در ابتدای شروع واکسیناسیون در کشورهای مختلف، این امر با واکنش سردی بخشی از جامعه مواجه شد. درواقع تعدادی از مردم هنوز هم علاقه‌ای به تزریق واکسن به عنوان راهی برای مقابله با ابتلا به بیماری کرونا یا کاهش احتمال درگیر شدن با عوارض شدید آن ندارند. از دید آنها واکسن‌ها آن کارایی مدنظر را نداشته و شاید بنابه دلایل دیگری، اعتماد چندانی به واکسن‌های معتبر فعلی از خود نشان نمی‌دهند. اما آمارهای جدید نشان از کاهش تردیدها در مورد تزریق واکسن دارد، اما چرا؟ درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، تقریبا یک سوم افرادی که در شروع فرآیند واکسیناسیون در سال گذشته میلادی، واکنشی منفی نسبت به آن داشتند اکنون تغییر عقیده داده و مایل به استفاده از واکسن‌های تأیید شده کووید 19 هستند! با توجه به نتایج ارائه شده از سوی منبعی معتبر که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، به نظر می‌رسد تردید نسبت به واکسن از اواخر سال گذشته میلادی تا اوایل سال جاری کاهش داشته به طوری که ۳۲% از افرادی که نسبت به این امر تردید داشتند، اکنون حاضر به تزریق واکسن هستند.

وایال محتوی واکسن کرونا- 724press.com

البته درهمان حال که تردیدها نسبت به استفاده از واکسن رو به کاهش است، نابرابری در زمینه دریافت واکسن همچنان باقی است و به عقیده نویسندگان این تحقیق اکنون فراهم کردن زیرساخت‌های بهداشت عمومی می‌تواند با تمایل بیشتر افراد به واکسیناسیون همراه شده و این امر را با موفقیت بیشتری همراه کند. به گزارش ۷۲۴پرس، شرکت‌کنندگان در این مطالعه در فاصله زمانی بین ۹ آگوست تا ۸ دسامبر سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و سپس از ۲ مارس تا ۲۱ آوریل سال جاری یکبار دیگر مطالعه شدند. با نگاهی به درصد کسانی که در اولین نظرسنجی نسبت به تزریق واکسن تردید داشتند، معلوم که تقریبا ۳۲ درصد در نظرسنجی بعدی از میل خود برای دریافت یکی الی دو دوز واکسن کرونا صحبت کردند که رقم جالب توجهی است. همچنین ۳۷% دیگر گفته‌اند احتمال دارد در آینده نزدیک واکسینه شوند و ۳۲% دیگر هم اعلام کردند تمایلی به استفاده از واکسن ندارند.

مطلب مرتبط: خطر واقعی ابتلا به کووید 19 پس از واکسیناسیون چقدر است؟

براساس نظرسنجی انجام شده توسط بنیاد خانواده کایزر (Kaiser Family Foundation) که هفته گذشته منتشر شد، دلایلی برای افزایش میل به واکسیناسیون در میان مردم ارائه شده که توجه به آنها حائز اهمیت است. دراین نظرسنجی ۳۹% از افرادی که از اول ماه جون سال جاری واکسینه شدند اعلام کردند دلیل این کار آنها افزایش شیوع نوع دلتای کرونا است که بسیار مسری است. ۳۸% دیگر اعلام کردند ازدحام بیش از حد بیمارستان‌ها به دلیل مراجعه کنندگان فراوان آنها را متقاعد کرده است که واکسیناسیون لازم است و ۳۶ درصد هم دیگر گفتند افرادی را می‌شناختند که به دلیل ابتلا به کووید 19 یا به شدت بیمار شده و یا جان خود را از دست دادند. به همین خاطر متقاعد شده‌اند که انجام واکسیناسیون برای آنها ضروری است.

واکسن زدن، زدن واکسن کرونا- 724press.com

دکتر ویلیام شفنر، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه وندربیلت تنسی در گفتگویی اعلام کرد نتایج این مطالعه چندان باعث تعجب او نشده است. او ادامه ی‌دهد این مسئله به صورت کلی بازتاب دهنده‌ی روندی است که واکسیناسیون در طول چند ماه گذشته در ایالات متحده طی کرده است. اینکه تعداد بیشتری از افرادی که در گذشته نسبت به انجام واکسیناسیون تردید داشتند، اکنون این روند را پذیرفته‌اند و جالب اینکه این آمار به صورت مداوم رو به افزایش است.

