همه ما نرم‌افزارهای مجموعه آفیس را به خوبی می‌شناسیم؛ یکی از کاربردی‌ترین برنامه‌های این مجموعه نرم‌افزار Excel است که بویژه در کارهای اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکسل بدلیل محاسبات و فرمول‌های پیچیده شناخته می‌شود. یکی از کاربردهای این برنامه توانایی حل و فصل فرمول‌های ریاضی است. ما در تیم فناوری 724Press قصد داریم تا طریقه جمع کردن داده‌های موجود در سلول‌های اکسل را آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

یافتن حاصل جمع اعداد ستون‌ها یا سلول‌های مجاور هم

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای محاسبه مجموع اعداد یک ستون یا ردیف هایلایت کردن لیست سلول‌های اعداد موردنظر است؛ پس از این کار می‌توانید با نگاه به پایین صفحه مقدار نتیجه جمع اعداد سلول‌ها را ببینید.

جمع سلول ها در اکسل - 724press.com

گزینه‌های دیگری همچون میانگین و تعداد سلول‌های هایلایت شده را می‌توانید ببینید. درضمن با فشردن کلید‌های ترکیبی Ctrl+Q می‌توانید به این موارد و گزینه‌های دیگری همچون انواع نمودار و... دسترسی پیدا کنید.

هایلایت کردن سلول‌ها - 724press.com

اما ما می‌خواهیم مقدار مجموع را به صفحه کاری خود اضافه کنیم، بنابراین می‌بایست مراحل زیر را دنبال کنید:

از طریق نوار ابزار بالای صفحه به سراغ تب Formulas رفته و سپس روی گزینه AutoSum کلیک کنید.

استفاده از جمع خودکار اکسل - 724press.com

با کلیک روی این گزینه، اکسل بصورت خودکار حاصل جمع اعداد هایلایت شده را محاسبه می‌کند و در سلولی پایین‌تر از سلول آخرین عدد اضافه می‌کند.

در روش دیگری می‌توانید از فرمول (SUM(Dn:Dm= برای محاسبه حاصل جمع استفاده کنید. در این روش باید فرمول گفته شده را در آخرین سلول نوشته و سپس دکمه Enter را بزنید یا روی آیکون تیک کلیک کنید.

فرمول‌نویسی در اکسل - 724press.com

نکته: می‌توانید پس از کلیک کردن روی سلول آخر به سراغ کادر فرمول‌نویسی بالای صفحه رفته و فرمول گفته شده را در آنجا بنویسید.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند اکسل برای شرطی سازی را یاد بگیرید

پیدا کردن حاصل جمع دو ستونی که کنار هم نیستند

پس از نوشتن اعداد در دو ستون که کنار یکدیگر نیستند باید به سراغ یک سلول خالی در صفحه کاری اکسل بروید و روی آن کلیک کنید.

جمع دو ستون در اکسل - 724press.com

این سلول جایی‌ست که حاصل جمع در آن نشان داده می‌شود. از طریق نوار ابزار بالای صفحه به سراغ تب Formulas رفته و سپس روی پیکان کنار Autosum کلیک کنید.

جمع خودکار دو ستون در اکسل - 724press.com

گزینه Sum را انتخاب کنید.

گزینه Sum در نوار ابزار - 724press.com

روی اولین سلول از ستون اول کلیک کنید.

جمع دو ستون مجزا - 724press.com

کلید Shift را نگه دارید و سپس روی آخرین سلول از همان سلول کلیک کنید.

انتخاب ستون در اکسل - 724press.com

برای اضافه کردن ستون دوم کلید Ctrl را نگه دارید و با اشاره‌گر ماوس، سلول‌های ستون دوم را از ابتدا تا انتها انتخاب کنید.

انتخاب دو ستون با هم در اکسل - 724press.com

همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید باید فرمول حاصل جمع بصورت (SUM(D1:D7,F1:F7= شود. حال می‌توانید برای مشاهده حاصل جمع دو ستون روی کلید Enter یا علامت تیک در نوار فرمول‌نویسی بالای صفحه کلیک کنید.

جمع دو ستون در اکسل - 724press.com