از زمانی که با تولید انبوه، واکسن کرونا در اختیار انسان‌ها قرار گرفت، همواره توصیه مقامات بهداشتی در کشورهای مختلف، تسریع روند واکسیناسیون بوده است. اگرچه همچنان رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک می‌تواند در جلوگیری از ابتلای افراد به ویروس کرونا مؤثر است، اما تا واکسیناسیون به شکلی جدی مورد توجه قرار نگیرد نمی‌توان از رسیدن به وضعیت عادی مطمئن بود. زنان باردار از جمله افرادی هستند که بیش از بقیه در معرض ابتلا به این بیماری و مشکلات ناشی از آن هستند و به همین خاطر واکسیناسیون آنها اهمیتی دوچندان دارد. اما چرا؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، از حدود یک سال قبل، یعنی از ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ که واکسن‌های تأیید شده در دسترس عموم قرار گرفتند، پزشکان به صورت مرتب زنان باردار را تشویق کردند که حتما با واکسیناسیون نه تنها خود را در برای این بیماری مصون کنند که حتی از ابتلای نوزادان خود به بیماری یا درگیر شدن آنها با مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

واکسیناسیون زنان باردار- 724press.com

اطلاعات ارائه شده از سوی منابع معتبر همچنین مشخص کردند زنان باردار در مقایسه با دیگران بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع شدید کرونا و مواجهه با عوارض ناشی از ابتلا به کووید 19 قرار دارند. همچنین آن دسته از زنان بارداری که علیه بیماری واکسینه شدند در مقایسه با زنان باردار غیر واکسینه هم کمتر در معرض خطر زایمان زودرس قرار داشته و کمتر با پیامدهای سخت پس از زایمان مواجه می‌شوند.

به گزارش ۷۲۴پرس، نتایج یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه نیویورک انجام شد، نشان از دیگر مزایای واکسیناسیون برای این قشر است. از جمله اینکه نوزادانی که مادران آنها واکسن‌های فایزر یا مدرنا دریافت کرده بودند، سطح بالاتری از آنتی‌بادی در بدن‌شان وجود داشت. این یافته‌ها درحالی به دست آمده است که سازمان غذا و داروی و همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به افراد باردار واجد شرایط واکسیناسیون پیشنهاد دریافت دوز تقویت کننده کووید 19 را هم ارائه دادند.

مطلب مرتبط: توصیه پزشکان به زنان باردار در مورد واکسن کرونا

متأسفانه در هفته‌های اخیر آمار ابتلای زنان باردار به بیماری کرونا روندی افزایشی داشته است که مهم‌ترین آن پایین بودن میزان واکسیناسیون در میان افراد باردار و همچنین شیوع نوع بسیار مسری ویروس کرونا یعنی دلتا است. اما خوب است خانم‌های باردار از این مسئله آگاهی داشته باشند که با واکسیناسیون می‌توانند نوزادان خود را در برابر کووید 19 محافظت کنند. به همین دلیل دریافت واکسن کرونا هم برای مادر و هم برای جنین یک انتخاب برد-برد است. اما پرسش اینجا است که واکسیناسیون چگونه و از چه راه‌هایی می‌تواند از نوزادان محافظت کند؟ درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا به این پرسش مهم پاسخ دهیم.

چگونه واکسیناسیون به صورت بالقوه از ابتلای نوزادان به کرونا جلوگیری می‌کند؟

واکسن کرونا و بارداری- 724press.com

گزارش جدید محققان دانشگاه نیویورک نشان داد که میزان آنتی بادی تشکیل شده در بدن ۳۶ نوزاد تازه متولد شده که مادران آنها یکی از واکسن‌های پیام رسان (mRNA) ساخته شده همچون فایزر و مدرنا را دریافت کردند، به صورت قابل توجهی بالا است. از سوی دیگر نوزادان تازه متولد شده که مادران آنها طی ۱۳ هفته پس از زایمان واکسینه شده بودند در مقایسه با نوزدانی که مادران آنها بیش از ۲۰ هفته قبل از زایمان واکسینه شده بودند هم سطح آنتی بادی بیشتری داشتند.

