این روزها بحث واکسن و واکسیناسیون یکی از مباحث داغ روز است که به هرکجا سر بزنید چیزی راجع به آن می‌شنوید. از آنجایی که کرونا در این یک سال و اندی که از حضورش می‌گذرد به ما ثابت کرده که ویروسی خطرناک است که نمی‌توان یک آن از حضورش غفلت کرد، لزوم واکسینه شدن مردم در مقابل آن از اهمیتی دوچندان برخوردار است. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر بتوان افراد را همزمان هم علیه این بیماری و هم بیماری خطرناک دیگری به نام آنفولانزا واکسینه کرد؟ شرکت مدرنا (Moderna) به دنبال رسیدن چنین هدفی است.

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، درحالی‌که این روزها کارشناسان به دنبال اتخاذ تصمیمی مناسب هستند تا مشخص شود آیا لازم است افراد یک دوز اضافه واکسن کووید دریافت کنند تا ایمنی بیشتر در مقابل بیماری کرونا داشته باشند یا خیر، یکی از تولیدکنندگان اصلی واکسن درحال برداشتن قدمی بزرگ‌تر است؛ چراکه آنها سعی دارند واکسنی ترکیبی تولید کنند که به جز ایجاد مقاومت در برابر ابتلای فرد به بیماری کرونا، از او در مقابل بیماری آنفولانزا هم حفاظت کند!

واکسن کرونا مدرنا-724press.com

مدرنا که در دسامبر سال گذشته میلادی، مجوز اضطراری توزیع واکسن کووید 19 خود را دریافت کرد، این روزها منتظر تأیید کامل سازمان غذا و دارو برای این واکسن است و درهمان حال روی ساخت واکسنی ترکیبی هم کار می‌کند. اما سؤال این است چه لزومی به تولید چنین واکسنی است که هم برعلیه کرونا مورد استفاده قرار گیرد و هم از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری کند؟

مطلب مرتبط: آنفولانزا: علائم، عوارض و راه های درمان

به گزارش ۷۲۴پرس، دکتر ژاکلین میلر، نائب رئیس ارشد این شرکت هفته گذشته و در جریان روز تحقیق و توسعه این شرکت در گفتگویی اعلام کرد ویروس کرونا و ویروس آنفولانزا هردو ویروس‌های تنفسی هستند که در ماه‌های سرد سال به ویژه در فصل زمستان نمود بیشتری پیدا می‌کنند؛ یعنی همان زمانی که بسیاری از مردم وقت خود را داخل خانه می‌گذرانند. به همین خاطر تولید محصولی که بتواند در برابر هردو بیماری ایمنی مناسبی ایجاد کند، ایده خوبی است.

وی در ادامه توضیحات خود اشاره کرد اگر بیماری کووید ۱۹ شبیه یک بیماری بومی (اندمیک) بشود، می‌توان با استفاده از واکسن مشترک همزمان نسبت به این بیماری و بیماری آنفولانزا مقاومت فرد را بالا برد و درنهایت راحتی و سازگاری بیشتری برای بیمارانی در پی خواهد داشت که به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. همچنین خوب است که آنها در یک نوبت برعلیه ابتلا به هردو بیماری واکسینه شوند.

واکسیناسیون-724press.com

دکتر پل گوپفرت مدیر کلینیک تحقیقاتی واکسن آلاباما از دانشگاه آلاباما هم خاطر نشان می‌کند که ما هنوز نمی‌دانیم وضعیت تزریق دوز تقویتی واکسن کووید 19 به کجا می‌رسد؟ بااین‌حال در صورت نیاز به این شات تقویتی، خوب است که تزریق واکسن ترکیبی در دستور کار باشد که همان فرآیند واکسیناسیون سالانه آنفولانزا را دنبال می‌کند. از دید این پزشک، مهمترین جنبه این مسئله، راحتی که برای افراد به دنبال دارد که هم در یک مرحله نسبت به هر دو بیماری واکسینه می‌شوند و هم این کار در یک نوبت انجام می‌شود و زحمت آنها را کم می‌کند.

