این روزها بحث کرونا و واکسیناسیون به یکی از مهمترین دغدغه‌های بشر تبدیل شده است. از آنجایی که بیش از یک سال از شیوع گسترده ویروس کووید 19 و نتایج زیان‌بار آن روی جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌های می‌گذرد، بیشتر مردم دوست دارند خیلی زود این دوران سیاه را پشت سر گذاشته و زندگی عادی را از سر بگیرند. چین به عنوان مبدأ شیوع این ویروس خیلی زود کار روی تولید واکسن را شروع کرد و تاکنون چندین واکسن ارائه کرده که شماری از آنها مجوز اضطراری سازمان بهداشت جهانی را کسب کردند. واکسن سینوواک یکی از آنها است.

این روزها اسم واکسن‌های مختلفی به گوش‌مان می‌خورد که به روش‌های گوناگون تهیه شده و درنهایت موفق به کسب مجوز سازمان بهداشت جهانی شدند. انجام واکسیناسیون در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یکی از مطالبات بسیاری از مردم به تنگ آمده از زندگی زیر سایه کرونا تبدیل شده است. هرچند واکسیناسیون درعین‌حال موافقان و مخالفان خاص خود را هم دارد و دراین میان گروهی به ویژه به اثرات جانبی واکسن‌ها توجه زیادی نشان می‌دهند. در ادامه با ۷۲۴پرس در مرور یکی از این واکسن‌ها و اثرات جانبی آن همراه باشید

واکسیناسیون-724press.com

واکسن چینی کروناواک (CoronaVac)، واکسن کووید 19 است که توسط سیننواک بایوتک (Sinovac Biotech) تولید شده است، شرکتی دارویی مستقر در جمهوری خلق چین که دفتر مرکزی آن در شهر پکن واقع شده است. این شرکت به صورت خاص در زمینه تولید و ساخت واکسن‌ برای جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی در انسان فعالیت می‌کند.

مطلب مرتبط: از رابطه واکسن کرونا و لخته شدن خون چه می‌دانید؟

واکسن تولید شده در شرکت سینوواک هم شامل تزریق دو دوز واکسن بوده و برای افراد هیجده سال به بالا توصیه می‌شود. براساس داده‌های آزمایشی انجام شده در کشور برزیل، میزان اثربخشی این واکسن کمی بیشتر از پنجاه درصد است، هرچند داده‌های به دست آمده از یک مطالعه‌ی دیگر در شیلی این میزان را 67% اعلام کرد. واکسن سینوواک در تاریخ اول ژوئن سال جاری میلادی از طرف سازمان بهداشت جهانی در فهرست استفاده اضطراری قرار گرفت. مجوز اعطا شده به این واکسن براساس بررسی ایمنی و اثر بخشی واکسن در کنار بررسی تأسیسات محل تولید آن صادر شد.

بدین ترتیب با مشاوره ارائه شده از سوی گروه مشاوره استراتژیک ایمنی سازی موسوم به «SAGE» که در امور واکسن با هیئت مشاوران اصلی سازمان بهداشت جهانی همکاری می‌کند، توزیع این واکسن از تاریخ ۹ ژوئن در ۲۶ کشور جهان تأیید شد. کروناواک یک واکسن غیرفعال است که در تولید آن از نسخه مرده ویروس کووید ۲ (SARS-CoV-2) استفاده شده تا ویروس قادر به تکثیر نباشد. بااین حال پروتئین سطح ویروس را دست نخورده باقی می‌گذارند تا سیستم ایمنی بدن با تشخیص آن اقدام به تولید آنتی بادی کرده و درنهایت بدن را در مقابل هجوم ویروس زنده، سالم نگاه دارد.

اما سوال این است آیا استفاده از این واکسن باعث بروز عوارض واثرات جانبی در بدن فرد واکسینه شده می‌شود یا خیر؟

عوارض جانبی متداول

واکسن سارس- کووید 2-724press.com

داده‌های به دست آمده از آزمایشات بالینی انجام شده در فاز اول و دوم ساخت این واکسن که در فوریه سال جاری میلادی در «The LancetTrusted Source» منتشر شد نشان دهنده وجود برخی عوارض جانبی است که توسط شرکت کنندگان در فاز آزمایشی گزارش شده‌اند. طبق اطلاعات موجود به نظر می‌رسد شایع‌ترین عارضه جانبی که توسط این افراد گزارش شده (در بازه زمانی ۲۸ روزه بعد از تزریق دوز دوم)، وجود درد در محل تزریق واکسن باشد. واکنش‌های ایجاد شده در محل تزریق تقریبا عارضه‌ای مشترک در میان تعدادی از واکسن‌های تولید شده برای ویروس کرونا است، به عنوان نمونه واکسن سینوفارم (Sinopharm) هم چنین عارضه‌ای را از خود نشان داده است.