باتوجه به صحبت‌های دکتر شافنر به نظر می‌رسید شیوع نوع دلتا که بسیار مسری بوده و حتی در دورترین مناطق روستایی هم نفوذ پیدا کرده یکی از عمده دلایل استقبال رو به رشد مردم از واکسیناسیون است. حالا مردم همسایه و دوستان خود را می‌بینند که با ابتلای جدی به بیماری در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و کم کم این مسئله مردم را متقاعد می‌کند که برخلاف صحبت‌های اولیه، کرونا یک افسانه نیست و واقعا درحال آسیب زدن به مردم است.

وضعیت واکسیناسیون در شرایط فعلی چگونه است؟

واکسن کرونا در خط دومینو- 724press.com

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، درحال حاضر حدود ۱۸۴ میلیون نفر در ایالات متحده هر دو دوز واکسن را دریافت کرده و به صورت کامل واکسینه شدند؛ یعنی کمی بیشتر از ۵۵ درصد از کل جمعیت این کشور و ۶۶ درصد از جمعیت بزرگسالان این کشور اکنون علیه کووید 19 مقاوم شدند همچنین براساس همین آمار به نظر می‌رسد حدود ۷۷% از جمعیت بزرگسال این کشور حداقل یک دوز واکسن را دریافت کردند.

دکتر بلومبرگ، رئیس بخش بیماری‌های عفونی اطفال در بیمارستان کودکان دیویس در گفتگویی اشاره کرد تردید نسبت به واکسن‌های تأیید شده کووید 19 تاحدی ناشی از اطلاعات غلطی است که در فضای مجازی و به صورت آنلاین بین مردم دست به دست می‌شود. وی افزود بسیاری از موارد مخالفت مردم با واکسیناسیون مستقیما با دریافت این اطلاعات نادرست در ارتباط است. آنها همچنین در مورد عوارض جانبی واکسن‌ها صحبت می‌کنند که البته ممکن است این عوارض هم درست باشد و هم نادرست؛ به عنوان مثال صحبت‌های بسیاری در مورد تأثیرات منفی واکسن روی میزان باروری افراد شنیدیم که البته هنوز هیچ شواهد علمی در دست نیست که درستی این مسئله را تأیید کند.

دکتر بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که به صورت معمول این ادعاها دارای جنبه‌هایی از حقیقت هستند که حتی معتبر به نظر می‌رسد؛ اما گاهی ادعاهایی هم مطرح می‌شوند که از اساس اعتباری نداشته و صحت ندارند. به‌عنوان نمونه از آنجا که واکسن آبله در اواخر قرن هیجدهم ساخته شد، در آن زمان تردیدهای بسیاری در مورد آن به ویژه در جوامع غربی وجود داشت. به همین خاطر این مقاومت چیز عجیبی نیست و به عبارتی صدها سال است که چنین تردیدهایی در مورد واکسن‌ها وجود دارد و این امری مسبوق به سابقه است. اما این روزها شدت این جبهه گرفتن‌ها بیشتر شده است و شاید یکی از عمده دلایل آن رسانه‌های اجتماعی و پخش ادعاهای نادرست در مورد واکسیناسیون است.

چه کسانی اکنون تردید کمتری نسبت به انجام واکسیناسیون دارند؟

تردید نسبت به واکسن کرونا- 724press.com

مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که تمایل اولیه به استفاده از واکسن در میان افرادی که دارای مدارک دانشگاهی همچون لیسانس و فوق لیسانس هستند به مراتب بیشتری از کسانی است که تحصیلات پایین‌تری دارند. به گزراش ۷۲۴پرس دات کام، دکتر شفنر معتقد است که این مسئله نشان از شکاف عمیقی است که در ایالات متحده وجود دارد. اینکه افرادی با سطح تحصیلات کمتر افرادی محافظه‌کارتر هستند، درحالی که افراد تحصیلکرده تمایل بیشتری به پذیرش و تصدیق علم و قبول تحقیقات تأیید شده از خود نشان می‌دهند. او ادامه می‌دهد افرادی با تحصیلات پایین‌تر کمتر به مسائل علمی علاقه نشان می‌دهند.

مطلب مرتبط: از سویه جدید کرونا (MU) و میزان شیوع آن چه می‌دانید؟

دکتر شفنر معتقد است این افراد به دلیل همین مسئله زیاد با وجهه علمی داستان کنار نیامده و از خود یک نوع مراقبت و ملاحظه نسبت به آن نشان می‌دهند. براساس بررسی‌های انجام شده هنوز بخش قابل توجهی از مردم آنگونه که باید و شاید برای انجام واکسیناسیون قانع نشده‌اند و این مسئله همچنان معضل شماره یک بخش بهداشت عمومی است. بااین‌حال با گسترش نوع دلتا در این کشور، هنوز هم برای انجام واکسیناسیون حتی بین این قشر دیر نشده است. به گفته این پزشک در این مرحله از پاندمی کرونا با توجه به نوع بسیار مسری دلتا که اصلی‌ترین گونه در گردش در ایالات متحده است، اگر فردی هنوز واکسینه و آلوده نشده هم در معرض خطر ابتلا قرار دارد. البته با توجه به روند واکسیناسیون جمعیت این کشور کمابیش نوعی مصونیت نسبی در میان مردم ایجاد شده است. اما بهتر است افراد از راهی امن که همان انجام واکسیناسیون است، شانس ابتلای خود را کاهش داده و هرچه سریع‌تر نسبت به این بیماری ایمنی پیدا کنند.

