عملکرد سیستم‌عامل iOS از نظر امنیتی تحسین‌برانگیز است؛ اما همچنان راه‌کارهای زیادی برای تقویت این موضوع وجود دارد. دسترسی به اطلاعات شخصی افراد در آیفون برای سایر کاربران تقریباً امکان‌پذیر نیست؛ اما اگر فردی بتواند بصورت فیزیکی به دستگاه شما و رمز عبورتان دسترسی پیدا کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ خوشبختانه روش‌های متعددی برای بهبود وضعیت امنیتی تلفن همراه آیفون و محافظت بیشتر از داده‌های موجود در آن وجود دارد. ما در تیم فناوری 724Press سعی داریم شما را با ۸ ترفند تقویت امنیت آیفون آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

۱. سیستم‌عامل تلفن همراه خود را به‌روز نگه دارید

یکی از دلایل ارائه به‌روز رسانی جدید نرم‌افزاری توسط شرکت‌ها برطرف کردن خطاهای امنیتی در نسخه‌های موجود است. بنابراین اولین اقدام برای ایمن نگه داشتن iPhone یا iPad دانلود و نصب جدیدترین نسخه iOS است. به جهت به‌روز نگه داشتن سیستم‌عامل، می‌توانید از دو روش نصب بوسیله دانلود مستقیم و نصب از طریق کامپیوتر اقدام کنید. درصورتی که می‌خواهید از روش دانلود و نصب مستقیم استفاده کنید، مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • به تنظیمات آیفون رفته و از طریق General > Software Update به بخش آپدیت نرم‌افزاری بروید.
  • اگر آپدیتی برای نصب وجود داشت، روی گزینه Download and install تپ کنید. اگر از قبل سیستم‌عامل شما به‌روز باشد، پیام Your software is up to date را مشاهده می‌کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم همه گزینه‌های مربوط به آپدیت خودکار را فعال کنید تا مجبور به بررسی همه آنها در آینده نباشید.

صفحه آپدیت اپلتنظیمات آپدیت آیفونبه‌روز رسانی آیفون

۲. استفاده از ویژگی Find My

برنامه Find My نه تنها به مکان‌یابی آیفون گمشده شما کمک می‌کند، بلکه با استفاده از قابلیت‌های آن می‌توانید نسبت به پاک کردن داده‌های خود از راه دور نیز اقدام کنید. برای اطمینان از اینکه برنامه Find My را فعال کرده‌اید مراحل زیرا دنبال کنید:

  • به تنظیمات رفته، روی نام خود و سپس Find My تپ کنید.
  • روی گزینه Find My iPhone تپ کنید.
  • مطمئن شوید که Find My iPhone فعال شده است.
  • درصورت تمایل می‌توانید Find My network را فعال کنید تا در شبکه crowdsourced  اپل شرکت نمایید؛ بدینوسیله می‌توانید حتی در حالت آفلاین نیز دستگاه خود را پیدا کنید.
  • همچنین می‌توانید گزینه Send Last Location را فعال کنید تا بصورت خودکار آخرین موقعیت مکانی آیفون را در شرایطی که شارژ باتری رو به اتمام است برای iCloud ارسال کند.

اشتراک گذاری مکان در آیفون-724press.comویژگی find my آیفون-724press.com

۳. محافظت بیشتر از حساب کاربری با احراز هویت دو عاملی

از آنجا که حساب Apple ID را می‌توان دروازه ورود به داده‌های اصلی حساب کاربری شما دانست، محافظت دوچندان از آن بسیار حیاتی است. احراز هویت دو عاملی یکی از کارهایی است که می‌توانید برای حفاظت و امنیت بیشتر حساب کاربری خود کنید.

مطلب مرتبط: آیا آیفون و آیپد آنتی‌ویروس نیاز دارد؟ چطور امنیت iOS را افزایش دهیم؟

پس از فعال شدن این ویژگی همواره زمانی که نیاز به دسترسی به سیستم تلفن همراه یا تبلت خود داشته باشید باید کد ۴ رقمی که در یکی دیگر از دستگاه‌های اپل شما توسط این شرکت ارسال می‌شود را وارد کنید. برای فعال کردن این نوع احراز هویت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پس از ورود به تنظیمات آیفون روی نام خود تپ کنید و سپس به سراغ گزینه Password & Security بروید. ممکن است نیاز به تأیید مواردی داشته باشید.
  • روی گزینه Two-Factor Authentication تپ کنید تا وارد تنظیمات آن شوید.
  • درصورت لزوم، می‌توانید در شماره‌های تلفن همراه مورد اعتماد خود تغییراتی ایجاد کنید.

تنظیم امنیتی آیفون-724press.com

نکته: توجه داشته باشید که شماره‌ تلفن‌های وارد شده در دسترس قرار داشته باشند.

۴. از رمز عبور قوی‌تری استفاده کنید

نسخه‌های قبل‌تر آی‌او‌اس به شما امکان وارد کردن یک کد ورود ۴تایی را ارائه می‌کردند؛ در نسخه‌های جدیدتر نیز شما می‌توانید از کد ورود ۶تایی استفاده کنید هرچند نسبت به نسخه قبلی وضعیت ایمنی بیشتری فراهم می‌آورد، اما پیشنهاد ما استفاده از حروف الفبا در ساخت کد ورود است. برای تغییر رمز عبور آیفون خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به بخش تنظیمات رفته و سپس بسته به مدل آیفون خود روی گزینه Face ID & Passcode یا Touch ID & Passcode تپ کنید. کد عبور فعلیتان را تأیید کنید تا وارد صفحه تغییر رمز شوید.
  • روی گزینه Change Passcode تپ کنید و دوباره کد عبور فعلی خود را وارد نمایید.
  • اکنون می‌بایست رمز عبور جدید را تعریف نمایید. درصورتی که قصد دارید از نوع دیگر رمز عبور استفاده نمایید، روی Passcode Option تپ کنید. در این بخش می‌توانید دو گزینه Custom Numeric Code (کد ورود عددی) و Custom Alphanumeric Code (کد ورود شامل عدد و حرف) را انتخاب نمایید.
  • پس از وارد کردن کد ورود جدید آن را تأیید کنید تا به روی سیستم شما تنظیم شود.