دکتر دانیل روشن که در زمینه مشکلات مادر و جنین در معرض خطر در نیویورک فعالیت می‌کند هم در گفتگویی اعلام کرد مصونیت از طریق بند ناف به جنین منتقل می‌شود. به گفته محققان البته ما به داده‌های بیشتری نیاز داریم تا به درک درست میزان حفاظت نوزادان و تأثیر زمان تزریق واکسن روی سطح ایمنی نوزادان تازه متولد شده برسیم. اما در مجموع محققان به این نتیجه رسیدند که با توجه به یافته‌های فوق اکنون خانم‌ها باردار دلایل بیشتری برای واکسیناسیون خود در برابر کووید 19 دارند که نباید از آنها به سادگی چشم پوشی کرد.

مزایای واکسیناسیون افراد باردار چیست؟

فواید واکسیناسیون برای زنان باردار- 724press.com

زنان باردار در مقایسه با مردم عادی با خطر شدیدتر شدن عوارض ناشی از بیماری کرونا روبرو هستند. به گفته دکتر روشن از آنجایی که بارداری وضعیتی است که طی آن سطح ایمنی بدن کاهش پیدا می‌کنند، توصیه می‌شود که مادران باردار با درنظر گرفتن دوز اضافی و تقویتی واکسن، هر سه ماه یک بار واکسن دریافت کنند.

مطالعات نشان داده است که زنان باردار مبتلا به عفونت ویروس «SARS-CoV-2» بیشتر در معرض مشکلاتی همچون احتمال بستری شدن در بیمارستان، استفاده از تکنیک لوله گذاری و تنفس با دستگاه ونتیلاتور، اختلال چند ارگانی پره‌اکلامپسی (preeclampsia)، زایمان زودرس و حتی مرگ مادر قرار دارند. به گفته منابع معتبر سازمان پیشگیری و کنترل بیماری در هفته‌های اخیر و با انتشار نوع بسیار مسری دلتا، متأسفانه شاهد افزایش ابتلای مادران باردار به کووید 19 هستیم که زنگ خطر را در این زمینه به صدا درآورده است.

مطلب مرتبط: آیا تزریق دوز سوم واکسن کرونا باعث تقویت اثرات واکسیناسیون می‌شود؟

همانگونه که گفتیم میزان واکسیناسیون به دلایل مختلف درمیان افراد باردار نسبتا پایین است. باتوجه به احتمال افزایش خطر ابتلا به بیماری کرونا، شدت عوارض و حتی خطر مرگ برای مادر، سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری به جدیت از زنان باردار می‌خواهد حتما واکسینه شوند. به گفته دکتر راس، این گروه از افراد با دریافت واکسن کووید در دوران بارداری می‌توانند از عوارض احتمالی جلوگیری کرده و از سلامت خود و جنین‌شان مراقبت کنند.

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، شواهد فعلی نشان می‌دهند هر دو واکسن فایزر و مدرنا به یک اندازه باعث ایجاد ایمنی و حفاظت در زنان باردار می‌شوند، همچنین آنها به همین اندازه برای افراد معمولی و زنان غیرباردار هم تأثیرگذار هستند. به گفته این پزشک تزریق واکسن با عوارض خطرناکی همچون سقط جنین یا ناباروری همراه نیست، هرچند متأسفانه برخی به اشتباه این مشکلات را با تزریق واکسن مرتبط می‌دانند.

تزریق واکسن به زنان باردار- 724press.com

بنابراین همانگونه که نتایج فعلی به ما نشان دادند بهتر است مادران باردار با تزریق واکسن کرونا، به بالا بردن سطح آنتی بادی چه در بدن خود و چه در بردن نوزادان خود کمک کنند و از این طریق از ابتلای خود به بیماری و عوارض شدید بیماری و همچنین آسیب دیدن نوزاد جلوگیری کنند. این مسئله یعنی بالا بردن سطح آنتی بادی در خون نوزاد اکنون به عنوان یکی از نکات برجسته واکسیناسیون زنان باردار مورد توجه قرار گرفته است. باتوجه به گسترش روزافزون نوع دلتای ویروس کرونا و بالا رفتن نرخ موارد ابتلا به بیماری کووید 19 در میان زنان باردار، توصیه فعلی مقامات بهداشتی این است که زنان باردار در اسرع وقت واکسینه شوند.

به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد واکسیناسیون خانم‌های باردار و تأثیر آن روی نوزادان چیست؟ آیا به نظر شما امکان دارد تزریق واکسن باعث بروز مشکلاتی همچون سقط جنین شود؟ تجربه شما در این زمینه چیست؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.