حافظه کش اطلاعات مربوط به وب‌سایت‌های مختلف را ذخیره می‌کند؛ بنابراین در زمان مراجعه بعدی، نیازی به بارگیری مجدد فایل‌های کش شده ندارید. کوکی‌ها نیز اطلاعاتی از شما در اختیار صفحات وب قرار می‌دهند (اینکه شما که هستید و در کجا از اینترنت استفاده می‌کنید)، بنابراین اطلاعاتی که می‌خواهید سریع‌تر در اختیارتان قرار می‌گیرد. البته بهتر است هر چند وقت یک بار حافظه کش و کوکی‌ها را پاک کنید تا مرورگر سریع‌تر شده و همچنین فضای ذخیره‌سازی آزادتر شود. با ما همراه باشید تا نحوه پاک‌سازی فایل‌های کش و کوکی‌ها از مرورگرهای مک را بررسی کنیم.

همانند مرورگرهایی که در ویندوز مورداستفاده قرار می‌گیرند، مرورگرهای موجود در مک نیز داده‌ها را در حافظه پنهانی (کش) ذخیره و از کوکی‌ها برای بهبود تجربه وب‌گردی استفاده می‌کنند. به همین دلیل به بررسی چگونگی حذف کوکی‌ها و حافظه کش از مرورگرهای محبوب مک می‌پردازیم.

چگونه حافظه کش سافاری را پاک کنیم؟

مرورگر Safari در هنگام وب‌گردی، داده‌های ردیابی را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد؛ اما همچنان حافظه کش و کوکی‌هایی در آن وجود دارد که باید بصورت دوره‌ای آنها را پاک‌سازی کنید. به جهت پاک‌سازی حافظه پنهان در مرورگر سافاری می‌بایست منوی توسعه (Develop) قابل نمایش شود. به جهت اینکه بتوانید منوی توسعه را ببینید، ابتدا به “Preferences” سافاری رفته (می‌توانید از کلیدهای میانبر “Cmd + Comma” برای دسترسی سریع‌تر استفاده کنید)، حال باید روی تب “Advanced” کلیک کنید. تیک مربوط به گزینه “Show Develop” را بزنید تا منوی توسعه قابل نمایش شود.

مرورگر سافاری - 724press.com

اکنون باید برای پاک کردن حافظه کش اقدام کنید؛ به همین منظور ابتدا به سراغ نوار منوی سافاری و سپس  “Develop”بروید؛ در منوی زیرمجموعه آن به سراغ گزینه “Empty Cashes” بروید روی آن کلیک کنید.

پاکسازی حافظه سافاری - 724press.com

با این کار حافظه کش مرورگر سافاری بصورت کامل پاک‌سازی می‌شود (می‌توانید از کلیدهای میانبر “Option + Cmd + E” برای این کار استفاده کنید).

مطلب مرتبط: آموزش افزایش سرعت و بهبود عملکرد مرورگر سافاری در مکینتاش

اگر می‌خواهید کوکی‌ها را از سافاری حذف کنید، تمام آنچه برای این کار نیاز دارید استفاده از تنظیمات سافاری است. به همین منظور ابتدا به “Preferences” و سپس “Privacy > Manage Website Data” بروید.

مدیریت داده‌های سافاری - 724press.com

در پنجره‌ای که باز می‌شود لیستی از همه سایت‌هایی که در سافاری کوکی نگهداری می‌کنند نمایش داده می‌شود. درصورتی که می‌خواهید تمام کوکی‌ها را همزمان پاک کنید باید روی گزینه “Remove All” کلیک کنید. همچنین می‌توانید با کلیک روی هر کوکی و سپس استفاده از گزینه “Remove” کوکی‌ها را بصورت جداگانه حذف کنید. پس از حذف کوکی‌ها روی گزینه “Done” که در پایین پنجره قرار دارد کلیک کنید تا از صفحه تنظیمات خارج شوید.

