مایکروسافت اخیراً گزینه‌ای تحت عنوان «ورود بدون نیاز به رمز عبور» را برای کاربران با سطح دسترسی متوسط خود فراهم کرده است: این کاربران شامل کسانی می‌شوند که از نسخه‌های Home ویندوزهای ۱۰ و ۱۱ استفاده می‌کنند. قبل از این تغییر، ورود به سیستم بدون وارد کردن رمزعبور اختصاصی هر کاربر امکان‌پذیر نبود و ورود بدون رمز، مختص کاربران نسخه Enterprise بود؛ اما همه کاربران ویندوز اکنون قادرند از این ویژگی در تنظیمات حساب مایکروسافت خود استفاده کنند. در این مطلب قصد داریم، نحوه ورود بدون نیاز به رمزعبور به ویندوز را آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

ورود بدون نیاز به رمزعبور در حساب مایکروسافت

با فعال کردن این ویژگی، کاربران می‌توانند از برنامه‌های وابسته به حساب مایکروسافت خود بدون نیاز به وارد کردن رمزعبور استفاده کنند. البته کاربران باید با استفاده از یک روش احراز هویت جایگزین مانند Authenticator یا کدهای تأیید متنی / ایمیل، وارد حساب خود شوند. محصولاتی که از این ویژگی جدید پشتیبانی می‌کنند شامل موارد زیر می‌شود:

Windows 10 or 11 PC

Xbox Series X/S or Xbox One

Microsoft Office 365 apps

Microsoft Outlook

The Microsoft Store

Microsoft account website

And more

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا حذف رمزعبور از نظر امنیتی یک کار منطقی است؟ پاسخ واضح است: بله؛ حذف رمزعبور علاوه‌بر اینکه ورود به حساب کاربری را ساده‌تر می‌کند، از نظر امنیتی نیز مفید است. شاید بنظر غیرعادی باشد، اما همانطور که مایکروسافت اشاره کرده، رمزعبور یک روش امنیتی غیرقابل اعتماد است. شرکت‌ها و برنامه‌ها اغلب داده‌های رمزعبور را بطور نامناسبی ذخیره می‌کنند که این امر سبب می‌شود تا داده‌ها در معرض خطر امنیتی قرار بگیرند. اما اگر رمزعبور بطور ایمنی در سمت سرور ذخیره شود، پیچیدگی‌های متعددی  برای یک هکر وجود دارد تا بتواند آن را هک کند. البته روش‌های دیگر امنیتی همانند بیومتریک (اسکن اثرانگشت، قفل صورت و...) و حتی تأیید متنی نیز آسیب‌پذیری مخصوص خود را دارند؛ بخصوص اگر از هرکدام بعنوان تنها روش امنیتی یک دستگاه و حساب کاربری استفاده شود. درحال حاضر روش‌های تأیید نسبت به رمز‌های عبور اطمینان بیشتری دارند؛ بخصوص اگر از ورودهای چندعاملی استفاده شود.

مطلب مرتبط: چگونه بعد از ری‌استارت شدن ویندوز ۱۰ بدون رمز عبور وارد شویم؟

چگونه ورود بدون نیاز به رمزعبور را در حساب‌های مایکروسافت فعال کنیم؟

  1.  وارد صفحه حساب کاربری مایکروسافت شوید.
  2. به Setting > Security بروید.
  3. گزینه Additional Security options را انتخاب کنید.
  4. رمزعبور فعلی خود را وارد کنید.
  5. به صفحه Advanced Security رفته و سپس صفحه را به پایین اسکرول کنید تا Additional security را ببینید.
  6. در بخش حساب بدون رمزعبور روی گزینه Turn on کلیک کنید تا این ویژگی فعال شود. در تلفن هراه، این ویژگی به احراز هویت مایکروسافت نیاز دارد. 
  7. به جهت تکمیل مراحل گفته شده، دستورالعمل‌های موجود در صفحه رایانه و دستگاه تلفن همراه خود دنبال کنید.
  8. پیشنهاد می‌کنم، تأیید دو مرحله‌ای را از طریق منوی Additional Security فعال کنید.

توجه داشته باشید که حتی درصورتی که حساب مایکروسافت خود را بدون رمزعبور کرده باشید، همچنان برخی از محصولات قدیمی مایکروسافت و ویژگی‌های ویندوز نیازمند رمزعبور هستند:

IMAP and POP email services

Office 2010 or earlier

Office for Mac 2011 or earlier

Remote Desktop

Windows Credential Manager

Windows 10 version 1809 or earlier, including all versions of Windows 8.1 and Windows 7

Xbox 360 and original Xbox consoles.

سخن پایانی

استفاده از رمزعبور به آن اندازه که فکر می‌کنیم، از نطر امنیتی قوی نیست؛ مایکروسافت در بروزرسانی‌های اخیر خود امکان ورود به حساب کاربری بدون نیاز به رمزعبور را برای برخی برنامه‌های خود از جمله ویندوز ۱۰ و ۱۱ ارائه کرد. مایکروسافت قصد دارد تمامی برنامه‌های زیرمجموعه خود را مجهز به این ویژگی کند؛‌ پس در آینده‌ای نزدیک تمامی برنامه‌ها و ویژگی‌های محصولات این شرکت با ورود بدون رمزعبور عرضه می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتماً در چنین شرایطی تأیید دو مرحله‌ای را برای حساب کاربری خود فعال کنید.