مرورگر سافاری را می‌توان بهترین و کارآمدترین مرورگر اینترنت برای کاربران مک‌بوک‌ دانست. اپل کارهای زیادی برای بهینه‌سازی عملکرد مرورگر سافاری و مصرف انرژی آن در استفاده از سخت‌افزارها انجام داده است؛ اما چیزی که می‌دانیم این است که سافاری نیز همانند سایر مرورگرهای وب دچار نقایص و ایراداتی است. اگر در هنگام کار با این مرورگر احساس کندی در عملکرد را دارید، با ما همراه باشید تا به بررسی ترفندهایی برای بهبود عملکرد و سرعت مرورگر Safari بپردازیم.

مکینتاش هیچ اجباری برای استفاده از سافاری در هنگام جستجو در اینترنت برای کاربران خود ندارد و شما می‌توانید از مرورگرهای دیگری همچون موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم در مک‌بوک خودتان استفاده کنید. اما اگر جزو کابران حرفه‌ای مک باشید، به خوبی می‌دانید سافاری در این سیستم‌عامل جایگزین ندارد و درصورتی که با این مرورگر کار کرده باشید، تمایل به نصب سایر مرورگرها در سیستم خود ندارید.

به‌روز رسانی و راه‌اندازی مجدد مک

راه‌اندازی مجدد مکینتاش-724press.com

این موضوع را فراموش نکنید که ری‌استارت یا راه‌اندازی مجدد مک بعنوان اولین مرحله در عیب‌یابی می‌تواند بسیاری از خطاها و مشکلات جزئی در عملکرد این سیستم‌عامل ازجمله خطاهای سافاری را رفع کند. برای این کار از نوار بالایی سیستم خود استفاده کنید و سیستم را ری‌استارت نمایید.

مطلب مرتبط: آموزش ۷ ترفند برای بهبود حریم خصوصی سافاری در iOS

بستن تب‌هایی که نیاز ندارید

بستن تب‌های سافاری-724press.com

زمانی که از سافاری استفاده می‌کنید چند تب را بصورت همزمان باز نگه می‌دارید؟ آیا همه این تب‌ها در همان لحظه موردنیاز هستند؟ باید بدانید Safari بسیاری از تب‌ها را حتی اگر از آنها استفاده نکنید در پس‌زمینه خود فعال نگه می‌دارد؛ یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای سرعت بخشیدن به عملکرد این مرورگر، بستن تب‌های اضافی است. برای این کار می‌توانید از افزونه Tab Suspender استفاده کنید؛ این افزونه اجازه باز بودن به تب‌هایی که مورداستفاده قرار نگرفته‌اند را نمی‌دهد تا در پردازش صرفه‌جویی شود.

پاک کردن حافظه کش و پرونده‌های موقت

پاک کردن کش سافاری-724press.com

همانند سایر مرورگرهایی که می‌شناسید، سافاری نیز کشی که از سایت‌های بازدید شده ذخیره می‌شود را در خود حافظه خود نگهداری می‌کند. به گزارش ۷۲۴پرس دات کام، این موضوع می‌تواند در عملکرد سریع مرورگر اختلال ایجاد کند، یکی از ایده‌های ساده برای بهینه کردن سرعت عملکرد مرورگر، پاک کردن حافظه کش است. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • سافاری را باز کرده و از طریق نوار بالای صفحه مسیر Safari > Preferences را دنبال کنید.
  • روی تب Advanced کلیک کرده و سپس به سراغ گزینه Show Develop menu in menu bar بروید و تیک آن را بزنید.
  • پنجره تنظیمات را ببنیدیو سپس از طریق نوار منویی که در بالای صفحه قرار دارد مسیر Develop > Empty Caches را دنبال کنید تا حافظه کش پاک شود.

مطلب مرتبط: چطور تاریخچه جستجوی خود در سافاری آی‌او‌اس را پاک کنیم؟

غیرفعال کردن برخی افزونه‌ها

غیرفعال کردن افزونه‌ها در سافاری-724press.com

سافاری افزونه‌های قابل توجهی دارد که می‌توانند به خوبی نیازهای کاربر را برطرف کنند. اما گاهی اوقات این افزونه‌ها می‌توانند به همان اندازه که کارآمد هستند، روی عملکرد مرورگر نیز تأثیر منفی بگذارند. یک مثال خوب در این زمینه افزونه‌ای است که نحوه نمایش وب‌سایت‌های میزبان را با کد‌های اسکریپت کاربر تغییر می‌دهد. در نگاه اول این افزونه هیجان‌انگیز بنظر می‌رسد؛ اما باید بدانید که چنین افزونه‌ای قطعاً عملکرد مرورگر را با کندی مواجه می‌کند. برای غلبه بر افزونه‌های سنگین باید مسیر Safarei > Preferences > Extensions را دنبال کنید. در صفحه موجود تیک مربوط به هر افزونه‌ای که می‌خواهید غیرفعال شود را بردارید. درصورت نیاز می‌توانید با تکرار این کار افزونه خود را فعال کنید.

نکته: غیرفعال کردن افزونه به معنای حذف نصب آن از سافاری نیست و برای فعال کردن مجدد آن نیازی به نصب مجدد افزونه ندارید.

