اگرچه هنوز شاهد ظهور گونه‌های مختلف کووید 19 هستیم، اما خوشبختانه روند واکسیناسیون تاحدی موفق به کنترل گسترش این بیمای در اقصی نقاط جهان شده است. هرچند به عقیده گروهی از پزشکان همچنان استفاده از ماسک تنفسی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی از جمله مواردی است که رعایت آنها می‌تواند از شما محافظت کند. پرسش اینجا است آیا کسانی که با تزریق واکسن ماسک را کنار گذاشتند، در خطری جدی قرار دارند و آیا استفاده از ماسک حتی بعد از انجام واکسیناسیون الزامی است؟

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، براساس مطالعات انجام شده مشخص شد استفاده از ماسک تنفسی در مکان‌های عمومی انتقال ویروس «SARS-CoV-2» که همان ویروس عامل بیماری کرونا است را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. شاید یکی از عمده دلایل این مسئله این است که استفاده از ماسک نه تنها از خود فرد بلکه از دیگران هم محافظت می‌کند.

انواع مختلف ماسک-724press.com

اما اگر فردی در مکانی حضور داشته باشد که دیگران استفاده از ماسک را کنار گذاشته‌اند در معرض چه خطرات احتمالی قرار می‌گیرد؟ طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، ماسک همچنان یکی از راه‌های تأیید شما برای محافظت از افراد در مقابل ابتلا به این بیماری است. درواقع براساس جزئیات یک مقاله که اوایل سال جاری میلادی و از سوی منبعی معتبر در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، داده‌هایی قانع‌کننده وجود دارند که اثر بخشی استفاده از ماسک در کاهش انتشار ویروس کرونا به صورت کلی و همچنین فواید آن در محافظت فردی به صورت جزئی را به اثبات می‌رساند.

مطلب مرتبط: آیا بعد از تزریق واکسن کرونا همچنان باید از ماسک استفاده کنیم؟

نویسندگان این مقاله در ادامه تأیید کردند مزایا و فواید کلی استفاده از ماسک به ویژه به توانایی آن در محدود کردن دم و بازدم و استنشاق ذرات حاوی ویروس مرتبط است. برای درک بهتر دلایل آنها و بررسی شواهد موجود در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید.

رابطه پوشیدن ماسک و محافظت فردی

پوشیدن دو ماسک روی هم-724press.com

دکتر جان کی کارنی، معاون دانشکده سیاست سلامت و بهداشت عمومی و همچنین استاد علم طب در کالج پزشکی لارنر در دانشگاه ورمونت در توضیحاتی به این مسئله اشاره کرده و می‌گوید درحال حاضر، سطح بالایی از شیوع کووید 19 در بسیاری از جوامع ایالات متحده قابل مشاهده است.

مطلب مرتبط: آیا استفاده از دو ماسک میزان حفاظت در برابر بیماری کرونا را افزایش می‌دهد؟

او در ادامه اشاره می‌کند که کووید 19 از طریق قطرات تنفسی بزرگ و آئروسل‌های کوچک‌تر بین مردم پخش می‌شود. ماسک با ایجاد یک لایه محافظ با مسدود کردن عبور این قطرات معلق آلوده که از طریق بازدم، صحبت کردن، سرفه یا عطسه افراد در هوا منتشر می‌شوند، از فرد در برابر ابتلا به بیماری محافظت می‌کند. بنابراین ماسک همزمان هم برای فرد آلوده کارایی داشته و جلوی انتشار ذرات آلوده را می‌گیرد و هم از افراد سالم با ایجاد لایه محافظت شخصی، حفاظت می‌کند.

حتی اگر هیچکس ماسک نداشته باشد، یک ماسک می‌تواند از شما دربرابر کووید19 محافظت کند

به گزارش ۷۲۴پرس، دکتر اشلی لیپس، پزشک بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو هم با این مسئله موافق است که استفاده از ماسک حتی در مواردی که دیگران استفاده از آن را کنار گذاشته‌اند همچنان حائز اهمیت بوده و برای حفظ افراد از ابتلا به بیماری مفید است. او در ادامه اشاره می‌کند استفاده از ماسک می‌تواند با کاهش حجم ویروسی که تنفس کرده یا در معرض آن قرار گرفته‌اید، از شما حفاظت کند.

ماسک و شیلد محافظ-724press.com

البته پرواضح است استفاده از ماسک زمانی در ایده‌آل‌ترین شکل خود است که تمام افراد حاضر در یک اتاق یا فضای عمومی از آن استفاده کرده باشند. البته به صورت کلی کار کردن یا حضور در فضاهای باز و محیط‌های بیرون خانه بسیار ایمن‌تر از محیط‌های داخلی است، اما بهتر است ماسک حتی در چنین محیط‌هایی و حتی در مکان‌های شلوغی که امکان حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی نیست هم استفاده شود تا فرد و اطرافیان از ابتلا به بیماری مصون بمانند.

نحوه درست پوشیدن ماسک چیست؟

نحوه درست پوشیدن ماسک-724press.com

منبع داده‌های معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیمای‌ها اطلاعات زیادی در مورد انواع ماسک، به ویژه انواع ماسک‌های پارچه‌ای و یکبار مصرف را ارائه داده است. آنها همچنین استفاده از محافظ پلاستیکی صورت یا همان شیلد، باندانا و همچین ماسک با سوپاپ را توصیه نمی‌کنند چون مطمئن نیستند این نوع وسایل از فرد یا دیگرانی که با او در ارتباط هستند به صورت کامل محافظت می‌کنند یا خیر.

