سرویس دانش و فناوری

۷ ترفند برای تقویت حریم خصوصی کاربران آیفون

تقویت حریم خصوصی آیفون

حتی با اینکه می‌دانیم اپل طبق شعاری که می‌دهد در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران یکی از بهترین‌ برندها است، اما با این حال همچنان زمینه‌هایی وجود دارد که ممکن است به حریم خصوصی شما لطمه وارد کند؛ زیرا تا جایی که برخی کارشناسان معتقد هستند، آیفون به جمع‌آوری اطلاعات کاربران و اشتراک‌گذاری آنها می‌پردازد. در اینجا سعی داریم گزینه‌هایی را مطرح کنیم که شما بوسیله آنها می‌توانید درز اطلاعات حریم شخصی خودتان را محدودتر کنید.

ارسال داده‌های تشخیصی (عیب‌یابی) به اپل را متوقف کنید

هنگام تنظیم آیفون و بعد از نصب و به‌روز رسانی سیستم، آیفونتان برای جمع‌آوری برخی داده‌ها و اشتراک‌گذاری آنها با اپل از شما اجازه می‌خواهد. این کار به شرکت کمک می‌کند تا اشکالات را شناسایی کرده و روند رفع آنها را تسریع کند. اما ممکن است بنا به نوع شخصیت شما با اشتراک‌گذاری این داده‌ها حریم خصوصیتان نقض شود. برای غیرفعال کردن این موضوع به Setting > Privacy > Analytics & Improvments بروید. اکنون روی کلید مربوط به گزینه Share iPhone Analytics تپ کنید تا غیرفعال شود و دیگر اطلاعات عیب‌یابی را برای اپل ارسال نکند. اگر کنجکاو هستید تا بدانید کدام دسته داده‌ها برای شرکت ارسال می‌شود، می‌توانید روی Analytics Dataتپ کنید تا لیستی از داده‌های ارسالی را مشاهده کنید.

گزینه‌های عیب‌یابی-724press.comلیست عیب‌یابی آیفون-724press.com

البته اگر دید فنی نداشته باشید، دیدن این لیست به شما کمکی نخواهد کرد. همچنین می‌توانید گزینه‌های دیگری همچون Improve Siri & Dictation و Share iCloud Analytics را غیرفعال کنید تا گزارشی مربوط به استفاده شما از دستیار آیفون و فضای ابری آن در اختیار شرکت قرار نگیرد.

مطلب مرتبط: آموزش ۷ ترفند برای بهبود حریم خصوصی سافاری در iOS

تبلیغات شخصی را غیرفعال کنید

همانند اکثر سیستم‌عامل‌ها و سرویس‌های دیگر، آی‌او‌اس نیز تبلیغات شخصی‌سازی شده‌ای دارد که بصورت پیش‌فرض فعال شده‌اند. چنین چیزی به معنای استفاده از اطلاعات شخصی شما همچون سن، جنسیت و نوع دستگاه شما برای نمایش تبلیغات مرتبط استفاده می‌شود. اگر ترجیح می‌دهید از شر چنین تبلیغاتی در گوشی آیفون خود راحت شوید، به Setting > Privacy > Apple Advertising بروید. در این صفحه اطلاعاتی مربوط به نحوه کار تبلیغات اپل موجود است؛ برای غیرفعال‌سازی به راحتی می‌توانید روی کلید مربوط به Personalized Ads تپ کنید.

گزینه‌های تبلیغات آیفون-724press.comکلیدهای حریم خصوصی آیفون-724press.com

با این کار تعداد پیام‌های تبلیغاتی کاهش نمی‌یابد، اما باعث عمومی‌ و کلی‌تر شدن این تبلیغات می‌شود.

اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی را کنترل کنید

امکان دسترسی اپلیکیشن‌ها برای استفاده از موقعیت مکانی شما در برخی موارد همچون نقشه گوگل شاید ضروری باشد، اما لزومی ندارد چنین اطلاعات مهمی به سادگی و بصورت دائم در اختیار سایر اپلیکیشن‌ها که ربطی به مکان‌یابی ندارند قرار بگیرد. برای دسترسی به گزینه‌های موقعیت مکانی به Setting > Privacy > Location Services بروید. در اینجا می‌توانید تعیین کنید چه زمانی اپلیکیشن‌های خاصی می‌توانند از موقعیت مکانی شما استفاده کنند و اینکه کدام برنامه‌ها می‌توانند به موقعیت شما دسترسی داشته باشند. بطور خاص برای جلوگیری از دنبال کردن تلفن همراه شما از مکان‌هایی که اغلب بازدید می‌کنید بخش System Services > Significant Location را بررسی کنید.

مطلب مرتبط: چگونه قابلیت ارسال دقیق موقعیت مکانی را در iOS14 غیرفعال کنیم؟

مجوزهای اپلیکیشن‌هایی همچون دوربین، میکروفون و... را بررسی کنید

تا کنون تنظیمات خاصی از حریم خصوصی آیفون را مورد بررسی قرار دادیم؛ اما اکنون می‌خواهیم گزینه‌های بیشتری را بررسی کنیم. با ورود به بخش مجوزها می‌توانید مشاهده کنید کدام مجوزها برای چه اپلیکیشن‌هایی صادر شده است. بهتر است مجوز تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها برای دسترسی به انواع داده در سیستم خود را لغو کنید. بعنوان مثال نیازی نیست یک بازی به لیست مخاطبین یا یک اپلیکیشن خرید به میکروفون شما دسترسی داشته باشند. در نسخه ۱۴ سیستم‌عامل آی‌او‌اس، مجوز عکس‌ها قابلیت کنترل بیشتری گرفته است. شما اکنون می‌توانید انتخاب کنید یک اپلیکیشن به چه تصاویری دسترسی داشته باشد. برای این کار باید به تنظیمات و سپس Privacy بروید. در لیست موجود به سراغ Photos بروید و روی آن تپ کنید. اکنون می‌توانید لیستی از اپلیکیشن‌ها که به برنامه تصاویر دسترسی دارند را مشاهده کنید. درصورتی که نمی‌خواهید هر اپلیکیشنی به تمامی تصاویر شما دسترسی نداشته باشد، روی نام آن تپ کنید و در صفحه بعد گزینه None یا Selected Photos را انتخاب کنید. توجه داشته باشید زمانی که گزینه تصاویر انتخابی را تعیین کنید، باید این لیست را ویرایش کنید و تصاویر خاصی را برای اپلیکیشن انتخاب شده درنظر بگیرید.

انتخاب برنامه در حریم خصوصی-724press.comگزینه‌های حریم خصوصی ايفون-724press.comلیست برنامه‌ها با مجوز تصاویر-724press.com

غیرفعال کردن مجوزهای غیرضروری برای هر برنامه یا بازی، از درز اطلاعات شما و جمع‌آوری آن توسط شرکت‌های توسعه‌دهنده جلوگیری می‌کند، اما باید این نکته را بدانیم که برخی مجوزها برای اجرای صحیح برنامه ضروری هستند و نباید تحت هیچ شرایطی غیرفعال شوند.

