این روزها همه افراد یک گوشی هوشند یا تلبت دارند و این دستکاه‌های ارتباطی به نوعی در تمام اتفاقات زندگی ما دخیل هستند؛ بنابراین محافظت از ایمنی آنها بسیار مهم است. اگر تلفن همراه یا تبلت اندرویدی شما کند شده یا پنجره‌های پاپ‌آپ بدون اجازه باز می‌شوند و یا دستگاه بطور کامل قفل می‌کند، ممکن است هک شده باشد؛ در این مطلب قصد داریم تا روش‌های مختلفی را برای بررسی هک شدن یک دستگاه اندروید ارائه دهیم؛ با ۷۲۴پرس همراه باشید.

مصرف بسیار زیاد باتری یا مدت کوتاه نگهداری شارژ

حتی اگر نشانه‌های واضحی از فعالیت‌های مشکوک در دستگاه اندرویدی خود مشاهده نکرده باشید، همچنان ممکن است در پشت صحنه اتفاقات مخربی در جریان باشند. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بفهمید تلفن همراه یا تبلت شما هک شده، بررسی میزان مصرف باتری است. درصورتی که از تلفن همراه خود استفاده نمی‌کنید یا اینکه آن را به شارژ متصل نکرده‌اید اما همچنان صفحه و بدنه آن گرم است، این نشان‌دهنده اجرای برنامه‌هایی در پس‌زمینه است. برخی از پیچیده‌ترین بدافزارها آثاری از خود در سیستم بجای می‌گذارند؛ بنابراین بهتر است برای بررسی این موضوع به منوی مصرف باتری بروید. برای این کار مسیر Setting > Battery > Battery Usage رفته و دنبال برنامه‌های ناشناخته و یا هر چیز غیرمعمول بگردید.

مطلب مرتبط: آیا آیفون و آیپد آنتی‌ویروس نیاز دارد؟ چطور امنیت iOS را افزایش دهیم؟

از انجایی که گوگل وظیفه پشتیبانی از سیستم‌عامل اندروید را در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها برعهده دارد، امکان رخ دادن چنین اتفاقی خیلی کم است؛ اما همچنان توصیه می‌کنیم برای شروع روند بررسی از منوی مصرف باتری شروع کنید. همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید، یک برنامه ناشناخته با نام 10214 به تنهایی ۴۰درصد از مصرف باتری را به خود اختصاص داده و از آن بدتر در شکل دیگر برنامه‌ای با نام Miscellaneous نزدیک به ۷۰درصد از شارژ باتری را مصرف می‌کند.

بدافزار اندروید-724press.comمصرف بیش‌از حد باتری-724press.com

در چنین شرایطی احتمالاً یک کی‌لاگر یا ویروس برای شناسایی نشدن نام خود را پنهان کرده‌اند. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که ویروس‌ها و کی‌لاگرها همواره با نام‌های عجیب و غریب و ناشناخته ظاهر نمی‌شوند و گاهی یک برنامه عادی می‌تواند چنین کاری انجام دهد. تا زمانی که باتری دستگاه اندرویدی شما بطور ناگهانی خالی نشد، نیازی به نگرانی نیست. اقداماتی از جمله ری‌استارت کردن گوشی، استفاده از Force Stop و درصورت امکان حذف برنامه مخرب می‌تواند به شما کمک کند.  

نصب تصادفی برنامه‌های ناخواسته را بررسی کنید

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، یکی دیگر از نشانه‌های بدافزارهای مخرب نصب شدن برنامه‌هایی بصورت ناخواسته است. چنین برنامه‌هایی بدون اینکه شما آنها را نصب کنید در سیستم نصب خواهند شد. اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی هستند که چنین برنامه‌هایی را در تلفن همراه یا تبلت شما نصب می‌کنند و بوسیله آنها اطلاعات مهمی را در اختیار شخص دیگری قرار می‌دهند. هرگز اجازه ندهید چنین برنامه‌های در دستگاه اندرویدی شما باقی بمانند، زیرا می‌توانند حتی بسیار مضر‌تر از بدافزارهایی باشند که باتری زیادی مصرف می‌کنند. برای رهایی از شر برنامه‌های ناخواسته به Setting > Apps > App Manager و در لیست برنامه‌های موجود در دستگاه خود به دنبال برنامه‌های ناخواسته بگردید. برنامه‌های که مختص گوشی اندرویدی نیست و همینطور خودتان آن را نصب نکرده‌اید حذف نمایید.

تنظیمات برنامه‌ها در اندروید-724press.comنرم‌افزار مخرب-724press.comحذف اپلیکیشن مخرب-724press.com

نکته مهم: حتماً توجه داشته باشید که برنامه‌هایی پاک شوند که جزو برنامه‌های سیستمی نباشند و شما به آنها مشکوک باشید. درصورتی که برنامه‌ای را نشناختید ابتدا آن را در وب جستجو کنید و مطمئن شوید جزو برنامه‌های سیستمی اندروید نیست و سپس نسبت به حذف نصب آن اقدام نمایید.

بررسی استفاده غیرمعمول از داده‌ها

بیشتر افراد از بسته‌های اینترنتی نامحدود استفاده می‌کنند و مصرف آن در مدت زمان معلوم برایشان اهمیت خاصی ندارد. اگر جزو آن دسته کاربرانی هستید که از بسته‌های محدود اینترنت استفاده می‌کنید، حتماً به بخش Data Usage سیستم خود سر بزنید. درصورتی که ویروسی در سیستم شما باشد، می‌تواند داده‌های خصوصی شما را از طریق برنامه‌هایی که دائماً در حال اجرا هستند، برای شخص سومی ارسال کند. به جهت بررسی این مورد به Setting > Connections & WiFi > Data Usage بروید. برنامه‌هایی همچون Spotify، YouTube و سایر سرویس‌های استریم داده‌های زیادی مصرف می‌کنند. اما اگر برنامه دیگری بیش از این‌ها داده مصرف می‌کند، باید آن را مورد بررسی قرار دهید.

