امروزه اینترنت بخش جدانشدنی در زندگی همه ما بحساب می‌آید. حتماً هرکدام از ما حداقل یک بار قطعی اینترنت را تجربه کردیم؛ البته این مشکل برای خیلی از کاربران بارها تکرار شده است. قطعی اینترنت همیشه مربوط به ارائه دهنده سرویس نیست و عوامل مختلفی همانند استفاده از VPN و... می‌توانند چنین مشکلی را رقم بزنند. در این مطلب قصد داریم به دلایل قطعی اینترنت پرداخته و راه‌حل ممکن برای هرکدام را مورد بررسی قرار دهیم؛ تا پایان آموزش با ما همراه باشید.

چرا اینترنت کار نمی‌کند؟

زمانی که اینترنت کار نمی‌کند، اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد این است که ممکن حجم بسته یا تاریخ دوره خریداری شده تمام شده باشد؛ اما در اینجا می‌خواهیم به قطعی اینترنت در زمانی بپردازیم که بسته اینترنت حجم کافی دارد و تا پایان آن زمان زیادی باقی مانده است. موارد زیر به شما کمک می‌کند، تا به مشکلات دیگری که باعث قطعی اینترنت شده‌اند بپردازید. سعی کنید در زمان قطع شدن اینترنت این راه‌حل‌ها را بررسی کنید، زیرا اگر مشکل از طرف ارائه‌دهنده سرویس نباشد، قطعاً یکی از این موارد سبب قطع شدن اتصال به اینترنت شده است.

نحوه بارگیری وبسایت‌ها را بررسی کنید

اولین هشداری که ما را با قطعی اینترنت مواجه می‌کند، زمانی است که قصد ورود به وبسایتی را دارید و با پیام “no internet” مواجه می‌شویم. بدون درنگ به سراغ یک وبسایت دیگر بروید؛ زیرا ممکن است مشکل از طرف سایت میزبان باشد. برای مثال ممکن است هزینه سرور توسط سایت میزبان پرداخت نشده باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای رفع اتصال اینترنت به سایت‌ دیگری برای مثال Google سر بزنید و درصورتی که مجدداً با پیام عدم وجود اینترنت مواجه شدید به رفع ایراد بپردازید.

مطلب مرتبط:  بررسی ۵ تصور درباره افزایش سرعت اینترنت و علت کار نکردن آنها

آیا تنظیمات بی‌سیم در تلفن همراه، لپ‌تاپ یا تبلت شما صحیح است؟

بعنوان قدم دوم بهتر است از درست بودن تنظیمات بی‌سیم خود اطمینان حاصل کنید. اتصال دستگاه (تلفن همراه، تبلت و لپتاپ) به مودم یا وارد کردن صحیح رمزعبور از مواردی است که باید بررسی کنید. در برخی مواقع نیاز است اتصال خود از مودم وای‌فای را قطع کرده و مجدد به آن متصل شوید.

بررسی روشن بودن روتر

روتر اتصال به اینترنت - 724press.com

در شرایطی که نام روتر خود را در لیست شبکه‌های وای‌فای دردسترس پیدا نمی‌کنید، باید به سراغ روتر رفته و از روشن بودن آن اطمینان حاصل کنید. درصورتی که در خانه یا محل کار خود برق دارید، اما روتر خاموش است، بهتر است منبع تغذیه دیگری را برای روشن کردن آن امتحان کنید.

عدم وجود اینترنت بدلیل قطعی شبکه

اگرچه علت قطعی شبکه کار کاربران عادی نیست، اما در شرایطی که موارد اولیه گفته شده علل قطعی نباشند، احتمال بسیار زیاد قطعی شبکه سبب چنین اتفاقی شده است. در چنین مواقعی تنها گزینه پیش روی شما، صبر کردن تا برقراری اتصال مجدد شبکه است.

اطمینان از اتصال روتر به اینترنت

صفحه تنظیمات روتر - 724press.com

گاهی اوقات علی‌رغم عدم قطعی در شبکه، روتر شما به اینترنت متصل نمی‌شود. همه روترها دارای چراغی هستند که نشان دهنده اتصال به اینترنت است. درصورت قطعی اینترنت بهتر است به سراغ روتر رفته و وضعیت اتصال آن به اینترنت را از طریق چراغ مربوطه بررسی کنید. درصورتی که از اینترنت ADSL استفاده می‌کنید، بهتر است به سراغ کابل ورودی رفته و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

مطلب مرتبط:   با این ابزار از هدر رفتن اینترنت خود جلوگیری کنید

بررسی پینگ روتر

ارتباط بین رایانه، تلفن همراه و... با یک روتر را می‌توان با استفاده از پینگ تعیین کرد. این یک فرمان شبکه است که داده‌ها را به یک آدرس IP ارسال می‌کند و مدت زمان ارسال و دریافت داده را اندازه‌گیری می‌نماید.

آدرس IP خود را بررسی کنید (معمولاً این آدرس در قسمت پایینی پنل مدیریت روتر موجود و در اغلب موارد 192.168.1.1 است).

در رایانه وارد پنجره دستورات cmd شوید.

دستور [IP_ADDRESS] ping را وارد کنید ([IP_ADDRESS] را با آی پی  روتر خود جایگزین کنید).

