همانطور که انتظار می‌رفت مایکروسافت تغییرات نسبتاً خوبی در ویندوز ۱۱ ایجاد کرده که آن را نسبت به نسخه‌های قبلی ویندوز متفاوت کند. اگر جزو آن دسته کاربرانی هستید که با منتشر شدن ویندوز ۱۱ قصد نصب کردن آن را روی سیستم خود دارید، بهتر است با برخی ویژگی‌های جدید و جذاب این سیستم‌عامل آشنا شوید. تغییرات ایجاد شده در ویندوز ۱۱ شامل فروشگاه جدید، تنظیمات سیستم، تصاویر پس‌زمینه و... می‌شود که در این مقاله به آنها می‌پردازیم؛ درصورتی که علاقه‌مند هستید تا ۷ ویژگی جدید ویندوز ۱۱ بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فروشگاه جدید مایکروسافت

فروشگاه مایکروسافت - 724press.com

یکی از تغییرات ویندوز ۱۱ نسبت به نسخه‌های قبلی ویندوز، بهره‌مندی از طرح جدیدی از Microsoft Store است. این برنامه تغییرات زیادی در نمایش بازی‌‌ها، برنامه‌ها و... داشته و رابط کاربری جدید و البته ساده جذابیت بیشتری به آن بخشیده است. ازجمله تغییرات مهمی که در فروشگاه مایکروسافت می‌توان اشاره کرد، بهبود وضعیت بخش Navigation bar و همچنین نوار جستجو است که به خوبی در بالای صفحه گنجانده شده است.

برنامه تنظیمات

تنظیمات ویندوز ۱۱ - 724press.com

بدون تردید یکی از مهمترین تغییرات در ویندوز ۱۱ پنجره تنظیمات این سیستم‌عامل نسبت به ویندوز ۱۰ است. در ویندوز ۱۱ پنجره تنظیمات دیگر حالت مربع شکل ندارد و لبه‌های آن انحنای مناسبی پیدا کرده‌اند. ضمن اینکه از نظر رابط کاربری  و قرار گیری نوار اصلی تنظیمات دست‌خوش تغییرات جذابی شده است. تنظیمات در ویندوز ۱۱ همچنین شامل گزینه‌های بیشتری است که در ویندوز ۱۰ و نسخه‌های قبل‌تر تنها در بخش کنترل پنل دردسترس بودند.

نکته: برای دسترسی سریع به تنظیمات ویندوز ۱۱، همانند گذشته می‌توانید از کلیدهای میانبر Win+I استفاده کنید.

تم‌ها و تصاویر زمینه

تم‌های ویندوز ۱۱ - 724press.com

تصاویر زمینه در ویندوز ۱۱ بسیار زیبا هستند؛ می‌توان گفت مجموعه‌ای از آثار هنری بعنوان والپیپر با موضوعات مختلفی همانند (Captured Motion، Sunrise و Flow) در ویندوز ۱۱ گنجانده شده‌اند. هنگامی که از طریق Setting > Personalization > Themes برای تغییر تم‌ها و تصاویر زمینه اقدام می‌کنید، می‌توانید با انتخاب بین Windows Light و Windows Dark حالت‌های روشن و تیره را برای تم‌های خود انتخاب کنید. درضمن درصورتی که تم‌های پیش‌فرض ویندوز برایتان قابل قبول نیستند، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه مایکروسافت تم‌های رایگان جدید را دانلود و استفاده نمایید.

مطلب مرتبط: آموزش تغییر والپیپر صفحه قفل در ویندوز 11

منوی Quick Setting

تنظیمات سریع - 724press.com

تنظیمات سیستم تنها بخش برای تغییرات در ویندوز نیست. دسترسی سریع به تنظیمات یا همان منوی Quick Setting ویژگی دیگری است که در ویندوز ۱۱ وجود دارد و در نوار Taskbar بصورت پنهان قرار دارد. به جهت دسترسی به این منو، روی ناحیه‌ای که آیکون‌های وای‌فای و اسپیکر یا باتری در آن قرار دارد، کلیک کنید تا این منو باز شود. هنگامی که منو تنظیمات سریع باز می‌شود می‌توانید از آن برای فعال یا غیرفعال کردن ویژگی‌هایی همانند بلوتوث، وای‌فای، حالت ذخیره باتری، نور شب، تنظیمات مربوط به صدا و روشنایی صفحه و همچنین حالت پرواز استفاده کنید.

