RAM یکی از مهمترین اجزای سخت‌افزاری در دستگاه‌های الکترونیکی همچون کامپیوتر، تلفن‌های هوشمند همراه و... است؛ داشتن عملکرد مناسب از سوی این دستگاه کمک فراوانی به بهبود فعالیت‌های دستگاه ما می‌کند. از آنجایی که این حافظه تصادفی یکی از مهمترین قطعات در رایانه بحساب می‌آید، باید در انتخاب آن دقت بالایی به کار بگیرید. هرچه سرعت و قدرت RAM بالاتر باشد، سیستم در اجرای دستورات چندگانه بهتر عمل می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم چگونه یک رم بهینه شده می‌تواند در عملکرد بهتر سیستم رایانه شما تأثیرگذار باشد؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

حافظه استفاده شده را ردیابی کرده و فرآیندهای پاکسازی را اجرا کنید

فرآیندهای غیرضروری که در پس‌زمینه سیستم اجرا می‌شوند، یکی از دلایل اصلی استفاده غیرمعمول از RAM سیستم بشمار می‌روند. بنابراین، ساده‌ترین و کارآمدترین روش برای خلوت کردن سر RAM، ردیابی حافظه اشغال شده و همچنین پاکسازی فرآیندهای غیرضروری است. برای این کار می‌توانید از Task Manager استفاده کنید تا بتوانید میزان حافظه استفاده شده خود را مشاهده و کنترل نمایید. Task Manage یک ارزیابی کلی و جامع از پارامترهایی همانند استفاده از حافظه، استفاده از پردازنده، استفاده از شبکه و همچنین استفاده از پردازنده گرافیکی ارائه می‌کند. به کمک این بخش می‌توانید فرآیندهایی که در لحظه روی سیستم شما در حال اجرا هستند را مشاهده کنید. به جهت دسترسی به Task Manager نشانگر ماوس را روی نوار وظیفه برده و روی آن کلیک راست کنید؛ سپس روی گزینه Task Manager کلیک نمایید. همچنین می‌توانید با استفاده از کلیدهای ترکیبی “Ctrl+Shift+Esc” مستقیماً وارد بخش Task Manager شوید. اکنون می‌توانید به سراغ فرآيندهای غیرضروری سیستم رفته و آنها را متوقف کنید.

محیط تسک منیجر ویندوز - 724press.com

نکته: درصورتی که از برخی فرآیندها اطلاع کافی ندارید، هرگز تا قبل از شناسایی، آنها را متوقف نکنید؛ زیرا ممکن است این فرآیندها جزو موارد ضروری سیستم باشند.

برنامه‌های ناخواسته در Startup را غیرفعال کنید

برخی از برنامه‌ها به محض بوت شدن کامپیوتر اجرا می‌شوند. چنین برنامه‌هایی می‌توانند حتی اگر مورد استفاده قرار نگیرند، بخشی از حافظه را از همان زمان راه‌اندازی سیستم به خود اختصاص دهند. بهتر است برنامه‌های ناخواسته سیستمی را غیرفعال کنید تا رایانه با سرعت بهتری راه‌اندازی شود. همانند کاری که برای توقف برنامه‌های غیرضروری انجام دادید، برای متوقف کردن برنامه‌ها در استارت‌آپ نیز باید به سراغ Task Manager رفته و در تب Startup لیست برنامه‌هایی که در استارت‌آپ ویندوز اجرا می‌شوند را مشاهده کنید؛ سپس برنامه‌های ناخواسته‌ای که بطور قابل توجهی روی RAM تأثیرگذار هستند را غیرفعال نمایید. برای این کار می‌بایست روی نام هر برنامه در لیست کلیک راست کنید و سپس گزینه Disable را بزنید.

برنامه‌های استارت‌آپ - 724press.com

می‌توانید وضعیت برنامه موردنظر را از طریق سربرگ Status مشاهده کنید.

مطلب مرتبط: آموزش آزاد ساختن حافظه اشغال شده بوسیله اپلیکیشن پیام رسان در آیفون و آیپد

یک مرورگر با کمترین مصرف RAM را انتخاب کنید

مسلماً گوگل کروم بدلیل ارائه ویژگی‌های جذاب و امکانات خوبی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، محبوب‌ترین و البته پراستفاده‌ترین مرورگر حال حاضر است. این مرورگر در میلیون‌ها سیستم نصب شده و تقریباً کاربری نیست که از کروم استفاده نکرده باشد. البته می‌توان گفت بسیاری از کاربران گوگل کروم نمی‌دانند این مرورگر چه میزان از حافظه RAM را اشغال می‌کند. کروم پس از اجرا می‌تواند به سرعت رم شما (بخصوص رم‌های ۴ یا ۸ گیگی) را استفاده ‌کند. اگر جزو کاربرانی هستید که به مقدار زیادی به اینترنت وابسته هستید و کارهای زیادی در شبکه وب انجام می‌دهید، باید به دنبال مرورگر دیگری باشید؛‌ زیرا هرچقدر کروم فعال باشد، فضای بیشتری از رم را اشغال می‌کند. مرورگرهای سبکی همانند Midori، Opera، Vivaldi و Light می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای گوگل کروم و مرورگرهای مبتنی‌بر Chromium باشند. یکی دیگر از گزینه‌های پیش‌رو، مرورگر Microsoft Edge است که پس از تغییر به نسخه مبتنی‌بر Chromium، بهینه‌سازی قابل توجهی در استفاده از RAM ارائه کرده است.

