با وجود اینکه محتوای اصلی اینستاگرام شامل تصاویر و فیلم‌ها می‌شود، اما وجود یک متن کپشن جذاب تأثیر شگفت‌انگیزی در جذب نگاه کاربران به محتوای شما دارد. پس درصورتی که جزو افرادی هستید که از اینستاگرام برای کسب و کار خود استفاده می‌کنید، اثرگذاری کپشن را دست کم نگیرید. در این مطلب قصد داریم به نکات مهمی که می‌توانند متن موجود در کپشن شما را به اندازه کافی جذاب کنند، می‌پردازیم؛ تا انتهای آموزش با ما همراه باشید.

در همان خط اول باید کاربران را جذب کنید

خط اول کپشن اینستاگرام - 724press.com

موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که کاربران اینترنتی دامنه توجه بسیار کوتاهی دارند؛ بنابراین تنها کمتر از ۱۰ ثانیه وقت دارید تا نظر آنها را به پست خود جلب کنید. به همین خاطر نوشتن خط اولی جذاب که در این مدت کوتاه نظر کاربران و دنبال‌کنندگان را به خودش جلب کند، بسیار حیاتی است. چالش اصلی در چنین مواقعی این است که اطلاعات مهم پست باید در همان ابتدا کپشن قرار داشته باشد، اما در عین حال باید آنقدر جذاب باشد که دنبال‌کنندگان را جذب کند؛ در غیراینصورت کاربران علاقه‌ای به دیدن محتوای کامل پست نشان نخواهند داد. به همین دلیل شما باید خط اول کپشن را به حدی جذاب بنویسید که مخاطبان برای خواندن ادامه آن و اطلاعات محصول تمایل داشته باشند. راه‌های زیادی برای برانگیختن کنجکاوی و هیجان کاربران وجود دارد؛ برای مثال می‌توانید از یک ضرب‌المثل، نقل قول یا حتی یک سوال چالشی که خارج از چارچوب یک متن رسمی باشد، استفاده کنید.

برای انتقال احساسات از ایموجی‌ها استفاده کنید

ایموجی‌ها - 724press.com

یک تصویر می‌تواند هزاران کلمه را یکجا توصیف کند، به همین ترتیب یک ایموجی نیز می‌تواند بیان‌کننده احساسات ما بجای بیان آنها با یک متن طولانی‌تر باشد. استفاده از ایموجی‌های خنده‌دار و البته مرتبط با موضوع پست می‌تواند منجر به تعامل بیشتر مخاطبان با متن شود. به همین دلیل باید از ایموجی‌ها مناسب در هنگام نوشتن کپشن استفاده کنید. باید با استفاده از ایموجی‌ها احساسات خود را در کپشن پست خود جای دهید؛ به این ترتیب می‌توانید از نظر احساسی نیز مخاطب خود را نسبت به کپشن جلب نمایید. علاوه‌بر این ایموجی‌ها می‌توانند فضای کپشن را رنگارنگ و جذاب‌تر از حالتی کنند که شما تنها از کلمات استفاده می‌کنید. همچنین می‌توانید از ایموجی‌ها بجای برخی از کلمات استفاده کنید، برای مثال می‌توانید از ایموجی ورزش‌ها بجای نوشتن نام ورزش و همچنین ایموجی‌های شمع و... برای پست تولد استفاده کنید.

بین خطوط کپشن فاصله بگذارید

هرچند نوشتن کپشن‌های کوتاه اثربخشی قابل توجهی نسبت به یک کپشن بلندتر دارند، اما برای معرفی محصولات گاهی نیاز است تا متن بیشتری در کپشن خود داشته باشیم؛ به همین دلیل برای اینکه بتوانید علاوه‌بر داشتن متن کپشن بلند، جلوه‌های بصری را کم نکنید، بهتر است بین بخش‌های مختلف کپشن فاصله بگذارید. فراموش نکنید متن‌های طولانی سبب می‌شود مخاطبین از مشاهده کپشن و پست خودداری کنند. بهتر است بین هر یک و نیم الی دو خط متن حتماً فاصله‌گذاری کنید. به این ترتیب که با زدن کلید اینتر می‌توانید یک یا دو خط بین خطوط فاصله بگذارید.

مطلب مرتبط:  بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام

هشتگ‌گذاری را فراموش نکنید

هشتگ‌گذاری در اینستاگرام - 724press.com

تصور کنید زمانی که برای تصویر اینستاگرامی خود یک کپشن کنایه‌آمیز می‌نویسید؛ هرکس که متوجه کنایه موجود در متن کپشن نشود، مسلماً از پست شما لذت نخواهد برد و شاید حتی از دیدن پست‌های بعدی نیز صرف‌نظر کند. در چنین مواقعی قابلیتی بنام هشتگ به کمک خواهد آمد. برای مثال در زمانی که متن کپشن کنایه‌آمیز است، می‌توانید از #طعنه  در پایین کپشن استفاده کنید. با این هشتگ به مخاطبین می‌فهمانید که کپشن چه ارتباطی با تصویر یا ویدیوی پست شما دارد. علاوه‌بر این موضوع هشتگ‌ها یک کار بسیار مهم دیگری انجام می‌دهند و درواقع شانس پست شما را بری دیده شدن افزایش می‌دهند. در حین اضافه کردن هشتگ‌ها در کپشن خود، هر هشتگی که به ذهنتان رسید را در انتهای کپشن ننویسید. حتماً باید از هشتگ‌های مرتبط و پرطرفدار استفاده کنید. البته به این موضوع توجه داشته باشید که نوع هشتگ‌گذاری نیز می‌تواند موثر باشد؛ شاید یک موضوع نحوه نوشتن هشتگ متفاوتی‌ از نظر املایی دارد.