انتخاب و حذف کوکی ها - 724press.com

چگونه حافظ کش مرورگر کروم را پاک کنیم؟

پاک‌سازی حافظه پنهان و همچنین حذف کوکی‌ها می‌تواند به عملکرد بهتر گوگل کروم کمک کند؛ چندین راه برای این کار در مرورگر کروم وجود دارد که سعی کردیم سریع‌ترین و بهترین آنها را به شما معرفی کنیم. سریع‌ترین روش برای پاک‌سازی کروم کلیک روی آیکون سه نقطه بالای صفحه این مرورگر است. پس از اینکه روی این آیکون کلیک کردید، مسیر “More Tools > Clear Browsing Data” را دنبال کنید.

تنظیمات مرورگر کروم - 724press.com

همچنین می‌توانید از طریق نوار منوی بالای صفحه کروم نسب به پاک کرد داده‌های آن اقدام کنید. روش دیگر استفاده از کلیدهای ترکیبی “Shift + Cmd + Delete” است. زمانی که وارد پنجره مربوط به حذف داده‌های مرورگر شدید، روی تب “Advanced” کلیک کرده و سپس تیک مربوط به “Cookies and other site data” و “Cashed images and files را بزنید تا این دو گزینه انتخاب شوند. از طریق بخش “Time Range” می‌توانید بازه زمانی خاصی برای حذف این موارد انتخاب کنید؛ پیشنهاد می‌کنم برای اینکه بتوانید عملکرد بهتری از کروم داشته باشید، گزینه “All time” را انتخاب نمایید. حال برای انجام پاک‌سازی باید روی گزینه “Clear data” کلیک کنید.

حذف داده‌های کروم - 724press.com

نکته‌ای که درباره مرورگر کروم باید بدانید این است که امکان حذف کوکی‌ها بصورت تکی وجود دارد، اما برای پاک‌سازی حافظه کش می‌بایست مراحل گفته شده را دنبال کنید.

مطلب مرتبط: بررسی سه روش پنهان برای پاک کردن فوری حافظه گوگل کروم

چگونه حافظه پنهانی مایکروسافت اج را پاک کنیم؟

استفاده از مایکروسافت اج در سیستم‌عامل مک؟ شاید برخی از کاربران از این مرورگر در مکینتاش استفاده کنند؛ به همین دلیل به بررسی پاکسازی حافظه کش این مرورگر در مک می‌پردازیم. نکته قابل توجه درباره این مروگر شباهت عملکرد و تنظیمات آن به گوگل کروم است. بمنظور پاکسازی تنظیمات اج، روی آیکون سه نقطه که در بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید یا با استفاده از کلیدهای میانبر “Cmd + Comma” استفاده کنید.

ورود به تنظیمات مایکروسافت اج - 724press.com

در تنظیمات این مرورگر به سراغ  “Privacy, Search, and Services” بروید.

اطلاعات حافظه کش و کوکی ها در اج - 724press.com

در این بخش صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا گزینه “Clear browsing data” را مشاهده کنید. حال می‌بایست روی گزینه “Choose What to Clear” کلیک کنید. دقیقاً همان کارهایی که در گوگل کروم انجام شد را در مرورگر اج هم تکرار کنید. تیک مربوط به گزینه‌های کوکی‌ها و سایر داده‌ها و همچنین کش تصاویر و فایل‌های ذخیره شده را بزنید. محدوده زمانی حذف کوکی‌ها و پاکسازی کش را روی گزینه “All time” تنظیم کنید و درنهایت با استفاده از گزینه “Clear Now” اقدام به پاک کردن این موارد کنید.

حذف داده‌ها در مرورگر اج - 724press.com

چگونه حافظه کش فایرفاکس را پاک کنیم؟

Firefox مرورگر دیگری است که به راحتی این امکان را به کاربر می‌دهد تا بتواند حافظه پنهان و همچنین کوکی‌ها را حذف کند. به همین جهت کافی به “Firefox > Preferences” و سپس تب “Privacy & Security” بروید.

