براساس نظر محققان، کیفیت پایین خواب و مسائل مربوط به سلامت روان با یکدیگر مرتبط هستند و هریک بطور بالقوه می‌توانند سبب رخ دادن دیگری شوند. به گفته این کارشناسان اثرات کم‌خوابی تا بحال دست کم گرفته شده است. براساس جدیدترین تحقیقات صورت گرفته ایجاد عادات خواب، می‌تواند سبب عدم بروز چنین مشکلاتی شود. در این مطلب قصد داریم رابطه خواب و مشکلات سلامت روان را مورد بررسی قرار دهیم؛ تا انتها با ۷۲۴پرس همراه باشید.

چه رابطه‌ای میان کیفیت خواب و سلامت روان وجود دارد؟

براساس مطالعات جدیدی که در مجله PLOS Medicine منتشر شده، افرادی که شرایط سلامت روان خاصی دارند، در خوابیدن نسبت به سایرین متفاوت هستند. براساس نظریات محققان مرکز سلامت روان، این افراد کیفیت خواب بدتری نسبت به افراد با سلامت روان دارند، مشکلاتی همچون بیدار ماندن طولانی‌تر و خواب کم از مواردی است که این افراد از آنها رنج می‌برند. این مطالعه براساس داده‌های ۸۹۲۰۵ نفر داوطلب در بریتانیا انجام شد که در آن شتاب‌سنج‌هایی روی مچ این افراد بسته می‌شد که ۲۴ ساعت در روز و به مدت یک هفته حرکات بدن را پیگیری می‌کرد. به گفته PLOS Medicine این بزرگترین مطالعه‌ صورت گرفته در این زمینه است.

مطلب مرتبط:  چگونه یک خواب کوتاه در طول روز می‌تواند انرژی و راندمان شما را افزایش دهد

طبق گفته محققان اندازه‌گیری کیفیت خواب به اندازه ثبت کل خواب در این مدت برای پژوهش صورت گرفته مهم بوده است. با این حال همانند داستان مرغ و تخم‌مرغ، رابطه بین این دو مورد نیز کاملاً مشخص نیست. به گفته دکتر مایکل واینبرگ دکتر ارشد این مطالعه، رابطه بین خواب و سلامت روان یک رابطه دو طرفه است و هر دوی آنها روی یکدیگر موثر هستند.

کم خوابی - 724press.com

خواب با کیفیت پایین، سلامت روان را به خطر می‌اندازد، در همین حال مشکلات سلامت روان تأثیر مستقیم روی کیفیت خواب دارند. صرف نظر از تشخیص‌های پزشکی، تفاوت الگوی خواب نشان دهنده مشکلات سلامت روان است.

ارتباط میان خواب و سلامت روان

به گزارش ۷۲۴پرس، دکتر جیمز گرینبلات، پزشک ارشد مرکز مرکز رفتاری والتام در ماساچوست، اختلالات خواب همبستگی زیادی با شرایط سلامت روان دارد. وی معتقد است که اکثریت تشخیص‌های روانپزشکی نشانه‌ای از بی‌خوابی و اختلال در خواب دارند. اختلالات خواب در تمامی مشکلات روانپزشکی دیده می‌شود، اگرچه در شرایط استرس بالا و بدون بیماری روانی نیز دیده می‌شود. به این ترتیب، ارتباط بین خواب و مشکلات سلامت روان بیش از پیش بر همگان عیان شده است. شاید افراطی‌ترین مثال برای بیان ارتباط بین اختلال خواب و بیماری‌های روانپزشکی، رابطه بین کم‌خوابی و خودکشی است.

دکتر آناندی ناراسیمهان روانپزشک و نویسنده پزشکی ساکن لس آنجلس اعتقاد دارد که زمانی که صحبت از سلامتی انسان‌ها به میان می‌آید، نقش خواب از گذشته تا کنون در این موضوع دست کم گرفته شده است.  

مطلب مرتبط:  درمان بیخوابی با حمام آب گرم

اهمیت خواب

براساس پژوهش صورت گرفته، ۸۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری‌های مرتبط با سلامت روان دارای اختلالات خواب نیز هستند. دکتر مایکل مک متخصص اختلال خواب در این رابطه می‌گوید:

ما می‌دانیم که اختلالات خواب بار بزرگی برای جامعه از جمله بار اقتصادی ایجاد می‌کند. همچنین می‌دانیم که درمان‌هایی که کیفیت خواب را بهبود می‌بخشند، خواه تراپی باشند یا برخی از انواع داروها، می‌تواند نتایج سلامت روان را بهبود بخشد.

براساس نظر دکتر ناراسیمهان، بهداشت خواب خوب بسیار مهم است. وی همچین معقتد است که:

بهداشت خواب شامل یک برنامه منظم برای به رختخواب رفتن و بیدار شدن از خواب در یک ساعت مشخص است. همچنین خاموش کردن دستگاه‌های دیجیتال ازجمله تلفن همراه مدتی قبل از خواب بسیار مفید است و از خستگی بیشتر جلوگیری می‌کند.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، دکتر گرینبلات معتقد است که فاکتورهایی همچون کمبود تغذیه و التهاب نیز جزو عوامل مزاحم برای داشتن یک خواب باکیفیت هستند. به گفته وی، مواد مغذی مانند روی و منیزیم برای ساخت ملاتونین، هورمونی که درجهت ایجاد خواب شبانه ترشح می‌شود، حیاتی هستند. همچنین التهاب پاسخ بیولوژیکی ما به استرس، عفونت و سایر چالش‌های محیطی است.

اختلالات خواب - 724press.com

تحقیقات ثابت می‌کند که بی‌خوابی نیز به افزایش التهاب کمک خواهد کرد. براساس صبحت‌های ایشان، رفع اختلالات خواب یکی از مهمترین عوامل برای سلامتی و تندرستی و همچنین یک عامل حیاتی در درمان اضطراب و افسردگی است.

مطلب مرتبط: علم چگونه مشکلات خواب شما را حل می‌‌کند؟

سخن پایانی

چالش‌های زندگی مدرن می‌تواند سلامت جسم و روح همه ما با خطراتی مواجه سازد. یکی از اتفاقاتی که در زندگی‌های امروزی بعنوان چالشی بزرگ شناخته می‌شود، نداشتن خواب کافی و البته کیفیت خواب است. براساس تحقیقات صورت گرفته، خواب و سلامت روان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. همانطور که بیماری‌های مرتبط با سلامت روان می‌توانند روی خواب افراد تأثیر منفی بگذارند، نداشتن خواب کافی و البته یک خواب باکیفیت می‌تواند منجر به مشکلاتی در سلامت روانی افراد شود. بنابراین یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام داد، رسیدگی به وضعیت خواب در طول شبانه‌روز است؛ سعی کنید برای اینکه کیفیت خواب خود را بالا ببرید، برنامه مشخصی برای به رختخواب رفتن و برخواستن از خواب در خود ایجاد کنید. به این ترتیب با بهبود وضعیت خواب می‌توانید مشکلات مرتبط با سلامت روان را نیز بهبود بخشید.