زوال عقل بیماری است که مستقیماً با حافظه، تفکر و توانمندی‌های اجتماعی افراد مرتبط است؛ یک فرد که دچار زوال عقل می‌شود، در زندگی شخصی خود با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. این بیماری بوسیله چندین بیماری مختلف ایجاد می‌شود و رایج‌ترین علت آن آلزایمر است. درحال حاضر نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد، فشار خون بالا در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ زندگی ارتباط مستقیمی با زوال عقل دارد؛ در این مقاله قصد داریم به رابطه فشار خون بالا و زوال عقل بپردازیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

فشار خون بالا چگونه می‌تواند منجر به زوال عقل شود؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline و براساس تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران (چاپ شده در مجله معتبر فشار خون)، فشار خون بالا در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی می‌تواند خطرات ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. یکی از دلایل این موضوع رابطه فشار و پمپاژ خون است. بدلیل فشار خون بالا دریچه‌های قلب آسیب خواهند دید و این موضوع سبب می‌شود تا درنهایت اکسیژن کمتری به مغز برسد.

مطلب مرتبط:   با ۸ توصیه برای کاهش فشار خون آشنا شوید

به همین دلیل متخصصین بر اهمیت بررسی و مراقبت از فشار خون در سنین پایین تأکید دارند. همچنین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که افراد بین ۳۵ تا ۴۵ سال با فشار خون بالا، دارای مغز کوچک‌تری هستند. به گزارش ۷۲۴پرس، یافته‌ها نشان می‌دهند که انجام اقدامات پیشگیرانه نسبت به فشار خون بالا در سنین جوانی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

فشار خون و قلب - 724press.com

دکتر مینگووان (سرپرست این تحقیقات و استاد دانشگاه ملبورن استرالیا) معتقد است که شروع زودرس فشار خون در حال رایج شدن است. وی همچنین درباره ارتباط بین فشار خون بالا و سلامت مغز در مراحل بعدی زندگی و ابراز داشت که فشار خون بالا می‌تواند منجر به زوال عقل شود. نتایج یک مطالعه در انگلستان که بر روی نیم میلیون از داوطلبان صورت گرفت؛ نتایج MRI هزاران نمونه از افراد با فشار خون بالا و بدون فشار خون در سنین مختلف، نشان می‌دهد حجم کلی مغز افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، کوچک‌تر است. همچنین فشار خون بالا که تا قبل از ۳۵ سالگی تشخیص داده شد با بیشترین کاهش حجم مغز همراه بود. همچنین براساس نتایج محققان، افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند (در سنین ۳۵ تا ۴۵ سال)، به میزان قابل توجهی (حدود ۶۱ درصد) بیشتر خطر ابتلا به زوال عقل را تجربه می‌کنند.

مطلب مرتبط: رابطه کاهش کلسترول خون با کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر

زنگ خطر  فشار خون

دکتر اسکات کایزر مدیر مرکز سلامت مغز در موسسه علوم اعصاب کالیفرنیا می‌گوید:

این مطالعه زنگ خطر دیگری را به صدا درمی‌آورد و توجه ما را به این واقعیت جلب می‌کند که همه ما باید از خواب غفلت بیدا شویم؛ زیرا زمان آن فرا رسیده تا همگی برای پیشگیری از زوال عقل بکوشیم.

وی همچنین معقتد است برای افزایش شانس پیروزی بر زوال عقل (با توجه به افزایش سن جمعیت)، باید عوامل خطر شناسایی و مورد بررسی و مقابله قرار گیرند.

رژیم غذایی فشار خون - 724press.com

همچنین براساس نظر دکتر ساندرا پترسن، فشار خون بالا در سنین پایین‌تر، سبب آسیب به دریچه‌هاب قلب با افزایش سن می‌شود. بگونه‌ای که درصورت عدم کنترل فشار خون، وضعیت با گذشت زمان بدتر خواهد شد و درنتیجه پمپاژ خون از قلب به مغز دچار اختلال شده و این یعنی کمبود اکسیژن و مواد مغذی در مغز که درنهایت منجر به مرگ سلول‌های مغزی و آسیب دیدن مغز و از دست رفتن حافظه خواهد شد.

مطلب مرتبط:   رابطه استرس مزمن با فشار خون و روش درمان آن

دکتر محمود کارا هم در صحبت‌هایی درمورد ارتباط فشار خون بالا و آسیب به مغز به این موضوع می‌پردازد:

یکی از مهمترین مزایای تعیین محدوده سنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال تحصیلات است؛ با داشتن اطلاعات جدید، فشار خون بالا ارزیابی و تشخیص داده می‌شود و این می‌تواند بر آموزش خطرات بلندمدت و کوتاه مدت آن برای سلامت افراد متمرکز شود.

براساس نظر دکتر کارا، متخصصین مراقبت‌های بهداشتی نیز باید تشویق شوند تا اقدامات مربوط به پیشگیری را به افراد تحت پوشش خود توصیه کنند. بهتر است تنها به داروهای فشار خون اکتفا نکرد و با استفاده از رژیم غذایی سلامت، ورزش و ترک عاداتی همچون سیگار کشیدن و مصرف بیش از اندازه الکل به کنترل فشار خون خود کمک کنید؛ همچنین این موارد نباید تنها معطوف به یک بازه زمانی شوند و باید در طول سالها ادامه پیدا کند.

سخن پایانی

فشار خون بالا در سنین جوانی بخصوص در بازه ۳۰ تا ۴۰ سال، می‌تواند منجر به خطرات قلبی و مغزی در افراد می‌شود؛ یکی از خطرات جدی فشار خون بالا، زوال عقل و آسیب به مغز در میان‌سالی است. به همین منظور از سنین جوانی باید نسبت به فشار خون کنترل و بررسی داشت؛ درصورت ابتلا به فشار خون بالا باید در کنار مصرف داروهای کنترل‌کننده، رژیم غذایی سلامت را نیز حفظ کرد و همچنین عاداتی همچون سیگار کشیدن و مصرف بیش از اندازه الکل را کنار گذاشت.