باوجود ساخت چندین واکسن معتبر، متأسفانه کرونا هنوز هم سایه شوم خود را از سر مردم این سیاره برنداشته است. جهش‌های متعدد درکنار مسائل دیگری همچون کمبود واکسن یا رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی دست به دست هم داده تا کرونا همچنان زندگی بسیاری از ما را سخت کند. به باور محققان شاید یکی از مسائلی که روی موفقیت ایمن کردن جامعه اثرات نامطلوب دارد، حس شکست ناپذیر بودن در برخی از افراد است. اما برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

محققان با بررسی پاسخ‌های ارائه شده در جریان یک نظر سنجی از بیش از دویست هزار نفر در پنجاه و یک کشور جهان و تجزیه و تحلیل این پاسخ‌ها به این نتیجه رسیدند که تصور شکست  ناپذیر بودن در برای تهدید ویروس کرونا می‌تواند تلاش‌های جهانی برای رسیدن به مصونیت گله‌ای در برابر این ویروس کشنده را تضعیف کند. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا کمی بیشتری به این مطالعه و نتایج حاصل از آن بپردازیم.

حس شکست ناپذیر بودن- 724press.com

دکتر جیمز لئونهارت دانشیار دانشگاه نوادا درکنار دیگر همکاران خود به این مطلب اذعان دارد که کنترل این بیماری نیازمند این است که  همه مردم اقدامات پیشگیرانه و پروتکل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را مدنظر قرار داده و درکنار آن مایل به واکسینه شدن برعلیه بیماری کووید 19 باشند.

مطلب مرتبط:  استفاده از ماسک همچنان شما را از ابتلا به کووید 19 محافظت می‌کند

به گزارش ۷۲۴پرس، یافته‌های به دست آمده از این تحقیق که روز چهارشنبه و به صورت آنلاین در «PLOS ONE» منتشر شد، همچنین خاطرنشان می‌کند که این نوع بینش ممکن است به درک افراد از سطح شکست ناپذیری و درکنار آن قوانین اجتماعی حاکم بستگی داشته باشد. به گفته محققان پیوند بین این احساس و تمایل پایین به رعایت موارد فوق به ویژه در کشورهایی همچون ایالات متحده، بریتانیا و کانادا برجسته‌تر است. جایی که تمرکز بیشتری روی مواردی همچون استقلال و حفظ آزادی‌های فردی وجود دارد. درنهایت دکتر لئونهارت اشاره می‌کند که آنها انتظار چنین چیزی را داشتند؛ اینکه سطح بالای حس شکست ناپذیر بودن درک شده با سطح پایین تمایل به کمک به جلوگیری از گسترش بیماری و همچنین بی‌میلی به انجام واکسیناسیون مطابقت دارد!

واکسن فایزر بایونتک- 724press.com

از طرف دیگر دکتر لئونهارت به یافته دیگری هم اشاره می‌کند که حتی تیم تحقیقاتی هم انتظار مشاهده آن را نداشت: اینکه احساس جمع گرایی یعنی این ایده که بین سلامت فرد با سلامت جامعه رابطه‌ای وجود دارد هم می‌تواند روی انگیزه افراد و درک آنها از مفهوم شکست ناپذیر بودن تأثیر بگذارد. بدین ترتیب فرد درجهت جلوگیری ابتلای خود یا دیگران به بیماری کرونا اقداماتی را انجام می‌دهد که با بینش کلی او متفاوت است.

او در توضیح اهمیت ذهنیت جمع گرایی می‌گوید:

«حتی اگر فرد این تصور را داشته باشد که در برابر بیماری مقاوم یا به اصطلاح شکست ناپذیر است، اما ممکن است همزمان این ایده را هم داشته باشد که اگرچه خودش در معرض خطر نیست، اما با واکسینه شدن می‌تواند روی سلامت کلی جامعه تأثیرگذار باشد.

بنابراین افرادی که درکنار حس ایمن بودن نسبت به یک بیماری، این ذهنیت جمع گرایی را هم دارند ممکن است به دلیل مصالح عمومی جامعه حاضر به دریافت واکسن یا رعایت مسائل ایمنی و مراقبتی باشند»

دکتر لئونهارت معتقد است فهم این نکته که تفکر فرهنگ جمعی تاچه اندازه می‌تواند روی مسائلی همچون واکسیناسیون تأثیر داشته باشد، می‌تواند سرنخ‌هایی را در اختیار فعالان بهداشت عمومی قرار دهد که چگونه پیام‌های مرتبط با واکسیناسیون را تغییر دهند، تا اثرگذاری بیشتری روی مخاطب عام داشته باشد.

