سازمان بهداشت جهانی یکی دیگر از انواع جدید سویه‌های ویروس کرونا به نام مو (Mu) را به فهرست خود اضافه کرده است. گونه جدیدی که به گفته کارشناسان به دلیل تغییرات ژنتیکی‌، ممکن است از سویه‌های قبلی عفونی‌تر بوده و حتی از سد حفاظت ایجاد شده توسط تزریق واکسن هم عبور کند. قدر مسلم ویروس کرونا از زمان ظهورش تاکنون، همچون بلایی آسمانی زندگی میلیون‌ها انسان در گوشه و کنار جهان را تحت تأثیر قرار داده و ظاهرا هم قرار نیست به این سادگی دست از سر ما بردارد.

سازمان بهداشت جهانی در پایان ماه اوت، سویه جدید مو (Mu) را به فهرست خود اضافه کرد. این گونه که با نام «B.1.621» هم شناخته می‌شود، برای اولین بار در ماه ژانویه و در کشور کلمبیا مشاهده شد، اما اکنون در بیش از چهل کشور جهان شیوع پیدا کرده است.

گونه جدید کرونا Mu یا مو-  724press.com

در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده است از زمان شناسایی اولیه این گونه جدید کرونا در ژانویه سال جاری میلادی در کشور کلمبیا، چند گزارش پراکنده در مورد آن وجود داشت و اکنون شیوع آن در مقیاس‌های بزرگ‌تر در دیگر کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا گزارش شده است. در ایالات متحده بیش از دو هزار مورد از ابتلا به این ویروس مشاهده شده است که تقریبا چهارصد مورد آن در کالیفرنیا و نیمی دیگر در نیویورک گزارش شده‌اند. بااین حساب مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تخمین می‌زند که یک دهم درصد از موارد ابتلا به این سویه جدید در ایالات متحده مشاهده شده است. بااین‌حال اگر این ویروس عفونی‌تر از انواع قبلی باشد، به احتمال زیاد همچون نوع دلتا با سرعت گسترش پیدا کرده و دیگر تنها محدود به کشورهای خاص نیست.

در ادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا کمی بیشتر با این سویه جدید، دلایل به وجود آمدن و راه‌های مقابله با آن آشنا شویم.

نوع Mu، درحال حاضر در ایالات متحده است

بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان-  724press.com

هانا نیومن مدیر بخش اپیدمیولوژی بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک درگفتگویی اشاره کرد همه ویروس‌ها از جمله ویروس «SARS-CoV-2»، با گذشت زمان و از طریق جهش‌های ژنتیکی که در طول تکثیرشان رخ می‌دهد، تکامل پیدا می‌کنند. اکثر این تغییرات شاید روی میزان شیوع و شدت بیماری حاصل تأثیرگذار نباشند، اما گاهی اوقات هم می‌توانند راه‌های گسترش بیماری را تسهیل کرده و حتی در مقابل اثرات ایمنی ناشی از تزریق واکسن هم ایستادگی کننند که خبر چندان خوبی نیست.

مطلب مرتبط: دو واکسن مدرنا و فایزر ریسک ابتلا به عفونت را تا ۹۱% کاهش می‌دهند

به گفته این متخصص، تغییرات ویروس کرونا از آغاز همه‌گیری آن تاکنون، تحت نظارت نهادهای بهداشتی بوده و انواع آن در دسته‌های گوناگونی همچون انواع مورد علاقه (VOI)، انواع مورد توجه (VOC) و انواع دارای پیامدهای مهم (VHC) طبقه‌بندی شده‌اند. هنگامی که نشانگرهای ژنتیکی خاصی در ویروس ایجاد شود که می‌توانند پیامدهایی نگران کننده را به دنبال داشته باشند، این نهاد آنها را با برچسب مورد علاقه علامت گذاری می‌کند که به معنای به صدا درآوردن زنگ خطر است. به این معنا که باید مراقب این موضوع بوده و دید این ویروس جدید ممکن است تاکجا پیش برود.

