گوگل درایو یک فضای ذخیره‌سازی ابری است که امکان آپلود و دانلود فایل‌ها را در فضایی خارج از هارد رایانه شخصی یا تلفن‌های همراه فراهم می‌کند. هر زمان که بخواهید یک فایل آپلود شده در گوگل درایو را دانلود کنید، مشاهده می‌کنید که نمی‌توان بصورت مستقیم فایل را دانلود کرد و یک صفحه ناخواسته وب حاوی فایل Google Drive باز می‌شود. در این مطلب قصد داریم نحوه ساخت لینک دانلود مستقیم برای فایل‌های گوگل درایو را آموزش دهیم؛ تا انتهای آموزش با ما همراه باشید.

تبدیل لینک دانلود فایل در Google Drive به لینک مستقیم

روشی که قصد داریم بررسی کنیم، با کمک شناسه فایل اشتراک‌گذاری شده در یک لینک شخصی‌سازی برای فعال کردن لینک دانلود مستقیم فایل‌ها استفاده می‌کند. خوشبختانه از این روش می‌توان در اکثر سیستم‌عامل‌ها از جمله Linux، MacOS، Windows و دستگاه‌های هوشمند از جمله iPhone، iPad، Chromebook و دستگاه‌های هوشمند اندرویدی استفاده کنید.

توجه: به جهت آموزش بهتر ما از یک مرورگر نسخه دسکتاپ استفاده می‌کنیم.

مطلب مرتبط: آموزش ترفندهای استفاده از گوگل درایو: نمای Recent و Quick Access و جست‌وجو کردن پیشرفته‌ی فایل‌ها

برای شروع در یکی از مرورگرهای وب در رایانه شخصی وارد Google Drive شوید. پیشنهاد می‌کنم از مرورگر کروم استفاده کرده تا به سادگی بتوانید از طریق ابزارهای گوگل دسترسی سریع‌تری به این برنامه داشته باشید.

در گوگل درایو، روی فایلی که می‌خواهید برای آن لینک دانلود مستقیم ایجاد نمایید، کلیک راست کنید.

انتخاب فایل در گوگل درایو - 724press.com

اکنون از طریق منوی باز شده گزینه Share را انتخاب کنید.

اشتراک‌گذاری فایل - 724press.com

پنجره‌ای تحت عنوان Share with people and Groups باز خواهد شد. در اینجا می‌توانید افرادی را که می‌خواهید فایل خود را با آنها اشتراک بگذارید را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید فایل خود را در اختیار همه کاربرانی که در وب به دنبال چنین فایلی هستند اشتراک بگذارید. روی گزینه Change to Anyone With the Link کلیک کنید (این گزینه در پایین صفحه قرار دارد).

گزینه اشتراک گذاری فایل - 724press.com

توجه: ما از گزینه دوم برای ادامه آموزش استفاده می‌کنیم.

همچنان که در صفحه موردنظر قرار دارید، از طریق بخش دریافت لینک‌ها روی گزینه Copy Link کلیک کنید. این کار سبب کپی شدن لینک به فایل موجود در گوگل درایو شما می‌شود.

کپی کردن لینک فایل - 724press.com

توجه داشته باشید که لینک کپی شده باید شبیه لینک زیر باشد.

https://drive.google.com/file/d/1Q7MB6smDEFd-PzpqK-3cC2_fAZc4yaXF/view?usp=sharing

متن موردنظر بین /d و /view قرار دارد، روی آن کلیک کرده و با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+C آن را کپی کنید.

ساخت لینک منحصر به‌فرد - 724press.com

حال می‌بایست متن کپی شده را در لینک زیر و بجای عبارت FILEID پیست کنید.

https://drive.google.com/uc?export=download&id=FILEID

بدین ترتیب لینک ایجاد شده حالت منحصر به‌فردی برای فایل موردنظر می‌گیرد. لینک زیر یک لینک مستقیم ساخته شده در گوگل درایو است؛ اکنون با کلیک روی این لینک بطور مستقیم فایل آپلود شده در گوگل درایو قابل دانلود خواهد بود.

https://drive.google.com/uc?export=download&id=1Q7MB6smDEFd-PzpqK-3cC2_fAZc4yaXF

سخن پایانی

استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری در بین کاربران بشدت افزایش پیدا کرده است؛‌ در این میان فضای ابری گوگل که با عنوان Google Drive شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین فضاهای ابری برای ذخیره‌سازی داده‌ها است. اما یکی از مشکلات این برنامه‌ها عدم وجود لینک دانلود مستقیم برای فایل‌های ذخیره شده است. خوشبختانه در گوگل درایو با استفاده از یک ترفند می‌توان برای فایل‌ها لینک دانلود مستقیم ساخت. به کمک لینک دانلود مستقیم می‌توانید فایل‌های خود را به راحتی با دیگران در یک فضای ابری به اشتراک بگذارید.