درصورتی که از کامپیوترهای تحت ویندوز استفاده می‌کنید، می‌توانید از قابلیت‌های این سیستم‌عامل برای صرفه‌جویی در مصرف برق بهره‌مند شوید؛ ویندوز برای مدت زمانی که شما به کامپیوتر نیاز ندارید، قابلیت‌های Hibernate ، اسلیپ و Hybrid Sleep را ارائه می‌کند. قبل‌تر درباره دو گزینه Sleep و Hibernate و تفاوت‌های بین این دو کاملاً توضیح داده‌ایم، اکنون می‌خواهیم به معرفی ویژگی Hybrid Sleep بپردازیم و نحوه فعال ساختن آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی Hybrid Sleep

قابلیت Hybrid Sleep ترکیبی از دو حالت ذخیره انرژی Hibernate و Sleep است که برای کامپیوترهای رومیزی درنظر گرفته شده‌اند. این ویژگی نکات مثبت دو حالت گفته را در خود جای داده، بطوری که علاوه‌بر اینکه برنامه‌ها و پنجره‌های باز در دسکتاپ را همچنان باز نگه می‌دارد، سیستم شما را در حالت کم مصرف قرار می‌دهد و همچنین هنگام بازگشت، سیستم را سریعاً اجرا می‌کند. قابلیت Hybrid Sleep بطور پیش‌فرض برای ویندوز در کامپیوترهای رومیزی فعال و در لپتاپ‌ها غیرفعال است. هنگامی که این قابلیت فعال باشد، زمانی که شما کامپیوتر را در حالت Sleep قرار می‌دهید، سیستم بطور خودکار در حالت Hybrid Sleep قرار می‌گیرد. این ویژگی در زمان‌هایی که برق قطع می‌شود برای کامپیوترهای رومیزی بسیار مفید است؛ زمانی که مجدد برق وصل می‌شود، ویندوز می‌تواند درصورت عدم دسترسی به حافظه، داده‌ها را از روی هارد دیسک بازیابی کند.

مطلب مرتبط: تفاوت Sleep و Hibernate در ویندوز ۱۰ چیست؟

چگونه Hybrid Sleep را فعال یا غیرفعال کنیم؟

به منظور فعال یا غیرفعال کردن قابلیت Hybrid Sleep در ویندوز، ابتدا باید به سراغ کنترل پنل بروید. درصورتی که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، روی نوار جستجو که در Taskbar قرار دارد کلیک کنید؛ سپس عبارت “Control Panel” را تایپ نموده و درنهایت روی آن کلیک کنید.

جستجوی کنترل پنل - 724press.com

درصورتی که از ویندوز ۷ استفاده می‌کنید، ابتدا روی آیکون استارت کلیک کرده و سپس از طریق منوی سمت راست استارت روی کنترل پنل کلیک کنید.

کنترل پنل ویندوز ۷ - 724press.com

زمانی که وارد بخش کنترل پنل شدید، به سراغ گزینه System and Security رفته و روی آن کلیک کنید.

تنظیمات سیستم - 724press.com

سپس در صفحه تنظیمات سیستم  و امنیت روی گزینه Power Option کلیک کنید.

تنظیمات توان - 724press.com

در صفحه تنظیمات توان روی گزینه "Change plan setting"  که در سمت راست صفحه قرار دارد، کلیک کنید (این ویژگی براساس وضعیت Balanced یا Power saver که از قبل انتخاب شده‌، تنظیم شده است).

نکته: می‌توانید گزینه‌های "Hybrid Sleep" را برای هر دو وضعیت صرفه‌جویی در انرژی و حالت متعادل تغییر دهید.

مطلب مرتبط: چگونه مانع Sleep شدن کامپیوتر و لپ‌تاپ شویم؟

در ویندوز ۷، این صفحه “Select a power plan” نامیده می‌شود، اما گزینه‌ها بصورت کلی یکسان هستند. پس از کلیک روی گزینه "Change plan setting" وارد صحفه دیگری خواهید شد که باید در آنجا به سراغ گزینه "Change advanced power setting" بروید.

تنظیمات پیشرفته توان ویندوز - 724press.com

در پنجره مربوط به تنظیمات پیشرفته، روی گزینه “Change setting that are currently unavailable” کلیک کنید.

تنظیمات ذخیره انرژی - 724press.com

در بین گزینه‌های موجود به سراغ "Allow hybrid sleep" رفته و روی علامت (+) کلیک کنید تا گزینه‌های آن ظاهر شوند. حالت Off یا On را برای هر دو یا یکی از گزینه‌ها انتخاب کنید.

دسترسی حالت hybrid sleep ویندوز - 724press.com

بطور پیش‌فرض، هنگامی که زمان بازگشت از حالت صرفه‌جویی در انرژی، نیاز به وارد کردن رمزعبور است. برای خاموش کردن این ویژگی می‌بایست به سراغ گزینه "Power Options" بروید. در همان پنجره به سراغ گزینه Balanced رفته و پس از کلیک روی آن، روی “Require a password on wakeup” کلیک کنید و حالت Off را برای هر دو وضعیت در حال شارژ یا مصرف باتری انتخاب کنید.

فعال کردن رمز عبور - 724press.com

درنهایت روی OK کلیک کنید تا تغییرات عمال شود.  

سخن پایانی

حالت‌های مختلف ذخیره انرژی در ویندوز به شما کمک می‌کند تا زمان‌هایی که به کامپیوتر یا لپ‌تاپ تحت ویندوز خود نیاز ندارید، مصرف آن را بهینه کنید. در بین حالت‌های مختلف ذخیره انرژی Hibernate در زمان بازگشت به صفحه اصلی، کمی کندتر است. حالت Sleep نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ در این میان می‌توان از حالت ترکیبی Hybrid Sleep برای استفاده از قابلیت‌های مثبت هر دو حالت ذخیره انرژی بهره برد. برای فعال کردن این ویژگی می‌توان از کنترل پنل سیستم استفاده کرد؛ کافی است این قابلیت را فعال کنید، پس از آن هر بار از حالت Sleep استفاده کنید، حالت Hybrid Sleep فعال می‌شود. لازم به ذکر است که این ویژگی برای کامیپوترهای رومیزی فعال خواهد شد.