سایر عوارض جانبی مشترک شامل خستگی، اسهال و بروز دردهای عضلانی است که اکثر این عوارض جانبی خفیف بوده و فقط به مدت دو روز ادامه داشتند. علاوه براین در مقاله فوق ذکر شده است شرکت کنندگان که این واکسن را دریافت کردند در مقایسه با دیگر واکسن‌های کووید 19 از جمله واکسن‌های تهیه شده برمبنای mRNA همچون واکسن مدرنا (Moderna) و واکسن‌های ناقل ویروس همچون واکسن آکسفورد-آسترازنکا (Oxford-AstraZeneca) و دیگر واکسن چینی یعنی واکسن کانسینو (CanSino)، کم‌تر با بروز تب در ارتباط بوده است.

چه کسانی واجد دریافت این واکسن هستند؟

واکسن چینی-724press.com

همچون دیگر واکسن‌های ارائه شده برای کووید 19 که توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شده‌اند، واکسن کروناواک هم برای افراد مبتلا به بیماری‌های مشترک، کسانی که دارای نقص سیستم ایمنی بدن هستند و کسانی که قبلا به این ویروس مبتلا شده‌اند توصیه می‌شود. همچنین سازمان بهداشت جهانی تزریق این واکسن را برای افراد مبتلا به ایدز توصیه می‌کند. البته گروه مشاوران استراتژیک ایمنی شناسی به صورت مشخص بررسی خاصی روی این جمعیت نداشتند اما به باور آنها کروناواک می‌تواند برای آنها هم توصیه شود.

مطلب مرتبط: چرا زنان واکنش شدیدتری به واکسن کووید 19 نشان می‌دهند؟

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، سازمان بهداشت جهانی همچنین خاطرنشان می‌کند که اگرچه اثرات تزریق این واکسن روی افراد باردار به میزان کافی مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته است، اما به دلیل شباهت ساختاری این واکسن با سایر واکسن‌های ایمن همچون واکسن مربوط به بیماری هپاتیت B، واکسن سینوواک هم می‌تواند برای زنان باردار استفاده شود!

همچنان باید به این نکته توجه داشت که به دلیل شرایط موجود هنوز مطالعات به میزان کافی روی ایمنی و اثری بخشی این واکسن روی زنان باردار انجام نشده است، اما چون مزایای واکسیناسیون بیشتر از خطرات احتمالی ابتلا به بیماری است، پس این سازمان استفاده از این واکسن را توصیه می‌کند. از طرف دیگر بهتر است افرادی که سابقه درگیری با شوک آنافیلاکسی و حساسیت دارند بهتر است از این واکسن هم همچون دیگر واکسن‌های تأیید شده کووید 19، استفاده نکنند.

گام بعدی در مسیر واکسن سینوواک چیست؟

واکسن کووید 19-724press.com

مقاله منتشر شده توسط گلوبال تایمز به این نکته پرداخته و اشاره می‌کند طبق آزمایش‌های بالینی انجام شده در فاز 2 واکسن، اینگونه به نظر می‌رسد که اثر بخشی این واکسن پس از تزریق دوز دوم خوب بوده و باعث بالا رفتن سطح آنتی بادی در بدن می‌شود و این مسیر به ویژه با گذشت یک هفته پس از تزریق واکسن بیشتر هم می‌شود.

شرکت سینوواک قصد آزمایش‌های بالینی خود برای تعیین میزان اثر بخشی و بهترین زمان تزریق مجدد برای تقویت اثرات واکسن و همچنین اثر واکسن روی سویه‌های جهش یافته ویروس کرونا را ادامه دهد. بدین ترتیب شاید با به دست آوردن این داده‌های جدید بتوانیم دید بهتری نسبت به این واکسن، اثرات و عوارض جانبی آن داشته باشیم.

به پایان این مطلب رسیدیم. نظر شما در مورد واکسن‌های چینی ارائه شده برعلیه ویروس کرونا چیست؟ آیا این واکسن‌ها حس اعتماد و اطمینان شما را جلب می‌کنند؟ شما ترجیح می‌دهید از چه نوع واکسنی برعلیه بیماری کرونا استفاده کنید؟ فراموش نکنید نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.