گاهی اوقات برای نصب برخی برنامه‌ها نیازمند نسخه‌هایی از Net Framework هستیم. بعنوان یک کاربر ویندوز احتمالاً حداقل یک بار عبارت “Net Framework” را شنیده‌اید. این ابزار یک نرم‌افزار توسعه یافته توسط مایکروسافت است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های تحت زبان‌های #C++، F#، C و Visual Basic را بسازید و اجرا کنید. آخرین .NET نسخه ۴.۸ است اما گاهی اوقات نیاز به نصب نسخه‌های قبل‌تر همانند NET 3.5. وجود دارد. در این مقاله قصد داریم نحوه نصب این نسخه را آموزش دهیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

آیا NET Framework 3.5. در ویندوز شما وجود دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم نسبت به نصب نسخه ۳.۵ اقدام کنیم، باید از عدم وجود آن در ویندوز خود مطمئن شویم. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید، تا وضعیت وجود دات نت فریمورک ۳.۵ در ویندوز را مورد بررسی قرار دهید:

نصب فریم‌ورک - 724press.com

  • با استفاده از کلیدهای میانبر Win+R ابزار Run را باز کرده، سپس عبارت Control را تایپ کنید؛ درنهایت کلید Enter را فشار دهید تا کنترل پنل باز شود.
  • از طریق نوار سمت چپ روی گزینه Turn Windows features on or off کلیک کنید.
  • گزینه NET 3.5. را در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد؛ درصورتی که مربع کنار این گزینه سیاه باشد، بیانگر نصب بودن Net 3.5. است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که NET Framework 3.5. شامل نسخه‌های قبل‌تر همچون NET 2.0. و 3.0 می‌شود؛ بنابراین می‌توانید هر برنامه‌ای که به این دو نسخه نیاز دارند را با کمک NET 3.5. اجرا کنید. درصورتی که NET 3.5. روی سیستم شما نصب نباشد، به کمک یکی از سه روش زیر می‌توانید آن را نصب نمایید.

مطلب مرتبط: چگونه به Control Panel در ویندوز ۱۰ دسترسی پیدا کنیم؟

نصب Net 3.5. با استفاده از Windows Features

درصورتی که مراحل بالا را برای بررسی نصب بودن .NET در ویندوز دنبال کرده‌اید، کافی است این مراحل را تکرار کنید تا به قسمت Windows Features برسید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی مربع کنار گزینه NET 3.5. کلیک کنید و سپس گزینه Ok را انتخاب کرده تا از پنجره خارج شوید. ویندوز بلافاصله شروع به نصب NET 3.5. می‌کند، اما برای تکمیل فرایند نصب نیاز است تا سیستم خود را ری‌استارت کنید.

نصب NET 3.5. با استفاده از Installation Media

اگر به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید با استفاده از DVD حاوی ویندوز یا یک فلش بوتیبل شده نسبت به نصب NET 3.5. اقدام کنید. خوشبختانه این روش ساده است و نیاز به سپری کردن زمان زیادی ندارد. کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا DVD حاوی فایل ویندوز یا فلش بوتیبل شده را به دستگاه متصل کنید.
  • با استفاده از کلیدهای میانبر Win + R ابزار run را اجرا کرده و سپس عبارت cmd را در داخل کادر این ابزار تایپ کنید. درنهایت با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Enter برنامه Comman Prompt را با مجوز ادمین اجرا کنید.
  • عبارت زیر را در برنامه Command Prompt کپی کنید.
Dism /online /enable-feature /featurename:NetFX3 /All /Source:G:sourcessxs /LimitAccess
  • در جلوی عبارت Source می‌بایست درایوی که DVD حاوی ویندوز یا فلش مموری بوتیبل شده در آن قرار دارند انتخاب کنید. در اینجا درایو G انتخاب شده است.

برنامه دستورات ویندوز - 724press.com

  • نصب NET 3.5. آغاز شده و چند دقیقه طول خواهد کشید؛ پس از تکمیل نصب، سیستم را ری‌استارت کنید.

نصب NET 3.5. با استفاده از Installer آفلاین

درصورتی که تمایل به نصب آفلاین Net Framework 3.5. دارید، مایکروسافت یک فایل نصبی از نسخه‌های قبل‌تر .NET را بصورت آفلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای اینکه نسخه آفلاین نصب را دریافت کنید، می‌بایست به وبسایت dotnet مایکروسافت بروید. قبل از دانلود و نصب، مطمئن شوید که نسخه پشتیبانی شده .NET را دانلود می‌کنید. خوشخبتانه مایکروسافت دانلود نسخه‌ها را آسان کرده است؛ زمانی که وارد صفحه دانلود می‌شوید، نسخه‌های پشتیبانی شده در ابتدا قرار دارند و نسخه‌هایی که پشتیبانی نمی‌شوند، پنهان هستند. مطابق شکل زیر، می‌توانید NET 3.5. را در لیست نسخه‌های پشتیبانی شده مشاهده کنید.

»سخه‌های فریم‌ورک ویندوز - 724press.com

نکته: حتماً قبل از دانلود نسخه پشتیبانی شده از تاریخ انقضای نسخه موردنظر خود مطمئن شوید، خوشبختانه NET 3.5. تا سال ۲۰۲۸ همچنان پشتیبانی می‌شود. پس از دانلود فایل نصب آفلاین، می‌توانید نسبت به نصب آن اقدام کنید.

مطلب مرتبط: آموزش حذف Adobe Flash از ویندوز ۱۰

نصب فایل آفلاین با استفاده از Command Prompt یا PowerShell

اگر تمایل به انجام سریع‌تر نصب دارید، بهتر است از برنامه Command Prompt یا PowerShell برای دانلود و نصب NET 3.5. تنها با یک دستور استفاده کنید. در اینجا کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از کلیدهای میانبر Win + R ابزار run را اجرا کرده و سپس عبارت cmd را در داخل کادر این ابزار تایپ کنید. درنهایت با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Enter برنامه Comman Prompt را با مجوز ادمین اجرا کنید. درصورتی که می‌خواهید از PowerShell استفاده کنید، نام این ابزار را در run تایپ کنید.
  • دستورات نوشته شده را در هرکدام از این دو برنامه که می‌خواهید کپی کنید.

در برنامه Command Propmt

Dism /online /Enable-Feature /FeatureName:"NetFx3"

در برنامه PowerShell

Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName "NetFx3"
  • پس از پایان نصب، از برنامه خارج شوید.
  • نصب موفقیت‌آمیز NET 3.5. را تأیید کنید

پس از نصب NET Framework می‌توانید با اجرای یک خط دستور، نصب موفقیت‌آمیز آن را تأیید کنید. به همین جهت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از کلیدهای میانبر Win + R ابزار run را اجرا کرده و سپس عبارت cmd را در داخل کادر این ابزار تایپ کنید. درنهایت با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Enter برنامه Comman Prompt را با مجوز ادمین اجرا کنید.
  • کد زیر را در برنامه کپی کنید.
reg query "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Net Framework Setup\NDP" /s
  • اکنون تمام نسخه‌های نصب شده از .NET را می‌توانید مشاهده کنید.

نسخه‌های نصب شده فریم‌ورک - 724press.com

مشکلات نصب Net Framework 3.5

دلایل متعددی برای عدم نصب NET 3.5. وجود دارد؛ یکی از این دلایل داشتن ویندوز بدون لایسنس معتبر است. در شرایطی که ویندوز ۱۰ شما لایسنس معتبر ندارد، NET 3.5. روی آن نصب نمی‌شود؛ تنها راه‌حل این کار فعالسازی ویندوز است.

ویندوز و فریم‌ورک‌های نصب شده - 724press.com

گاهی اوقات فرایند نصب NET 3.5. نیازمند دانلود و نصب آپدیت‌هایی از ویندوز است. معمولاً این موضوع خیلی دردسر ساز نمی‌شود، مگر آنکه تا بحال ویندوز خود را آپدیت نکرده باشید. اگر رایانه خود را در ۱۰ سال اخیر خریداری کرده‌اید، بعید است که از NET 3.5. پشتیبانی نکند؛ صرف نظر از این موضوع، همیشه می‌توانید نسخه‌هایی که روی سیستم شما کار می‌کنند را بررسی کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که .NET Frwamework روی تمام سیستم‌ عامل‌های ویندوز (از ویندوز ویستا به بعد) کار می‌کند.

سخن پایانی

فریم‌ورک مجموعه‌ای از کتابخانه‌های حاوی کدهای به اشتراک گذاشته شده است که توسط توسعه‌دهندگان در هنگام ساخت یک برنامه فراخوانی می‌شوند؛‌ این ویژگی سبب می‌شود آنها دیگر محبور به نوشتن همه کدها از ابتدا تا انتها نباشند. فریم‌ورک دات نت مایکروسافت در نسخه‌های مختلفی ارائه شده که یکی از آنها NET 3.5. است. برخی از برنامه‌ها برای اجرا شدن نیازمند این فریم‌ورک هستند، درصورتی که این نسخه روی سیستم‌عامل شما نیست می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف آنلاین و همچنین استفاده از فایل نصبی آفلاین آن را روی ویندوز خود نصب کنید.