بیماری دیابت که از آن با عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود، یکی از انواع بیماری‌های مزمن و خطرناکی است که به اشکال گوناگون سلامت فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد. اگرچه بسیاری از بیماران مبتلا به درجات مختلف دیابت ناگزیر از مصرف داروهای شیمیایی هستند، اما به نظر می‌رسد همچنان توجه به رژیم غذایی می‌تواند بهترین راهکار برای کنترل و حتی پیشگیری از بروز این بیماری باشد. درادامه با ۷۲۴پرس همراه باشید تا ببینیم چطور مصرف میوه می‌تواند منجر به کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ شود؟

براساس نتایج به دست آمده از یک بررسی که به تازگی انجام شده است، محققان به این نتیجه رسیدن که خوردن مقادیر متوسط تا زیاد انواع میوه در طول روز و به صورت مرتب، ریسک ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ به میزان جالب توجهی کاهش پیدا می‌کند. این تحقیق که نتایج آن در ژورنال‌ علمی «Clinical Endocrinology & Metabolism» منتشر شده است، نشان داد خوردن میوه به صورتی معنادار با فاکتورهایی مثل میزان تحمل گلوکز و حساسیت سلول‌ها به انسولین در ارتباط است که هر دوی این فاکتورها خود با بیماری دیابت نوع دو رابطه دارند.

توت فرنگی،بلوبری،شاتوت،توت-724press.com

اما قبل از بررسی بیشتر این نتایج بدنیست در ابتدا کمی بیشتر با دیابت نوع ۲ آشنا شویم.

مطلب مرتبط: ۵ روش برای پیشگیری از دیابت

دیابت نوع 2 چیست؟

طبق منابع معتبر ارائه شده از طرف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در ایالات متحده از هر ده نفر، یک نفر به بیماری دیابت متبلا است و بین نود الی ۹۵% این افراد مبتلا هم با دیابت نوع دو درگیر هستند.

فردی که به این نوع از دیابت مبتلا شود، از نوعی مشکل رنج می‌برند که محققان از آن با عنوان مقاومت نسبت به انسولین یاد می‌کنند. یعنی سلول‌های بدن فرد بیمار باید برای جذب گلوکز تلاش زیادی کنند. انسولین هورمون ترشح شده از پانکراس یا لوزالمعده است که در فرآیند انتقال قند خون دخیل است. پانکراس همواره به ترشح این هورمون ادامه می‌دهد تا زمانی که مقدار کافی انسولین در دسترس بوده و قند خون فرد در حالت ثابت باقی بماند.

تست قند خون-724press.com

بااین‌وجود هنگامی که پانکراس تولید انسولین را بعد از رسیدن آن به میزان مورد نیاز متوقف می‌کند تا سلول‌ها بتوانند بر ناتوانی خود در جذب گلوکز غلبه کنند، قند خون فرد کم کم بالا می‌رود و این افزایش قند خون می‌تواند در درازمدت باعث بروز مشکلات متعددی برای سلامتی فرد شود که از آن جمله می‌توان به مشکلات بینایی، بیماری قلبی و بیماری‌های کلیوی اشاره کرد.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، افراد می‌توانند با حفظ وزن متعادل در کنار تحرک بدنی بیشتر و داشتن رژیم غذایی مناسب از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده یا بروز علائم شدید آن را به تعویق بیندازند.

مطلب مرتبط: چگونه علائم دیابت را تشخیص دهیم؟

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، در یک مقاله معتبر علمی و منتشر شده در یکی از نشریات پزشکی، دکتر فرانکی بی‌هو از گروه اپیدمیولوژی دانکشده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون از نتایج به دست آمده از تحقیقاتی پرده برداشت که با استناد به تأثیرگذاری تغذیه و رژیم غذایی روی بیماری دیابت و پیشگیری از بروز یا تشدید آن انجام شده بود.

دکتر هو و همکارانش در این تحقیق ادعا می‌کنند استفاده از الگوی غذایی سالم برای پیشگیری از بیماری یا مدیریت دیابت بسیار حائز اهمیت است و بهتر است رژیم غذایی آنها مملو از انواع غلات، میوه، سبزی، آجیل و مغزها و حبوبات بوده و در مقابل افراد از زیاده روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی، مواد غذایی تصفیه شده، گوشت فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر پرهیز کنند.

دیابت و میوه-724press.com

حسن این تحقیق جامعه آماری جالب توجه آن است که از بیش از هفت هزار شرکت کننده تشکیل شده است. در این مطالعه محققان می‌خواستند به صورت مشخص نقشی  که مصرف میوه در جلوگیری از ابتلای افراد به دیابت نوع 2 بازی می‌کند را مورد بررسی و آزمایش قرار دهند. برای صحت هرچه بیشتر این تحقیق آنها مطالعه را روی فاکتورهایی همچون دیابت، چاقی و سبک زندگی مردم استرالیا متمرکز کردند. در ابتدا جامعه آماری آنها شامل بیش از یازده نفر افراد دواطلب بود که در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ برای حضور در این تحقیق اعلام آمادگی کرده و در ادامه در سال‌های ۲۰۰۹ الی ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۲ همچنان با تیم تحقیقاتی همکاری داشتند.

