زندگی مدرن امروزی بسیاری از مردم را ناگزیر از زندگی در شهرهای شلوغ و پرجمعیتی کرده است که بسیاری از آنها از معضلاتی همچون آلودگی هوا و انواع آلودگی‌های صوتی رنج می‌برند.  پرواضح است که زندگی بسیاری از ساکنان این شهرها به دلیل همین مشکلات به طرق مختلف تحت تأثیرات ناخوشایندی قرار دارد که به ویژه روی کیفیت زندگی و سلامت آنها اثرگذار است. به تازگی نتایج یک تحقیق جامع  از پیوند  میان این نوع آلودگی‌ها و بروز نارسایی قلبی  پرده برداشت.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Webmd، براساس نتایج به دست آمده از یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای که در ابعاد وسیع انجام شده است، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و همینطور آلودگی صوتی ناشی از سروصدای ترافیک خیابان در طول چندین سال می‌تواند میزان ابتلای افراد به نارسائی قلبی را تاحد  زیادی افزایش دهد. دراین مطالعه که در کشور دانمارک انجام شد، بیش از ۲۲ هزار پرستار زن در سنین ۴۴ سال به بالا در طول یک دوره  ۱۵  الی ۲۰ ساله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند تا میزان اثرگذاری ذرات معلق در هوا در کنار دی اکسید نیتروژن و همینطور سروصدای ناشی از ترافیک روی کیفیت سلامت آنها  مشخص شود.

دودکشهای آلوده کننده هوا- 724PRESS.COM

در همین رابطه یون هی لیم، نویسنده اصلی این تحقیق و همچنین استادیار بخش بهداشت محیط در گروه بهداشت عمومی دانشگاه کپنهاک اشاره  می‌کند  نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد افزایش مواجه شدن افراد با آلاینده‌های هوا یا آلاینده‌های صوتی  تنها پس از گذشت سه سال می‌تواند باعث افزایش قابل ملاحظه خطر ابتلای افراد به نارسایی‌ قلبی شود از طرف دیگر افرادی که در گذشته به استعمال دخانیات اعتیاد داشتند یا کسانی که از بیماری فشار خون رنج می‌برند، بیشتر تحت اثرات منفی ذرات آلودگی قرار گرفتند. 

درواقع سیگاری‌های سابق که به مدت طولانی در معرض ذرات ریز آلودگی قرار داشتند، ۷۲% بیش از سایرین در معرض نارسایی قلبی قرار داشتند. دکتر لیم در ادامه اشاره می‌کند که آنها هنوز قادر به بررسی تأثیرات دراز مدت قرار گرفتن در معرض ذرات معلق الودگی نیستند، پس هنوز  نمی‌توانند بازه‌ی زمان خاصی را برای شروع احتمالی خطر نارسائی قلبی مشخص کنند. از طرف دیگر سروصدای مربوط به ترافیک جاده‌ای هم با اندازه‌گیری سروصدای جاده در شعاع سه کیلومتری خانه شرکت کنندگان در این آزمایش تخمین زده شده است؛ اگرچه ارتباط سروصدای جاده یا همان آلودگی‌های صوتی به اندازه آلاینده‌های هوا قوی نبود، اما همچنان  با خطر بروز نارسائی قلبی در ارتباط بود.

درد و مشکل قلبی- 724PRESS.COM

به گزارش ۷۲۴پرس، این یافته‌ها همچنین در مجله انجمن قلب آمریکا هم منتشر شد. دکتر لیم در جای دیگری توضیح می‌دهد؛ درحالی که مطالعات قبلی الودگی هوا را با احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط کرده بود، اما تاکنون تحقیقات جامعی در مورد ارتباط میان  قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دراز مدت و رابطه آن با احتمال بروز نارسایی قلبی انجام نشده بود. 

مطلب مرتبط:  انواع بیماری های قلبی، علل و راه های درمان

محققان در این مطالعه اشاره کردند از آنجایی که آلاینده‌های هوا و سروصدای ترافیک جاده منبع  در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته بودند، پس مهم است که اثرات مستقل هر کدام از این مواد یا تعامل هر دو عامل با هم مورد توجه قرار بگیرد و درعین ‌حال تأثیر مواجه شدن همزمان فرد با هر دو مورد آلاینده و تأثیرات آن روی سلامت فرد هم مورد بررسی قرار بگیرد.

ایلینا پینا متخصص پیوند قلب و استاد پزشکی دانشگاه ایالتی وین هم معتقد است با توجه به استانداردهای موجود جالب است که محققان آلودگی هوا را به عنوان عامل خطر احتمال بروز نارسایی قلبی بررسی کردند. دکتر پینا که البته خود جزو تیم تحقیقاتی فوق نبود معتقد است که زندگی در شهرهایی با میزان آلودگی بالا در گام نخست افکار را معطوف بررسی میزان ابتلای شهروندان به بیماری‌های تنفسی می‌کند. اما کسی چندان به تأثیرات آلودگی روی احتمال بروز بیماری‌های قلبی فکر نمی‌کند. به نظر دکتر پینا محققان باید همه  تأثیرات زیان‌آور آلودگی هوا روی کیفیت عمومی سلامت انسان را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهند.

آلودگی هوای شهری- 724PRESS.COM

از طرف دیگر هرکدام از خانم‌هایی که در این پروژه همکاری داشتند، یک پرسشنامه جامعه در مورد شاخص توده بدن را هم تکمیل کردند که در آن به جنبه‌های مختلف سبک زندگی خود از جمله عادت استعمال دخانیات، مصرف نوشیدنی‌های مضر، میزان ورزش و فعالیت‌های بدنی، عادات غذایی،  شرایط فعلی سلامت، سلامت باروری و البته شرایط کاری پرداخته شده بود.  البته در این مطالعه شرایط  دیگری همچون میزان قرار گرفتن فرد در معرض آلودگی‌ احتمالی هوای داخل خانه یا سروصدای خود محل کار که ممکن است برنتایج حاصل تأثیر بگذارد، در نظر گرفته نشده است.

مطلب مرتبط:  زنانی که در شهر‌های آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر سرطان پستان هستند

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، دکتر لیم می‌گوید  روش‌های عمومی‌تری همچون اقدام در جهت کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند به کاهش تأثیر آلودگی هوا روی سلامت عمومی مردم  کمک کند. در کنار آن مسائلی همچون ترک سیگار و کنترل فشار خون دیگر مواردی است که توجه به آنها می‌تواند باعث کاهش ریسک ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی شود.

آلودگی هوای تهران با نمایی از برج میلاد- 724PRESS.COM

به‌هرحال از آنجایی که بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ کشور ما هم در طول سال‌های اخیر شاهد گسترش آلودگی‌ هوا و پدیده‌هایی همچون طوفان گردوغبار و افزایش غلظت ذرات معلق هستند، نتایج این تحقیقات باید به شکلی وسیع‌تر مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد. چون آلودگی هوا می‌تواند تأثیراتی جبران‌ناپذیر روی سلامت شهروندان داشته و در ادامه بار بیشتری روی شانه کادر درمان و سیستم بهداشت و درمان کشور بگذارد.

نظر شما در مورد این نتایج تازه تحقیقاتی چیست؟ آیا شما ساکن شهرهای آلوده هستید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است نظرتان در مورد تأثیرگذاری این آلودگی‌ها روی سلامت خود و عزیزان‌تان چیست؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات سازنده خود را  با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.