از سوی دیگر این اقدام مدرنا شاید در لفافه درحال بازگو کردن چیزی است که بسیاری دیگر از بیان آن به صورت مستقیم طفره می‌روند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه وندربیلت نشویل در ایالت تنسی هم با چنین ایده‌ای موافق است. او معتقد است سرمایه گذاری مدرنا روی ساخت یک واکسن ترکیبی در گام اول نشان دهنده یک حقیقت ساده است: اینکه ما همچنان سالانه به تزریق واکسن کووید 19 نیاز داریم؛ یعنی کرونا به این سادگی دست از سر ما برنخواهد داشت. به عبارتی هیچ شرکتی در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کند، مگر آنکه ظن قوی داشته باشد که این واکسن همچنان مورد نیاز خواهد بود.

واکسن‌های دوگانه چیز چندان جدیدی نیست

شات ترکیبی آنفولانزا و کووید 19 مدرنا-724press.com

واقعیت این است که استفاده از واکسن‌های دو یا چندگانه چیز چندان عجیب و غیرمنتظره‌ای نیست؛ دکتر شافنر هم به همین مسئله اشاره کرده و اضافه می‌کند واکسن‌های دوگانه سال‌ها است که مورد استفاده بوده و به ویژه برای واکسیناسیون کودکان بسیار متداول است. واکسن‌هایی همچون واکسن سرخک، اوریون، سرخجه تحت نام کلی (MMR) و سه واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه با نام (DTaP)، مدت‌ها است که برای واکسیناسیون عموم مردم مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر شافنر در توضیح این مسئله می‌گوید که دلیل این کار بسیار ساده است، این چیزی است که به کمک آن اثر چیزی که از آن با عنوان «cushion effect»نام می‌بریم را کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، مردم اینکه یک مرتبه برای چندین بیماری مختلف واکسینه شوند را به واکسیناسیون جداگانه ترجیح می‌دهند؛ به علاوه استفاده از شات‌های ترکیبی واکسن برای پزشکان هم کار بهتری است و به مسئولان حوزه بهداشت هم فرصت می‌دهد تا امکانات خود را روی یک چیز مشترک متمرکز کرده و راحت‌تر برای انجام واکسیناسیون برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.

مطلب مرتبط: خطر واقعی ابتلا به کووید 19 پس از واکسیناسیون چقدر است؟

بنابراین با توجه به این مسئله، مردم اکنون هم نباید در صورت وقوع واکسیناسیون به شکل ترکیبی احساس خطر داشته باشند، تنها کافی است این را هم مثل واکسیناسیون معمولی در نظر بگیرند که کار را آسان و سریع‌تر پیش برده و آنها را همزمان در مقابل دو بیماری خطرناک واکسینه می‌کند. به هرحال انواع خاصی از آنفولانزا هم می‌توانند اثرات شدیدی روی افراد برجای گذاشته و حتی عامل مرگ و میر باشند؛ کمااینکه در چندسال اخیر چنین مواردی مشاهده شده است.

دکتر گوپفرت معتقد است از آنجایی که در ماه‌های اخیر استفاده از واکسن آنفولانزا و واکسن کووید 19 درکنار هم انجام شده و پزشکان مواردی از واکنش منفی در صورت تزریق همزمان هردو واکسن را مشاهده نکردند، به این نتیجه رسیدند که این امر امکان‌پذیر است؛ هرچند شرکت مدرنا برای آسودگی خیال همگان تصمیم دارد آزمایشات بالینی بیشتری در این زمینه انجام دهد که از نبود واکنش منفی نسبت به ترکیب این دو واکسن با هم، مطمئن شود.

دیدگاه مدرنا در این مورد چیست؟

واکسن و سرنگ-724press.com

به گزارش 724Press، در نشستی که توسط شرکت مدرنا برگزار شد، دکتر میلر اعلام کرد که نیاز به استفاده از واکسن‌های دوگانه درگذشته ثابت شده است. بنابراین همانطور که در روز رونمایی از واکسن در ماه آوریل اشاره شد، یکی از ستون‌های استراتژیک اصلی این شرکت در زمینه تولید واکسن، تحویل واکسن‌های ترکیبی تنفسی است. واکسن‌هایی که افراد را به صورت سالانه از ابتلا به بیماری محافظت می‌کنند.

دراین مورد خاص استفاده از واکسن برای جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری در فصل زمستان لازم است؛ امری که نه تنها می‌تواند علائم بیماری و شدت آنها و همینطور مدت قرنطینه و بهبود بیماری را کاهش دهد، بلکه برای افراد مسن و به خصوص بسرای کودکان کم سن و سال یا حتی بیماران خاص ضروری است و می‌تواند از بستری شدن آنها در بیمارستان جلوگیری کند.

