تمام کاربرانی که رایانه شخصی آنها از نظر سخت‌افزاری مورد پذیرش ویندوز ۱۱ است، می‌توانند از دو طریق ویندوز ۱۱ را در سیستم خود نصب کنند؛ اولین روش استفاده از ارتقای سیستم‌عامل به ویندوز ۱۱ و روش دوم نصب ویندوز ۱۱ با استفاده از روش‌های مختلف است. در این آموزش قصد داریم روش دوم را مورد بررسی قرار دهیم و مراحل مختلف نصب ویندوز ۱۱ را آموزش دهیم؛ تا انتهای آموزش با ما همراه باشید.

چگونه ویندوز ۱۱ را نصب کنیم؟

قبل از اینکه بخواهید ویندوز ۱۱ را روی سیستم خود نصب کنید (بخصوص اگر از روش‌هایی همانند نصب با فایل ISO و... استفاده می‌کنید) باید یک نکته را حتماً رعایت کنید؛ اگر از نظر سخت‌افزاری شرایط نصب ویندوز ۱۱ را ندارید، بهتر است نسبت به نصب ویندوز اقدام نکنید؛ زیرا در آینده به مشکلات زیادی برخواهید خورد.  

مطلب مرتبط: چگونه از سازگاری کامپیوتر با ویندوز ۱۱ مطمئن شویم؟

دانلود فایل ISO ویندوز ۱۱

اولین چیزی که برای نصب ویندوز به آن احتیاج دارید، تهیه یک نسخه ISO از ویندوز ۱۱ است. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به صفحه مربوط به دانلود فایل ISO ویندوز 11 در وبسایت مایکروسافت مراجعه کنید.
  • با اسکرول کردن صفحه به قسمت Download Windows 11 Disk Image که در پایین صفحه قرار دارد، بروید و Windows 11 را انتخاب کنید.
  • زبان موردنظر خود را انتخاب کرده و سپس روی گزینه دانلود کلیک کنید.

ساخت فلش Bootable و کپی کردن فایل ISO ویندوز ۱۱ در آن

زمانی که دانلود فایل ایزوی ویندوز ۱۱ به پایان رسید، نیاز خواهید داشت تا یک فلش بوتیبل ساخته و فایل ISO را در آن قرار دهید. روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد، ما در اینجا پیشنهاد می‌کنیم از برنامه سبک و مفید Rufus استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که برای این کار به یک فلش مموری با حداقل ۸ گیگابایت حافظه آزاد نیاز خواهید داشت. ضمن اینکه زمانی که بخواهید فایل ISO را در فلش Bootable بریزید، فلش مموری بطور کامل فرمت خواهد شد؛ بنابراین بهتر است قبل از انجام این مرحله، داده‌های مهم روی فلش مموری خود را در جای دیگری ذخیره کنید. اکنون مراحل زیر را دنبال کنید تا یک فلش Bootable بسازید:

  • فلش مموری را به رایانه خود وصل کنید.
  • برنامه Rufus را اجرا کنید؛ برنامه بطور خودکار فلش مموری را شناسایی می‌کند.
    روی گزینه Select کلیک کنید و سپس فایل ایزو ویندوز ۱۱ را انتخاب نمایید.
  • برنامه Rufus بطور خودکار پیکربدنی موردنیاز را تنظیم می‌کند؛‌اکنون کافی است روی گزینه Start کلیک نمایید.

برنامه rufus بوت کردن فلش - 724press.com

  • چند دقیقه صبر کنید تا پروسه بوتیبل شدن فلش مموری به پایان برسد.

نصب ویندوز ۱۱ با استفاده از فلش مموری Bootable

پس از بوتیبل شدن فلش مموری، وقت آن رسیده تا ویندوز ۱۱ را روی سیستم خود نصب کنید.

  • سیستم خود را خاموش و سپس دارای فایل نصب ویندوز ۱۱ را به دستگاه خود متصل کنید.
  • پس از روشن کردن رایانه، از کلیدهای اختصاصی برای ورود به محیط بوت سیستم استفاده کنید.
  • پس از وارد شدن به تنظیمات BIOS/UEFI، باید گزینه‌ای را برای بوت شدن از طریق USB بطور موقت پیدا کنید. این گزینه به احتمال زیاد در سیستم‌های مختلف در بخش Boot Option یا موارد مشابهی که نام بوت در آنها است، پیدا کنید.

