مک‌بوک‌های اپل یک ابزار عالی برای انجام کارهای خلاقانه‌ای همانند تولید پادکست و ویرایش فیلم هستند. برانمه‌های جانبی زیادی برای ضبط صدا در فروشگاه‌های برنامه برای سیستم‌ عامل‌های مختلف وجود دارد؛‌ اما اگر از مکینتاش استفاده می‌کنید، بدون نیاز به این برنامه‌ها و به کمک برنامه‌های‌ داخلی مک‌بوک می‌توانید صدای موردنظر خود را در کمترین زمان ممکن و با وضوح خیلی خوبی ضبط کنید. در این مقاله قصد داریم نحوه ضبط سریع صدا به کمک برنامه‌های داخلی مکینتاش را آموزش دهیم؛ تا انتهای آموزش با ۷۲۴پرس همراه باشید.

آیا برای ضبط صدا حتماً به میکروفون نیاز داریم؟

همه مک‌بوک‌ها دارای میکروفون داخلی هستند که برای کارهای پایه‌ای همچون تماس ویدیویی در FaceTime یا جلسات Zoom استفاده می‌شود. با این حال، درصورتی که قصد دارید بصورت حرفه‌ای صدا ضبط کنید، بخصوص برای پادکست‌ها نیاز به استفاده از یک میکروفون مجزا خواهید داشت. توصیه می‌کنم درمورد میکروفون‌هایی که برای ضبط موسیقی، پادکست و... به خوبی تحقیق کنید؛ زیرا هرکدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. صداهای ضبط شده توسط میکروفون‌های USB بطور کلی بهتر از سایر میکروفون‌های موجود در بازار هستند؛‌ مگر میکروفون موردنظر دارای رابط صوتی اختصاصی باشد. دلیل این امر این است که تبدیل صوت آنالوگ به صدای دیجیتال توسط خود میکروفون صورت گرفته که این موضوع سبب بالا رفتن کیفیت ضبط می‌شود. برنامه‌های متعددی در مکینتاش وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید صدا را ضبط کنید؛‌ در ادامه به معرفی این برنامه‌ها و نحوه استفاده از آنها می‌پردازیم.

نکته: برای استفاده از میکروفون داخلی مک یا میکروفون خارجی، باید به System Preferences > Sound  > Input رفته و یکی از دو گزینه موجود را انتخاب کنید.

ضبط صدا با استفاده از Voice Memos

برنامه Voice Memos اولین ابزار برای ضبط صدا در مکینتاش است. این برنامه دقیقاً مشابه نسخه موجود در آیفون و آیپد است و برای کار با آن پیچیدگی خاصی وجود ندارد:

  • پس از ورود به مکینتاش به Finder > Applications بروید.
  • در پنجره برنامه‌ها، برنامه Voice Memos را اجرا کنید.
  • درصورتی که برای اولین بار این برنامه را اجرا می‌کنید، می‌توانید فعالسازی Voice Memos را در iCloud انتخاب نمایید. درصورتی که چنین کاری انجام دهید، صداهای ضبط شده در همه دستگاه‌های متصل به یک اپل آیدی همگام‌سازی خواهند شد.
  • هر زمان برای ضبط صدا آماده بودید، روی آیکون قرمز رنگ برای شروع ضبط کلیک کنید.
  • درصورت نیاز به بازبینی یا تکرار جمله یا کلمه‌ای می‌توانید ضبط را در حالت Pause قرار دهید.

ضبط صدا در مک - 724press.com

  • درنهایت پس از ضبط صدا روی گزینه Done کلیک کنید.
  • با دو بار کلیک روی نام صدای ضبط شده، می‌توانید نام جدیدی برای آن انتخاب نمایید.

