متأسفانه چاقی و اضافه وزن یکی از معضلات بزرگی است که بشر امروزی را درگیر خود کرده است. عوامل متعددی باعث بروز این مشکل می‌شود که از جمله آنها می‌توان به سبک زندگی و تغذیه ناسالم و کم تحرکی اشاره کرد. تا دیروز  اگر متخصصان به دلایل مختلف  به مردم توصیه می‌کردند هرچه سریع‌تر نسبت به کاهش وزن اقدام کنند، اما این روزها بیماری کرونا یک بار دیگر اهمیت داشتن وزن متعادل را به ما نشان داد. درمرور نتایج تحقیقی جدید در همین رابطه، با ۷۲۴پرس همراه باشید.

یک مطالعه جدید نشان  داد افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن، حتی اگر به شکل خفیف‌تری به بیماری کرونا مبتلا شوند هم اوقات سختی برای مبارزه  با کووید 19 را سپری می‌کنند. محققان در جریان این بررسی، بیش از پانصد بیمار مبتلا به کووید را تحت نظر گرفتند که شدت بیماری در آنها به اندازه‌ای نبود که نیاز به بستری شدن در بیمارستان نداشتند. دراین میان نوجوانان و بزرگسالانی که اضافه وزن داشتند بیش از سایرین از علائمی همچون سرفه و تنگی نفس شکایت داشتند.

اندازه گیر دور شکم- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس، دکتر پیا  پاناراج  متخصص بیماری‌های عفونی اطفال در بیمارستان کودکان لس انجلس در همین رابطه اشاره کرد حتی در صورت آلوده شدن به مقادیر مشابهی از ویروس،  داشتن اضافه وزن باعث تشدید علائم کووید 19 در فرد مبتلا می‌شود. براین اساس است که متخصصان قویا اعتقاد دارند واکسیناسیون علیه بیماری کووید 19 برای همه افراد، به ویژه افراد چاق و دارای اضافه وزن اهمیتی دوچندان دارد تا از تشدید بیماری و بروز مشکلات جدی برای سلامتی فرد تاحدامکان جلوگیری شود.

مطلب مرتبط:  ۷ ورزش عالی برای از بین بردن چربی‌ های کل بدن

پاناراج در ادامه می‌گوید چاقی می‌تواند منجر به بروز بیماری کرونا از نوع شدیدتر شود، چون این بیماری به نوعی با سایر شرایطی که فرد بیماری با آنها درگیر است، ارتباط بیشتری برقرار کرده و درنتیجه باعث تشدید علائم بیماری در افرادی می‌شود که از بیماری‌ها یا مشکلات سلامتی زمینه‌ای رنج می‌برند. افراد مبتلا به کووید ممکن است حتی قبل از تشخیص ابتلا، به بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و دیگر بیماری‌های مزمن دچار باشند و کرونا دقیقا باعث تشدید علائم دیگر بیماری‌ها شده یا از عوارض ناشی از آنها بیماری‌ها برای سخت‌تر کردن شرایط بیمار بهره می‌برد.

نمای شماتیک ویروس کرونا- 724press.com

دکتر پاناراج معتقد است در این زمان سخت کاهش وزن می‌تواند جلوی ابتلا به کووید 19 را گفته و حتی اگر فرد به بیماری مبتلا شود هم  او را در معرض خطر کمتری قرار داده و حتی زندگیش را نجات دهد. حفظ شیوه و سبک زندگی سالم یعنی داشتن تغذیه مناسب و انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی به دلایل زیادی برای ما مفید هستند، اما این روزها آنها اهمیتی دیگر هم پیدا کرده‌اند: اینکه می‌توانند توانایی بدن ما برای مبارزه با عفونت ناشی از ابتلا به کووید 19 را افزایش دهند.

همانگونه که اشاره شد، حدود دو سوم از شرکت‌کنندگان در این مطالعه جدید از مشکل اضافه وزن و چاقی رنج می‌بردند. معضلی که این روزها نه تنها ایالات متحده، بلکه بسیار از مردم در گوشه و کنار جهان را درگیر خود کرده است. معضلی که یکی از عوارض شایع زندگی شهری است و ظاهرا با پاندمی کرونا، یک بار دیگر توجه محققان را به خود جلب کرده است. هرچند محققان متوجه نکته مهم دیگری هم شدند، اینکه برخلاف نوجوانان و بزرگسالان، شدت بیماری کرونا در کودکان زیر دوازده سال تحت‌تأثیر اضافه وزن قرار ندارد.

واکسن کووید 19- 724press.com

درمجموع براساس این تحقیقات مشخص شد افراد چاق و دارای اضافه وزن در مقایسه با افرادی با وزن متعادل و معمولی، علائم بیشتری از بیماری را از خود نشان دادند که از آن جمله می‌توان به سرفه و تنگی نفس اشاره کرد. به گزارش ۷۲۴پرس (724Press.com)، دراین میان نوجوانان چاق بیش از نوجوانان با وزن معمولی دچار مشکل بودند (نسبت ۶۷% به ۳۴%)، همچنین این گروه علائم تنفسی را در بازه زمانی طولانی‌تری تجربه کردند (به صورت متوسط هفت روز در مقابل چهار روز) درنهایت تیم دکتر پاناراج به این نتیجه رسیدند که این داده‌ها یک بار دیگر مزایای تزریق واکسن کرونا را برای نوجوانان و بزرگسالان چاق و دارای اضافه وزن تأیید می‌کند.

مطلب مرتبط:  چرا تردیدها نسبت به تزریق واکسن کرونا رو به کاهش است؟

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور کوتاه و همراهی با ۷۲۴پرس دات کام لذت برده باشید. صرفنظر از اینکه واکسن زده‌اید یا خیر، باید به این نکته توجه کنید که متأسفانه چاقی می‌تواند حتی یک ابتلای خفیف به کرونا را هم به بیماری جدی تبدیل کند. پس از امروز فکری به حال کنترل وزن خود داشته و سعی کنید با پیروی از رژیم غذایی سالم و انجام حرکات ورزشی از اضافه وزن جلوگیری  کرده یا آن را کاهش دهید و هم به فواید واکسن از زاویه‌ای دیگر نگاه کنید.

ما همچنان مشتاق شنیدن تجربیات و نظرات شما عزیزان هستیم، پس حتما آنها را با ما درمیان بگذارید.