یکی از اولین‌ کارهایی که هر کاربری توقع دارد با فتوشاپ انجام دهد، برش تصویر خود یا دیگران از یک عکس و اضافه کردن آن به تصویر دیگری است؛ خیلی از افراد این کار را به نحوی انجام می‌دهند که بدلیل ضعف در کار، بسیار واضح و ضعیف است. در این مطلب سعی داریم تا با ارائه روش دقیق این کار شما را در انجام این کار به سطح قابل قبول و حرفه‌ای‌تری برسانیم؛ با ما همراه باشید.

انتخاب سوژه

کار را با انتخاب سوژه مناسب شروع کنید. شاید برای آسان شدن ویرایش کار بهتر باشد تا یک تصویر با پس‌زمینه ساده را انتخاب کنید. همچنین باید به زاویه هر دو تصویری که می‌خواهید آنها را ترکیب کنید دقت نمایید؛ زیرا سوژه‌ای با تصویری از زاویه بالا در یک پس‌زمینه با زاویه کم ترکیب درستی نخواهد بود. حالا وقت آن رسیده تا با کمک فتوشاپ اقدام به جداسازی سوژه خود از تصویر اول کنید.

برش تصویر در فتوشاپ-724press.com

برای انجام این کار در فتوشاپ چند راه وجود دارد که به آنها می‌پردازیم:

  • ساده‌ترین راه برای جدا کردن یک بخش از تصویر استفاده از ابزار Quick Selection است. پس از انتخاب این ابزار، اشاره‌گر ماوس را دور تا دور سوژه خود بکشید تا خط سیاه و سفید اطراف رئوس سوژه را بگیرد.
  • اگر از آخرین نسخه فتوشاپ استفاده می‌کنید، روی Select > Subject کلیک کنید؛ پس از پردازش دستور، یک طرح در اطراف سوژه ظاهر می‌شود.
  • از ابزار Lasso برای کشیدن دستی خطوط در اطراف سوژه استفاده کنید.
  • به جهت داشتن برش‌های دقیق‌تر از ابزار Pen استفاده کنید. چندین نقطه را در اطراف سوژه تعیین کنید و پس از ایجاد این نقاط روی تصویر کلیک راست کرده و روی گزینه Make Selection کلیک نمایید.
  • با انتخاب سوژه خود، گزینه Select > Select and Mask را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط: ایجاد جلوهایی زیبا در نرم افزار فتوشاپ

سوژه خود را تنظیم کنید

  • اکنون باید بررسی نمایید طرح کلی شما به چه مواردی نیاز دارد. یک روش خوب برای بررسی اینکه آیا بطور اتفاقی بخشی از بدن سوژه را از دست داده یا قسمتی را ناخواسته به طرح کلی اضافه کرده‌اید تغییر حالت نمایش از Onion Skin به Black Skin است (البته برای پس‌زمینه‌های تیره یا سیاه باید از White Skin استفاده نمایید).

تنظیمات فتوشاپ-724press.com

  • از ابزار Quick Selection یا برای دقت بیشتر از ابزار Brush به جهت آشکار کردن هر بخشی از سوژه که از دید شما پنهان مانده است استفاده کنید. صرف‌نظر از اینکه از کدام ابزار استفاده می‌کنید، برای حذف بخش‌هایی از طرح کلی هنگام حرکت اشاره‌گر ماوس کلید Alt را نگه دارید.

نکته: به یاد داشته باشید در فتوشاپ، رنگ سیاه عناصر تصویر را پنهان و رنگ سفید آنها را نمایش می‌دهد. در این مرحله دقت کافی داشته باشید و با تغییر اندازه اشاره‌گر، بزرگنمایی تصویر و... سعی کنید بهترین برش تصویر را داشته باشید.

پالایش و تصحیح سوژه

ممکن است در حین کار بر روی سوژه متوجه موهای پخش شده یا موهای اضافه فرد در تصویر برش خورده شوید؛ حذف این موارد تا حدودی کار را دشوار می‌کند. پیشنهاد ۷۲۴پرس (724press.com) برای حذف این موارد استفاده از ابزار Refine Edge است. پس از انتخاب سوژه، اشاره‌گر ماوس را به سمت لبه‌های تصویر برش خورده ببرید. ممکن است برای داشتن نتیجه بهتر تنظیماتی همچون Edge Detection را نیز دچار تغییراتی کنید.

حذف لبه‌های تصویر در فتوشاپ-724press.com

پنل ویژگی‌های ابزار را به سمت پایین اسکرول کنید و به سراغ بخش Global Refinements بروید.

تغییر کنتراست در فتوشاپ-724press.com

برای شروع به سراغ نوار لغزنده Contrast بروید و آن را روی ۱۵ درصد قرار دهید؛ سپس به سراغ نوار لغزنده Shift Edge رفته و آن را روی ۱۰- درصد تنظیم نمایید. بسته به تصویری که دارید، ممکن است نیاز باشد نوارهای لغزنده را روی اعداد دیگری تنظیم کنید.

در زیرمجموعه‌های تنظیمات خروجی به سراغ Output to رفته و گزینه Layer Mask را انتخاب کنید (تصویر بالاتر). با این کار می‌توانید بدون اینکه تغییرات غیرقابل بازگشتی داشته باشید تصویر را ویرایش کنید. زمانی که کارتان در این بخش به پایان رسید روی OK کلیک کنید.

اضافه کردن سوژه به پس‌زمینه جدید

وقت آن رسیده تا پس‌زمینه جدید خود را باز کنید. تصویر جدید در یک تب دیگر باز خواهد شد. بنابراین به تب آن رفته و در نوار ابزار بالای صفحه  روی Select > All و سپس Edit > Copy کلیک کنید. حالا باید به تب سوژه خود بازگردید و دوباره از طریق نوار ابزار بالای صفحه Edit > Paste را انتخاب کنید (البته می‌توانید با کلیدهای میانبر صفحه‌کلید همانند Ctrl+A، Ctrl+C و Ctrl+V نیز این کارها را انجام دهید). تصویر پس‌زمینه اکنون به پروسه کاری شما اضافه شده است. این تصویر کل فضا را اشغال می‌کند و ما نمی‌توانیم تصویر سوژه خود را ببینیم؛ برای این کار به سراغ لایه‌ها رفته و با استفاده از Drag and Drop تصویر زمینه را به زیر تصویر سوژه بکشید. لایه بالایی را انتخاب کرده و روی Edit > Free Transform (کلیدهای ترکیبی Ctrl+T در ویندوز و Cmd+T در مک) کلیک کنید.

ترکیب دو عکس-724press.com

از این ابزار می‌توانید برای تغییر اندازه تصویر سوژه استفاده کنید. در چنین تصاویر ترکیب شده‌ای بهتر است اندازه سوژه خود را کوچک کنید تا اینکه به اندازه پس‌زمینه دست بزنید. تا اینجای کار توانستید به بهترین حالت ممکن سوژه خود را به تصویر پس‌زمینه اضافه کنید؛ اما همچنان برای بهتر شدن کار نیاز به ویرایش تصویر دارید.

مطلب مرتبط: خلاقیت در تلفیق تصاویر قدیمی و جدید هنرمندان با کمک فتوشاپ

تغییر دادن روشنایی

درصورتی که تصاویر ترکیب شده شما در زمان‌های مختلفی از شبانه روز گرفته شده باشند (یکی در روز و دیگری در شب) نیاز به تنظیم نور تصویر ترکیب شده خواهید داشت. یک روش برای آزمایش این موضوع استفاده از ابزار Layer و سپس گزینه New Adjustment Layer است. در این بخش به سراغ گزینه Black & White رفته و آن را انتخاب کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا میزان تغییرات الزامی را بهتر ببینید. با کمک این روش می‌توانید ببینید:

  • تصویر سوژه نیاز به روشن‌تر شدن یا تیره‌تر شدن دارد.
  • کدام رنگ‌ها با پس‌زمینه مطابقت دارد و حضور کدام رنگ‌ها ناامید کننده است.

پس از اطمینان از اینکه چه چیزهایی باید تغییر کنند، این لایه را با کلیک بر روی آیکون چشم پنهان کنید. حالا باید لایه زمینه را انتخاب کنید (لایه‌ای که سوژه در آن است). به سراغ نوار ابزار بالای صفحه رفته و Image > Adjustment > Levels کلیک کنید. برای تنظیم روشنایی، نوار لغزنده سطح داخلی و سطح خارجی را جابجا کنید. همانند همان چیزی که درمورد پالایش اولیه سوژه گفتیم این مرحله نیز یک کار ظریف است و نیاز به دقت بالایی دارد. زمانی که میزان روشنایی دل‌پذیر بود، روی OK کلیک کنید.

تنظیم روشنایی در فتوشاپ-724press.com

در این مرحله از آموزش ۷۲۴پرس دات کام، زمان تغییر رنگ است؛ برای این کار روی آیکون دایره‌ای که با بصورت مساوی ترکیبی از رنگ‌های سفید و سیاه است و در کنار پنل لایه‌ انتخابی قرار دارد، استفاده کنید. گزینه Color Balance را انتخاب کنید. روی لایه جدید کلیک راست کرده و Create Clipping Mask را انتخاب کنید. مطمئن شوید که لایه تصویر سوژه در لایه انتخابی شما دقیقآ زیر این لایه قرار دارد؛ زیرا هرگونه تنظیم رنگ در لایه Color Balance انجام شود، در لایه زیرین آن تأثیر دارد. برای تغییر دادن تعادل رنگی از سه نوار لغزنده موجود استفاده کنید. بهتر است کار را با تغییر در گزینه Midtones آغاز کنید و سپس از طریق منوی کشویی به سراغ Shadows و Highlights بروید.

تنظیم میزان رنگ تصویر-724press.com

با ایجاد یک لایه Curves می‌توانید تنظیمات بیشتری را اعمال کنید که در زیر گزینه New Fill قرار دارد، استفاده کنید. زمانی که تمامی تنظیمات را انجام دادید، زمان ذخیره کردن تصویر رسیده است؛ به سراغ File > Export رفته و از منوی موجود یکی از گزینه‌های Quick Export as PNG یا Export As با فرمت دلخواه خودتان را انتخاب کنید.