آپدیت نرم‌افزاری

اکثر شرکت‌های نرم‌افزاری با آپدیت‌های مکرر محصول خود، بهینه‌سازی بهتری در وضعیت استفاده سخت‌افزاری از جمله RAM ارائه می‌کنند. این موضوع در سیستم‌عامل ویندوز نیز اجرا می‌شود. بهتر است همه برنامه‌های نصب شده در دستگاه خود را به جهت دستیابی به بهترین وضعیت استفاده از حافظه، به‌روز کنید. همچنین بهتر است به روز رسانی‌های جزئی و مهم ویندوز را نیز بعنوان یک عامل مهم در بهبود عملکرد سیستم درنظر داشته باشید.

از منوی MSConfig استفاده کنید

برنامه‌های جانبی سرویس‌های پیکردبندی خود را در پس‌زمینه اجرا می‌کنند. این فرآیندها به سادگی بخشی از حافظه RAM شما را اشغال می‌کنند و عملکرد رایانه شما را با کندی مواجه می‌کنند. با استفاده از MSConfig می توانید همه سرویس‌های برنامه‌های جانبی را غیرفعال کنید. می‌توانید با جستجوی MSConfig در نوار جستجوی ویندوز به آن دسترسی پیدا کنید. پس از باز شدن برنامه این ابزار به تب Services رفته و سرویس‌هایی که مربوط به برنامه‌های جانبی است را متوقف کنید.

تنظیمات پیکربندی ویندوز - 724press.com

برای اینکه در لیست تنها برنامه‌های جانبی را مشاهده کنید، کافی است تیک مربوط به گزینه Hide all Microsoft services را که در پایین پنجره قرار دارد، بردارید.

حافظه مجازی را تنظیم کنید

ویندوز ویژگی خاصی را به جهت استفاده از فضای دیسک بعنوان مخزن حافظه ارائه می‌کند؛ بویژه هنگامی که RAM اشغال شده باشد این ویژگی بعنوان حافظه مجازی یا فایل صفحه شناخته می‌شود. برای دسترسی به حافظه مجازی، می‌بایست مراحل زیرا دنبال نمایید:

  • مسیر Setting > System > About را دنبال و سپس گزینه Advanced system setting را انتخاب کنید.
  • در بخش Performance روی Setting کلیک کنید.
  • اکنون می‌بایست به تب Advanced رفته و سپس گزینه Change را که در بخش Virtual memory قرار دارد، انتخاب کنید.

حافطه مجازی ویندوز - 724press.com

پنجره حافظه جانبی باز می‌شود؛ می‌توانید گزینه مدیریت خودکار اندازه برای همه درایو ها را انتخاب کنید تا ویندوز بطور خودکار اندازه حافظه جانبی را مدیریت کند. همچنین می‌توانید مقادیر موردنظر خود را در زیر ستون‌های تنظیم اندازه وارد کنید (این بخش شامل حداقل و حداکثر مقادیر است). میزان حافظه مجازی که می‌توانید استفاده کنید، به سیستم شما بستگی دارد. استفاده بیش از حد از حافظه مجازی به تنهایی می‌تواند سبب کند شدن سیستم و کاهش توان عملکردی آن شود.

پروفایل‌های XMP/AMP

کامپیوترها حداکثر سرعت کلاک رم را محدود می‌کنند؛ با این حال می‌توانید از هریک از قابلیت‌های رم با استفاده از پروفایل‌های XMP و AMP استفاده کنید. می‌توانید در محیط BIOS به سراغ این دو پروفایل رفته و با تغییر آنها پیکربندی مشخصات رم را تغییر دهید تا با کلاک‌های بالاتر از حالت پیش‌فرض کار کند. همچنین با این تغییرات ولتاژ بطور خودکار برای اوروکلاک تغییر می‌کند.

مطلب مرتبط: نحوه پاکسازی حافظه یا دیسک در مک‌بوک و iMac با معرفی نرم‌افزارها و چند روش ساده (بخش اول)

چرا نباید از بهینه‌سازهای RAM استفاده کرد؟

نرم‌افزارهای بهینه‌ساز RAM در ظاهر بعنوان یک راه‌حل به جهت بهینه کردن رم و آزاد کردن حافظه عرضه می‌شوند؛ اما این نرم‌افزارها با وجود اینکه بخشی از حافظه رم را آزاد می‌کنند، اما اغلب خودشان سبب کاهش سرعت سیستم می‌شوند. برنامه‌های بهینه‌سازی رم چیزی را که تحت عنوان “EmptyWorkSet” معرفی می‌شود را فراخوانی و برنامه‌های در حال اجرا را بجای استفاده از حافظه رم، مجبور به استفاده از حافظه جانبی می‌کند.

حافظه رم - 724press.com

چنین عملکردی در ظاهر فضای حافظه رم را کاهش می‌دهد اما با مرور زمان و استفاده مداوم از حافظه جانبی، سبب کند شدن مجدد سیستم می‌شوند و اینجاست که دیگر توانایی این نرم‌افزارها بصورت کامل زیر سوال می‌رود.

سخن پایانی

بهینه‌سازی وضعیت رم می‌تواند سبب سریع‌تر شدن سیستم کامپیوتر گردد. یک سیستم که از حافظه کم استفاده می‌کند، همواره می‌تواند دچار مشکلاتی از جمله فریز شدن مکرر سیستم (هنگ کردن، خرابی‌های غیرمنتظره برنامه‌ها و... شود. همه این مسائل را می‌توان با آزادسازی فضای حافظه رم و همچنین کمتر مشغول کردن این سخت‌افزار تا حد ممکن کاست و با این کار سرعت عمکلرد کامپیوتر را بهبود بخشید. بهینه‌سازهای رم اغلب با تبلیغات سعی در وسوسه برای نصب برنامه‌های خود دارند، اما چیزی که مشخص است، پس از گذشت زمان بخصوص در سیستم‌هایی که حافظه رم کمی دارند، مشکلات نه تنها کاسته نمی‌شود بلکه افزایش نیز می‌یابند.