یکی از روش‌های جلوگیری از کپی شدن مطالب تولیدی توسط افراد، استفاده از ویژگی واترمارک است. همچنین از واترمارک می‌توان بعنوان روشی برای تبلیغ کار خود نیز استفاده کرد؛ به این ترتیب که یک فایل آموزشی ایجاد می‌کنیم و سپس نام سایت یا صفحات اجتماعی خود را در آن فایل واترمارک می‌کنیم. بنابراین اگر جزو کسانی که قصد شروع ساخت یک دوره آموزشی یا تک فایل‌های آموزشی و از سرقت فایل خود هراس دارند یا اینکه می‌خواهند با این فایل آموزشی تبلیغاتی برای خودشان داشته باشند در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

واترمارک چیست؟

واترمارک یک تصویر ثابت است که با فایل موردنظر شما (ویدیو، عکس، پی‌دی‌اف و...) همپوشانی خواهد داشت؛ می‌توانید واترمارک را در یک نقطه مشخص در فایل ویدیویی خود درج کنید. بهتر است واترمارک را تا حد ممکن شفاف کنید درنظر بگیرید تا با محتوای اصلی فایل تداخل نداشته باشد. واترمارک‌ها معمولاً نوعی آرم یا لوگو هستند اما می‌توانند بصورت متن هم درنظر گرفته شوند.

اضافه کردن واترمارک به ویدیو با استفاده از Video Editor در ویندوز ۱۰

برنامه واترمارک ویدیو ویندوز۱۰ - 724press.com

برنامه ویرایشگر موجود در ویندوز ۱۰ یکی از ابزارهای مفید در زمینه ویرایش ویدیو و اضافه کردن واترمارک به فایل‌های ویدیویی است. از آنجایی که Video Editor یک ابزار ساده ویرایش ویدیو است، گزینه‌های پیشرفته زیادی برای سفارشی ساختن واترمارک در آن وجود ندارد. همچنین تنها محدود به اضافه کردن واترمارک‌های متنی به فایل ویدیویی هستید. نکته دیگری که در هنگام کار با این برنامه برای اضافه کردن واترمارک به ویدیو باید بدانید این است که قادر به انتخاب مکان‌های دلخواه به جهت اضافه کردن واترمارک نیستید و می‌بایست در مکان‌های مشخصی که وجود دارد، واترمارک خود را اضافه کنید. یکی از ویژگی‌های استفاده از Video Editor ویندوز ۱۰ این است که برای اضافه کردن یک واترمارک به ویدیو نیاز به داشتن مهارت ویژه‌ای ندارید.

مطلب مرتبط: نحوه‌ی ساختن یک واترمارک در فتوشاپ در ۷ مرحله‌ی ساده

اضافه کردن واترمارک با استفاده از برنامه OpenShot

برنامه OpenShot ویرایش ویدیو - 724press.com

OpenShot یک برنامه ویرایش ویدیوی رایگان و منبع‌باز است که قابلیت اضافه کردن واترمارک بر ویدیوها را نیز دارد. می‌توانید به کمک این برنامه یک عکس یا متنی را که خودتان آن را نوشته‌اید به ویدیوی موردنظر اضافه کنید. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، این ابزار گزینه‌های زیادی ازجمله سطوح شفافیت و مدت زمان حضور به جهت شخصی‌سازی واترمارک در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید بصورت رایگان بیش از یک واترمارک را به ویدیوی خود اضافه کنید. اگرچه OpenShot یک ابزار ویدیویی برجسته و نسبتاً حرفه‌ای است، اما برای اضافه کردن واترمارک هیچگونه پیچیدگی در آن دیده نمی‌شود و شما بعنوان یک کاربر عادی نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