درجهت شخصی‌سازی سافاری Site Tracking را غیرفعال کنید

یکی از مهمترین مسائل خصوصی که در هنگام استفاده از مرورگر وب باید موردنظر کاربران قرار بگیرد، امکان ردیابی و دنبال شدن توسط سایت‌های مختلف است؛ سایت‌ها بوسیله کوکی‌ها و... می‌توانند ببینند شما چه سایت‌هایی را بیشتر علاقه دارید، چه چیزهایی را بیشتر دنبال و تماشا می‌کنید. یکی از مزیت‌های این کار برای سایت‌ها این است که تبلیغات هوشمند را به شما ارائه دهند؛ اما درواقع حریم خصوصی شما را با جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها نقض می‌کنند. درصورتی که می‌خواهید حریم خصوصی امن‌تری در هنگام مرور وب داشته باشید بهتر است به تنظیمات مرورگر سافاری رفته و گزینه Prevent Cross-Site Tracking را فعال نمایید؛ سپس به سراغ مرورگر رفته و روی Clear History and Website Data تپ کنید تا تاریخچه و اطلاعات سایت‌هایی که از آنها بازدید کرده‌اید پاک شود و همه چیز از نو شروع شود.

گزینه حریم خصوصی سافاری-724press.comمنوی برنامه‌های آیفون-724press.com

یکی دیگر از گزینه‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرد تا حریم شخصی امن‌تری را در هنگام استفاده از مرورگر سافاری تجربه کنید، گزینه Close Tabs است. این ویژگی بعد از گذشت مدت زمان معلوم تب‌های باز در مرورگر را بصورت خودکار می‌بندد.

پنهان کردن پیش‌نمایش در زمان قفل بودن صفحه‌نمایش

اینکه بتوانیم یک پیش‌نمایش از نوتیفیکیشن‌های گوشی در هنگام قفل بودن صفحه‌نمایش ببینیم، عملکرد دلپذیری است؛ اما می‌توان آن را جزو یکی از ناقضین حریم خصوصی بحساب آورد. زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد و شما در نزدیکی تلفن همراهتان نباشید، شخص دیگری به راحتی می‌تواند نوتیفیکیشن گوشی شما را ببیند که این نوتیفیکیشن می‌تواند مربوط به پیام‌های خصوصی، ایمیل‌ها و... شما باشد. به جهت پنهان کردن اعلانات باید به سراغ تنظیمات و سپس Notifications بروید. در صفحه اعلانات Show Previews را انتخاب کنید. می‌توانید در اینجا سه گزینه Always، When Unlocked یا Never را انتخاب کنید. گزینه When Unlocked بهترین انتخاب از نظر حفظ حریم شخصی است.

پیش نمایش اعلانات آیفون-724press.comتنظیمات اعلانات آیفون-724press.com

زمانی که این گزینه را انتخاب می‌کنید، برای مشاهده اعلانات باید از حسگر اثرانگشت یا تشخیص چهره استفاده کنید.

مطلب مرتبط: آموزش تنظیمات حریم شخصی و جلوگیری از جاسوسی با دوربین آیفون و آیپد

عکس‌های زنده (Live ) را غیرفعال کنید

یکی از ویژگی‌های جذاب آیفون برای کاربران، Live Photos است. اما عواقب بالقوه ناخوشایندی نیز به همراه خواهد داشت. ممکن است در هنگام ضبط تصاویر زنده تصادفاً چیزی را ضبط کنید که ناقض حریم خصوصی شما است. هنگامی که آن را با افراد دیگر به اشتراک می‌گذارید، آنها بصورت زنده این موضوع را می‌بینند. فراموش نکنید که تصاویر زنده صدا را همراه با تصویر ضبط می‌کنند. به جهت غیرفعال کردن این ویژگی به سراغ دوربین دستگاه رفته و روی آیکون Live تپ کنید تا خاموش شود.

تصاویر زنده آیفون-724press.com

در پایان باید گفت سعی کنید همیشه سیستم‌عامل آیفون خود را به‌روز نگه دارید و سعی کنید کنترل بیشتری روی داده‌های خروجی از دستگاه داشته باشید. درباره مواردی که به اشتراک می‌گذارید بیشتر دقت کنید و زمانی که یک برنامه یا بازی را نصب می‌کنید، بیشتر درباره مجوزهایی که قرار است در اختیار آن بگذارید بررسی نمایید. همانطور که قبل‌تر گفته شد یک بازی نیازی به دسترسی به مخاطبین و پیام‌های شما ندارد.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید