همانطور که می‌دانید کشورهای زیادی در حال واکسیناسیون جمعیت کشور خود در برابر پاندمی کووید ۱۹ هستند؛ در این میان واکسیناسیون همگانی موافقان و مخالفان زیادی دارد. سعی داریم در این مقاله به بررسی خطرات ویروس کرونا پس از واکسینه شدن افراد بپردازیم. با ۷۲۴پرس همراه باشید.

بررسی خطرات تهدیدکننده پس از تزریق واکسن کرونا

به گزارش ۷۲۴پرس و به نقل از Healthline، علی‌رغم اینکه عفونت‌های نسبتاً پیشرفته‌ای در برخی مبتلایان کرونا که واکسینه شده‌اند دیده شده است، اما داده‌های اولیه نشان می‌دهند که خطر پیشرفت عفونت در افراد مبتلا در شرایطی که قبل‌تر به‌صورت کامل واکسینه شده‌اند نسبت به سایرین ۱ نفر در ۵۰۰۰ نفر است. بعلاوه اینکه خطر بستری شدن در اثر ابتلا به کرونا پس از واکسینه شدن بسیار ناچیز است؛ این مقدار چیزی حدود ۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است. همچنین مطالعات اخیر بیان‌کننده این است که خطر ابتلا به کووید ۱۹ در افرادی که تا کنون واکسن نزده‌اند، در مقایسه با افراد کاملاً واکسینه شده بیش از ۵ برابر است.

واکسن کووید ۱۹ - 724PRESS.COM

نکته: منظور از افراد کاملاً واکسینه شده، افرادی است که هر دو دوز واکسن کرونا را زده‌اند.

براساس اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) ریسک بستری شدن یا مرگ بوسیله کووید ۱۹ در افراد واکسینه به میزان قابل توجهی کمتر شده است. با این حال CDC تأکید دارد که هیچ واکسنی ‍۱۰۰ درصد موثر نخواهد بود. همانطور که اشاره شد، گزارش‌های متعددی از پیشرفت عفونت در افراد واکسینه شده گزارش شده‌ است؛ با این حال موارد بسیار نادری در بیمارستان بستری شده یا پس از ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند. واقعیت چیست؟ آیا همچنان پس از تزریق دو دوز واکسن باید نگران کووید ۱۹ باشیم؟

مطلب مرتبط: آیا بعد از تزریق واکسن کرونا همچنان باید از ماسک استفاده کنیم؟

به گزارش ۷۲۴پرس، دکتر شریف النهال مدیر بیمارستان دانشگاهی Newark و کمیسر سابق دپارتمان بهداشت نیوجرسی، در اظهار نظری اشاره داشته که قبل از هر اقدامی واکسیناسیون می‌تواند یکی از مهمترین کارها بمنظور محافظت افراد در برابر کووید ۱۹ است. وی همچنین بیان داشت واکسیناسیون کامل بطور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت‌های شدید را کاهش می‌دهد که در نتیجه احتمال بستری و همچنین مرگ در اثر این ویروس به میزان بیشتری کاهش می‌یابد.

خطر پیشروی عفونت

دکتر شریف می‌گوید در چند هفته گذشته برای اولین بار شاهد پیشروی عفونت در یک فرد واکسینه شده بوده که متأسفانه منجر به مرگ شده است. اما همچنان این خطر برای افراد کاملاً واکسینه شده بسیار کم است. همچنین مطالعات جدید CDC که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد، افرادی که واکسن به آنها تزریق شده بسیار کمتر از سایر افراد دچار عفونت‌های پیشرفته و همچنین مرگ شده‌اند. در برابر افراد عادی، کسانی که بصورت کامل واکسینه شده‌اند، ۵ برابر کمتر در معرض ابتلا قرار گرفته؛ ضمن اینکه آنها درصورت ابتلا نیز ۱۰ برابر کمتر جان خود را از دست می‌دهند.

واکسن کرونا کودکان - 724press.com

در گزارشی که نیویورک تایمز از مناطق مختلف ایالات متحده منتشر کرده موارد موفقیت آمیز بسیاری دیده می‌شود؛ در این گزارش برآورد شده که برای اکثر افراد واکسینه شده خطر ابتلا به عفونت‌های پیشرفته حدود ۱ به ۵۰۰۰ است. در مناطقی با سرعت انتقال پایین‌تر این میزان برابر با ۱ به ۱۰ هزار است. نکته‌ای که دکتر شریف به آن اشاره داشته این است که اگرچه بستری شدن در بیمارستان برای بیماران و کادر درمانی نگران‌کننده است، اما نکته مهم این است که مرگ افراد واکسینه هنوز اعداد پایینی است. به گفته وی، چیزی که مشاهده شده کاهش ایمنی واکسیناسیون در برابر نوع دلتا است؛ اما همچنان ریسک کمتر برای بستری شدن و مرگ دارد.

خطر بستری شدن و مرگ پس از واکسیناسیون بسیار ناچیز است

همچنان که نوع دلتای کرونا عفونی‌تر از انواع قبلی است؛ موارد پیشروی عفونت آن نیز افزایش یافته است. با این حال، تجزیه و تحلیل آماری نشان می‌دهد میزان عفونت‌های پس از واکسیناسیون نشان می‌دهد که واکسن‌ها محافظت بیشتری از بیماران در برابر مرگ دارند. تا هفتم سپتامبر بیش از ۱۷۶ میلیون نفر در ایالات متحده بطور کامل واکسینه شده‌اند. براساس داده‌های CDC تعداد افراد واکسینه شده که در بیمارستان بستری شده یا در اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند بخش بسیار کوچکی از تعداد کلی این افراد است. درمجموع ۱۱۴۴۰ نفر از افراد واکسینه شده در بیمارستان بستری شدند؛ با این حال چیزی حدود ۲۴۹۱ نفر از این افراد بدون هیچ علامتی از کووید ۱۹ با بدلیل بیماری دیگری در بیمارستان بستری شده بودند.