مطلب مرتبط: چگونه ویندوز ۱۱ را دانلود و نصب کنیم؟

نکته: باید درایو فلش مموری را بعنوان اولین گزینه در هنگام بوت شدن انتخاب کنید.

  • تغییرات اعمال شده را ذخیره کنید و از محیط بوت سیستم خارج شوید. با این کار سیستم بطور خودکار ری‌استارت شده و سپس مستقیماً وارد محیط نصب ویندوز ۱۱ می‌شود.
  • در صفحه اول نصب ویندوز، می‌بایست روی گزینه Install Now کلیک کنید. در صفحه بعد رو Custom کلیک کنید تا پروسه نصب رسماً آغاز گردد. زمانی که از شما Product key خواسته شد، می‌توانید گزینه Later را انتخاب کنید و پس از پایان نصب در محیط ویندوز آن را وارد کنید.

نصب ویندوز ۱۱ - 724press.com

  • اکنون باید درایوی که می‌خواهید ویندوز ۱۱ روی آن نصب شود را انتخاب کنید.  درنهایت روی Next کلیک کنید تا ویندوز شروع به نصب شدن کند.
  • زمانی که نصب ویندوز به پایان رسید، می‌توانید وارد حسب کاربری خود شده و تغییرات اولیه پیکربندی سیستم را بنا به نیاز خود انجام دهید.

پیکربندی ویندوز - 724press.com

آیا می‌توان ویندوز ۱۱ را روی Virtual Machine نصب کرد؟

درصورتی که نمی‌خواهید ویندوز ۱۱ را بصورت مستقیم روی یکی از درایوهای رایانه خود نصب کنید، می‌توانید آن را از طریق ماشین یا درایو مجازی نصب نمایید. به نوعی می‌توان گفت استفاده از VM گزینه‌ای برای آزمایش ویندوز ۱۱ بدون نیاز به تعهدات کامل (همانند پشتیبانی سخت‌افزاری و...) است. نصب ویندوز ۱۱ روی یک VM تقریباً همان فرایند نصب مستقیم روی هارد کامپیوتر را طی خواهد کرد؛‌ البته در نصب به این روش دیگر نیازی به ساخت یک فلش مموری بوت شده ندارید؛ زیرا ماشین مجازی قادر است تمامی فایل‌های نصب را مستقیماً و بدون نیاز به فلش مموری بوت شده از فایل ISO بوت کند.

مطلب مرتبط: آموزش جامع کار با VirtualBox + نصب ویندوز ۱۰ در محیط این نرم‌افزار

نکته: در هر دو روش گفته شده نیاز به سخت‌افزار قدرتمند برای نصب ویندوز ۱۱ دارید. درصورتی که پردازنده یا رم سیستم شما ضعیف است، بهتر است به هیچ عنوان به سراغ ویندوز ۱۱ نروید؛ زیرا مشکلات متعددی برای شما ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

اخیرا ویندوز ۱۱ بعنوان آخرین نسخه از ویندوز  به صورت رسمی منتشر شده است؛. این نسخه تغییرات زیادی نسبت به ویندوزهای قبلی دارد. مطمئناً افراد زیادی علاقه‌مند هستند تا ویندوز ۱۱ را بر روی سیستم خود نصب کنند، اما مایکروسافت برای نصب ویندوز ۱۱ محدودیت‌های سخت‌افزاری لحاظ کرده است. درصورتی که از نظر سخت‌افزاری مورد تأیید ویندوز ۱۱ هستید، می‌توانید نسبت به نصب این ویندوز اقدام کنید. کافی است فایل نصب ویندوز ۱۱ را از سایت مایکروسافت دانلود کرده و آن را روی یک فلش مموری بوت شده بریزید. همچنین این امکان وجود دارد که ویندوز ۱۱ را ابتدا روی VM نصب کرده تا  برای مدتی بصورت آزمایشی از آن استفاده نمایید.