از آنجایی که از زمان شیوع ویروس کرونا تا بحال دانش‌آموزان در محیط‌های مجازی مشغول به تحصیل هستند، نیاز بود تا بستری برای گرد هم آمدن دانش‌آموزان و معلمان در فضای مجازی فراهم می‌شد. وزارت آموزش و پرورش در این راستا اقدام به طراحی و ساخت پلتفرمی برای برگزاری آنلاین کلاس‌ها و همچنین ارتباط دانش‌آموزان و معلمان کرد. نتیجه این تحقیق و طراحی، پلتفرمی است که در حال حاضر با نام اپلیکیشن شاد (شبکه اجتماعی دانش‌آموزان) شناخته می‌شود. در ادامه قصد داریم نحوه احراز هویت، ثبت نام، ورود و همچین نصب مجدد این برنامه را مورد بررسی قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی شاد

شاد که مخفف شبکه اجتماعی دانش‌آموزان است پلتفرمی بر بستر اینترنت است که با برخورداری از اپلیکیشن مخصوص به خود سعی دارد تا فضای مجازی را برای دانش‌آموزان بستری امن به جهت درس خواندن و ارتباط سالم با دیگر دانش‌آموزان و معلمین فراهم کند. نشانی اینترنتی وبسایت شاد https://shad.ir  است که از طریق آن دانش‌آموزان می‌توانند بر بستر اینترنت به درس خواندن و حضور در کلاس‌های آنلاین مشغول شوند. ویژگی جالب توجه اپلیکیشن شاد این است که بدلیل ارتباط با زیرساخت‌های وزارت آموزش و پرورش بصورت خودکار دانش‌آموزان را در بخش‌های مخصوص به مدرسه خود اضافه می‌کند. شاد کلاس‌های برخط مبتنی بر ارتباط بوسیله پیام متنی و همچنین ارسال محتوا در اختیار اعضای گرو‌ه‌ها قرار می‌دهد. علاوه‌بر دانش‌آموزان، مدیران مدارس نیز می‌بایست نسبت به احراز هویت معلمان خود اقدام کنند. در ادامه ابتدا نحوه احراز هویت دانش‌آموزان و سپس احراز هویت مدیران را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مطلب مرتبط: بررسی افزونه‌های قابل استفاده دانش‌آموزان در گوگل کروم

آموزش احراز هویت دانش‌آموزان در اپلیکیشن شاد

  • قبل از هر چیزی می‌بایست جدیدترین نسخه اپلیکیشن شاد را در تلفن همراه هوشمند یا تبلت اندرویدی خود نصب کنید.
  • برنامه شاد را باز کنید.
  • شماره همراه خود را وارد کنید، سپس منتظر کد تأیید بمانید.

وارد کردن شماره در شاد - 724press.com

  • به جهت ورود به کلاس‌ها و گروه‌های درسی مدرسه خود روی بخش ورود به مدرسه من تپ کنید.

ورود به مدرسه در شاد - 724press.com

  • اکنون در پنجره‌ای که بصورت پاپ‌آپ ظاهر می‌شود روی گزینه افزودن کاربر تپ کنید.

افزودن کاربر در شاد- 724press.com

  • در صفحه جدید، با تپ کردن روی گزینه دانش‌آموز نقش خود را در این اپلیکیشن تعیین کنید.

تعیین نقش در شاد - 724press.com

  • حالا می‌بایست کد ملی خود را وارد کنید و سپس روی تأیید تپ کنید.

وارد کردن کد ملی در شاد- 724press.com

  • در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود تا تاریخ تولد خود را وارد کنید.
  • پس از پایان این مرحله بصورت خودکار وارد کلاس‌های مربوط به خود می‌شوید.

صفحه کاربری شاد - 724press.com

نکته: اگر پس از وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد خود بطور صحیح با خطای «اطلاعات وارد شده نامعتبر است»، مواجه شدید، می‌بایست این موضوع را به مدیر مدرسه خود اطلاع دهید تا اطلاعات صحیح شما را در سیستم وارد نماید. سپس می‌بایست ۲۴ ساعت پس از اصلاح اطلاعات توسط مدیر، مجدد مراحل قبل را به جهت ورود به کلاس‌های خود تکرار کنید.

