این روزها کمتر کسی است که گشتی در فضای اجتماعی،  رسانه  یا دیگر فضاهای ارتباط جمعی بزند اما خبری در مورد کرونا به گوشش نخورد. با گذشت نزدیک به دو سال از شروع پاندمی کرونا  و باوجود ارائه چندین نوع واکسن معتبر، کرونا همچنان جزو اخبار مهم روزانه است. از طرف دیگر همه ما می‌دانیم تاچه اندازه واکسیناسیون می‌تواند روی نرخ شیوع این بیماری تأثیرگذار باشد؛ به طوری که حتی اگر یک عضو خانواده واکسینه شود، سلامت کلی خانواده تاحدی تضمین می‌شود.

شاید لازم به گفتن نباشد و حتی خود شما هم فارغ از نتایج مطالعات علمی به این نتیجه ساده رسیده باشید که حتی اگر یکی از اعضای خانواده واکسینه شده باشد، احتمال ابتلای دیگر افراد یا شانس بستری شدن آنها به دلیل ابتلا به نوع شدید کرونا تاحدی کاهش پیدا می‌کند. حقیقتی که داده‌های جدید از آن پشتیبانی می‌کنند؛ به طوری که براساس این یافته‌ها مشخص است  با اضافه شدن هر عضو واکسینه شده یا کسانی که به دلیل ابتلا به بیماری تاحدی مصونیت پیدا کرده‌اند هم می‌توانند این کاهش درصد آمار ابتلا را حتی بیشتر هم بالا ببرند.

سلامت خانواده در برابر کرونا- 724press.com

دکتر پیتر نوردستروم نویسنده اصلی این تحقیق که در دانشگاهی در سوئد مشغول فعالیت است می‌گوید این یافته‌ها یک پیام واضح از وضعیت فعلی بوده و درک آن برای بهبود وضعیت سلامت عمومی جامعه اهمیت دارد. او معتقد است هر کسی که واکسن می‌زند، نه تنها از خود که از بستگان و عزیزانش هم محافظت می‌کند.

مطلب مرتبط: خطر واقعی ابتلا به کووید 19 پس از واکسیناسیون چقدر است؟

به گزارش ۷۲۴پرس، یافته‌های این مطالعه در تاریخ یازدهم اکتبر در مجله «JAMA Internal Medicine» منتشر شد و درخلال انجام آن محققان داده‌های مربوط به بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر از بیش از ۸۱۴ هزار خانواده  ثبت شده در مرکز ثبت احوال سراسری سوئد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. همه این افراد یا به دلیل ابتلا به کووید و یا با واکسینه شدن کامل یعنی دریافت دو دوز واکسن مدرنا، فایز یا آسترازنکا مصونیت پیدا کرده بودند. همچین آنها داده‌های مربوط به این افراد را تا تاریخ  ۲۶ ماه می سال جاری میلادی (۲۰۲۱) همچنان تحت‌نظر گرفته بودند.

آنها در این مطالعه هر فرد دارای مصونیت را به نسبت یک به یک با یک فرد بدون مصونیت  مقایسه کردند و هر دو گروه هم از خانواده‌هایی که بین دو الی پنج عضو داشتند مطابقت داده شد. همچنین به دلیل حجم مطالعاتی محدود این مطالعه درنهایت خانواده‌های پنج نفره را مد نظر قرار داده و خانواده‌هایی که بیش از پنج عضو داشتند را کنار گذاشت.

مشورت در مورد واکسیناسیون در خانه- 724press.com

اما مهمترین یافته در همان نگاه اول این حقیقت بود که حتی اگر در خانواده همه غیر ایمن بودند و تنها یک عضو خانواده با واکسیناسیون یا به صورت طبیعی ایمن شده بود هم شاهد کاهش بین  ۴۵ تا ۶۱ درصدی احتمال ابتلای کووید 19 در میان اعضای خانواده هستیم. حال اگر دو عضو خانواده نسبت به ابتلا به کووید ایمن شده باشند این درصد هم افزایش پیدا کرده و به  ۷۵ الی ۸۶ درصد می‌رسد. این  آمار با اضافه شدن هر عضو خانواده هم بالا و بالاتر می‌رود؛ به طوری که خانواده ای با سه عضو مصون بین ۹۱ الی ۹۴% و خانواده با چهار عضو مصون تا بیش از ۹۷% در مقابل ابتلا به کووید 19 ایمن هستند.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، نویسندگان این تحقیق اذعان کردند نتایج این مطالعه همچنین برای پیامدهای ابتلا به انواع شدید کووید 19 هم صدق کرده و از ابتلای افراد به انواع شدید یا بستری شدن آنها در بیمارستان جلوگیری می‌کند. به عنوان نمونه آنها به خانواده‌های سه نفره با دو عضو مصون استناد کردند که براساس این تحقیق ظاهرا تا هشتاد درصد کمتر از خانواده‌های غیرواکسینه در مقابل خطر بستری در بیمارستان مصون هستند. به عبارتی میان مصونیت هرچه بیشتر اعضای خانواده و درصد احتمال بستری شدن افراد رابطه عکس وجود دارد. یعنی هرچه درخانواده افراد بیشتری واکسینه شوند، احتمال بستری شدن در بیمارستان هم کاهش پیدا می‌کند.