سویه جدید Mu، جهش‌هایی داشته که می‌تواند باعث عفونی‌تر شدن آن شود

سرنگ و شیشه محتوی واکسن-  724press.com

براساس تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، مشخص شد احتمال عفونی‌تر بودن این نوع جدید که ناشی از ۱۷ جهش ژنتیکی است، بیشتر بوده و این سویه دارای سرعت انتقال بیشتری است. همچنین قادر است از سد آنتی‌بادی‌هایی که به دنبال تزریق واکسن‌ کرونا در بدن تولید شده‌اند هم عبور کند. این توانایی برای فرار از سد حفاظت طبیعی بدن یا حفاظ ناشی از تزریق واکسن را «immune escape» یا فرار ایمنی می‌نامند.

تئودور استرنج، پزشک و متخصص بیمارستان دانشگاه استیتن آیلند نیویورک در گفتگویی اشاره کرد فرار ایمنی به این معنی است که ویروس تمایلی ندارد توسط سیستم ایمنی بدن شناسایی و ردگیری شود. فلسفه واکسیناسیون این است که مقداری از ویروس وارد بدن شده تا سیستم ایمنی بدن در مقابل آن شروع به تولید آنتی بادی یا پادتن کند. دراین صورت دفعه بعدی که ویروس در بدن ظاهر شود، سیستم ایمنی توان بهتری برای شناسایی و مقابله با آن دارد. اما گاهی ویروس به اندازه‌ای باهوش است که می‌تواند کدگذاری خود را کمی تغییر دهد تا از این لایه دفاعی عبور کند، بی‌آنکه بدن قادر به تشخیص آن باشد.

هرچقدر مدت زمان شیوع کووید 19 بیشتر شود، ویروس خطرناک‌تر خواهد شد

انجام واکسیناسیون افراد مسن-  724press.com

مایکل گروسو پزشک و مدیر ارشد بخش پزشکی و اطفال بیمارستان هانتینگتون در نیویورک در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال دارد که شاهد نوع جدیدی از ویروس کرونا باشیم که واکسن‌های فعلی قادر به مقابله با آن باشند، گفت نکته مهم زمان است. به گفته این متخصص هیچ شکی وجود ندارد که هرچقدر عمر شیوع کرونا در سطح جهان بیشتر شده و به اصطلاح ویروس بیشتر گردش داشته باشد، احتمال بروز جهش‌های بیشتری هم وجود دارد که از ویروس در برابر اثرات واکسن‌هایی که در حال حاضر در دسترس هستند، محافظت می‌کند.

مطلب مرتبط: از اثرات جانبی واکسن چینی سینوواک چه می‌دانید؟

بااین حال به گفته این متخصص ما همچنان قادر هستیم با واکسیناسیون در سطح وسیع، از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کرده و درادامه شانس ظهور گونه‌های جدیدتر را هم کاهش دهیم. ساده است، بهترین راه غلبه بر ویروس، غلبه بر ویروس است! یعنی جلوی شیوع ویروس فعلی را بگیرید، تا از شیوع گونه‌های جدید جلوگیری شود.

همچنین به نظر دکتر گروسو مهم است که همچنان قوانینی همچون رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و واکسیناسیون سریع در اولویت باشند چون  انجام آنها مثل ریختن آب روی آتش است؛ به عبارتی یعنی همچنان تأثیرگذار و حائز اهمیت است. کنترل ویروس در وضعیت فعلی و جلوگیری از ابتلای افراد نکته‌ای بسیار مهم و کلیدی است. چنین اقداماتی می‌تواند روی زنجیره انتقال ویروس اثر بگذارد و جلوی ظهور انواع جدید را گرفته و از بروز چرخه‌های بی‌امان عفونی در آینده هم جلوگیری می‌کند.

وی تأکید کرد سلامت جسمی، احساسی و اقتصادی همه افراد در جوامع گوناگون به توانایی جمعی ما در به سرانجام رساندن این امر مهم بستگی دارد.

آیا باید چشم‌انتظار انواع جدیدتر ویروس باشیم؟

واکسن کرونا برای کودکان-  724press.com

به گفته دکتر نیومن، هرگونه ویروس در گردش می‌تواند خطر ابتلای افراد بیشتر، بستری شدن بیماران در سطح وسیع‌تر و البته میزان مرگ و میر بالاتر را هم به دنبال داشته باشد. انواع مختلف همچنین می‌توانند کادر درمان و سیستم‌های بهداشتی را تحت فشار مضاعف قرار دهند و مسائلی همچون کمبود تخت در بخش ICU بیمارستان‌ها، کمبود دستگاه‌های کمک تنفسی و حتی کمبود کارکنان می‌توانند به بالاتر رفتن آمار قربانیان کمک کنند، قربانیانی که شاید در شرایط دیگر به این سادگی جان‌شان را از دست نمی‌دادند.

