اما از آنجایی که حداقل فاصله کانونی عدد نسبتاً بزرگی است، برای داشتن یک تصویر ماکرو در آیفون‌های قدیمی پس از ثبت تصویر باید آن را برش بزنید.

مطلب مرتبط:   چگونه قابلیت Live Photo را در دوربین آیفون غیرفعال کنیم و تصاویر زنده را به عکس معمولی تبدیل کنیم؟

نکته قابل توجه در مدل‌های iPhone 13 Pro & ProMax این است که اپل در برنامه دوربین این دو، قابلیت ثبت تصویر ماکرو را تعبیه کرده است. برای ثبت یک تصویر ماکرو در آیفون‌های مذکور، کافی است دوربین خود را تا فاصله ۲ سانتی‌متری سوژه نزدیک کنید، سپس بطور خودکار دوبین به حالت Macro خواهد رفت.

روی سوژه عکاسی تمرکز کرده و سپس تصویر را ثبت کنید

اگر آیفون ۱۳ پرو یا مدل‌های دیگری که از تصویربرداری ماکرو پشتیبانی می‌کنند دارید، می‌توانید با استفاده از حالت‌های پیش‌فرض Photo یا Video از فاصله نزدیک عکس یا فیلم ماکرو تهیه کنید.

تصاویر ماکرو - 724press.com

باید توجه داشته باشید که هیچ آیکونی برای مشخص شدن حالت ماکرو در صفحه نمایش ظاهر نمی‌شود. همچنین باید بدانید اگر دوربین را در فاصله کمتر از ۲ سانتی‌متر از سوژه جلو ببرید، ممکن است تصاویر ثبت شده تار شوند. در حال حاضر هیچ راهی برای تغییر جابجایی خودکار قابلیت منظره‌یاب لنز به سمت Ultra-Wide وجود ندارد؛ حتی اگر از برنامه‌های جانبی برای عکاسی و فیلم‌برداری با آیفون استفاده کنید. درصورتی که می‌خواهید از فعال بودن قابلیت ماکرو در دوربین خود برای عکاسی مطمئن شوید، بهتر است روی گزینه “.5” که در کنار شاتر قرار دارد، تپ کنید.

تنظیمات دوربین آیفون - 724press.com

با این کار دیگر نگران ثبت نشدن تصویر ماکرو نباشید؛ پس از ثبت عکس می‌توانید به برنامه Photos مراجعه کرده و پس از مشاهده عکس روی آیکون “i” تپ کنید تا اطلاعات تصویر ظاهر شوند.

اطلاعات عکس‌های آیفون - 724press.com

در اینجا باید گزینه “Ultra Wide Camera” در بخش اطلاعات در کنار گزینه‌های دیگری همچون ISO، سرعت شاتر و دیافراگم نمایش داده شود.

مطلب مرتبط:   راهنمای خرید دوربین عکاسی: ویژگی‌های دوربین خوب را بشناسیم

استفاده از برنامه‌های جانبی

برنامه دوربین آیفون خوب است، اما فاقد ویژگی‌هایی است که بنظر می‌رسد کاربران نیاز داشته باشند. برنامه‌هایی همچون ProCam، Manual، FiLMiC Pro می‌توانند به شما کنترل‌های بیشتری در هنگام ثبت تصاویر برای ثبت تصاویر ماکرو نسبت به برنامه پیش‌فرض اپل ارائه دهند. البته همانطور که در بالاتر گفته شد، هنوز امکانات ثبت تصاویر ماکرو بخصوص در جابجایی Ultra-Wide لنز به خوبی تعبیه نشده است. 

سخن پایانی

ثبت تصاویر ماکرو یکی از لذت‌ بخش‌ترین لحظات در عکاسی است؛ همیشه سوژه‌های خوبی برای عکاسی ماکرو وجود دارد؛ امروزه دوربین‌های زیادی قابلیت ثبت تصاویر ماکرو را فراهم کرده‌اند؛ اما در بین مدل‌های مختلف آیفون، آیفون‌های ۱۳ پرو و ۱۳ پرومکس قابلیت ماکرو را در فاصله کانونی خوبی به کاربران خود ارائه می‌کنند. می‌توانید با مراجعه به برنامه دوربین آیفون، از قابلیت ثبت تصاویر ماکرو استفاده کنید.