برای نتیجه گیری نهایی تیم تحقیقاتی کمی به جامعه آماری خود نظم بخشیده و برای شروع افرادی که پرسشنامه‌های مرتبط را تکمیل نکرده بودند کنار گذاشته و در ادامه وجود مواردی همچون مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا، ابتلا به دیابت یا بارداری را مد نظر قرار داده و افراد درگیر را کنار گذاشتند تادرنهایت جامعه آماری آنها به بیش از هفت هزار نفر محدود شد.

سپس محققان میزان مصرف میوه به صورت عمومی، مصرف میوه‌های خاص یا نوشیدن آبمیوه در بین شرکت‌کنندگان را مورد بررسی قرار دادند. آنها همچنین بررسی کردند چه تعداد از شرکت‌کنندگان بین اولین و آخرین پیگیری انجام شده به دیابت نوع ۲ مبتلا شده بودند. آنها همچنین نشانگرهای بیولوژیکی مرتبط با خطر بروز دیابت نوع ۲ را هم در این افراد مورد مطالعه قرار دادند.

اما در مجموع میوه‌های چه خاصیتی دارند که مصرف آنها می‌تواند به شکلی قابل توجه روی بروز بیماری دیابت نوع ۲ اثر بگذارد؟

خواص میوه‌ها

انواع میوه -724press.com

درجریان بررسی نتایج این تحقیق محققان موفق به کشف ارتباط بین میزان بالای مصرف میوه و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شدند. آنها همچنین دریافتند مصرف بیشتر میوه روی حساسیت سلولی به انسولین و عدم تحمل گلوکز هم تأثیرگذار است.

مطلب مرتبط: راهکارهای خانگی برای درمان دیابت را بشناسید

دیگر نویسنده این مقاله دکتر نیکولا بوندونو از انجمن تغذیه دانشگاه ادیت کووان در استرالیا، افرادی که روزانه حداقل دو وعده میوه مصرف می‌کنند تا 36% کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو قرار دارند. البته این الگو در مورد مصرف آبمیوه صدق نمی‌کند و به صورت مشخص نشان می‌دهد رژیم غذایی سالم که دراینجا به معنی استفاده از میوه کامل است، در کنار سبک زندگی درست می‌تواند فرد را از مشکلات بیماری دیابت در امان نگه دارد.

بنابراین محققان در ادامه خاطر نشان می‌کنند که نتایج مطالعه آنها تنها محدود به ارتباط میان مصرف میوه کامل و کاهش خطر دیابت است و تحقیقات بیشتری لازم است تا آنها بتوانند این ارتباط را به شکلی ملموس‌تر ثابت کنند. بااین‌وجود دلایل ارائه شده از سوی آنها می‌تواند این رابطه را تاحدی توضیح دهد.

به باور آنها اکثر انواع میوه به صورت معمول دارای بار گلیسمی کمی هستند؛ این‌درحالی است که میوه‌ها سرشار از فیبر، انواع ویتامین، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی هستند که نه تنها روی دیابت که روی بهبود سلامت عمومی ما تأثیرگذار هستند. از آنجایی که مشخص کردن بار گلیسمی یکی از شاخص‌‌های مهم کنترل قند خون است، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کیت و دستگاه تست قند خون-724press.com

بنابراین به باور دکتر بوندونو و دیگر همکارانش واقعیت این است که میان میزان فیبر و بروز دیابت نوع ۲ ارتباطی وجود دارد و شاید همین مسئله باعث شده است که رابطه‌ای منطقی بین مصرف آبمیوه و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو مشاهده نشود. چون درفرآیند آبگیری میوه تقریبا تمام فیبر موجود خود را از دست می‌دهد، ضمن آنکه آبمیوه درمقایسه با میوه کامل، قند بیشتری هم دارد. البته این نکته در مورد آبمیوه های طبیعی و انواع کارخانه‌ای و تصفیه شده آن هم تفاوت دارد.

مقاله مرتبط: ۱۴ تاثیر کاهش مصرف قند بر بدن را بدانید

به‌هرحال از آنجایی که میوه‌ها حاوی مقادیر مناسبی از انواع مواد مغذی و معدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند بهتر است حتی صرف‌نظر از نتایج این تحقیق همچنان پای ثابت برنامه‌های غذایی روزانه ما باشند. البته تا اطلاع ثانوی جانب احتیاط را نگه داشته و در مصرف آنها جانب اعتدال و میانه روی را نگه دارید.

نظر شما در مورد نتایج فوق چیست؟ آیا شما هر روز به میزان کافی میوه مصرف می‌کنید؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما در ۷۲۴پرس دات کام هم درمیان بگذارید.