هرچند او معتقد است ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که باید آرامش خود را حفظ کنیم، ظهور یک نوع جدید لزوما به معنای تجربه یک عذاب قریب‌الوقوع نیست. بااین‌حال بهتر است همیشه برای رویارویی با چنین موقعیت‌هایی و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از عفونت آمادگی کامل داشت. به‌هرحال ما خوش شانس هستیم که واکسن‌های معتبر و تأیید شده کنونی تاحد زیادی قادر به مقاومت در برابر اثرات کووید 19 از جمله همین سویه‌های جدید هستند.

نقش افراد واکسینه نشده در شیوع انواع مختلف ویروس کرونا

آزمایش روی واکسن-  724press.com

اگرچه افراد واکسینه شده هم می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند، اما احتمال ابتلای افرادی که هنوز واکسن دریافت نکردند، بالاتر بوده و قطعا علائم جدی‌تر هم خواهند داشت. به گفته دکتر استرنج به نظر می‌رسد بیشتر، این افراد واکسینه نشده‌اند که انواع و گونه‌های جدید را منتقل می‌کنند!

به گفته این متخصص، در بیمارستان محل کار او در استیتن آیلند، هشتاد درصد بیماران مبتلا به کرونایی که در بیمارستان بستری شدند، کسانی بودند که هنوز واکسن دریافت نکردند. البته تعداد معدودی هم جزو افراد واکسینه شده هستند که معمولا شامل افرادمسن و کادر درمان می‌شوند. به عبارتی این واکسینه نشده‌ها هستند که اکنون بزرگ‌ترین عامل گسترش دهنده ویروس هستند، همین مسئله نشان می‌دهد که چقدر تأمین واکسن در زمان طلایی و تزریق آن در سطح گسترده در کشور حائز اهمیت است و تاچه حد می‌تواند جلوی افزایش آمار مرگ و میر ناشی از ویروس در وضعیت فعلی یا در زمان شیوع گونه‌های جدیدتر را بگیرد.

دکتر استرنج تأکید دارد تنها راه کاهش جهش‌های ویروسی، نداشتن میزبان برای ادامه حیات ویروس است. چون ویروس به یک میزبان زنده نیاز دارد که اتفاقا آن میزبان انسان است. اگر بتوانیم این میزبان را با تزریق به موقع واکسن مؤثر و معتبر از ابتلا به ویروس محافظت کنیم، قادر خواهیم بود شانس بروز جهش‌های بعدی ویروس و تأثیرات شدید آنها را به حداقل برسانیم.

واکسن و واکسیناسیون-  724press.com

درنهایت به گفته کارشناسان و متخصصان این حوزه درحالی که انواع جدید می‌توانند خطر بستری شدن افراد و میزان مرگ‌ومیر را افزایش دهند، ما خوش شانس هستیم که واکسن‌های معتبری را دراختیار داریم که می‌توانند در ابعاد وسیع از مردم محافظت کنند. بنابراین یک بار دیگر تأکید می‌کنیم همچنان واکسیناسیون سریع و به موقع می‌تواند از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا در جامعه جلوگیری کند، زیرا ویروس را از داشتن میزبان مورد نیاز برای زنده ماندن محروم می‌کند.

مطلب مرتبط: با شیوع ویروس ماربورگ آیا باید نگران بحران ویروسی دیگری باشیم؟

به پایان این مطلب رسیدیم، امیدوارم از مرور آن و همراهی با ما لذت برده باشید. نظر شما در مورد واکسیناسیون، واکسن‌های تأیید شده سازمان بهداشت جهانی و تأثیرات آنها روی روند شیوع بیماری چیست؟ آیا واکسیناسیون عامل مؤثرتری در کنترل بیماری است یا رعایت نکاتی همچون فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، می‌تواند ما را به این مهم برساند؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما در ۷۲۴پرس هم درمیان بگذارید.