این روزها تزریق واکسن و مجاب کردن مردم به استفاده از آن به بحث داغی درسراسر جهان تبدیل شده است. درحالی که از پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت از مردم دعوت می‌کنند که تردید را کنار گذاشته و با تزریق واکسن‌های تأیید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، هرچه سریع‌تر خود را در برابر ابتلا به بیماری کرونا محافظت کنند، گروهی دیگر بنابه برخی ملاحظات و دلایل شخصی این مسئله را قبول نمی‌کنند. اما براساس آخرین گزارش‌های ارائه شده بهتر است خانم‌ها باردار حتما علیه کووید 19 واکسینه شوند، اما چرا؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Lifehacker، از زمان آغاز واکسیناسیون مردم علیه بیماری کرونا تاکنون، کارشناسان حوزه بهداشت بسته به میزان اطلاعات و آگاهی خود واکسیناسیون را برای اقشار مختلف جامعه توصیه کردند. البته به دلیل برخی از مسائل پیدا و پنهان در مورد بیماری کرونا، منشأ و مسائل دیگر، شبهاتی هم در ذهن مردم شکل گرفته و باعث شد در کشورهای مختلف شاهد اعتراضات مردم نسبت به استفاده از واکسن باشیم. اما اوضاع در مورد زنان باردار به چه شکل است؟ آیا آنها باید از واکسیناسیون چشم‌پوشی کنند یا برای نجات جان خود و فرزندشان از آن استفاده کنند؟ برای پاسخ به این پرسش در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

واکسن کرونا-724press.com

هر سه واکسن کووید موجود در ایالات متحده یعنی فایزر، مدرنا و جانسون و جانسون که تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده‌اند، برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شوند. بنابراین براساس داده‌های موجود اگر افراد در شرایط فعلی باردار هستند، به تازگی باردار شدند یا قصد دارند به زودی باردار شوند حتما واکسیناسیون علیه بیماری کرونا را مدنظر داشته باشند. درواقع قویا به آنها توصیه می‌شود از واکسن‌های تأیید شده برای این قشر از جامعه استفاده کنند.

این توصیه‌ها درحالی از سوی کارشناسان بهداشتی ارائه می‌شود که براساس آمارهای موجود به نظر می‌رسد که تنها ۳۱% از زنان باردار واکسن دریافت کرده‌اند. به همین خاطر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به تازگی توصیه فوری سلامتی را صادر کرده است تا مطمئن شود همه زنان با شرایط مشابه از خطرات و مزایای این مسئله آگاه شده باشند.

مطلب مرتبط: توصیه پزشکان به زنان باردار در مورد واکسن کرونا

هنگامی که واکسن‌های تولید شده برای مبارزه با بیماری کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی تأیید شد، براساس آزمایش‌های اولیه انجام شده زنان باردار جزو فهرست کسانی که لازم بود واکسن دریافت کننده، قرار نداشتند. البته کارشناسان هیچ دلیلی نداشتند که چرا مردم نباید در دوران بارداری از واکسن استفاده کنند؛ به همین خاطر در دسامبر سال گذشته میلادی توصیه رسمی ارائه شدکه براساس آن اگر خانمی باردار بود به میل خود یا تشخیص پزشک معالجش تصمیم می‌گرفت که آیا باید از واکسن استفاده کند یا خیر. البته از آن زمان تاکنون صحبت‌هایی هم در مورد تأثیر واکسن‌های روی باروری افراد در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که تاحدی به نگرانی‌ها در مورد تزریق واکسن می‌افزود. هرچند که متخصصان این صحبت‌ها را کاملا بی‌پایه و اساس می‌دانند.

کارشناسان حوزه بهداشت اشاره می‌کنند افرادی که واکسن دریافت کرده و پس از آن باردار شده‌اند یا کسانی که وضعیت بالعکس این مسئله را دارند نباید نگران هیچگونه خطر بالا در مورد مسائلی همچون سقط جنین، مشکلات باروری یا عوارض بارداری داشته باشند. از سال گذشته و توزیع واکسن تاکنون اطلاعات بیشتری در اختیار متخصصان قرار گرفته که باعث شده است آنها این روزها با قطعیت بیشتری در مورد برخی از مسائل مرتبط با تزریق وکسن صحبت کنند. آنها این روزها با بررسی‌های بیشتر با صراحت اعلام می‌کنند که زنان بارداری که قبل یا پس از بارداری واکسن دریافت کرده‌اند هیچ ریسک بالایی در مورد مشکلات فوق ندارند و نباید در این زمینه نگران باشند.