تنظیمات مرورگر فایرفاکس - 724press.com

اکنون در بخش “Cookies and Site Data” روی گزینه حذف داده‌ها کلیک کنید. در پنجره‌ای ظاهر می‌شود می‌بایست تیک کنار کوکی‌ها و کش را بزنید تا انتخاب شوند. سپس روی گزینه “Clear” کلیک کنید تا فرآیند حذف داده‌ها تمام شود.

حذف کوکی‌ها در فایرفاکس - 724press.com

فایرفاکس یک روش سریع‌تر برای حذف کوکی‌ها و حافظه کش در اختیار شما قرار می‌دهد. به همین جهت روی آیکون سه خط بالای صفحه فایرفاکس کلیک کنید. در منویی که ظاهر می‌شود، روی گزینه “Clear Recent History” کلیک کنید. پنجره تاریخچه پاکسازی بصورت پاپ‌آپ ظاهر خواهد شد.

تاریخچه داده در فایرفاکس - 724press.com

در این پنجره تیک مربوط به گزینه‌های کوکی‌ها و کش را بزنید تا انتخاب شوند. محدوده زمانی موردنظر خود را انتخاب کنید؛ پیشنهاد می‌کنم گزینه “Everything” را در این بخش انتخاب نمایید. درنهایت روی “OK” کلیک کنید تا حافظه کش و همچنین کوکی‌های فایرفاکس پاک شوند.

پاسازی حافظه کش فایرفاکس - 724press.com

در شرایطی که بخواهید کوکی‌ها را بصورت تکی حذف کنید، می‌بایست به سراغ “Manage Data” رفته و از آنجا نسبت به حذف تکی کوکی‌ها اقدام کنید.

مطلب مرتبط: آموزش تنظیمات فایرفاکس برای وب‌گردی ایمن

چگونه حافظه پنهان اپرا را پاک کنیم؟

یکی دیگر از محبوب‌ترین مرورگرها، اپرا است. این مرورگر برای حذف حافظه کش و کوکی‌ها پروسه آسانی را پیش روی شما می‌گذارد. برای شروع ابتدا از طریق نوار کنار مرورگر، روی آیکون ساعت کلیک کنید. همچنین می‌توانید از طریق نوار منوی بالای صفحه مرورگر به “History > Show All History” بروید. راه سوم و البته سریع‌تر برای ورود به پنجره تاریخچه اپرا استفاده از کلیدهای ترکیبی “Shift + Cmd + H” است.

تنظیمات مرورگر اپرا - 724press.com

حال در پنجره موجود روی گزینه “Clear Browsing Data” کلیک کنید. به سراغ تب “Advanced” رفته و سپس تیک‌های مقابل کوکی‌ها و حافظه کش را بزنید تا انتخاب شوند. از طریق بخش “Time range” می‌توانید محدوده زمانی دلخواه خود را انتخاب کنید که پیشنهاد ما انتخاب “All time” است. درنهایت می‌بایست روی “Clear data” کلیک کرده تا عملیات پاکسازی حافظه پنهانی و همچنین کوکی‌ها در اپرا به پایان برسد.

حذف حافظه کش اپرا - 724press.com

سخن پایانی

پاکسازی دوره‌ای حافظه کش مرورگر و همچنین حذف کوکی‌ها برای بهبود عملکرد مرورگر و همچنین بالا بردن سرعت آن بسیار خوب است؛ این کار شاید در ابتدا دسترسی به برخی سایت‌ها را کندتر کند، اما درنهایت بدلیل آزاد  ساختن فضای ذخیره‌سازی عملکرد بهتر و سرعت بالاتری را برای مروگر وب فراهم می‌کند. همچنین ممکن است کوکی‌های مربوط به سایت‌هایی را حذف کنید که دیگر به آنها سر نخواهید زد. امیدواریم مراحل گفته شده در بالا به شما کمک کند و شاهد عملکرد بهتری از مرورگرهای خود در مک باشید.