همچنان با دو گروه مواجه هستیم: کسانی که نسبت به واکسیناسیون تردید دارند و کسانی که از اساس ضد واکسن هستند

واکسن کرونا و سرنگ- 724press.com

به گفته دکتر بلومبرگ باید میان کسانی که نسبت به دریافت واکسن مردد هستند و کسانی که از پایه ضد واکسن هستند، تفاوت قائل شد. او استدلال می‌کند کسانی که کاملا با واکسیناسیون مخالف هستند، هیچ استدلالی در مورد هیچ نوع واکسنی را نخواهند پذیرفت و البته همچنان منکر این مسئله هستند که شیوع کووید 19 یک مشکل جدی است.

کسانی که در مورد واکسن تردید دارند، احتمالا از جنبه‌هایی خاص از واکسیناسیون می‌ترسند یا نسبت به آن تردید دارند. اینها افرادی هستند که به دنبال اطلاعات بیشتر برای قانع شدند هستند. به هرحال هرکسی دغدغه‌های فردی خود را دارد. اما بهتر است مردم را تشویق کرد تا با ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و خدمات درمانی مورد اعتماد خود صحبت کرده یا اطلاعات دقیق را از منابع معتبر مثل سازمان دارو و غذا یا مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری بخواهند.

یکی دیگر از مسائلی که در تحقیق جدید مورد توجه قرار گرفته این حقیقت است که بهترین راه برای متقاعد کردن کسانی که نسبت به واکسیناسیون تردید دارند، صحبت در مورد کاهش خطر مرگ، کاهش احتمال بستری شدن در بیمارستان و همچنین کاهش شدت بیماری است. دکتر شافنر معتقد است هنگام صحبت کردن با فردی که نسبت به واکسن تردید دارد نباید از وجود این شک و تردید انتقاد کرد، به عبارتی نباید افراد مردد را تحقیر کرد. بلکه باید این تردیدها را پذیرفته و به کمک ارائه اطلاعات معتبر و تأیید شده از میزان آن کاست.

مطلب مرتبط: آیا بعد از تزریق واکسن کرونا همچنان باید از ماسک استفاده کنیم؟

اگرچه هم اکنون تقریبا به بسیاری از سؤالات مطرح شده در مورد واکسن‌ها و نقش آنها در زمینه جلوگیری از ابتلا یا کاهش خطر بیماری پاسخ داده شده است، اما بهتر است هنگام گفتگو با افراد مردد از آنها بپرسید دلیل نگرانی اصلی آنها چیست و آیا دوست دارند در مورد این نگرانی با شما صحبت کنند؟ ارائه اطلاعات درست یکی از شروط اساسی برای صحبت با این افراد است. روانشناسان معتقد هستند ارائه اطلاعات به ندرت برای تغییر رفتار فرد کافی است، شما باید نه تنها طرز فکر مردم که حتی احساس آنها نسبت به موضوع مورد بحث را تغییر بدهید؛ به طوری که آنها حین گفتگو احساس راحتی و اطمینان داشته باشند.

تزریق واکسن کرونا- 724press.com

به‌هرحال پرواضح است که نمی‌توان به سادگی مردم را متقاعد کرد که از واکسن استفاده کنند یا نه، بلکه باید تنها به ارائه اطلاعات دقیق بسنده کرده و امیدوار باشیم که به واقع همه چیز در حال طی کردن مسیر درست است. درشرایط فعلی و با ظهور گونه‌های مختلف ویروس کرونا تاحدی مردم نسبت به اثربخشی واکسیناسیون در مقابل شیوع انواع جدید کرونا مردد هستند که این امری قابل قبول است. اما اگر بخواهیم رفته رفته به نظم زندگی عادی بازگردیم هم باید فکری به حال شیوع بیماری و متوقف کردن چرخه انتقال باشیم.

درپایان نظر شما در مورد واکسیناسیون چیست؟ شما جزو کدام گروه هستید، موافقان یا مخالفان استفاده از واکسن؟ فراموش نکنید نظرات خود را باما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید. امیدوارم از مرور این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید.