کلیدهای میانبر همانطور که از نامشان پیداست، به راحتی می‌توانند دسترسی کاربران به منوهای مختلف را فراهم سازند؛ مسلماً استفاده از یک کلید میانبر به‌مراتب سریع‌تر از عبور از چندین صفحه برای رسیدن به گزینه موردنظر ما است. استفاده از این کلیدها حتی از جستجو کردن برای دستیابی به گزینه‌ای خاص سریع‌تر است. اما ممکن است این کلیدها در برنامه‌های مختلف اجرا نشوند؛ در این مقاله سعی داریم به آموزش ساخت کلیدهای مبانبر برای برنامه‌های مختلف در سیستم‌عامل مکینتاش بپردازیم؛ تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

چگونه کلیدهای میانبر را برای یک برنامه شخصی‌سازی کنیم؟

ساخت کلیدمیانبر در مک - 724press.com

کار خود را با یک مثال آموزشی شروع می‌کنیم؛ برای این کار یک افزونه در مرورگر سافاری را در نظر بگیرید؛ بدون داشتن کلیدهای میانبر باید وارد سافاری شده و سپس از طریق منوی این برنامه به سراغ گزینه Safari Extensions بروید. حالا قصد داریم با استفاده از کلیدهای میانبر، به افزونه‌های سافاری سریع‌تر دسترسی پیدا کنیم. برای این کار به سراغ لوگوی اپل در نوار بالای صفحه اصلی رفته و سپس وارد تنظیمات سیستم شوید. در صفحه تنظیمات به سراغ گزینه Keyboard رفته و سپس از طریق نوار بالای صفحه روی تب Shortcuts کلیک کنید. در صفحه جدید و در نوار سمت چپ، روی App Shortcuts و سپس روی +icon کلیک کنید. حالا در پنجره‌ای که بصورت پاپ‌آپ ظاهر می‌شود، روی منوی کشویی مربوط به Application کلیک کنید. از میان برنامه‌های مختلف، سافاری را انتخاب کنید. در مقابل گزینه Menu Title، عبارت "...Safari Extensions" را تایپ کنید (فراموش نکنید سه نقطه پایانی را در پایان عبارت تایپ کنید). اکنون می‌بایست روی فضای مقابل گزینه Keyboard Shortcut کلیک کرده و سپس کلیدهای میانبر موردنظر خود را فشار دهید. در این مورد ما از کلیدهای Command + E استفاده می‌کنیم. درنهایت روی گزینه Add کلیک کنید تا فرایند ساخت کلید میانبر به پایان برسد.

کلید میانبر افزونه سافاری - 724press.com

حالا می‌بایست به سراغ مرورگر سافاری رفته و از کلیدهای میانبر Command + E استفاده کنید. این کار سبب می‌شود تا مستقیماً وارد منوی افزونه‌ها شوید.

نکته: با استفاده از این قابلیت می‌توانید کلیدهای میانبر خلاقانه‌ای را برای دسترسی به منو‌های ضروری در هر برنامه ایجاد کنید. برای مثال، می‌توان در برنامه Ulysses، از کلیدهای میانبر Command + G برای اضافه کردن اهداف خود استفاده کنید.

نکته: اختصاص حرف اول منوی موردنظر برای ایجاد کلیدهای میانبر، می‌تواند در به یاد ماندن این کلیدها در ذهن کمک کند.

مطلب مرتبط: آشنایی با ۱۷ شرت‌کات و کلید میانبر با دکمه Shift‌ در ویندوز

ساخت کلیدهای میانبر شخصی برای همه برنامه‌ها در مک

می‌توانید برای برنامه‌های مک بصورت کلی کلیدهای میانبر شخصی ایجاد کنید. البته از آنجایی که ممکن است ایجاد کلیدهای میانبر شخصی برای همه برنامه‌ها، با کلیدهای میانبر ایجاد شده و پیش‌فرض مک تداخل ایجاد کند، بهتر است برای هر برنامه بصورت جداگانه و با استفاده از روش گفته شده کلیدهای میانبر شخصی ایجاد کنید.

ساخت کلید میانبر برای همه برنامه‌ها در مک - 724press.com

چگونه کلیدهای میانبر شخصی را حذف کنیم؟

همانطور که امکان اضافه کردن کلیدهای میانبر شخصی در مکینتاش وجود دارد، می‌توانید کلیدهای ایجاد شده را به سادگی حذف کنید. درصورتی که کلید میانبری دیگر استفاده نمی‌شود، یا می‌خواهید حرف آن کلید را برای منوی دیگری استفاده کنید، می‌توانید کلید میانبر شخصی ایجاد شده را از طریق System Preferences > Keyboard > Shortcuts > App Shortcuts حذف کنید. پس از استفاده از مسیر گفته شده، روی کلید میانبر موردنظر و سپس از طریق تنظیمات موجود روی گزینه “-“ کلیک کنید.

حذف کلید میانبر - 724press.com

سخن پایانی

استفاده از کلیدهای میانبر امکان دسترسی سریع به بخش‌های مختلف را فراهم می‌سازد. هر برنامه‌های دارای کلیدهای میانبر مختلف نیست، می‌توانید با استفاده از قابلیت ایجاد کلیدهای میانبر، در هر برنامه کلیدهای میانبر شخصی خود را ایجاد کنید. برای این کار، کافی است به سراغ تنظیمات سیستم رفته و از طریق تنظیمات اختصاصی هر برنامه این کلیدها را ایجاد کنید. همچنین امکان ایجاد کلیدهای میانبر شخصی برای همه برنامه‌ها بصورت کلی وجود دارد؛‌ البته بهتر است از ایجاد کلیدهای میانبر برای هر برنامه بطور اختصاصی استفاده کنید؛ زیرا ساخت کلیدهای میانبر بصورت کلی ممکن است سبب تداخل در این موضوع شود.