مشکلات احراز هویت و خطاهای آن در برنامه شاد

باتوجه به آپدیت‌های جدید این اپلیکیشن خطاهای موجود در شاد کمتر شده است؛ اما همچنان دانش‌آموزان با خطاهایی مواجه می‌شوند. روش‌هایی برای حل این خطاها وجود دارد که به آنها می‌پردازیم:

روش اول: حل مشکل بوسیله خود برنامه شاد

  • درصورتی که با هرکدام از خطاهای موجود در شاد مواجه شدید، از برنامه خارج شده و مجدد وارد آن شوید.
  • به سراغ گزینه ورود مدیر / معلم / دانش‌آموز بروید.
  • همانند ورود اولیه، نقش دانش‌آموز را انتخاب کنید.
  • در این مرحله گزینه لیست دانش‌آموزان را انتخاب کنید؛ با این کار می‌توانید به اطلاعات  و لیست کلاس‌های مربوط به خودتان دسترسی پیدا کنید.

نکته: درصورتی که در این مرحله نیز با خطای درون برنامه مواجه شدید، می‌بایست به سراغ روش دوم بروید.

روش دوم: احراز هویت بوسیله سامانه شاد

می‌توانید بجای ورود به شاد از طریق اپلیکیشن، از طریق آدرس https://web.shad.ir  به سامانه شاد وارد شوید. در این سامانه می‌توانید احراز هویت خود را بصورت کامل انجام دهید. پس از پایان مراحل احزار هویت، بصورت خودکار وارد کلاس‌های اختصاصی مدارس خود خواهید شد.

آموزش ثبت‌نام معلمان توسط مدیر مدرسه در اپلیکیشن شاد

  • مدیران مدارس برای ثبت‌نام معلمان خود ابتدا می‌بایست به سامانه سناد مراجعه کرده و اطلاعات معلمان مدرسه خود که شامل مواردی همچون: کد ملی و شماره همراه آنها می‌شود را وارد سیستم کنید.
  • درصورتی که با استفاده از کدملی و شماره همراه اطلاعات معلم نمایش داده نشد، می‌بایست بصورت دستی اطلاعات وی را وارد کنید.
  • پس از ثبت اطلاعات هر معلم، می‌توانید برای وی کلاس‌های درسی مطابق شکل زیر انتخاب کنید.

نکته: ار طریق گزینه امور دفتری، قابلیت مدیریت کلاس‌ها را برای معلمین فعال نمایید.

  • می‌توانید نام معلمین مربوط به دروسی که برای آنها معلم تعریف شده را مشاهده کنید؛ درصورتی که در مقابل درسی نام معلم آن مشخص نیست، می‌توانید ار طریق گزینه تعیین دبیر، معلم مخصوص آن درس را تعیین نمایید.
  • برای تخصیص یک معلم به کلاسی خاص، می‌بایست پس از کلیک روی گزینه تعیین دبیر، کد ملی و شماره همراه معلم موردنظر را وارد کنید.

آموزش احراز هویت معلمان در برنامه شاد

پس از اینکه اطلاعات مربوط به معلمان یک مدرسه توسط مدیر بصورت کامل و صحیح وارد سامانه شد، هر معلم می‌تواند با دانلود و نصب اپلیکیشن شاد، اقدام به احراز هویت و ورود به این برنامه کند؛ به همین منظور کافی است پس از ورود به اپلیکیشن، نقش خود را (معلم) تعیین کرده و با استفاده از کد ملی و شماره همراه خود وارد پنل اختصاصی شوند.

سخن پایانی

با شیوع پاندمی کرونا آموزش از راه دور اولویت تمامی کشورها برای دانش‌آموزان و دانشجویان خود بوده است. در ایران وزارت آموزش و پرورش سامانه شاد را برای آموزش دانش‌آموزان معرفی کرد. این سامانه قابلیت برگزاری کلاس‌ها بصورت آنلاین در قالب گروه‌های مختلف را داراست؛ ضمن اینکه علاوه‌بر نسخه وب، دانش‌آموزان می‌توانند از اپلیکیشن آن نیز استفاده کنند. هرچند در آغاز راه، ایرادات زیادی به این سامانه وارد بود، اما بروزرسانی‌های متعدد سبب بهبود وضعیت شاد گردید. در نبود کلاس‌های حضوری، باید تعامل متقابل بین دانش‌آموزان، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش (تا زمان فراهم شدن شرایط برگزاری حضوری کلاس‌ها) برقرار باشد؛ در حال حاضر برای این تعامل، به جز سامانه شاد راه ارتباطی جامع دیگری وجود ندارد.