پیامدهای جهانی

واکسیناسیون خانواده- 724press.com

دکتر نوردستروم در خلال توضیحات خود در مورد یافته‌های جدید به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد، اینکه تیم تحقیقاتی آنها از محیط خانواده به عنوان جامعه تحقیقاتی استفاده کرد  چون می‌توان آن را مثالی مناسب برای وضعیت جامعه درهنگام شیوع کرونا دانست. گروهی از افراد که برای مدت طولانی درکنار هم حضور داشته و تماس زیادی با هم دارند و درصورت ابتلا می‌توانند به سادگی ویروس را به دیگر اعضای خانواده منتقل کنند. او البته اضافه کرد که یافته‌های این مطالعه همچنین برای دیگر گروه‌هایی که زمان زیادی را با هم می‌گذرانند هم صدق می‌کند.

مطلب مرتبط:  لزوم واکسیناسیون زنان باردار برعلیه بیماری کرونا

این یافته‌ها ممکن است به ویژه در مناطقی از جهان که نرخ واکسیناسیون افراد در آنها بسیار پایین گزارش شده است، مورد توجه قرار گیرد. نویسندگان این تحقیق در ادامه خاطر نشان می‌کنند که متأسفانه اکثر جمعیت جهان هنوز واکسینه نشده‌اند و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که اکثر جمعیت کشورهای فقیر یا کم درآمد، دست کم در سال جاری میلادی شانسی برای دریافت واکسن نخواهند داشت. درنتیجه با توجه به نرخ فعالی واکسیناسیون، شاید واکسینه کردن ۸۵% جمعیت جهان حدود پنج سال طول بکشد! دکتر جیل فاستر متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در دانشکده پزشکی مینه‌سوتا در مینیاپولیس معتقد است شاید این خبر بتواند مشوقی برای کشورهایی باشد که نرخ واکسیناسیون آنها پایین است. به عبارتی این مطالعه می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در مناطقی با منابع محدود باشد که واکسیناسیون حتی در ابعاد کوچک را مد نظر قرار دهند. 

دکتر فاستر در ادامه اشاره می‌کند حتی عدد یک هم از عدد صفر بهتر است. او همچنین معتقد است این خبر می‌تواند به آسودگی خیال خانواده‌هایی کمک کند که عضوی از آنها به دلیل شرایط جسمانی دچار نقص سیستم ایمنی هستند یا خانواده‌هایی که کودکان آنها کوچکتر از آن  هستند که قادر به دریافت واکسن باشند. به باور این متخصص با این داده‌ها مردم متوجه می‌شوند که قادرند تنها با واکسینه کردن خود، از جان اعضای دیگر خانواده محافظت کنند.

واکسیناسیون علیه کرونا- 724press.com

دکتر فاستر می‌گوید:

«این مسئله کاملا مشهود است که هرچه تعداد افراد واکسینه شده در یک خانواده بیشتر باشد، ایمنی دیگر اعضای خانواده هم بالاتر است. اما نکته مثبت اینجا است که با این یافته‌ها ما با دیدی وسیع‌تر به قضیه نگاه می‌کنیم و داده‌ها را در مجموعه داده‌های بزرگ‌تری می‌بینیم که وسعت اثربخشی این مسئله را با وضوح بیشتری نشان می‌دهد».

البته نویسندگان این مطالعه درپایان تحقیق خود به این مسئله هم اشاره کردند که نکته منفی این تحقیق این است که در زمان جمع آوری این داده‌ها هنوز نوع دلتا کرونا ویروس در سوئد غیرمعمول بود. بنابراین مشخص نیست آیا این یافته‌های مرتبط با مصونیت فردی چه در سوئد و چه در دیگر کشورهایی که با سویه دلتا در حجم وسیع مواجه شده‌اند، هنوز هم قابل استناد است یا خیر؟ به‌هرحال از آنجایی که کرونا با سویه‌های جدید مدام در حال به چالش کشیدن دانش بشر است، به نظر می‌رسد فعلا توجه به گسترش واکسیناسیون و پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی بهترین چیزهایی است که متخصصان این حوزه برای کاهش خسارات جانی ناشی از شیوع کرونا به آن متوسل می‌شوند.

مطلب مرتبط: تصور شکست ناپذیر بودن در برابر بیماری کرونا و تهدید موفقیت ایمن کردن جامعه

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا خانواده شما به صورت کامل برعلیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند؟ آیا واکسیناسیون موفق به بی‌اثر یا کم خطر کردن ویروس کرونا شده است؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.