مصرف داده وب-724press.comمصرف داده‌های نت در اندروید-724press.comتنظیمات ارتباطات اندروید-724press.com

هیچ برنامه تصادفی نباید در طول ماه بیشتر از ۵ گیگابایت حجم مصرف کند. درصورتی که برنامه‌های مشکوکی پیدا کردید، آنها را حذف نمایید.

مراقب پاپ‌آپ‌ها و تبلیغات عجیب باشید

پاپ‌آپ‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف، در زمان‌های متفاوت و از هر نوع وب‌سایتی هستند. باید با آنها کنار آمد؛ زیرا علی‌رغم اینکه می‌توانند دردسر ساز باشند، بیشتر مواقع چیزی جز یک تبلیغ ساده نیستند. گوکل در چند سال گذشته همواره سعی داشته تا از چنین اتفاقاتی جلوگیری کند، اما همچنان این پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی و بعضاً دردسرساز در تلفن‌های اندرویدی ظاهر می‌شوند.

تبلیغات بدافزار-724press.com

همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید پاپ‌آپ‌های دردسرساز عموماً سعی در ایجاد نگرانی برای شما دارند و سعی می‌کنند با اعلام وجود ویروس در دستگاه شما را نسبت به حذف آنها تحریک کنند. هیچ‌گاه نباید روی گزینه Remove که در پاپ‌آپ وجود دارد تپ کنید. درعوض پنجره مرورگر را ببندید و دستگاه خود را ری‌استارت کنید. به هیچ عنوان اطلاعات کاربری و رمز‌های عبور خود دارد در اختیار چنین پنجره‌های نگذارید.

شناسایی برنامه‌های آسیب‌رسان

گاهی اوقات تلفن‌ها یا تبلت‌های اندرویدی با مشکلاتی شروع به کار می‌کنند: برای مثال برنامه‌ها بدون هیچ دلیلی اجرا می‌شود یا دستگاه کاملاً کند می‌شود یا دائماً هنگ می‌کند. بعضی مواقع این مشکلات ناشی از حضور ویروس است. برای اینکه علت اصلی چنین اتفاقای را بفهمید ابتدا به سراغ ویژگی Play Protect گوگل بروید. برای این کار می‌بایست به سراغ Google Play رفته و سپس روی گزینه منو که در بالای صفحه قرار دارد تپ کنید. در منوی موجود به سراغ گزینه Play Protect رفته و در پنجره مربوط به آن روی Scan تپ کنید.

بررسی ویروس در برنامه‌ها-724press.comمحافظ گوگل پلی-724press.comمحافظ برنامه گوگل-724press.com

توجه داشته باشید که محافظ گوگل یک برنامه امنیتی ساده است و درصورتی که نیاز به بررسی‌های بیشتر دارید می‌بایست به سراغ برنامه‌های جانبی دیگری بروید که دارای نام و اعتبار بیشتری هستند؛ برنامه‌های نظیر AVG، Avast یا BitDefender می‌توانند گزینه‌های جذابی باشند ، ضمن اینکه پیشنهاد ما استفاده از برنامه Malwarebytes Security است.

دانلود برنامه Malwarebytes Security

مطلب مرتبط: ۵ راهکار مهم برای افزایش امنیت موبایل‌های اندرویدی

درصورت نیاز از بازگشت به تنظیمات کارخانه استفاده کنید

در شرایطی که برنامه‌های ناخواسته را حذف کردید، از برنامه‌های ضدویروس استفاده کردید و همچنان مشکلاتی همچون هنگ کردن و... وجود دارند، شاید نوبت به بازگشت به تنظیمات کارخانه رسیده است.

نکته مهم: این کار تمامی داده‌های موجود در تلفن همراه را پاک خواهد کرد.

قبل از استفاده از ویژگی بازگشت به تنظیمات کارخانه از داده‌های مهمی همچون پیام‌ها، تصاویر، آهنگ‌ها و هرچه که برایتان اهمیت دارد نسخه بک‌آپ تهیه کنید؛ حال می‌بایست به Setting > Backup & Reset > Reset > Factory Data Reset بروید.

به این نکته توجه داشته باشید که ابتدا همه راه‌های گفته شده را آزمایش و بررسی کنید و درصورتی که واقعاً چاره‌ای نداشتید نسبت به بازگشت به تنظیمات کارخانه اقدام کنید.

چگونه دستگاه اندرویدی خود را امن نگه داریم؟

به گزارش ۷۲۴پرس (724press.com)، در سال ۲۰۱۹ گوگل اعلام کرد که درحال حاضر بیش از ۲.۵ بیلیون کاربر فعال دارد. اینکه اندروید درحال حاضر بیشترین کاربر ممکن را دارد، باعث می‌شود تا هکرها به سمت آنها حمله‌ور شوند. بنابراین برای ایمن شدن از حملات آنها می‌بایست اقدامات زیر را انجام دهید:

  • همواره از آخرین نسخه‌ برنامه‌ها استفاده کنید
  • برنامه‌ها و بازی‌ها را تنها از منابع امن دانلود کنید
  • گزینه Install from Unknown Sources را غیرفعال کنید
  • از ویژگی‌هایی همچون Fingerprint، تشخیص چهره، رمزعبور امن و... استفاده کنید.