اضافه کردن واترمارک با استفاده از برنامه Olive Video Editor

برنامه Olive ویرایش ویدیو - 724press.com

یکی دیگر از برنامه‌های ویرایش فایل‌های ویدیویی که بصورت رایگان و منبع‌باز در اختیار کاربران قرار گرفته، برنامه Olive Video Editor است؛. این برنامه نیز توانایی واترمارک کردن متن و تصویر را به یک فایل ویدیویی دارد و می‌توان گفت دقیقاً همان چیزی است که یک کاربر نیاز دارد؛‌ زیرا گزینه‌های زیادی را برای شخصی‌سازی واترمارک در اختیار شما می‌گذارد و دست شما را در انتخاب بهترین حالت برای اضافه کردن یک واترمارک به ویدیو باز می‌گذارد. می‌توانید هر تصویری را از رایانه خود بعنوان واترمارک به ویدیو اضافه کنید و فقط مسئله محل قرارگیری آن است که باید در انتخاب آن دقت نمایید. در هنگامی که قصد اضافه کردن واترمارک متنی به ویدیوی خود را دارید، می‌توانید با گزینه‌های موجود فونت، رنگ، سبک نوشتن و... را تغییر دهید. از دیگر ویژگی‌های برتر برنامه Olive این است که در هنگام کار با واترمارک تصویری می‌توانید اندازه آن را بصورت دلخواه تنظیم کنید و همچنین تصویر را بچرخانید. با استفاده از گزینه Opacity می‌توانید میزان شفافیت واترمارک خود را تغییر دهید و همینطور با استفاده از قابلیت زمانی، واترمارک خود را در قسمت‌های خاصی از ویدیو نشان دهید.

مطلب مرتبط: چگونه از Watermark در پاورپوینت استفاده کنیم؟

اضافه کردن واترمارک به همه ویدیوهای یوتیوب خود

کانال ویدیو یوتیوب - 724press.com

اگر در سایت یوتیوب یک کانال دارید و هدفتان شروع دوره‌های آموزشی ویدیویی است، یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌ها برای اضافه کردن واترمارک به ویدیو، استفاده از امکانات یوتیوب است. ویژگی برندسازی یوتیوب می‌تواند همه این موارد را برای شما مدیریت کند. تنها با چند کلیک می‌توانید به ویدیوهای موجود در کانال خود یک تصویر سفارشی اضافه کنید. درطول پخش ویدیوی شما، واترمارک بصورت یک تصویر کوچک در سمت راست پایین صفحه به نمایش درخواهد آمد. کاربران می‌توانند با کلیک کردن روی آن مستقیماً وارد کانال شما شوند. استفاده از این روش دو مزیت به همراه دارد:

  • درصورتی که بخواهید تصویر واترمارک و برند خود را تغییر دهید، می‌توانید با آپدیت کردن تنظیمات برندینگ این تصویر را برای همه ویدیوها بصورت یکجا عوض کنید تا تمام ویدیوهای کانال شما با واترمارک جدید به‌روز شوند.
  • ویدیوهای منبع می‌توانند بدون واترمارک باقی بمانند تا شما بتوانید از آنها در زمینه‌های دیگر استفاده کنید.
  • برای فعال کردن برندینگ یوتیوب باید مراحل زیر را دنبال کنید:
  • به صفحه YouTube Studio بروید. البته برای این کار ابتدا می‌بایست وارد حساب کاربریتان شوید.
  • روی گزینه Customization که در نوار کناری قرار دارد و سپس روی تب Branding کلیک کنید.
  • روی Upload کلیک کنید و تصویری که می‌خواهید از آن بعنوان واترمارک استفاده کنید را انتخاب نمایید.
  • زمان شروع نمایش واترمارک و مدت زمان حضور آن در ویدیو را تعیین کنید.

نکته: ویژگی برندینگ یا همان نام تجاری تنها برای حساب‌های کاربری که در وضعیت خوبی قرار دارند، فعال است. وضعیت خوب در اینجا یعنی شما هیچ اخطاری درمورد حق کپی‌رایت، اخطارهای حذف DMCA، هشدارهای انجمنی و... را کسب نکرده‌اید.

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، تجاری‌سازی یکی از عواملی است که می‌‌‌تواند تا حدودی شما را از سرقت فایل‌هایتان محافظت کند، یکی از روش‌های ساده و البته تأثیرگذار تجاری‌سازی استفاده از واترمارک است. اما مهمترین نکته در استفاده از واترمارک این است که اضافه شدن آن تأثیر منفی در نظر کاربرانتان نگذارد.