طول کپشن را مدنظر داشته باشید

همیشه روی کیفیت تمرکز داشته باشید و آن را فدای کمیت نکنید. به همین دلیل باید بدانید که یک کپشن طولانی نمی‌تواند برای جذاب بودن پست شما در اینستاگرام مفید باشد. همانطور که گفتم، امروزه میزان تمرکز کاربران روی متن بسیار کاهش پیدا کرده، پس نباید با یک متن طولانی در کپشن حوصله کاربران را سر ببرید. متن شما باید کوتاه و البته حاوی اطلاعات مهم با کسب و کارتان باشد. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که نباید همیشه از یک کپشن با متن ثابتی استفاده کنید؛ همیشه کپشن‌هایی با اندازه متفاوت بنویسید، اما از طولانی شدن کپشن خودداری کنید.

هرگز مثل یک ربات نباشید

ربات اینستاگرامی - 724press.com

تعاملات در دنیای مجازی هرگز نمی‌تواند جایگزینی برای تعاملات انسانی باشد؛ با این حال فراموش نکنید که هیچکس نمی‌خواهد کپشنی را مطالعه کند که بنظر می‌رسد توسط یک رُبات نوشته شده است. برای اینکه بتوانید فالورهای بیشتری را جذب پست‌های خود کنید، باید این حس را در مخاطب ایجاد کنید که پست توسط یک انسان ایجاد شده است. کپشن باید بگونه‌ای نوشته شود که مخاطب این حس را داشته باشد که دارید با او صحبت می‌کنید. با چنین سیستمی قطعاً خواننده متن به پست‌های شما علاقه‌مند خواهد شد. اینستاگرام در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی غیررسمی‌تر بنظر می‌رسد؛‌ بنابراین می‌توانید از احساساتی همچون شوخ‌طبعی و... در نوشتن کپشن استفاده کنید.

از نظرسنجی‌های اینستاگرام برای تعامل بهتر استفاده کنید

همه دوست دارند در نظرسنجی‌های سریع اما سرگرم‌کننده شرکت کنند و نظر خود را با سایرین مقایسه نمایند. افزودن نظرسنجی در انتهای کپشن می‌تواند تعامل با پست شما را افزایش دهد. کافی است یک نظرسنجی مربوط به پست فعلی با جواب «بله یا خیر» در انتهای کپشن اضافه کنید؛ خواهید دید که تعامل مخاطبان در بخش کامنت‌ها برای پاسخ به این نظرسنجی چگونه خواهد بود. این نکته را فراموش نکنید که با نظرخواهی از کاربران حس ارزشمند بودن را در آنها بیدار می‌کنید.

مطلب مرتبط:  آموزش ارسال پیام در اپلیکیشن اینستاگرام به 4 روش مختلف

احساسات شخصی خود را به اشتراک بگذارید

اشتراک‌گذاری احساسات - 724press.com

اگر می‌خواهید با مخاطبین خود گفت‌وگو کنید، کپشن‌هایی بنویسید که حاوی احساسات شخصی شما باشد؛ مخاطبان زمانی که حس کنند شما بدون ترس احساسات خود را درمیان گذاشته‌اید، به این احساسات واکنش نشان می‌دهند. در زمانی که می‌خواهید درباره یک موضوع صحبت کنید، نیازی به بی‌طرف بودن نیست؛ هرچه بیشتر احساسات شخصی خود را به اشتراک بگذارید، دنبال کنندگان شما بیشتر با پست‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. اضافه کردن احساسات خود به متن کپشن، قطعاً آن را برای توجه شایسته‌تر خواهد کرد.

درباره موضوعات پرطرفدار بنویسید

یکی از روش‌های مطمئن برای ایجاد تعامل بیشتر با دنبال کنندگان، نوشتن کپشن درمورد یک موضوع پرطرفدار و به اصطلاح ترند است. این موضوع می‌تواند یک رویداد فرهنگی در شهرتان یا آخرین ویدیوهای مربوط به اتفاقات جهانی باشد. هر چیزی که پرطرفدار باشد، می‌تواند تعاملات بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد. بنابراین بهتر است رویدادهای مهم و پرطرفدار فضای مجازی را از دست ندهید حتی اگر این رویدادهای با فضای کلی صفحه شما ارتباطی نداشته باشد.

سخن پایانی

اینستاگرام یک اپلیکیشن بصری است، اما اگر می‌]واهید افراد با تصاویر و ویدیوهای شما ارتباط بیشتری داشته باشند، باید آنها را با یک متن کپشن جذاب‌تر نمایید. کلمات تأثیرگذاری خاص خود را دارند و نباید از آنها حتی در مقایسه با تصاویر غافل شوید. نوشتن یک کپشن جذاب حتی سبب می‌شود که مخاطب برای دیدن یک ویدیو چند دقیقه‌ای نیز انگیزه کافی پیدا کند. باید به این نکته توجه داشته باشید که یک تصویر هرچند واضح و ملموس باشد؛ اما زمانی که با یک متن کوتاه توضیح داده شود، بهتر در ذهن مخاطب نقش می‌بندد.