کنترل وضعیت پنجره‌ها

چیدمان پنجره‌ها در ویندوز ۱۱ - 724press.com

اینکه بتوانیم وضعیت قرارگیری پنجره‌های باز در ویندوز را کنترل کنیم، واقعاً ویژگی مفید و البته هیجان‌انگیزی است. با استفاده از ویژگی Convenient Snap می‌توانید در ۶ الگوی مختلف چیدمان پنجره‌های باز در ویندوز را پیکربندی کنید. البته این ویژگی بصورت ساده‌تری در ویندوز ۱۰ نیز تعبیه شده بود، اما اکنون حالت‌های بیشتری برای چیدمان پنجره‌ها وجود دارد و این موضوع دست کاربران را برای کنترل پنجره‌ها بازتر می‌کند.

چت در برنامه Microsoft Teams

چت در ویندوز ۱۱ - 724press.com

درحالی که مدتی است برنامه Microsoft Teams مدت‌هاست فعالیت خود را آغاز کرده‌است؛ البته برنامه مایکروسافت تیمز، بیشتر مناسب کارهای گروهی، شرکت‌ها و... است. اخیراً مایکروسافت تصمیم به فعال کردن ویژگی چت کردن این برنامه در ویندوز ۱۱ گرفته است. یک آیکون بنفش رنگ در این برنامه گنجانده شده است که با کلیک روی آن پنجره‌ای برای ارسال پیام‌های فوری باز خواهد شد. البته امکان برقراری تماس‌های صوتی و تصویری نیز در این برنامه وجود دارد.

نکته: اگر این برنامه با توجه به نوع استفاده شما، مناسب بنظر نمی‌رسد، می‌توانید به سادگی آن را غیرفعال کنید.

منوی ویجت‌ها

ویجت‌های ویندوز ۱۱ - 724press.com

حضور ویجت‌ها در ویندوز ۱۱ یک خبر خوشایند برای کاربران است؛‌ همانطور که می‌دانید مایکروسافت یک بار در ویندوز ۷ از ویجت‌ها استفاده کرده بود، اما دیگر استفاده از آنها را در نسخه‌های بعدی ادامه نداد. حالا با انتشار ویندوز ۱۱ می‌بینیم که ویجت‌ها به ویندوز برگشته‌اند؛ البته بصورت پیشرفته‌تر و کامل‌تر از زمانی که در ویندوز ۷ ارائه شدند. ویجت‌های ویندوز ۱۱ شامل مواردی همچون گزارشات هواشناسی، قیمت سهام، نتایج ورزشی، اخبار و... می‌شود. درصورتی که با ویجت‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنید، می‌توانید به سادگی آنها را غیرفعال کنید.

مطلب مرتبط: آموزش حذف و اضافه کردن ویجت‌ها در ویندوز ۱۱

سخن پایانی

ویندوز ۱۱ اکنون بصورت رسمی قابل دانلود و استفاده است. همانطور که در مقالات دیگر گفته شد، ابتدا می‌بایست از سخت‌افزار سیستم خود برای نصب آن مطمئن شوید. اگر رایانه شخصی شما سخت‌افزار موردنیاز ویندوز ۱۱ را دارد، وقت آن رسیده تا ویندوز ۱۱ را نصب کرده و از ویژگی‌های جذاب آن استفاده کنید. ویژگی‌های بهبود یافته و تغییرات ویندوز ۱۱ شامل مواردی همچون ظهور ویجت‌ها، تغییر در رابط کاربری فروشگاه مایکروسافت و تنظیمات، منوی تنظیمات سریع و... می‌شود.