دکتر گوپفرت معتقد است از آنجایی که واکسن‌های mRNA در معرض تغییر هستند و به واسطه بروز تغییرات ژنتیکی و تغییر گونه‌های بیماری باید آنها را مطابق نیاز مردم تغییر داد تا بتوانند جمعیت بیشتری از افراد واکسینه شده را مطابق با چیزی که برای محافظت سالانه به آن نیاز دارند، واکسینه کرد. البته ممکن است تزریق این واکسن دوگانه باعث ایجاد عوارض جانبی جزئی هم بشود که انجام مطالعات جدید کمک می‌کند که پزشکان بهتر با این مسئله آشنا شوند و از بابت ایمن بودن واکسن‌های دوگانه، به مردم اطمینان خاطر داده شود.

یک یادآوری کوتاه از خطراتی که آنفولانزا برای سلامت انسان دارد

رشته DNA ویروس-724press.com

دکتر شفنر اشاره می‌کند استفاده از شات واکسن ترکیبی می‌تواند چیزی را به عموم مردم بدهد که ممکن است بسیاری در طول یک سال و نیم گذشته از آن غافل شده و به سادگی فراموش کرده باشند: اینکه بیماری آنفولانزا هم بیماری خطرناکی است که شوخی بردار نیست و ممکن است خیلی راحت به مرگ بیمار منتهی شود.

او در ادامه افزود، شاید لازم باشد ما دوباره به مردم در مورد بیماری آنفولانزا هشدار دهیم، اما چرا؟ چون در طول پاندمی کووید 19، موارد بیماری آنفولانزا کاهش پیدا کرد و ممکن است مردم حساسیت خود نسبت به این بیماری را تاحدی از دست داده باشند. البته که آنفولانزا هنوز هم بیماری خطرناک و مسری است و دلیل این کاهش موارد ابتلا به بیماری رعایت مسائلی همچون استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه بوده که غیرمستقیم روی بیماری‌های دیگر تنفسی مثل آنفولانزا هم تأثیر داشته است.

مطلب مرتبط: روش های درمان سرفه و گلودرد آنفولانزا و سرماخوردگی

اما این مسئله نباید خیال مردم را راحت کند که بله، دیگر اثری از آنفولانزا نیست! نه، ابدا اینطور نیست و آنفولانزا از بین نمی‌رود. ما قبل از شروع همه گیری کرونا در مورد خطرات بیماری آنفولانزا صحبت می‌کردیم و حالا هم باید در مورد آن صحبت کنیم. به گزارش ۷۲۴پرس، دکتر شافنر اظهار امیدواری می‌کند که تزریق شات ترکیبی کرونا و آنفولانزا در کنار هم، تعداد افرادی که علیه بیماری آنفولانزا واکسینه می‌شوند را هم افزایش دهد. این مسئله ممکن است حتی در درازمدت روی بروز بیماری آنفولانزا هم اثرگذار باشد. 

مدرنا همچنان در مسیر رسیدن به این هدف تلاش می‌کند، هرچند که آنها به دنبال رسیدن به اهداف دیگری هم هستند. امید آنها این است که درنهایت واکسن ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV) را هم در این دوز ترکیبی جا داده و از این طریق یک جنگنده سه منظوره تولید کنند که در یک مرحله، افراد را نسبت به هر سه بیماری واکسینه کند. هرچند واکسن (RSV) هنوز به بازار معرفی نشده است.

واکسن آنفولانزا-724press.com

به هرحال باید منتظر بود و دید در زمانی که هر روز اخباری از معرفی سویه‌ای جدید از ویروس کرونا به گوش می‌رسد، آیا واکسن‌های معتبر فعلی همچنان می‌توانند اثرگذاری خود را حفظ کنند، یا درکنار واکسینه شدن برعلیه آنفولانزا باید نگران کارایی آنها در مقابل ویروس کووید 19 هم باشیم؟ در پایان امیدوارم این مرور کوتاه و همراه با ۷۲۴پرس دات کام برای شما هم ثمربخش بوده باشد.

نظر شما در مورد واکسن کرونا چیست؟ آیا شما استفاده از شات‌های ترکیبی واکسن یا تزریق دوزهای تقویت کننده را مفید می‌دانید؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان‌تان هم درمیان بگذارید.