بوک‌مارک کردن یا نشان کردن قابلیت جذابی است که بخصوص در مروگر‌های وب مورداستفاده قرار می‌گیرد. قابلیت بوک‌مارک در نرم‌افزار ورد نیز می‌تواند به شما کمک کند؛  بخصوص در هنگام مطالعه اسناد بزرگ می‌توانید از این ویژگی برای نشان‌گذاری صفحات استفاده کنید. به کمک بوک‌مارک کردن می‌توانید تصاویر، بخشی از متن و حتی صفحه‌ای که می‌خواهید بعدتر به آنها مراجعه کنید را نشان‌گذاری کنید. با استفاده از این ویژگی نیازی به بررسی مجدد متن ندارید؛ زیرا زمانی که بخشی از متن را بوک‌مارک می‌کنید، مستقیماً به همان متن بازمی‌گردید. در این مقاله قصد داریم بوک‌مارک کردن در Word را آموزش دهیم؛ تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

بوک‌مارک در Word چیست؟

 قابلیت بوک‌مارک در نرم‌افزار Word بصورت هایپرلینک کار می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا به هر موقعیت دلخواهی در سند ورد خود بروید. درواقع بوک‌مارک، یک لینک داخلی مخصوص همان سند ایجاد می‌کند. همانطور که اشاره شد، استفاده از بوک‌مارک بویژه در اسناد با تعداد صفحات بالا ارزش‌های خود را نشان می‌دهد؛ بطوریکه دیگر نیاز نیست بین صفحات یک سند ورد به دنبال بخشی از یک متن یا تصویری بگردید. با استفاده از بوک‌مارک می‌توانید مستقیماً به همان متن یا تصویر برگردید. اکنون با نحوه عملکرد بوک‌مارک آشنا شدید، حال می‌بایست ببینیم چگونه بوک‌مارک را به فایل Word خود اضافه و از آن استفاده کنیم.

مطلب مرتبط: آموزش ورد ۲۰۱۶: لینک‌ها، هدر، فوتر و شماره صفحه و ادامه تب Insert

چگونه بوک‌مارک را به فایل Word خود اضافه و از آن استفاده کنیم؟

تنها با استفاده از ۳ حرکت ساده، می‌توانید بوک‌مارک را به فایل ورد خود اضافه کنید:

  • ابتدا فایل ورد موردنظر را باز کنید و سپس به سراغ بخشی که می‌خواهید بوک‌مارک شود بروید.
  • بوک‌مارک را به بخش موردنظر اضافه کنید.
  • درنهایت یک هایپرلینک ایجاد و به بوک‌مارک خود اضافه کنید.

توجه داشته باشید که تنها می‌توانید بوک‌مارک‌های ایجاد شده در Word را تنها در همین نرم‌افزار استفاده کنید.

چگونه بوک‌مارک را به Word اضافه کنیم؟

ابتدا سند ورد خود را باز کنید و سپس به سراغ متن، تصویر و... که می‌خواهید بوک‌مارک شود، بروید. با استفاده از ماوس بخش موردنظر را انتخاب کنید؛ سپس از طریق نوار ابزار بالای صفحه به سراغ تب Insert رفته و سپس روی Bookmark کلیک کنید.

اضافه کردن بوک مارک - 724press.com

در پنجره‌ باز شده روی بخش نام کلیک کرده و سپس یک نام برای بوک‌مارک خود انتخاب کنید. درنهایت روی گزینه Add کلیک کنید تا بوک‌مارک اضافه و پنجره آن بسته شود. با همین روش هر تعداد بوک‌مارک که بخواهید می‌توانید ایجاد کنیم.

نکته: توجه داشته باشید که نام بوک‌مارک باید حتماً با یک حرف آغاز شود؛ البته این نام می‌تواند شامل خط تیره، نقطه، اسپیس و... شود اما نباید هیچکدام از این موارد در ابتدای نام قرار بگیرند؛ زیرا هر چقدر هم تعداد خط تیره و... زیاد شوند از نظر برنامه حذف می‌شوند.

