این روزها بحث واکسیناسیون کرونا به یکی از مهمترین دغدغه‌های رهبران کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است؛ به طوری که تقریبا هر روز خبری تازه در مورد واکسیناسیون، اهمیت انجام آن و نتایج حاصله منتشر می‌شود. درواقع بعد از عبور از دوره‌ای سخت و خسته‌کننده توأم با انواع محدودیت‌های اجتماعی خواسته یا ناخواسته که زندگی همگان را تحت‌الشعاع خود قرار داد، اکنون مردم جهان مشتاق به پایان رسیدن این دوران سیاه هستند. اما به نظر می‌رسد واکسن‌ها حتی مفیدتر از چیزی هستند که در ابتدا تصور می‌کردیم.

در جدیدترین کنفرانس مطبوعاتی منابع مطمئن و قابل اعتماد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، آخرین یافته‌های به دست آمده از مطالعه روی اثر بخشی واکسن (HEROES-RECOVER) را تشریح کرد. این مطالعه یکی از اولین بررسی‌های تحقیقاتی انجام شده بود که نشان داد دو واکسن فایزر- بایونتک (Pfizer-BioNTech) و مدرنا (Moderna) حتی برای کسانی که بعد از واکسیناسیون چه به صورت کامل یا یک مرحله‌ای به کووید 19 مبتلا می‌شوند هم مؤثر و مفید است.

واکسن کرونا- 724press.com

این مطالعه براساس داده‌های جمع آوری شده از افرادی است که به طرق مختلف بیش از دیگران در معرض «SARS-CoV-2» یا «کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی» قرار دارند که از آن جمله می‌توان به کادر درمان اشاره کرد.

مطلب مرتبط: آیا بعد از تزریق واکسن کرونا همچنان باید از ماسک استفاده کنیم؟

محققان اولین بار نتایج اولیه و معتبر این مطالعه را در ماه مارس سال جاری میلادی منتشر کردند و در آن زمان براساس مشاهدات اولیه نتیجه گرفتند واکسن‌های تأیید شده کرونا با تکنولوژی mRNA برای جلوگیری از عفونت مرتبط با بیماری سارس هم مؤثر هستند. پس از آنالیز نتایج و تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آخرین بیانیه مطبوعاتی خود، اطلاعات به دست آمده را با دیگران درمیان گذاشت. در مرور تازه‌ترین اطلاعات در مورد واکسن‌های تأیید شده با ۷۲۴پرس همراه باشید.

داده‌های جدید در مورد واکسن‌های mRNA

واکسن mRNA- 724press.com

برای این تحقیق اطلاعات به دست آمده از تحقیق روی ۳۹۷۵ شرکت کننده در هشت منطقه در آمریکا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این افراد در فاصله ۱۳ دسامبر سال گذشته تا ۱۰ آوریل سال جاری به مدت هفده هفته (هفته‌ای یک مرتبه) از نظر عفونت «SARS-CoV-2» مورد بررسی قرار گرفتند. محققان برای ارزیابی دقیق‌تر این داده‌ها میزان لود ویروس را به ویژه در آزمایش‌هایی که نتیجه آنها مثبت بود، به دقت بررسی کردند. همچنین مشخص کردند تاچه مدت آزمایش فرد مورد نظر مثبت بوده است تا روند کاهش ویروس را هم اندازه گیری کنند.

در طول آنالیز داده‌ها، محققان عوامل دیگری که ممکن بود به شکلی روی نتایج تأثیرگذار باشند را هم تحت‌نظر داشتند؛ مثلا اینکه آیا شرکت‌کنندگان در آزمایش از تجهیزات حفاظتی در محل کار یا هنگام حضور در جامعه استفاده کرده‌اند و اینکه شیوع این ویروس در منطقه محل زندگی آنها به چه شکل بوده است.

به طور کلی دانشمندان از مجموع مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که با واکسیناسیون کامل نه تنها می‌توان از بروز و شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد، بلکه می‌توان خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را تا میزان قابل توجه ۹۱% کاهش داد. به عبارتی پس از دریافت اولین دوز واکسن خطر بروز این نوع عفونت در شرکت‌کنندگان تا ۸۱% کاهش پیدا می‌کند و دوز بعدی این میزان را بالاتر هم می‌برد. این برآورد در مورد عفونت‌های بدون علامت هم صدق می‌کند.

اهمیت تداوم واکسیناسیون کووید 19

فواید واکسیناسیون724press.com

دانشمندان برای اینکه درک درست‌تری از چگونگی تأثیرگذاری واکسیناسیون روی پیشرفت بیماری‌ عفونی حاد تنفسی داشته باشند، تحقیقات را معطوف کسانی کردند که علیرغم واکسیناسیون به ویروس مبتلا شدند و نتایج حاصله را با کسانی که به ویروس مبتلا شده و واکسن نزده بودند، مقایسه کردند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد افرادی که واکسیناسیون جزئی یا کامل را انجام داده و با این وجود به کرونا مبتلا شده‌ بودند خیلی زودتر از بیماری بهبود پیدا کردند. به عبارتی مدت بیماری در آنها ۶ روز کمتر بوده و درعین حال دو روز کمتر وقت خود را در رختخواب گذرانده بودند. همچنین کسانی که واکسینه شده بودند درحدود شصت درصد کمتر از کسانی که واکسن نزده بودند از مشکلاتی همچون تب یا لرز رنج برده بودند. در ادامه این بررسی آنها دریافتند افراد مبتلا به کرونا که واکسینه شدند، احتمالا ویروس کم‌تری را به دیگران منتقل می‌کنند.

دانشمندان همچنین نشان دادند ویروس مدت کمتری در بدن کسانی که واکسینه شدند، باقی می‌ماند و تست ویروس حاد تنفسی در افراد واکسینه شده تا ۶۶% کمتر از افراد واکسینه نشده است. البته همانطور که در بیانیه مطبوعات این مرکز توضیح داده شده است، این نتایج هیچ رابطه مستقیمی با توانایی انتشار ویروس در فرد ندارد، اما در مقابل با انتشار دیگر ویروس‌های عفونی همچون واریسلا یا آنفولانزا در ارتباط است.

مطلب مرتبط: از رابطه واکسن کرونا و لخته شدن خون چه می‌دانید؟

در مجموع یافته‌های به دست آمده همچنان نمایانگر اهمیت واکسیناسیون برای غلبه بر پاندمی کووید 19 است؛ به عبارتی همچنان بهترین راه کاهش تعداد موارد ابتلا و از دست رفتن افراد در اثر شیوع بیماری کرونا و همچنین کاهش شدت بیماری در افراد، واکسیناسیون سراسری است. بنابراین همچنان مطالعات ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری و توصیه‌های دانشمندان، لزوم واکسیناسیون در اسرع وقت را مورد توجه قرار داده است. هم اکنون در ایالات متحده حتی افراد دوازده سال به بالا هم واجد شرایط برای دریافت واکسن کرونا هستند.

با یک نگاه کلی به آخرین اطلاعات و نتایج بررسی‌ها مشخص است که هر کشوری برای خلاصی از مصیبت شیوع کرونا و بازگشت هرچه سریع‌تر به زندگی عادی، نیازمند تسریع فرآیند واکسیناسیون است.  نظر شما در مورد واکسیناسیون چیست؟ آیا از فرآیند توزیع واکسن در شهر و محل زندگی خود رضایت دارید؟ خوشحال می‌شویم شنونده نظرات و دیدگاه‌های شما عزیزان باشیم، پس حتما آن را با ما در ۷۲۴پرس دات کام درمیان بگذارید.