محدود کردن پلاگین‌ها و دسترسی‌های سایت

محدودیت پلاگین در سافاری-724press.com

اپل همواره در تلاش بوده تا پلاگین‌ها را از سافاری حذف کند، اما ممکن است چنین کاری سبب کند شدن مرورگر شود. چنین کاری عملاً همانند استفاده از نسخه‌های ابتدایی این مرورگر است. بهتر است بنا به استفاده‌ای که از مرورگر دارید، پلاگین‌هایی که کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند را محدود نمایید. به Safari > Preferences > Websites بروید تا ببینید کدام سایت‌ها اجازه دسترسی به پلاگین‌هایی از جمله میکروفون، دوربین، تنظیمات امنیتی و... را دارند. از طریق همین صفحه می‌توانید دسترسی وب‌سایت‌هایی که موردنظرتان هست به مک را محدود کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه از فعال شدن مجدد آنها اطمینان حاصل کنید گزینه auto-play را غیرفعال نمایید. در نسخه‌های قدیمی‌تر سافاری برای این کار می‌بایست از طریق مسیر Safari > Preferences > Security > Plug-In Setting اقدام کنید.

به‌روز رسانی مکینتاش

به‌روز رسانی مک-724press.com

آپدیت‌های سالانه سیستم‌عامل مکینتاش شامل نسخه‌های جدیدی از مرورگر سافاری است. بهتر است برای دسترسی به آخرین نسخه از این مرورگر سیستم‌عامل خود را آپدیت کنید؛‌زیرا نسخه‌های جدیدتر سافاری منعطف‌تر و دارای عملکرد سریع‌تری هستند. برای بررسی آپدیت‌های جدید مکینتاش منوی اپل را باز کرده و از طریق System Preferences > Software Update اقدام کنید.

مطلب مرتبط: چطور به یک‌باره همه تب‌های سافاری را در آی‌او‌اس ۱۰ ببندیم؟

وب‌سایت‌ها و تب‌های مخرب را شناسایی کنید

تب‌های مخرب سافاری-724press.com

درصورت ورود به یک وب‌سایت مخرب، ممکن است سرعت عملکرد سافاری بشدت کاهش پیدا کند. این وب سایت‌ها می توانند اسکریپت‌های بسیار زیاد، پخش خودکار تبلیغات، افزودنه‌های اضافی و... داشته باشند. گاهی اوقات فشاری که پردازش این موارد به سافاری وارد می‌کند، عملکرد این مرورگر را کند خواهد کرد. برای اصلاح چنین موردی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا Activity Monitor را اجرا کرده و سپس به سراغ Applications > Utilities بروید.
  • در تب مربوط به CPU، در زیر ستون Process Name به دنبال مرورگر سافاری بگردید.
  • اکنون می‌بایست به ستون CPU% نگاه کنید تا وضعیت استفاده سافاری از پردازشگر مک را ببینید. حال شروع به بستن تک‌تک تب‌های سافاری کرده و نتیجه آن را در میزان اشغال پردازشگر مشاهده کنید.

وضعیت حافظه سیستم خود را بررسی کنید

حافظه مک-724press.com

کمبود فضای خالی در دیسک حافظه می‌تواند عواقب زیادی در عملکرد مک داشته باشد. احتمالاً یک مک که با کمبود حافظه مواجه باشد، دچار خطاها و لگ‌های زیادی می‌شود. این خطاها و لگ‌ها می توانند سیستم را بصورت کلی با کندی مواجه کنند. متأسفانه مرورگر سافاری جزو برنامه‌‌هایی است که درصورت کندی سیستم، با ضعف و کندی عملکرد رو‌به‌رو می‌شود. برای اینکه همواره عملکرد مناسبی از سیستم خود شاهد باشید، پیشنهاد می‌کنم همیشه فضای حداقل ‍۱۰ گیگابایت بصورت آزاد نگه دارید.

سایر مشکلات مکینتاش را رفع کنید

بالا بردن عملکرد کلی سیستم سبب سرعت بخشیدن به عملکرد سافاری نیز می‌شود. دلیل آن هم کاملاً مشخص است؛ زیرا منابع کمتری از سخت‌افزار سیستم مشغول به عملکردهای دیگر می‌شود، بنابراین سافاری می‌تواند به خوبی از سخت‌افزار موردنیاز خود استفاده کند.

مشکلات اتصال به شبکه را بررسی کنید

تست سرعت اتصال به شبکه-724press.com

یکی دیگر از عواملی که بطور مستقیم روی عملکرد سافاری تأثیر می‌گذارد، مشکلات مربوط به اتصال اینترنت است؛ درصورتی که این اتصال با کندی همراه باشد، سافاری نیز عملکرد کندی خواهد داشت. موارد که ممکن است سرعت اتصال شما را کند کرده باشند را بیابید و آنها را رفع کنید. برای رفع برخی مشکلات ممکن است نیار به تنظیمات DNS داشته باشید؛‌ جهت دسترسی به آن مسیر System Preferences > Network > Advanced > DNS را دنبال کنید. از Google’s Namenench برای پیدا کردن سریع‌ترین تنظیمات DNS شبکه خود استفاده کنید.