چگونه یک لینک را به بوک‌مارک اضافه کنیم؟

یکی از مهمترین بخش‌ها در این زمینه، اضافه کردن یک هایپرلینک به بوک‌مارک ساخته شده است. برای این کار می‌بایست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در سند ورد خود، متن، تصویر و... که می‌خواهید با یک لینک بوک‌مارک شود را انتخاب کنید.
  • روی بخش انتخاب شده کلیک راست کنید و سپس به سراغ گزینه Link بروید؛ سپس از طریق منوی لینک‌ها روی گزینه “Insert Link…” کلیک کنید؛ همچنین می‌توانید از کلیدهای میانبر Ctr + K برای این کار استفاده کنید. ضمناً می‌توانید با مراجعه به نوار ابزار بالای صفحه و سپس مراجعه به بخش Links، گزینه Insert Link را انتخاب کنید.

لینک گذاشتن در متن - 724press.com

  • در پنجره ایجاد لینک و از طریق بخش Link to که در سمت چپ پنجره قرار دارد، روی گزینه “Place in This Document” کلیک کنید. حالا در بخش “Select a place in this document” روی بوک‌مارک کلیک کنید تا بوک‌مارک‌های موجود نمایش داده شوند؛ سپس روی نام بوک‌مارک موردنظر کلیک کنید تا لینک به آن بوک‌مارک تعلق پیدا کند؛‌ درنهایت روی OK کلیک کنید تا لینک به بوک‌مارک اضافه شود.

لینک دادن به متن در ورد - 724press.com

همچنین می‌توانی از ویژگی ScreenTip استفاده و یک نام برای آن تعیین کنید تا هر زمان اشاره‌گر ماوس روی لینک رفت، آن نام نمایش داده شود، همچنین این نام را به متن شما اضافه می‌کند که می‌توانید از آن برای بازگشت به متن بوک‌مارک شده استفاده کنید.

ابزار screentip در ورد - 724press.com

پیدا کردن بوک‌مارک‌ها با استفاده از قابلیت Go To در ورد

ویژگی Go To به شما این امکان را می‌دهد تا بین صفحات، بخش‌ها، لینک‌ها، بوک‌مارک‌ها و... در یک سند ورد بدون نیاز به دانستن صفحه حاوی این بخش‌ها جابجا شوید. اکنون می‌خواهیم به کمک این قابلیت، بوک‌مارک‌های داخل یک سند ورد را پیدا کنیم. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از طریق نوار ابزار بالای صفحه به سراغ تب Home رفته و سپس روی Find و پس از آن روی Go To کلیک کنید. همچنین می‌توانید با استفاده کلیدهای ترکیبی Ctrl + G مستقیماً وارد Go To شوید.
  • در پنجره ابزار Go To به سراغ بخش “Go to what” رفته و از طریق منوی کشویی آن، گزینه بوک‌مارک را انتخاب کنید.

قابلیت goto در ورد - 724press.com

  • از طریق بخش “:Enter bookmark name” بوک‌مارک موردنظر خود را انتخاب کنید.

انتخاب بوک‌مارک - 724press.com

  • پس از انتخاب بوک‌ماک روی Go To و سپس Close کلیک کنید. با این کار مستقمیاً به محل بوک‌مارک موردنظر هدایت می‌شوید.

مطلب مرتبط: آموزش ساخت کتاب در نرم‌افزار Word

چگونه بوک‌مارک‌ها را نمایش دهیم؟

بصورت پیش‌فرض، بوک‌مارک‌ها در برنامه ورد نمایش داده نمی‌شوند. اما می‌توانید با استفاده از مراحل زیر، آنها را به نمایش بگذارید:

  • به سراغ تب File رفته و سپس صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا Options را در بین گزینه‌ها مشاهده کنید؛ سپس روی Advanced کلیک کنید.

گزینه‌های پیشرفته ورد - 724press.com

  • در بخش Advanced صفحه را اسکرول کنید تا بخش Show document content را مشاهده کنید؛‌ سپس تیک مربوط به گزینه "Show bookmarks" را بزنید تا بوک‌مارک در سند ورد نمایش داده شود. 
  • درنهایت روی OK کلیک کنید تا از این پنجره خارج شوید. 

درصورتی که بوک‌مارک را به متن یا تصویر اضافه کرده باشید، آن بخش از متن در داخل براکت [ ] قرار می‌گیرد. همچنین اگر بوک‌مارک را به بخشی از یک سند ورد اضافه کرده باشید، حرف I بصورت بزرگ در ابتدای آن بخش قرار می‌گیرد. 

نمایش بوک‌مارک در ورد - 724press.com

حذف بوک‌مارک از سند ورد

به همان ترتیبی که یک یا چند بوک‌مارک را به بخش‌های مختلف سند ورد خود اضافه کردید، می‌توانید بوک‌مارک‌ها را از سند ورد حذف کنید. برای این کار کافی است مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • از طریق نوار ابزار بالای صفحه به سراغ تب Insert بروید و سپس روی گزینه Bookmark کلیک کنید.
  • در پنجره مربوط به بوک‌مارک‌ها، روی بوک‌مارک موردنظر کلیک کنید و سپس از گزینه Delete برای حذف آن استفاده کنید. 
  • همین کار را برای حذف سایر بوک‌مارک‌ها تکرار کنید.

حذف بوک‌مارک - 724press.com

پاک کردن لینک مربوط به بوک‌مارک حذف شده

حتی بعد از حذف بوک‌مارک، لینک متعلق به آن همچنان باقی خواهد ماند. در این بخش می‌خواهیم نحوه حذف لینک مربوط به بوک‌مارک پاک شده را مورد بررسی قرار دهیم:

برای حذف هایپرلینک‌های مربوط به بوک‌مارک‌های حذف شده، کافی است روی متن موردنظر رفته و روی آن کلیک راست کنید؛ سپس از گزینه Remove Hyperlink برای حذف هایپرلینک موردنظر استفاده کنید.

حذف لینک در ورد - 724press.com

نکته: درصورتی که بخواهید لینک‌های مربوط به چند بوک‌مارک حذف شده را پاک کنید، می‌بایست روش گفته شده را برای هر متن تکرار کنید.

مطلب مرتبط: چگونه واترمارک اسناد ورد را حذف کنیم؟

آیا می‌توان بخش‌های بوک‌مارک شده در سند ورد را کپی کرد؟

شما می‌توانید بخش بوک‌مارک شده در سند ورد خود را کپی کنید؛ با این کار بوک‌مارک از آن بخش حذف نمی‌شود، اما متن کپی شده حاوی بوک‌مارک نخواهد بود.

آیا می‌توان از Cut یا Delete برای بوک‌مارک‌ها استفاده کرد؟

اگر یک بخش بوک‌مارک شده (متن یا تصویر) را Cut و آن را در بخش دیگری از همان سند ورد Paste کنید، متن یا عکس به همراه بوک‌مارک به بخش جدید منتقل می‌شوند. همچنین اگر بخشی از یک متن بوک‌مارک شده را حذف کنید، بوک‌مارک در بخش باقی مانده از متن حفظ می‌شود.

سخن پایانی

قابلیت بوک‌مارک برای نشانه‌گذاری در نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌شود؛ این قابلیت به شما کمک می‌کند، بخش‌هایی که برایتان اهمیت دارند را از بقیه بخش‌ها متمایز کنید. از این ویژگی در برنامه‌هایی همچون گوگل کروم، فایرفاکس و سافاری به دفعات برای نشانه‌گذاری سایت‌ها استفاده می‌شود. بوک‌مارک در سند ورد می‌تواند به شما و خوانندگان سند ورد شما در پیدا کردن مباحث مورد توجه کمک کند؛ این قابلیت سبب پیمایش سریع‌تر و صرفه‌جویی در وقت شود و در نتیجه بهره‌وری شما بالاتر می‌رود.