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، دکتر لیپس در بخش دیگری از توضیحات خود اشاره می‌کند که استفاده از ماسک‌های پزشکی مجهز N95، همچنان بهترین راه محافظت از طریق ماسک است. البته او در ادمه توضیحات خود را تکمیل کرده وو می‌گوید ماسک‌های پارچه‌ای و ماسک‌های جراحی گزینه‌های ایده‌آل بعدی هستند که به تناسب نوع مواد استفاده شده در ساخت آنها و نحوه قرارگیری روی صورت متفاوت هستند.

دکتر لیپس در مورد پیشنهاد خود برای استفاده از ماکس و نوع استفاده از آن چنین می‌گوید:

اثربخشی ماسک بسته به نوع و تناسب ماسک مورد استفاده تفاوت بسیاری دارد. فراموش نکنید که ماسک باید به خوبی روی دهان و بینی شما قرار بگیرد و هیچ شکاف یا درزی در اطراف یا بالا و پایین آن وجود نداشته باشد. عملکرد ماسک‌های یکبار مصرف را می‌توان با استفاده از تکنیک گروه یا تا زدن آن بهبود بخشید چون این کارها  باعث می‌شوند ماسک به شکلی بهتر روی صورت فرد قرار گرفته و از عبور احتمالی ویروس جلوگیری کند.

اما بهتر است ماسک‌های پارچه‌ای دست دوز از چندین لایه پارچه محکم ساخته شده باشند و هیچ دریچه و شکاف اضافی نداشته باشند. همچنین استفاده از یک ماسک پارچه‌ای روی ماسک جراحی یکبار مصرف هم می‌تواند گزینه بهتری باشد که محافظت بهتری نسبت به استفاده هر ماسک به تنهایی ارائه می‌کند.

دکتر کارنی هم توصیه‌هایی در این زمینه دارد که مهمترین آن این است که حتما ماسک را جلوی آینه بپوشید تا بتوانید بهتر تناسب و حالت آن روی صورت را مرتب کنید. حتی بهتر است چند جمله‌ای هم صحبت کنید تا ببینید آیا ماسک حین صحبت کردن تکان خورده و از سمت بینی یا چانه جابجا می‌شود یا خیر؟ آیا احساس می‌کنید هوای زیادی از بالا یا کناره‌های ماسک وارد یا خارج می‌شود و شاید اصلا ماسک شما خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد و مناسب استفاده کردن به عنوان یک وسیله حفاظتی نیست.

استفاده از ماسک برای کودکان-724press.com

منابع معتبری همچون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری و سازمان‌های مهم بهداشتی همچون آکادمی اطفال آمریکا استفاده از ماسک را برای دانش آموزان، معلمان، کارکنان و حتی مراجعه کنندگان به مدارس امری ضروری می‌دانند؛ چون کودکان زیر دوازده سال هنوز واجد دریافت واکسن نیستند و در زمانی که نوع دلتا به شکلی گسترده در حال شیوع است، بهتر است در مدارس این امر با دقت بیشتری دنبال شود.

مطلب مرتبط: هر آنچه باید در مورد کرونای طولانی مدت در کودکان بدانیم

دکتر کارنی می‌گوید باید بهترین نوع ماسک در اختیار کودکان قرار داشته باشد که بتوانند تمام روز داخل مدرسه و همچنین هنگام سوار شدن به سرویس مدارس و بازگشت به خانه از آنها استفاده کنند. هرچند این روزها بسیاری از والدین هم از اجباری شدن استفاده ماسک در برخی مدارس شکایت دارند و آن را برای سلامت کودکان خود مضر می‌دانند.

استفاده از یک ترکیب دفاعی، بهترین گزینه است

واکسن کرونا-724press.com

هر دو پزشک اما توافق دارند که با تمام این حرف‌ها، همچنان واکسیناسیون سریع و گسترده بهترین دفاع در برابر ویروس کرونا است.

کارنی می‌گوید اکثر جوامع هنوز در حال ارائه خدمات واکسیناسیون به کسانی هستند که تاکنون واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند. بااین‌حال نباید تعجب کرد که چرا هنوز گروهی در فضاهای داخلی و بسته ماسک می‌زنند تا بیشتر محافظت شوند. چون ترکیبی از رویکردهای پیشگیرانه مبتنی بر شواهد تأیید شده یعنی همراهی واکسیناسیون در کنار استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حفظ بهداشت فردی با شستشوی دست‌ها به ما کمک می‌کند تا هفته و ماه‌های آینده و تا ریشه‌کن شدن نسبی این ویروس شوم، سلامت خود و اعضای خانواده را تضمین کنیم.

نظر شما در مورد این توصیه‌ها چیست؟ آیا استفاده از ماسک در کنار واکسیناسیون سریع و گسترده به کنترل بیماری کمک می‌کند؟ یا واکسیناسیون به تنهایی قادر است با ایمن کردن افراد جامعه این مهم را انجام دهد؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.