کدام واکسن برای کاهش خطر ابتلا به عفونت پیشرفته کرونا بهتر است؟

گزارش ثانویه منتشر شده توسط CDC نشان می‌دهد که واکسن مودرنا بهترین عملکرد را تا به این جا داشته و اثرگذاری حدود ۹۵ درصدی از خود بجا گذاشته است. این درحالی است که واکسن فایزر ۸۰ و واکسن جانسون اند جانسون ۶۰ درصد اثرگذاری داشته‌اند. بطورکلی می‌توان گفت اثرگذاری واکسن در برابر بستری چیزی حدود ۸۶ درصد است. دکتر هیرشوک، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز سلامت Northwell در نیویورک در پاسخ به این سوال که آیا پیشروی عفونت در افرادی که واکسن مبتنی‌بر mRNA زده‌اند در برابر افرادی که واکنس مبتنی‌بر آدنوویروس (نوعی واکسن که به کروموزوم میزبان نفوذ نمی‌کند و از طریق رسپتورهای خود به سلول‌ها می‌چسبند) متفاوت است، می‌گوید:

اکنون برای مقایسه مستقیم بسیار زود است و چنین مقایسه‌ای در حال حاضر دشوار بنظر می‌رسد.

وی همچنین بیان داشت:

واکسن‌هایی که برپایه mRNA ساخته شده‌اند عملکرد بهتری نسبت به واکسن جانسون اند جانسون برای جلوگیری از پیشروی عفونت از خود نشان داده‌اند؛ با این حال همه واکسن‌ها درمورد پیشگیری از بیماری‌های شدید مشابه یکدیگر عمل می‌کنند. 

مطلب مرتبط: دو واکسن مدرنا و فایزر ریسک ابتلا به عفونت را تا ۹۱% کاهش می‌دهند

کووید ۱۹ و نزدیک شدن به فصل سرماخوردگی و آنفولانزا

براساس گفته دکتر شریف رسیدن به فصل آنفولانزا در شرایطی که کرونا همچنان می‌تازد یک مشکل اساسی خواهد بود. وی همچنین اشاره داشت که این مشکل بویژه برای افراد در معرض خطر بسیار بیشتر است. از آنجایی که افراد مبلا اختلالات مشابهی دارند، پیامد‌های بدتری از کووید خود را نشان خواهد داد که این موضوع شرایط را برای پیامد‌های بدتری از آنفولانزا نیز مهیا می‌کند. به گزارش ۷۲۴پرس، وی تأکید داشت که ابتلا به کرونا برای افراد معمولی به مراتب سخت‌تر از آنفولانزا است و فکر نمی‌کند کسی بخواهد به هر دوی این بیماری‌ها همزمان مبتلا شود. به گفته دکتر شریف، زمان استفاده از تقویت کننده‌ها (تزریق واکسن و...) برای کووید ۱۹ و آنفولانزا همزمان خواهد بود.

تقویت‌ کننده‌ها خطر پیشروی عفونی را کاهش می‌دهند

دکتر شریف در مصاحبه خود به این موضوع اشاره داشت که: خبرهای خوب و مثبتی درباره مجاز بودن تزریق دوز سوم واکسن فایزر توسط FDA به گوش می‌رسد؛‌ این تزریق برای اکثر مردم اتفاق خواهد افتاد و من امیدوار هستم که این امر به نتایج خیلی خوبی ختم شود. وی افزود امیدوار است افرادی که واکسن مدرنا و جانسون اند جانسون دریافت کرده‌اند، مجوز دریافت دوز واکسن Pfizer-BioNTech را بعنوان یک تقویت‌کننده دریافت کنند. به گفته دکتر شریف افراد زیادی هستند که واکسن مدرنا را دریافت کرده‌اند که از مرز ۸ ماهه برای واجد شرایط بودن تزریق دوز جدید گذشته‌اند. به گفته ایشان درحال حاضر CDC و FDA درحال توافق بر سر استفاده از دوز سوم بعنوان یک تقویت کننده هستند. بر اساس جدیدترین گزارش انجمن بیمارستانی نیوجرسی، در شرایط کنونی ۷۳ درصد از افرادی که در بیمارستان‌ها بستری هستند، هیچ دوز واکسنی دریافت نکرده‌اند. بدلیل اینکه با شروع فصل پاییز، دانش‌آموزان و دانشجویان به مدارس و دانشگاه‌ها بازمی‌گردند و بیشتر افراد زمان زیادی خارج از خانه سپری می‌کنند؛ پس استفاده از تقویت‌کننده‌ها الزامی بنظر می‌رسد. همچنان باید مراقب بود؛ استفاده از ماسک بخصوص در رویدادهای بزرگ و همچنین ادامه واکسیناسیون بسیار مهم است. 

کلام آخر

پیشروی عفونی می‌تواند برای افرادی که بطور کامل در برابر کووید ۱۹ واکسینه شده‌اند نیز اتفاق بیفتد. با این حال خطر بسیار ناچیز خواهد بود. کارشناسان معتقد هستند که نوع دلتا سبب کاهش ایمنی واکسینه شده‌ها نیز می‌شود، اگرچه عملکرد واکسن‌ها در برابر این واریانت نیز قابل توجه است. طبق گفته کارشناسان امکان ابتلای همزمان به کووید ۱۹ و آنفولانزاری فصلی وجود خواهد داشت؛ بنابراین دریافت تقویت‌کننده‌ها (دوز سوم واکسن‌های کووید ۱۹) پس از تأیید و تزریق واکسن آنفولانزا ایده خوبی است.