رمز عبور آیفون-724press.comتغییر رمز عبور آیفون-724press.com

۵. پس از ۱۰ تلاش ناموفق برای ورود، داده‌های آیفون را پاک کنید

به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی موجود در سیستم‌عامل iOS گزینه Erase Data است که در بخش تنظیمات کد ورود می‌توانید آن را ببینید. با فعال کردن این ویژگی چنانچه آیفون شما به سرقت برود و سارقین ۱۰ بار رمز عبور را اشتباه وارد کنند، تمامی داده‌های موجود در آیفون پاک خواهند شد.

توجه داشته باشید که احتمال پاک شدن اتفاقی داده‌های موجود در آیفون شما با فعال کردن چنین ویژگی بسیار کم است؛ زیرا پس از ۵ تلاش ناموفق تلفن مد زمانی را که ممکن است ساعت‌ها طول بکشد اجازه وارد کردن کد جدید به شما نخواهد داد. به جهت فعال کردن ویژگی Erase Data مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مسیر Setting > Face ID & Passcode را دنبال کنید.
  • کد عبورتان را وارد کنید. صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید و سپس گزینه Erase Data را فعال نمایید.

قفل شدن آیفون-724press.comتنظیمات رمزعبور آیفون-724press.com

۶. ابزارهایی همچون Siri را در Lock Screen غیرفعال کنید

درحالی که برنامه‌ای همچون Siri واقعاً مفید هستند، اما می‌تواند اطلاعات شخصی شما را در اختیار افردی قرار دهند که به آیفون شما دسترسی دارند. ابزارهای دیگری نیز همچون Siri می‌توانند در صفحه قفل گوشی نمایش داده شوند که بهتر است برای حفظ امنیت بیشتر آنها را غیرفعال کرد. به جهت غیرفعال کردن دسترسی به این ابزارها در صفحه قفل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به تنظیمات آیفون و سپس بخش Face ID & Passcode بروید.
  • کد ورود خود را تأیید کنید.
  • صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا بخش Allow Access When Locked را ببینید. تمام گزینه‌های زیرمجموعه این بخش را که نمی‌خواهید در Lock Screen مشاهده شوند را غیرفعال نمایید. مهمترین گزینه‌ای که باید غیرفعال گردد، Siri است؛ بدین ترتیب افراد دیگر نمی‌توانند به مخاطبین و سایر مشخصات فردی شما دسترسی پیدا کنند.

۷. احراز هویت بوسیله Face ID

درصورتی که از مدل آيفون شما از ویژگی تشخیص چهره برای باز کردن قفل صفحه پشتیبانی می‌کند، بهتر است این ویژگی را برای کسب امنیت بیشتر فعال کنید. بدین ترتیب بدون اینکه چهره شما در مقابل دوربین سلفی آیفون قرار نگیرد، دستگاه باز نخواهد شد. البته یکی از نواقص این ویژگی این است که افرادی که به شما نزدیک هستند می‌توانند در هنگام خواب با قرار دادن گوشی در مقابل چهره شما قفل آن را باز کنند. اما مطمئناً این ویژگی در زمانی که شما در نزدیکی تلفن همراه خود نیستید بسیار کاربردی است.

تشخیص چهره آیفون-724press.comتشخیص چهره آی‌او‌اس-724press.com

۸. گزینه AutoFill مرورگر سافاری را خاموش کنید

 ویژگی Keychain اپل قادر به ذخیره اطلاعات حساب کاربری شما و حتی اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری در iCloud است. با این ویژگی و استفاده از گزینه AutoFill مرورگر سافاری، می‌توانید بدون وارد کردن مجدد اطلاعات کاربری خود وارد حساب کاربریتان در سایت‌های مختلف شوید.

مطلب مرتبط: آموزش افزایش سرعت و بهبود عملکرد مرورگر سافاری در مکینتاش

کاربرد این ویژگی زمانی نمایان می‌شود که شما در یادآوری رمز عبور خود به مشکل خورده‌اید، زیرا گزینه AutoFill می‌تواند رمز عوبر شما را ذخیره و سپس بصورت خودکار برای ورود به حساب کاربری پر کند؛ اما این موضوع می‌تواند زمانی که شما خودتان به تلفن همراه خود دسترسی ندارید، از نظر امنیتی به یک مشکل بزرگ مبدل شود. برای غیرفعال کردن ویژگی AuotoFill باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به تنظیمات آیفون رفته و مسیر Safari > AutoFill را دنبال کنید.
  • روی کلید مربوط به این گزینه تپ کنید تا آن را غیرفعال نماید.

تنظیمات سافاری-724press.comذخیره رمز سافاری-724press.com

بدین ترتیب سافاری دیگر قادر نخواهد بود اطلاعات حساب‌های کاربری شما را بصورت خودکار ذخیره نمایید.