مقابله با ویروس کرونا- 724press.com

اما چگونه می‌توان  مفهوم شعار همه برای یکی را برای موردی همچون کووید 19 به کار برد؟

دکتر لئونهارت معتقد است پیاده کردن این مسئله به ویژه در ایالات متحده که دارای کمترین فرهنگ جمع گرایانه روی زمین است، تاحدی دشوار خواهد بود. درمجموع به باور او و براساس داده‌های جدید به دست آمده باید پیام جامعه بهداشتی به مردم چیزی قانع کننده‌تر از تأکید صرف روی خطر بیماری به صورت فردی باشد. درواقع باید به مردم نشان داد واکسن زدن آنها می‌تواند به دیگران که برای آنها مهم هستند هم کمک کرده و سلامت آنها را حفظ کند. فرق نمی‌کند این گروه اعضای خانواده و دوستان باشند یا ساکنان یک شهر یا یک ملت، مهم این است که افراد درک کنند واکسیناسیون می‌تواند سلامت آنها و عزیزان‌شان را حفظ کند.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، این پزشک باور دارد به جای تمرکز بر ریسک بیماری به صورت فردی، باید پیام‌های بهداشتی بر جذابیت‌های احساسی تأکید کنند که بر حس همدلی نسبت به دیگران متمرکز است؛ به عبارتی باید به جای دید فردی، مشوق پرورش این ایده باشیم که اگر همه ما موفق شویم، من هم موفق می‌شوم. درعین حال دکتر لئونهارت تأکید می‌کند تاکنون بررسی مفهوم شکست ناپذیری به ویژه درحوزه سلامت  چندان مورد توجه قرار نداشته است.

اما از طرف دیگر دیوید دانینگ دکترای دپارتمان روانشناسی دانشگاه میشیگان هم با این موضوع موافق است، هرچند به باور او این تصور در ارتکاب جنایت یا تصمیم گیری‌های اقتصادی هم نقش دارد.

دانینگ معتقد است مردم همیشه دلیلی برای این احساس در خود پیدا می‌کنند. به عنوان مثال در دوران جوانی به صورت مرتب ورزش کرده یا غذای سالم می‌خورند و به همین خاطر باور دارند که در برابر ابتلا به بیماری مصون هستند. او می‌گوید  انجام اقدامات احتیاطی در مقابله با بیماری کرونا با تأکید بر همدلی و جلوگیری از بروز خطر برای افرادی که شخص درمیان آنها زندگی می‌کند، یک استراتژی قانع کننده است.

صف واکسیناسیون- 724press.com

اما از دید او نکته کلیدی در اهمیت این استراتژی این است که ببینیم چه گروهی از مردم برای فرد مهم هستند و به عبارتی فرد به چه کسانی اعتماد دارد. یعنی اینکه چه کسی از شما می‌خواهد چیزهایی فراتر از خودتان را مدنظر قرار داده و به جای نگاه کردن به یک بخش ماجرا، به کل آن نگاه کنید. واضح است که شما به سخنان کسانی توجه می‌کنید که به آنها اعتماد دارد، به آنها اهمیت می‌دهید و می‌دانید آنها هم به شما اعتماد داشته و اهمیت می‌دهند.

مطلب مرتبط:  چرا تردیدها نسبت به تزریق واکسن کرونا رو به کاهش است؟

باز هم اگر به عنوان نمونه به ایالات متحده توجه کنیم درمی‌یابیم که مردم این کشور چندان در معرض شیوع مرگبار بیماری قرار نداشتند؛ به عبارتی چندان شاهد مرگ و میر عزیزان و اعضای خانواده خود نبودند. حال اینکه بحران کرونا در برخی از کشورها از جمله کشور ما ایران، باعث مرگ بسیاری از مردم و داغدار شدن بسیاری دیگر شده است و این شاید تلنگری باشد برای ایجاد حس همدلی برای شکستن زنجیره انتقال ویروس و پایان دادن به این مرگ و میر دلخراش.

اگر درجامعه چنین نگاهی وجود داشته باشد و دولت‌ها هم درجهت ایجاد این حس اعتماد قدم بردارند، آن زمان می‌توان روی ایجاد حس همدلی جمعی حساب کرد که مردم نه به خود، که به دیگران هم اهمیت داده و نه فقط برای خود، که برای نجات جان همه اقدامات بهداشتی را انجام دهند. 

رعایت پروتکل اجتماعی و زدن ماسک- 724press.com

درپایان نظر شما در مورد این پیام جدید چیست؟ آیا واقعا ایجاد حس همدلی جمعی می‌تواند باعث شود که همه مردم دست به دست هم داده و برای پایان دادن نه به شیوع این بیماری ویروسی که برای بسیاری از بحران‌ها و مشکلات پیش آمده قدم بردارند؟ به نظر شما نقش دولت‌ها در جهت ایجاد این حس همدلی و اعتماد عمومی چیست؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس داتک کام هم درمیان بگذارید.