بستری شدن زنان باردار مبتلا به کرونا در بیمارستان-724press.com

از دید آنها اتفاقا نه واکسن که بیماری کووید 19 خطر اصلی برای افراد باردار و نوزدان آها است و به همین خاطر نقش واکسن‌ها حائز اهمیت بیشتری است. اگر فردی با این استدلال که جوان، سالم و قوی است و نباید نگران ابتلا به بیماری کرونا باشد، بهتر است بداند که بارداری وضعیتی است که می‌تواند به سادگی این معادله را در مورد ابتلا به بیماری کرونا تغییر دهد. براساس گزارش ارائه شده از سوی سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری، تاکنون نزدیک به ۱۲۵هزار نفر در دوران بارداری به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد در حدود بیست و دو هزار نفر به دلایل عوارض ناشی از کرونا در بیمارستان بستری شدند. یعنی به ازای هر شش زن باردار مبتلا به کرونا، یکی به دلیل سخت‌تر شدن شرایط بیماری در بیمارستان بستری شده است، به علاوه تاکنون ۱۶۱ نفر از آنها هم جان خود را از دست داده‌اند.

البته به دنبال شیوع گونه دلتا و افزایش آمار ابتلا به کرونا و همچنین بستری شدن افراد در بیمارستان، شاهد همین افزایش در میزان زنان باردار مبتلا به کرونا هم هستیم که متعاقب آن میزان مرگ و میر این افراد هم درحال افزایش است؛ به طوری که تنها در ماه اوت سال جاری میلادی، شاهد مرگ ۲۲ زن باردار مبتلا به کرونا بودیم.

ناگفته نماند که خطر ابتلا به کرونا مسئله‌ای نیست که تنها جان مادر را به خطر بیندازد، چراکه نوزاد هم ناخواسته در معرض خطر کرونا و عوارض ناشی از آن قرار می‌گیرد. به گزارش ۷۲۴پرس، موارد ابتلا به کووید 19 در افراد علامت‌دار به معنای دو برابر بیشتر خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و مواجهه با خطر هفتاد درصدی افزایش مرگ و میر است. از سوی دیگر زنان باردار مبتلا به کووید 19 به جز عوارض کرونا در معرض خطر پیامدهای نامطلوب دوران بارداری هم قرار دارند که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون زایمان زودرس، مرگ جنین، مرگ نوزاد حین تولد یا بستری شدن نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان مبتلا به کووید 19 اشاره کرد.

تزریق واکسن به زنان باردار-724press.com

از آنجایی که آخرین تحقیقات انجام شده دراین زمینه نشان داده است واکسیناسیون مادر می‌تواند باعث انتقال آنتی بادی به بدن نوزاد و به نوعی محافظت از او در مقابل بیماری کرونا شود، توصیه پزشکان این است که مادران باردار حتما از واکسن‌های تأیید شده سازمان بهداشت جهانی برای زنان باردار استفاده کنند تا زندگی خود و نوزادشان را در مقابل عوارض و خطرات ابتلا به بیماری کرونا محافظت کنند.

اگر تمایل دارید بیشتر در مورد این یافته‌های جدید اطلاعات به دست بیاورید، حتما مقاله زیر را مطالع کنید.

مطلب مرتبط: واکسیناسیون در دوران بارداری و کمک به انتقال آنتی بادی به نوزاد

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این مرور کوتاه بر فواید انجام واکسیناسیون در زنان باردار لذت برده باشید. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا واکسن برای حفاظت از جان مادر و کودک مفید است یا بنابر باور برخی دیگر از مردم، باعث مشکلات باروری و تأثیرات نامطلوب روی سلامت مادر و نوزاد می‌شود؟ تجربه شما در این زمینه چیست؟ فراموش نکنید تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.