قابلیت جذاب برنامه Voice Memos به شما این امکان را می‌دهد تا بعد از اتمام کار ضبط صدا، آن را ویرایش کنید؛ بدین صورت که می‌توانید بخشی از صدا را با یک ضیط جدید جایگزین کنید تا اگر اشتباه کوچکی در هنگام ضبط رخ داد، بتوانید آن را اصلاح نمایید. گزینه Trim همانطور که می‌دانید امکان کوتاه کردن و برش صدا ار ابتدا یا انتها را فراهم می‌کند؛‌ به کمک این دو گزینه می‌توانید تغییرات موردنظر را روی فایل ضبط شده خود اعمال کنید.

ویرایش صدا - 724press.com

نکته: یکی دیگر از قابلیت‌های برنامه Voice Memos، انتخاب بین ضبط فشرده و ضبط بدون افت کیفیت است. برای دسترسی به این قابلیت کافی است از طریق نوار ابزار بالای صفحه، وارد تنظیمات شوید.

مطلب مرتبط:‌ با بهترین اپلیکیشن‌های ضبط صدا در آیفون آشنا شوید

ضبط صدا با استفاده از QuickTime

دومین گزینه در برنامه‌های داخلی مکینتاش برای ضبط صدا استفاده از برنامه QuickTime است. QuickTime یک برنامه پیش‌فرض در مک‌بوک برای پخش فایل‌های ویدیویی است؛‌اما به سادگی می‌توان از آن برای ضبط صدا نیز استفاده کرد. کافی است مراحل زیر را در QuickTime دنبال کنید تا از این برنامه برای ضبط صدا استفاده کنید:

از طریق پوشه برنامه‌ها، روی QuickTime Player کلیک کنید.

نکته: می‌توانید بدلیل پرکاربرد بودن این برنامه، آن را به نوار Dock در صفحه اصلی مک اضافه کنید.

  • پس از اجرای برنامه، به منوی File رفته و روی گزینه New Audio Recording کلیک کنید.

ضبط صدا در مکینتاش - 724press.com

  • می‌توانید کیفیت ضبط صدا را هم با استفاده از برنامه QuickTime تنظیم کنید.
  • پس از تنظیم کیفیت نوع ضبط، روی آیکون قرمز رنگ کلیک کنید تا برنامه شروع به ضبط صدا کند.
  • زمانی که قصد داریم ضبط صدا را متوقف کنید، مجدد روی آیکون گفته شده کلیک نمایید.

انتخاب میکروفون در مک - 724press.com

مزیت QuickTime Player این است که به شما این امکان را می‌دهد تا میکروفون موردنظر خود را از داخل برنامه انتخاب نمایید.

ضبط صدا با استفاده از برنامه‌های جانبی

علاوه‌بر نرم‌افزارهای پیش‌فرض مکینتاش، برنامه‌های مختلفی برای ضبط صدا در فروشگاه‌های برنامه وجود دارد. یکی از بهترین برنامه‌ها در زمینه ضبط صدا، برنامه Audacity است که ابزارهای پیشرفته‌ای برای ضبط و ویرایش صدا در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مزیت قابل توجه Audacity رایگان بودن آن است. همچنین می‌توانید از برنامه GarageBand برای ضبط صدا در مک استفاده کنید؛‌این برنامه در ابتدا کمی پیچیدگی برای کاربران دارد، اما با استفاده مداوم می‌توان به آن کاملاً مسلط شد.

سخن پایانی

ضبط صدا در کارهای مختلفی از جمله تولید پادکست و ساخت ویدیوهای مختلف به کار می‌رود؛ درصورتی که از مک‌بوک‌های اپل استفاده می‌کنید، می‌توانید به سادگی از برنامه‌های پیش‌فرض آن برای ضبط صدا استفاده نمایید. البته باید توجه داشته باشید، برنامه‌های پیش‌فرض مکینتاش شاید نتوانند نیازهای پیشرفته در ضبط صدا را برطرف سازند؛ به همین دلیل بهتر است از آنها برای کارهای ساده‌تر استفاده کنید و برای کارهای خیلی پیشرفته به سراغ برنامه‌های جانبی بروید.