درصورتی که پینگ پاسخی با عنوان Reply from دریافت کرد، اتصال دسگاه به روتر در شرایط عادی است.

استفاده از کابل اتصال جدید

کابل اترنت - 724press.com

کابل‌های اترنت سریع‌تر از وای‌فای هستند، اما ممکن است بدلایل فیزیکی دچار قطعی شوند. در زمان‌های قطعی اینترنت بهتر است کابل اترنت متصل به روتر را با یک کابل دیگر تعویض کنید؛ درصورتی که با این کار اتصال برقرار شد، به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که ایراد از کابل بوده است.

تغییر کانال‌های شبکه بی‌سیم

درشرایطی که اترنت کار می‌کند، اما Wifi دچار اختلال است، احتمال دارد قطعی اینترنت بدلیل مشکلات کانال انتخاب شده توسط روتر باشد. روترهای دارای دو باند (۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز) هستند که درمجموع ۲۸ کانال توسط این دو باند پوشش داده می‌شود. بسته به موقعیت مکانی شما، می‌توانید کانال شبکه خود را تغییر دهید تا مشکلات اتصال به اینترنت رفع شود.

مطلب مرتبط: روش‌های تقویت آنتن‌دهی گوشی و حل مشکل ضعیف بودن سیگنال

آپدیت Firmware روتر

در زمان‌هایی مشکل اتصال روتر به اینترنت با آپدیت فریم‌ور برطرف خواهد شد. البته این موضوع به کیفیت اتصال اینترنت شما نیز بستگی دارد. برای این کار توسط اینترنت خط همراه خود فریم‌ور مناسب روتر را دانلود کرده و از طریق USB آن را در روتر کپی کنید. البته بهتر است اول در سایت سازنده روتر بررسی کنید تا از جدید بودن آپدیت مناسب برای روتر خود اطمینان حاصل کنید.

قطع کردن VPN یا DNS شخصی

درصورتی که از VPN یا DNS سفارشی (شخصی) استفاده می‌کنید، بهتر است برای عیب‌یابی آنها را غیرفعال کنید. برنامه‌های وی‌پی‌ان معمولاً دارای قابلیتی بنام Kill switch هستند که از اتصال مجدد بدون VPN جلوگیری کنند. بنابراین تا زمانی که این ویژگی غیرفعال نشود، سیستم شما به اینترنت متصل نخواهد شد. همچنین ممکن است که سرویس DNS آفلاین شده یا بطور کامل از کار بیفتد. بهتر است در زمان‌های قطعی اینترنت با غیرفعال کردن هرکدام از این دو مورد، از فعال بودن وضعیت اینترنت خود اطمینان حاصل کنید. کافی است تا VPN را قطع کنید و همچنین DNS را به تنظیمات پیش‌فرض برگردانید.

مطلب مرتبط: چرا نباید به VPN رایگان اطمینان کنیم؟

بررسی وجود بدافزار در کامپیوتر

بدافزارها می‌توانند اتصال به اینترنت را مسدود کنند. ساده‌ترین کار برای مقابله و حذف آنها نصب یک آنتی‌ویروس است. اگر تمامی موارد گفته شده را دنبال کردید و همچنان با مشکل عدم اتصال به اینترنت مواجه هستید، بهتر است به سراغ نصب یک آنتی‌ویروس و بررسی حضور بدافزارها در کامپیوتر بروید. حتی می‌توانید از Windows Defender برای اسکن فایل‌های موجود استفاده نمایید.

ریست کردن تنظیمات روتر

آخرین کاری که قبل از تماس با پشتیبانی سرویس ارائه‌دهنده اینترنت باید انجام دهید، ریست کردن تنظیمات روتر است. وارد صفحه تنظیمات روتر شده و پیکربندی دستگاه را به تنظیمات کارخانه برگردانید. این گزینه شامل همه تنظیمات ازجمله رمزعبور روتر می‌شود. اگر تنظیمات کارخانه روتر بعنوان آخرین ترفند برای برقراری اتصال به اینترنت عمل نکرد، باید با پشتیبانی سرویس ارائه دهنده اینترنت خود تماس گرفته و موضوع را با آنها درمیان بگذارید.

مطلب مرتبط:  چگونه بفهمیم چه کسانی به اینترنت وای‌فای ما وصل شده‌اند؟

سخن پایانی

تقریباً اکثر دستگاه‌هایی که در طول روز به دفعات زیاد با آنها سر و کار داریم به اینترنت متصل می‌شوند، این دستگاه‌ها شامل تلفن همراه، تبلت، رایانه و حتی تلویزیون‌های هوشمند می‌شود. بنابراین با قطع شدن اینترنت اتصال همه آنها به دنیای آنلاین نیز قطع می‌شود؛ اما در زمان قطع شدن اینترنت نیازی نیست تا سریعاً با مرکز پشتیبانی تماس بگیرید، بهتر است در ابتدا موضوعات ابتدایی همچون وضعیت فعال بودن روتر، سلامت کابل اترنت و... را مورد بررسی قرار دهید و در پایان اگر همچنان مشکل پابرجا بود، وقت آن رسیده تا با مرکز پشتیبانی سرویس ارائه دهنده اینترنت تماس بگیرید و مشکل را با آنها درمیان بگذارید.